Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelan

Berichten: 1627
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:33

Maar je begrijpt het spreekwoord dus niet helemaal, en interpreteert het veel te letterlijk (wat bij spreekwoorden nu meestal juist niet de bedoeling is :o ).

Er wordt mee bedoeld dat mensen (in dit geval kinderen) soms makkelijker iets van iemand aannemen die verder van ze af staat, dan iemand die heel dichtbij staat.
Dus bv bij schoolwerk is het veel makkelijker tegen je ouders te roepen "neeeeeh, ik wil niet, geen zin, ik wil op de tablet spelltjes doen, etc etc". Waar kinderen het vaak makkelijker oppakken bij een juf of meester.

Om er dan nog maar een anderstalig spreekwoord in te gooien :D : it takes a village to raise a child.

Foaly

Berichten: 4937
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:34

TS, 'vreemde ogen dwingen' heeft echt niets met dwang of angst te maken. Spreekwoorden zijn niet bedoeld om letterlijk te nemen; het betekent echt alleen dat kinderen beter luisteren naar iemand die verder van ze af staat (dus een juf of meester) dan naar hun eigen ouders.

En als je dat niet snapt, vraag ik me idd ook wel af of je zelf thuisonderwijs moet willen geven :=

Edit: spuit elf, excuus :+

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:34

pmarena schreef:
Ik zou zeggen kijk even op Facebook, daar zijn wel groepjes van mensen die ook wel dingen afspreken enzo.

Ik heb wel thuisonderwijs overwogen. Later ook nog gekeken bij een particuliere school zonder overheidsinmenging enzo. Maar al met al vind ik het vooral overkomen als iets voor mensen die best wel veel controle willen uitoefenen over hun kind. Die vrij negatief denken over de maatschappij en daar vervolgens ook hun kind mee belasten. En dat het toch een beetje tegen-natuurlijk is om je kind constant onder je vleugels te willen houden. Zoals Sizzle ook wel aangeeft.

Ik denk dat het juist wel goed is voor kinderen om gewoon om te leren gaan met de maatschappij zoals hij is. Met andere kinderen en volwassenen van allerlei pluimage. Gewoon te leren wat iedereen leert. En als je als ouders het daar dan niet altijd mee eens bent, dat je dan gewoon zelf wat verdieping daarin aanbrengt door ook een andere kijk op de zaken te geven.

Ik denk dat gewoon een relatief fijne school uit laten stippelen wat ze allemaal "moeten" leren en daarnaast zelf aanvullen, ook makkelijker haalbaar is dan naast werk nog zelf vanalles uit moeten zoeken en zorgen dat je kinderen wel een beetje bij blijven zeg maar.

Als je thuisonderwijs wilt geven en dan samen met andere thuisonderwijzers 1 en ander wilt regelen, is het denk ik ook wel zaak dat je wel een beetje soortgelijk denkt over dingen. Ik kreeg vooral de indruk dat thuisonderwijzers een hoog "anti-alles" gehalte hebben en dat vind ik niet per-sé een gezonde invloedssfeer om in op te groeien....

Maar ik krijg een heel klein beetje het idee dat het anti-gevoel wel goed zit :=


Ik denk dat het onderwijs niet erg goed aansluit op de behoefte van mijn kind. Voor alsnog loopt hij voor in de ontwikkeling dus lijk ik het leervermogen goed te benutten. Ik weet niet wat ik er over enkele jaren van vind, maar op dit moment denk ik dat het beter passend is, en in het schoolsysteem komen gaat vrij makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:34

Kimmie235 schreef:
Lente schreef:
"Vreemde ogen dwingen" is een spreekwoord. Dat betekent niet dat je onderwijs moet afdwingen.

Ja, in vrijwel alle gevallen is één van de ouders vrij als er thuisonderwijs wordt gegeven. Of er wordt een leerkracht ingehuurd.

Aan thuisonderwijs heb je nogal een dagtaak om te zorgen dat je kind zowel sociaal als cognitief ontwikkelt. Veel projecten, uitstapjes naar de bieb, afspreken met andere thuiszitters, sport, hobby's, een plan wat er geleerd moet worden; hoe bereid je een kind voor op reïntegratie in het reguliere onderwijs, bijvoorbeeld voor het geval ze een vervolgopleiding willen gaan doen. Hoe zorg je ervoor dat je kind wel algemene kennis opdoet. Bijvoorbeeld over spreekwoorden?


Blijkbaar wordt gevonden dat het dwingende karakter nodig is om onderwijs te bieden, ik vraag me af waarom? En wat bedoel je precies met het verschil tussen dwingen en afdwingen? En is dwingen tot onderwijs helpend? En waarmee dan precies?

Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?

Hoezo hoe zorg je ervoor dat een kind WEL algemene kennis op doet? Kan dat niet als je thuisonderwijs geeft? Waarom eigenlijk niet?



Niemand heeft het over dwingen. Het is een spreekwoord.

Ik gebruik in die zin afdwingen omdat dat in de zinsopbouw het passende woord is.

Dwingen tot onderwijs (ofwel onderwijs afdwingen) is zeker niet helpend. Je kan een kind namelijk niet dwingen tot leren. Maar het is wel belangrijk om een kind te steunen in zijn vraag naar ontwikkeling. Ontwikkeling is namelijk een basisbehoefte.

En om een kind daarin te kunnen ondersteunen moet je beschikbaar zijn.

Natuurlijk kan er vanuit thuisonderwijs voor gezorgd worden dat een kind algemene kennis opdoet maar daarvoor moet je dus wel een plan hebben; wat past er bij de ontwikkelingsleeftijd van mijn kind? Hoe maak ik een onderwerp interessant wanneer er geen intrinsieke motivatie is om deze kennis op te doen maar het wél belangrijk is dat dit kind de kennis vergaart? Hoe zorg ik ervoor dat ik geen onderdelen vergeet omdat ik het zelf minder interessant vind?

Hoe investeer ik in het contact met anderen zodat mijn kind sociale vaardigheden kan opdoen. Een kind heeft normaliter minimaal 30 uur per week sociaal contact met mensen buiten het eigen gezin. Hoe boots ik dat na, het liefst zonder mijn eigen aanwezigheid?

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:35

Waarom hamer je zo op “ dwingen” en” angst” . Ik weet niet hoe oud je kids zijn maar ook die gaan puberen en dan is het vaak wel zo dat ze op school zich voorbeeldig gedragen en juist thuis de grootste etters zijn.
Dat is vreemde ogen dwingen, heeft niets met dwingen in de letterlijke zin te maken.
En wanneer ze gaan puberen heb je als thuis onderwijzende ouder dus twee petten op, enerzijds de onderwijzer waar ze respect voor hebben en andersom de ouder, waar ze zich op een bepaald moment flink tegen af gaan zetten , logisch want hoort bij de ontwikkeling van een puber. Maar dat kan wel eens verdomd lastig zijn wanneer je beide functies vervuld .

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:36

Kimmie235 schreef:
Hoe zit dat dan in gezinnen waarbij ouders werken? Is er daar altijd een die niet werkt?

Wat bedoel je met het gedeelte over thuisonderwijs en dat het kind behoefte heeft aan ontwikkeling?

Voor de ouders betekent thuisonderwijs dat er iemand aanwezig zal moeten zijn bij de kinderen. Vaak kiezen ouders ervoor dat een van beide fulltime werkt en de ander het onderwijs voor de kinderen verzorgt of dat beide ouders parttime werken en parttime thuisonderwijs geven.

Kijk anders even op https://www.thuisonderwijs.nl/basisinformatie/hoe/

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:36

Kelan schreef:
Maar je begrijpt het spreekwoord dus niet helemaal, en interpreteert het veel te letterlijk (wat bij spreekwoorden nu meestal juist niet de bedoeling is :o ).

Er wordt mee bedoeld dat mensen (in dit geval kinderen) soms makkelijker iets van iemand aannemen die verder van ze af staat, dan iemand die heel dichtbij staat.
Dus bv bij schoolwerk is het veel makkelijker tegen je ouders te roepen "neeeeeh, ik wil niet, geen zin, ik wil op de tablet spelltjes doen, etc etc". Waar kinderen het vaak makkelijker oppakken bij een juf of meester.

Om er dan nog maar een anderstalig spreekwoord in te gooien :D : it takes a village to raise a child.



Ja en daarom vraag ik iets verdiepende, waarom is dit spreekwoord ontstaan? Spreekwoorden zijn altijd ergens op gebaseerd natuurlijk. Ik zoek dus vooral het onderliggende doel van vreemde ogen dwingen? Wat betekent het dan en waarom dwingen vreemde ogen wel en waarom is het dwingen precies nodig?

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:37

Kimmie235 schreef:
Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?

Hoezo hoe zorg je ervoor dat een kind WEL algemene kennis op doet? Kan dat niet als je thuisonderwijs geeft? Waarom eigenlijk niet?

Ten eerste ben ik niet tegen thuisonderwijs, het heeft wel bepaalde nadelen.
Bij thuisonderwijs is de woordenschat veel kleiner omdat een kind alleen dingen leert/hoort die binnenshuis worden gehoord/gelezen. Ook omgaan met anderen en onbekende dingen meemaken, leren dat er andere mensen zijn met andere meningen/achtergronden enz is een fijne en eigenlijk een essentiële ervaring voor later.
Mijn ervaring is dat kinderen toch een leerachterstand opbouwen omdat je als ouder heel moeilijk is een bepaald niveau te behalen en hoe je dingen goed aanleert (ook op dé manier zodat ze bij een vervolgonderwijs mee kunnen draaien). Het gaat nl niet alleen om lezen en rekenen maar om veel meer dan dat.

Roosch

Berichten: 36691
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:37

Het is niet verkeerd om kritische vragen te stellen, maar dan moeten ze wel ergens op slaan. :+

Foaly

Berichten: 4937
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:41

Kimmie235 schreef:
Ja en daarom vraag ik iets verdiepende, waarom is dit spreekwoord ontstaan? Spreekwoorden zijn altijd ergens op gebaseerd natuurlijk. Ik zoek dus vooral het onderliggende doel van vreemde ogen dwingen? Wat betekent het dan en waarom dwingen vreemde ogen wel en waarom is het dwingen precies nodig?


Dat legt Kelan (en de rest) ook allemaal uit, maar dan moet je het natuurlijk wel willen snappen :=

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:42

Kimmie235 schreef:
Sizzle schreef:
Ik ken wel mensen die dat doen en dat gaat niet echt naast een reguliere baan, dan doe je het kind tekort.
Als je op niet-reguliere uren kunt werken (avonden, weekenden) dan is dat in een strak georganiseerde structuur wellicht mogenlijk.
Daarnaast doen die mensen dat vaak samen in een „netwerkje“ aangezien je zelf geen (als voorbeeld) Frans ksn onderrichten als je zelf niet goed genoeg Frans kan.

Wat lastig is, is dat je in feite jezelf moet splitsen in meerdere personen. Je kunt niet een moederrol doen in het onderwijs en omgekeerd, dan komt het geheid tot conflicten aangezien de natuur met een goede reden ingeprogrammeerd heeft dat kinderen zich op den duur ook tegen hun ouders afzetten.


Ik werk maar een klein aantal uren.

En waarom zou je niet moederrol kunnen vervullen en het onderwijs kunnen vervullen? Gebeurt dat nergens? In geen een land? En welke leeftijd hebben kinderen dan wanneer ze zich afzetten tegen de ouders? Is dat al vroeg?


Ik zeg toch niet dat je niet beide kan doen? Je zult alleen af en toe een andere pet moeten opzetten en dat kan de een beter dan de ander.
Geen idee wat je met de tweede vraag bedoelt, wat gebeurd nergens?
Die laatste vraag zul je als moeder zijnde zelf wel kunnen beantwoorden. Dat komt in fases en us uiteraard voor geen enkel kind exact hetzelfde.

Ik heb trouwens geen enkele mening erover of het goed of slecht is. Wat voor een een vloek is, is voor de ander een zegen.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:45

En waarom denk jij dat jij in je eentje zonder lerarenopleiding beter je kinderen les kan geven?
In Nederland kan je elke school kiezen die je wilt. Heb je alle verschillende soorten onderwijs al afgewogen? Dalton, Montessori enz. Het onderwijs in Nederland is van een hoog niveau en door die vrije school keuze is er altijd eentje waar je kind het wel goed doet. Dat is ook meteen de rede dat er bar weinig thuisonderwijs gegeven wordt in Nederland.

Een paar jaar terug was er een hype en gingen veel mensen in de USA met een camper/Rv door het land trekken en filmde dan hun avonturen en zetten het op youtube. 1 van die families keek ik. Nu zijn we 5 jaar verder de jongste van 11 kan niet lezen. Eentje met down syndroom kan niet communiceren op wat geluidjes na en de oudste redden het niet in de instroom lessen van een universiteit daarna failed hij in Japan en nu gaan zijn ouders naar hem toe verhuizen omdat ( dit Vul ik zelf in) hij het ook in Virginia niet alleen red. Deze ouders hebben hun kinderen allemaal thuisonderwijs geboden en geen een gaat het redden in de echte wereld. Omdat thuisonderwijs heel veel moeite en tijd vereist van de ouders. Al hun biologische kinderen en de 2 jongste zijn wereld vreemd.

Ik zou echt eens goed alle opties doorlopen voordat je je kinderen thuisonderwijs geeft. In mijn ogen is het een slecht idee. En je wilt je kinderen toch het beste geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:46

TS, je geeft aan dat je kind momenteel een ontwikkelingsvoorsprong heeft... Heb je inzicht in hoe groot de voorsprong is en op welke vlakken deze zich voordoet?

Bij een ontwikkelingsvoorsprong moet je ook nog rekening houden met een disharmonische ontwikkeling, waarbij je bijvoorbeeld rekening moet houden met het feit dat een kind cognitief verder ontwikkeld kan zijn dan lichamelijk of emotioneel. Dat maakt dus dat je nog voorzichtiger moet zijn met het aanbieden van bepaalde onderwerpen. Maar dat zal je waarschijnlijk al weten.


Overigens ben ik absoluut geen tegenstander van thuisonderwijs, mits weloverwogen op het gebied van ontwikkeling en goed voorbereid.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:47

Kimmie235 schreef:
pmarena schreef:
Ik zou zeggen kijk even op Facebook, daar zijn wel groepjes van mensen die ook wel dingen afspreken enzo.

Ik heb wel thuisonderwijs overwogen. Later ook nog gekeken bij een particuliere school zonder overheidsinmenging enzo. Maar al met al vind ik het vooral overkomen als iets voor mensen die best wel veel controle willen uitoefenen over hun kind. Die vrij negatief denken over de maatschappij en daar vervolgens ook hun kind mee belasten. En dat het toch een beetje tegen-natuurlijk is om je kind constant onder je vleugels te willen houden. Zoals Sizzle ook wel aangeeft.

Ik denk dat het juist wel goed is voor kinderen om gewoon om te leren gaan met de maatschappij zoals hij is. Met andere kinderen en volwassenen van allerlei pluimage. Gewoon te leren wat iedereen leert. En als je als ouders het daar dan niet altijd mee eens bent, dat je dan gewoon zelf wat verdieping daarin aanbrengt door ook een andere kijk op de zaken te geven.

Ik denk dat gewoon een relatief fijne school uit laten stippelen wat ze allemaal "moeten" leren en daarnaast zelf aanvullen, ook makkelijker haalbaar is dan naast werk nog zelf vanalles uit moeten zoeken en zorgen dat je kinderen wel een beetje bij blijven zeg maar.

Als je thuisonderwijs wilt geven en dan samen met andere thuisonderwijzers 1 en ander wilt regelen, is het denk ik ook wel zaak dat je wel een beetje soortgelijk denkt over dingen. Ik kreeg vooral de indruk dat thuisonderwijzers een hoog "anti-alles" gehalte hebben en dat vind ik niet per-sé een gezonde invloedssfeer om in op te groeien....

Maar ik krijg een heel klein beetje het idee dat het anti-gevoel wel goed zit :=


Ik denk dat het onderwijs niet erg goed aansluit op de behoefte van mijn kind. Voor alsnog loopt hij voor in de ontwikkeling dus lijk ik het leervermogen goed te benutten. Ik weet niet wat ik er over enkele jaren van vind, maar op dit moment denk ik dat het beter passend is, en in het schoolsysteem komen gaat vrij makkelijk.

Maar hoe weet jij dat je kind voorloopt in zijn ontwikkeling en hoe weet jij dat dat jouw verdienste is?

Ik zou ook de overstap naar regulier onderwijs niet te makkelijk zien. Het lijkt mij een flinke schok voor een kind als je vanuit een zeer kleine, veilige (bekende) omgeving ineens in het schoolse terecht komt op latere leeftijd. Terwijl in de kleuterklas alle kinderen nieuw zijn in het schoolsysteem.

Maar zoals je misschien merkt ben ik iets bevooroordeeld en geen fan van thuisonderwijs. :)

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:49

Nogmaals, ik zie dat jullie vooral spreekwoorden gebruiken zonder de oorsprong en de verdiepende betekenis te onderzoeken. Het hoe wat waar waarom, wordt dat op school in Nederland niet geleerd? Ik ben op zoek naar de verdiepende betekenis van dwingende ogen en wat dat dan betekent in het bieden van onderwijs, waar komt het vandaan, waarom maakt dat vreemde ogen dwingen? Wat ligt daar dan onder? Waar is het voor nodig en waarom zijn vreemde ogen nodig om het doel te bereiken?

Oké en is 30 uur contact met anderen het minimum om voldoende sociale vaardigheden te ontwikkelen, en hoe moet dat er dan precies uit zien? Wanneer zijn die 30 uur kwalitatief goed genoeg om die vaardigheden te ontwikkelen, en waar moet het aan voldoen om kwalitatief goed genoeg te zijn? En hoe kun je dat als thuisonderwijzers dan invullen?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:49

TS had het over Egypte?
Ik kan me zeker voorstellen dat je als Expat zonder definitieve emigratie plannen besluit om een thuisonderwijs te kiezen. Persoonlijk zou ik dan proberen met anderen in contact te komen zodat je van elkaars sterke punten kunt profiteren en de kinderen zich ook elkaar kunnen optrekken (samen opgaven oplossen e.d).

pmarena

Berichten: 48254
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:50

Volgens mij was het niet dè vraag van het onderwerp. Maar wat mij betreft is "vreemde ogen dwingen" gewoon dat een kind genegen is om zich netter te gedragen bij anderen, omdat ze toch wel graag enigszins aardig gevonden willen worden. En dat ze thuis (waar er toch wel van ze gehouden wordt) niet te pruimen zijn soms :=

Is het dan angst wat je triggert op school, of gewoon het knopje "goed fatsoen" dat makkelijker aan gaat buitenshuis dan bij mams die toch wel van ze houdt?

Ik vind het ook wel 1 van de plussen van een schoolse situatie eerlijk gezegd, dat ze leren zich aan te passen aan een groep. Ze hoeven geen meelopers en ja-knikkers te worden. Maar je leren aanpassen aan een groep, in het groepsbelang, is zeker wel iets dat ik goed vind om te leren. Als ze zien dat andere kinderen bezig zijn met hun werk is het ook makkelijker "monkey see - monkey do" dan dat je thuis moet gaan zitten discussiëren met je kleuter dat 'ie toch echt even het netjes schrijven van zijn letters moet oefenen, ook al vind 'ie het stom want mamma kan het toch prima lezen ;)

Het zal ook heel veel schelen of je een kind hebt met veel leerhonger, of zo'n gebakje dat snel moppert over dingen "moeten" en die lastig te motiveren is om iets anders te doen dan de huidige interesse :=

Maar ik denk dat je op iets als Bokt al snel eerder de nadelen / wat meer negatieve kijk op thuisscholing tegen zal komen. De mensen die het daadwerkelijk doen, die zijn vast elders online te vinden en zullen vast een stuk positiever zijn en betere tips kunnen geven qua waar je op moet letten en welke gelijkgestemden er in een op te bouwen netwerk zouden kunnen passen :)

Roosch

Berichten: 36691
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:51

Waarschijnlijk heeft een kind donders goed door dat als ie zich misdraagt hij gigantisch voor banketstaaf staat bij een vreemde. Bij een vertrouwde omgeving kan het het kind vrij weinig boeien want dit is vertrouwd en veilig. Beantwoordt dit je vragen?

:?

Ik heb het idee dat je willekeurig een aantal zogenaamd kritische vragen oplepelt. Met welk doel doe je dat en wat draagt dat bij aan je oorspronkelijke vraag?

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:52

friezenfan2 schreef:
En waarom denk jij dat jij in je eentje zonder lerarenopleiding beter je kinderen les kan geven?
In Nederland kan je elke school kiezen die je wilt. Heb je alle verschillende soorten onderwijs al afgewogen? Dalton, Montessori enz. Het onderwijs in Nederland is van een hoog niveau en door die vrije school keuze is er altijd eentje waar je kind het wel goed doet. Dat is ook meteen de rede dat er bar weinig thuisonderwijs gegeven wordt in Nederland.

Een paar jaar terug was er een hype en gingen veel mensen in de USA met een camper/Rv door het land trekken en filmde dan hun avonturen en zetten het op youtube. 1 van die families keek ik. Nu zijn we 5 jaar verder de jongste van 11 kan niet lezen. Eentje met down syndroom kan niet communiceren op wat geluidjes na en de oudste redden het niet in de instroom lessen van een universiteit daarna failed hij in Japan en nu gaan zijn ouders naar hem toe verhuizen omdat ( dit Vul ik zelf in) hij het ook in Virginia niet alleen red. Deze ouders hebben hun kinderen allemaal thuisonderwijs geboden en geen een gaat het redden in de echte wereld. Omdat thuisonderwijs heel veel moeite en tijd vereist van de ouders. Al hun biologische kinderen en de 2 jongste zijn wereld vreemd.

Ik zou echt eens goed alle opties doorlopen voordat je je kinderen thuisonderwijs geeft. In mijn ogen is het een slecht idee. En je wilt je kinderen toch het beste geven.


Waarom denk je dat ik geen lerarenopleiding of iets in die richting heb?

Nee er is geen school die voldoet aan de behoeften van mijn kind, dat heb ik uiteraard onderzocht.

Ik ken overigens wel kinderen die het met thuisonderwijs goed hebben gered in de wereld, het n=1 verhaal uit de US zegt daarom niet zoveel over of thuisonderwijs goed of minder goed zou zijn voor de kinderen

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:56

En ik herhaal: wat voor de een een vloek is, is voor een ander een zegen.

Een kennis van mij heeft haar zoon 2 jaar uit het reguliere onderwijs gehaald om actief aan faalangst en bepaalde achterstanden te kunnen werken en na die periode is het kind weer positief en sterker terug in het „systeem“ terug gerold. Helemaal top uiteraard als je dat kunt bieden.

Foaly

Berichten: 4937
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:57

TS misschien helpt het ook om gewoon de informatie te geven in plaats van voortdurend passief-aggressieve vragen te stellen. Dan zijn mensen ook veel meer geneigd om je te helpen.

En het n=1 verhaal uit Amerika zegt voor jou misschien niet zoveel, maar het laat imo wel goed zien wat er allemaal mis kan gaan en waar je dus zelf goed op moet letten als je niet wilt dat jouw kind hetzelfde eindigt.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:58

Hier wat ‘ervaring’.
Mijn nicht krijgt thuis onderwijs. Haar ouders zijn hiervoor naar België verhuisd omdat het in nl niet te doen was qua vrijstelling.
Moeders heeft haar baan volledig opgegeven ook al werkte ze voorheen beide parttime.

Ik weet dat er veel vooroordelen zijn over thuisonderwijs. Maar toch herken ik er wel veel in als ik mijn nichtje zie.

Sociaal gezien matig. De wereld lijkt om haar te draaien. Terwijl ze die leeftijd al lang gehad moest hebben. Geen discipline om iets te doen waar haar brein even niet toe staat.
Onwijze slechte verliezer zijn. (Dat hebben meer kinderen, zul je denken) maar zij laat echt vreselijk gedrag zien. Geen aansluiting bij leeftijd genootjes ondanks de uitstapjes die ze met leeftijdsgenootjes maken. Die connectie is er niet. Ik zie altijd ongelukkige blikken op die foto’s van die uitstapjes. Niet wachten op je beurt. Zichzelf speciaal belangrijk vinden. Slecht tegen een weerwoord kunnen. Sociaal gezien net een kind van 2.

Dus ja. Ik maak mij zorgen over de aansluiting met de maatschappij in de toekomst.
Ik bespreek het regelmatig met ze. Maar zij blijven bij het thuis onderwijs.

Het zal vast veel geven. Maar ik snap wel waarom het niet makkelijk kan in Nederland

En heb je de vrije school al eens overwogen?
Niet sat ik daar een voorstander van ben, maar meningen verschillen nu eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:59

Kimmie235 schreef:
Nogmaals, ik zie dat jullie vooral spreekwoorden gebruiken zonder de oorsprong en de verdiepende betekenis te onderzoeken. Het hoe wat waar waarom, wordt dat op school in Nederland niet geleerd? Ik ben op zoek naar de verdiepende betekenis van dwingende ogen en wat dat dan betekent in het bieden van onderwijs, waar komt het vandaan, waarom maakt dat vreemde ogen dwingen? Wat ligt daar dan onder? Waar is het voor nodig en waarom zijn vreemde ogen nodig om het doel te bereiken?

Oké en is 30 uur contact met anderen het minimum om voldoende sociale vaardigheden te ontwikkelen, en hoe moet dat er dan precies uit zien? Wanneer zijn die 30 uur kwalitatief goed genoeg om die vaardigheden te ontwikkelen, en waar moet het aan voldoen om kwalitatief goed genoeg te zijn? En hoe kun je dat als thuisonderwijzers dan invullen?


Wat het minimum is, varieert per kind. Ik noem 30 uur om je bewust te maken van dat aantal en dat dat dus ook een groot punt van aandacht is bij thuisonderwijs. :)

Ik heb mijn kinderen destijds door omstandigheden drie weken gedwongen thuisonderwijs moeten geven en ik was de hele dag druk.

Op een normaal tijdstip uit bed, wassen, aankleden ontbijt, naar de bibliotheek, boeken kiezen volgens een thema. Thuis een uurtje lezen terwijl mama even het huis opruimt, buitenspelen, lunch, rekenen op drie verschillende niveaus (want drie kinderen met hun eigen niveau), naar buiten (was gelukkig goed weer in die periode) om dingen te onderzoeken. Om kwart over drie aan het schoolplein staan zodat ook zij konden meedraaien in "wie speelt bij wie"...

En dan had ik vooruitzicht dat ze wel snel naar school zouden gaan.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:59

Roosch schreef:
Waarschijnlijk heeft een kind donders goed door dat als ie zich misdraagt hij gigantisch voor banketstaaf staat bij een vreemde. Bij een vertrouwde omgeving kan het het kind vrij weinig boeien want dit is vertrouwd en veilig. Beantwoordt dit je vragen?

:?

Ik heb het idee dat je willekeurig een aantal zogenaamd kritische vragen oplepelt. Met welk doel doe je dat en wat draagt dat bij aan je oorspronkelijke vraag?


Nou er wordt geïnsinueerd dat vreemde ogen dwingen van belang is om je goed te kunnen ontwikkelen op onderwijsvlak. Ik vraag me dat sterk af. En nee het beantwoord niet want ik wil graag weten waarom je zonder dwingende ogen het misdragen niet zou kunnen ondervangen? Zijn er niet meer oplossingen om kinderen tot leren te stimuleren, of aan te sluiten op de (leer) behoefte van het kind, zodat informatie beter blijft hangen en de nieuwsgierigheid gestimuleerd wordt. Het lijkt me geen cruciaal iets om te kunnen stellen dat thuisonderwijs, zonder dwingende ogen, niet succesvol zou kunnen zijn.

Roosch

Berichten: 36691
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:02

Je pikt nu een heel klein stukje uit een post van Ibbel. Dat blaas je helemaal op. Ik begrijp niet helemaal je achterliggende redenen voor deze mijns inziens bijzonder vreemde vragen in deze context. Ibbel gaf aan dat ze op school bepaalde vaardigheden meekrijgen. Je kunt wat mij betreft beter de vraag stellen: hoe kan ik die vaardigheden bijbrengen als ik mijn kind thuisonderwijs zou geven?