Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:52

Ha TS, ik ben zelf coördinator op een middelbare school en merk sinds enkele jaren dat steeds meer ouders/verzorgers moeite hebben met de huidige vorm van het onderwijs. Zeker de laatste jaren ligt de focus erg op het individu en dat is nou juist iets wat lastig 100% toe te passen is in het reguliere onderwijs. Veel ouders zijn dus zoekende en oriënteren zich op andere manieren van onderwijs, zeker als er vergaande problematiek aan ten grondslag ligt.

Thuisonderwijs zou mijns inziens een laatste oplossing, cq eindstation, zijn. Logischerwijs klinkt het ideaal: thuis, veilig en op eigen tempo en niveau wegwijs worden in de wereld. In de praktijk wordt er juist een achterstand gecreëerd op sociaalmaatschappelijk vlak. De échte wereld is namelijk niet alleen maar thuis, veilig en op eigen tempo. School biedt een hele goede voorbereiding op deze wereld.

Tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs zit nog een groot aantal mogelijkheden. Wat ik je dus wil adviseren, is om op de huidige school in gesprek te gaan met de BPO'er (Begeleider Passend Onderwijs). Er bestaan legio trajecten waarin kinderen, óók met een voorsprong, passend onderwijs krijgen zonder een TLV-verklaring (die noodzakelijk is voor speciaal onderwijs). Heb je die persoon al eens gesproken?

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:54

friezenfan2 schreef:
Al die generaties zijn toch ook groot geworden zonder enorm vaak hun vader te zien.

Als je kind alsnog gepest wordt moet je aan de bel trekken en niet op bokt gaan zeggen dat je thuisonderwijs wil gaan geven en dan op geen enkele vraag antwoord geven.

Zoals ik jouw berichten hier nu lees wilde je eigenlijk alleen maar horen hoe geweldig het is en helaas is dat volgens heel veel mensen helemaal geen goed idee voor je kinderen. Je zal ze te kort doen. En tegen die tijd is er teveel tijd verloren gegaan om ze weer terug in het normale onderwijs laten mee draaien.

Dus na dit bericht ga je antwoord geven toch?
Heb je zelf de pabo afgerond? Of welke andere goedgekeurde opleiding tot leraar.

Er zijn ook moeders en vaders die helemaal niet vinden dat hun kinderen fantastisch zijn.


Gewoon aan de bel trekken, als daarmee alles was opgelost, zou geweldig zijn. Ik denk dat je heel veel kinderen tekort doet door dit zo te stellen, die zwaar getraumatiseerd van school komen. Daarbij zeg ik dat ik richtingsbezwaar heb, pesten valt daar niet onder.

De vraag is of ik ze tekort doe, dat is waarom ik het topic open, zijn er thuisonderwijzers die ervaring hebben en hoe gaat dat? Ik ken er een paar maar zou graag meer ervaringen lezen.

Dat heel veel mensen het doen zegt nog steeds niet dat iets een goed of slecht idee is. Verandering komt juist wanneer iets of iemand afwijkt.

Over de vader die enkel het vlees snijdt zijn veel onderzoeken dat dat niet zo best is voor de ontwikkeling van kinderen.

Al met al doet het me denken dat jij in ieder geval niet in het werkveld zit als waar ik in zit of de leerkrachten in zitten.

BigOne
Berichten: 38391
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:57

Misschien is het een optie om je kind te laten testen, dan weet je meestal precies of de denkwijze van jou overeenkomt met de werkelijkheid. Zo te lezen wordt je kind dus gepest , wil hij daarom niet naar school en mag je ze thuis lesgeven op basis van het feit dat je man in het buitenland werkt? En jij gaat daar niet wonen ? Soms kan assertiviteit training en faalangst training heel veel doen waardoor ze wel met plezier naar school gaan.

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:57

Hoe up to date is jouw eigen kennis van de lesmethoden?

Ik ben als vrijwilliger bij het rode kruis al jaren betrokken bij kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben. Ik kom daarvoor bij de kinderen thuis.

Regelmatig loop ik tegen mijn eigen gebrek aan de hedendaagse methoden aan en moet ik mezelf bijspijkeren om de kinderen goed te begeleiden.

De lesmethoden veranderen, zeker bij wiskunde, met regelmaat.
Een van mijn collega vrijwilligers is een ex-directrice van een basisschool die pas 2 jaar met pensioen is en zelfs zij moet nogal eens achter haar oren krabben hoe ze dingen moet gaan uitleggen.

Mochten je kinderen later wel naar regulier onderwijs gaan is het heel belangrijk dat jouw lesmethoden bij de huidige normen past.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:58

ual_95 schreef:
Ha TS, ik ben zelf coördinator op een middelbare school en merk sinds enkele jaren dat steeds meer ouders/verzorgers moeite hebben met de huidige vorm van het onderwijs. Zeker de laatste jaren ligt de focus erg op het individu en dat is nou juist iets wat lastig 100% toe te passen is in het reguliere onderwijs. Veel ouders zijn dus zoekende en oriënteren zich op andere manieren van onderwijs, zeker als er vergaande problematiek aan ten grondslag ligt.

Thuisonderwijs zou mijns inziens een laatste oplossing, cq eindstation, zijn. Logischerwijs klinkt het ideaal: thuis, veilig en op eigen tempo en niveau wegwijs worden in de wereld. In de praktijk wordt er juist een achterstand gecreëerd op sociaalmaatschappelijk vlak. De échte wereld is namelijk niet alleen maar thuis, veilig en op eigen tempo. School biedt een hele goede voorbereiding op deze wereld.

Tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs zit nog een groot aantal mogelijkheden. Wat ik je dus wil adviseren, is om op de huidige school in gesprek te gaan met de BPO'er (Begeleider Passend Onderwijs). Er bestaan legio trajecten waarin kinderen, óók met een voorsprong, passend onderwijs krijgen zonder een TLV-verklaring (die noodzakelijk is voor speciaal onderwijs). Heb je die persoon al eens gesproken?


Mooi verwoord!!! Zo denk ik er ook over.
Thuisonderwijs is een optie, maar dan wel als laatste oplossing.

mirim

Berichten: 4418
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:01

Ik ben een ouder van een kind wat op negenjarige leeftijd vrijstelling kreeg van zowel de leerplicht als de kwalificatieplicht.
Niet voor ieder kind is er passend onderwijs te vinden.
En voor sommige kinderen is het dan een zegen als ze zichzelf kunnen ontwikkelen , in een eigen tempo en binnen hun eigen mogelijkheden.
Ons kind heeft dus geen enkele diploma.
Is maar een aantal jaar op school geweest.
Maar redt zich als volwassene prima in de maatschappij.
Heeft nu een verantwoordlijk , zware baan en redt zich op sociaal vlak uitstekend !
Met andere woorden : niet iedereen redt het binnen het schoolse systeem en komt toch op zijn pootjes terecht .
Als je als ouder weet en voelt dat het beter voor het kind is om hem of haar niet in het systeem te drukken is het goed om voor je kind op te staan.
En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .

friezenfan2

Berichten: 2635
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:03

Ga je dan nooit antwoord geven op alle vragen in dit topic.
Maakt het iets uit of ik zelf kinderen heb of leraar ben?

Maar jij ook nog een fijne zondag hé.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:09

ual_95 schreef:
Ha TS, ik ben zelf coördinator op een middelbare school en merk sinds enkele jaren dat steeds meer ouders/verzorgers moeite hebben met de huidige vorm van het onderwijs. Zeker de laatste jaren ligt de focus erg op het individu en dat is nou juist iets wat lastig 100% toe te passen is in het reguliere onderwijs. Veel ouders zijn dus zoekende en oriënteren zich op andere manieren van onderwijs, zeker als er vergaande problematiek aan ten grondslag ligt.

Thuisonderwijs zou mijns inziens een laatste oplossing, cq eindstation, zijn. Logischerwijs klinkt het ideaal: thuis, veilig en op eigen tempo en niveau wegwijs worden in de wereld. In de praktijk wordt er juist een achterstand gecreëerd op sociaalmaatschappelijk vlak. De échte wereld is namelijk niet alleen maar thuis, veilig en op eigen tempo. School biedt een hele goede voorbereiding op deze wereld.

Tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs zit nog een groot aantal mogelijkheden. Wat ik je dus wil adviseren, is om op de huidige school in gesprek te gaan met de BPO'er (Begeleider Passend Onderwijs). Er bestaan legio trajecten waarin kinderen, óók met een voorsprong, passend onderwijs krijgen zonder een TLV-verklaring (die noodzakelijk is voor speciaal onderwijs). Heb je die persoon al eens gesproken?


Voordeel van thuisonderwijs is dat je altijd het reguliere systeem in kan, je kunt er echter nooit uit. We staan dus niet ingeschreven op een school. Mijn zoon is (nog) niet in staat de overstap te maken, die conclusie hebben we al getrokken. Voor nu zoek ik daarom vooral naar mensen die wel ervaring hebben met thuisonderwijs met de voor en nadelen zodat ik kan kijken waar de moeilijkheden liggen, of ik dingen kan ondervangen en of het haalbaar is.

Daarbij komt dat ik echt richtingsbezwaar heb, en geeft het de kinderen ruimte om hun vader vaker te zien.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:10

mirim schreef:
Ik ben een ouder van een kind wat op negenjarige leeftijd vrijstelling kreeg van zowel de leerplicht als de kwalificatieplicht.
Niet voor ieder kind is er passend onderwijs te vinden.
En voor sommige kinderen is het dan een zegen als ze zichzelf kunnen ontwikkelen , in een eigen tempo en binnen hun eigen mogelijkheden.
Ons kind heeft dus geen enkele diploma.
Is maar een aantal jaar op school geweest.
Maar redt zich als volwassene prima in de maatschappij.
Heeft nu een verantwoordlijk , zware baan en redt zich op sociaal vlak uitstekend !
Met andere woorden : niet iedereen redt het binnen het schoolse systeem en komt toch op zijn pootjes terecht .
Als je als ouder weet en voelt dat het beter voor het kind is om hem of haar niet in het systeem te drukken is het goed om voor je kind op te staan.
En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .


Dank voor je reactie, is dat zomaar gelukt om die overstap te maken?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:10

mirim schreef:
En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .


Ik vind dat best wel een aanname. Voor heel veel ouders is het helemaal niet 'makkelijk' om hun kind naar school te laten, maar de alternatieven zijn niet bekend of niet haalbaar. Dát is wel een probleem. Ik vind het jammer dat ouders dan (te snel) naar thuisonderwijs neigen.

Wanneer je aan de norm voor thuisonderwijs voldoet, kan je dit op eigen gelegenheid doen. Dat is precies het grootste nadeel. Er is géén controle meer vanuit de onderwijsinspectie. Er is géén controle op de kwaliteit van het onderwijs. Alles komt op het bord van ouders. Een diploma is mijns inziens een bewijs dat een kind voldoet aan de normen die de huidige maatschappij vraagt. Een formaliteit n.a.v. een voorbereiding. Het maakt iemand niet beter als mens, maar daar gaat het ook helemaal niet om.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:14

friezenfan2 schreef:
Ga je dan nooit antwoord geven op alle vragen in dit topic.
Maakt het iets uit of ik zelf kinderen heb of leraar ben?

Maar jij ook nog een fijne zondag hé.


Je bent denk ik geen leraar/lerares in het basisonderwijs, anders had je wel geweten dat, wanneer vader enkel het vlees snijdt, dit zeker niet in belang is van de kinderen. Het feit dat er kinderen zijn zegt natuurlijk niet alles. Waarom je informatie nodig over mijn functie? Om in te kunnen schatten of ik voldoende kennis en kunde heb over de ontwikkeling van kinderen en het scholen daarvan? Ik kan dat wel inderdaad, kun je dat aannemen?

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:14

Hmm.
Richtingsbezwaar & Egypte.
Is er een conflict tussen hoe ziet de wereld er uit volgens thuis en hoe ziet de wereld er uit volgens school?
Want dan is het absoluut in het belang van het kind om op (deze) school te blijven.

mirim

Berichten: 4418
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:18

De overstap werd min of meer gedwongen in de zin van dat ons kind zwaar depressief werd op school en duidelijk was dat het niet binnen een schools systeem kon functioneren.
Het kind liep ver voor en deed zoveel moeite om zich aan te passen dat het er letterlijk ziek van werd.
Uiteindelijk , na veel aanpassingen geprobeerd te hebben, is besloten door mentor , intern begeleider en de leerplichtambtenaar dat vrijstelling de enige oplossing was.
Dit moest overigens wel bevestigd worden door een eerstelijns psychiater.
Omdat ons kind wel naar school geweest was was de mogelijkheid om over te stappen naar thuisonderwijs er niet.
Dit moest dus wel via de officiële paden.

nick_en_ik

Berichten: 209
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:19

Kimmie235 schreef:
nick_en_ik schreef:
Ik heb thuisonderwijs gehad, en het is een mooie manier van lesgeven. Maar weet wel waar je aan begint, zorg ervoor dat je een goed curriculum hebt waarmee je aan de slag kunt. Je moet goed in je achterhoofd houden dat je je kinderen klaarstoomt voor staatsexamens zodat ze uiteindelijk een vervolgopleiding kunnen gaan doen. En daar komt dus niet alleen het schoolwerk bij kijken, maar ook het sociale aspect.
Die twee punten, een goed curriculum en het sociale aspect, zijn zo ontzettend belangrijk om een goede basis te hebben voor thuisonderwijs.


Oké, ik ben benieuwd hoe je het ervaren hebt en wat je vindt van de zorgen dat kinderen uit het thuisonderwijs minder sociaal vaardig zouden kunnen zijn? Hoe heb jij dat ervaren?

Ja er schijnen, vooral in belgie, goede producten te zijn om mee te komen met het curriculum.

Ik heb dan wel thuisonderwijs gehad, maar ik heb ook op (internationale) scholen gezeten. Dus ik had wel klasgenoten. Hierdoor heb ik het wellicht anders ervaren dan andere kinderen die thuisonderwijs hebben gehad. Ik heb hier en daar wat ervaringen gehad dat een beetje “wereldvreemd” voor mij voelde, of momenten dat mijn sociale skills me een beetje in de steek lieten. Moet wel zeggen dat dat ook komt door andere factoren, niet alleen thuisonderwijs, maar het speelt wel degelijk een rol. Dus ik kan me wel voorstellen dat dat bij meer thuisonderwijs leerlingen het geval is.
Maar dat maakt thuisonderwijs zelf niet slecht, de uitvoering ervan is soms gewoon belabberd, omdat mensen de boel niet op orde hebben.
Ik zie dan persoonlijk ook veel verschil in thuisonderwijs hier en in Amerika, bijvoorbeeld.
Ik ken mensen in Amerika die ook thuisonderwijs hebben gehad of die dat krijgen, en daar is alles toch wat beter uitgevoerd en je merkt dat er geen verschil is in sociale vaardigheden in vergelijking met leerlingen van regulier onderwijs.
Daarom is die basis zo ontzettend belangrijk, als dat in orde is en als je het goed kan uitvoeren dan is het allemaal prima. Maar heb je het niet op orde, dan brengt dat een hoop ellende, en dat moet je echt niet willen.
Wat ook belangrijk is om te bedenken is, hoe zouden jouw kinderen terugkijken op hun thuisonderwijs periode als ze ouder zijn? Zullen ze daar dankbaar voor zijn, zullen ze begrijpen waarom jij die keuze voor hen hebt gemaakt? Of zullen ze uiteindelijk niet blij zijn, misschien wouden ze uiteindelijk wel liever regulier onderwijs?
Ik begrijp gelukkig de keuze die mijn ouders hebben gemaakt, en ik ben ze ook dankbaar! Ik verwijt ze niets, ook al hadden sommige dingen misschien anders gekund. Ik ben nu heel gelukkig en ik zou het niet anders willen :D
Ik hoop dat jouw kinderen je dankbaar zullen zijn met de keuze die je maakt, welke dat ook is.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:21

ual_95 schreef:
mirim schreef:
En laten we wel wezen ….. het is toch voor iedereen makkelijker om het kind naar school te laten gaan in plaats van thuis te onderwijzen ?
Of thuisonderwijs toegestaan is als je zelf niet altijd aanwezig kan zijn bij je kind weet ik niet.
Ik werkte toentertijd niet dus was thuis bij mijn kind .


Ik vind dat best wel een aanname. Voor heel veel ouders is het helemaal niet 'makkelijk' om hun kind naar school te laten, maar de alternatieven zijn niet bekend of niet haalbaar. Dát is wel een probleem. Ik vind het jammer dat ouders dan (te snel) naar thuisonderwijs neigen.

Wanneer je aan de norm voor thuisonderwijs voldoet, kan je dit op eigen gelegenheid doen. Dat is precies het grootste nadeel. Er is géén controle meer vanuit de onderwijsinspectie. Er is géén controle op de kwaliteit van het onderwijs. Alles komt op het bord van ouders. Een diploma is mijns inziens een bewijs dat een kind voldoet aan de normen die de huidige maatschappij vraagt. Een formaliteit n.a.v. een voorbereiding. Het maakt iemand niet beter als mens, maar daar gaat het ook helemaal niet om.


Een diploma kan prima behaald worden, dat is het probleem niet. Het feit dat er geen inspectie is en geen controle op de kwaliteit is natuurlijk voor kinderen met een achterstand heel vervelend, die blijven hierdoor achter. En daarbij is een diploma meteen is wat mij betreft niet noodzakelijk, ik heb veel mensen in de omgeving die de nodige certificaten voor hun bedrijf later behalen, of waarbij het door een eigen bedrijf niet nodig is.

Anoniem

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:22

Ho. Dat er geen inspectie is, is niet alleen voor leerlingen met een achterstand een probleem.

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:23

Marie111 schreef:
Kimmie235 schreef:
Hoi,

Is er hier iemand bekend met thuisonderwijs? Ik ben de aanvraag voor thuisonderwijs aan het onderzoeken. Verder moet ik veel alleen doen, en moet dit dus in combinatie met mijn werk. Ik heb begrepen dat ze wel naar de gastouder kunnen overdag, dat je daarvoor gewoon een toeslag krijgt. Wellicht zijn hier thuisonderwijzers die wat meer informatie hebben.


Ik snap het niet helemaal geloof ik. Om hoeveel kinderen gaat het en hoe oud zijn ze? Verwacht je dat de gastouder ook les gaat geven?

Nog een tip. Je kunt deze vraag eventueel ook stellen op het forum van Ouders Online. Welicht krijg je daar ook bruikbare tips. https://www.ouders.nl


Ga je deze vragen nog beantwoorden?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:23

Kimmie235 schreef:
Voordeel van thuisonderwijs is dat je altijd het reguliere systeem in kan, je kunt er echter nooit uit. We staan dus niet ingeschreven op een school. Mijn zoon is (nog) niet in staat de overstap te maken, die conclusie hebben we al getrokken. Voor nu zoek ik daarom vooral naar mensen die wel ervaring hebben met thuisonderwijs met de voor en nadelen zodat ik kan kijken waar de moeilijkheden liggen, of ik dingen kan ondervangen en of het haalbaar is.

Daarbij komt dat ik echt richtingsbezwaar heb, en geeft het de kinderen ruimte om hun vader vaker te zien.


Als je eenmaal in het reguliere onderwijs zit, kan je inderdaad niet meer terug naar thuisonderwijs zoals voorgesteld vanuit het richtingsbezwaar (dus onderwijs gegeven door ouders), maar er zijn wel degelijk mogelijkheden voor thuisonderwijs, geboden vanuit een schoolinstantie. Ik spreek nu vanuit het VO, maar ik ben zelfs bekend met leerlingen die meedoen in de les door middel van een robot. Ze volgen dus thuisonderwijs, maar in ieder geval met een behoud van kwaliteit. Zelfs toetsen en examens kunnen op een geïsoleerde plek afgenomen worden. Ook voor dit soort trajecten, is géén TLV nodig. Er is natuurlijk wel een indicatie voor nodig. Op die manier is de stap terug wel een stuk kleiner.

Als hij niet ingeschreven staat op een school, wil ik je adviseren om eens contact op te nemen met het Samenwerkingsverband (SWV) in jouw regio óf met het Jeugdteam in jouw gemeente. Die kunnen vaak ook meedenken en helpen.

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:27

Kimmie, hebben jouw kinderen op dit moment vriendjes? Wanneer zien ze deze vriendjes? En hoe blijven ze deze vriendjes en andere kinderen zien/ontmoeten in een toekomst waarin zij thuisonderwijs krijgen?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:36

Kimmie235 schreef:
Een diploma kan prima behaald worden, dat is het probleem niet. Het feit dat er geen inspectie is en geen controle op de kwaliteit is natuurlijk voor kinderen met een achterstand heel vervelend, die blijven hierdoor achter. En daarbij is een diploma meteen is wat mij betreft niet noodzakelijk, ik heb veel mensen in de omgeving die de nodige certificaten voor hun bedrijf later behalen, of waarbij het door een eigen bedrijf niet nodig is.


Een diploma is niet noodzakelijk wanneer er een vrijstelling van Leerplicht is, maar het maakt het wel een heel stuk makkelijker. Zonder vormt in Europa, linksom of rechtsom, wel degelijk een beperking. Wellicht heeft een kind geluk met, zoals je het beschrijft, een bedrijf waar certificaten later behaald kunnen worden of kan hij zelf een bedrijf starten. Maar wat als datzelfde kind te laat tot de conclusie komt dat hij het allerliefst dierenarts wordt? Of -ironisch genoeg- leraar? Vergeet niet: een achterstand wordt in dit geval gecreëerd door thuisonderwijs van ondermaatse kwaliteit. Dat is geen onwil vanuit ouders, maar dat is gewoon de realiteit.

Nogmaals, ik zou het als eindstation zien. Onderzoek eerst andere mogelijkheden en streep die eerst af.

pmarena

Berichten: 48241
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:39

Wat betreft nog onder school uit kunnen komen als kind eenmaal ingeschreven is geweest:

Ik lees al een poosje mee op een paar Facebookgroepen over schoolproblemen icm HB kinderen.
Als een kind finaal vastloopt op school en school meldt zich uiteindelijk handelingsverlegen, dan komen deze kinderen toch soms thuis te zitten. Ook op basisschool leeftijd.

Vaak zijn er ook nog wel wat vangnetten van speciale scholen waar kinderen dan geleidelijk aan weer in een soort schools ritme kunnen komen en er aan gewerkt wordt om hun "schooltrauma" achter zich te laten en ze weer wat plezier in school te laten krijgen. Of in ieder geval dat ze zich er okee bij voelen en weer mee kunnen draaien.

Of als duidelijk is dat het echt niet gaat om "full-time" naar school te gaan, dan blijft thuisonderwijs en werken naar een staatexamen of wat toetsmomenten / dagdelen in samenwerking met een gewillige school bijvoorbeeld nog wel een optie.

Maarja dan zit een kind er eerst al dermate doorheen dat het niet bepaald een pretje is :(:)

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:47

Nick, dank je voor je reactie, belangrijk dus om de focus te leggen op de sociale vaardigheden. Ik begreep al dat veel thuisonderwijzers veel samen dingen ondernemen. Ik kan me overigens ook voorstellen dat op termijn een internationale school een optie is. Voor nu is hem naar school brengen geen optie, is de ervaring, hij zal het me daarom zeker in dank afnemen. Maar meer dan anders focus leggen op sociale vaardigheden ga ik zeker doen. Dank voor het delen van je ervaring.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:49

Mijn persoonlijke ervaring met thuisonderwijs zijn erg negatief.

Maargoed, net als TS ga ik natuurlijk niet verder in op de details en zal ik alleen maar wedervragen stellen die in mijn straatje passen. :)

Ik heb namelijk de tunnelvisie dat thuisonderwijs niet in het belang is van het kind. Ongeacht ontwikkelingsvoorsprong/achterstand.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:50

ual_95 schreef:
Kimmie235 schreef:
Een diploma kan prima behaald worden, dat is het probleem niet. Het feit dat er geen inspectie is en geen controle op de kwaliteit is natuurlijk voor kinderen met een achterstand heel vervelend, die blijven hierdoor achter. En daarbij is een diploma meteen is wat mij betreft niet noodzakelijk, ik heb veel mensen in de omgeving die de nodige certificaten voor hun bedrijf later behalen, of waarbij het door een eigen bedrijf niet nodig is.


Een diploma is niet noodzakelijk wanneer er een vrijstelling van Leerplicht is, maar het maakt het wel een heel stuk makkelijker. Zonder vormt in Europa, linksom of rechtsom, wel degelijk een beperking. Wellicht heeft een kind geluk met, zoals je het beschrijft, een bedrijf waar certificaten later behaald kunnen worden of kan hij zelf een bedrijf starten. Maar wat als datzelfde kind te laat tot de conclusie komt dat hij het allerliefst dierenarts wordt? Of -ironisch genoeg- leraar? Vergeet niet: een achterstand wordt in dit geval gecreëerd door thuisonderwijs van ondermaatse kwaliteit. Dat is geen onwil vanuit ouders, maar dat is gewoon de realiteit.

Nogmaals, ik zou het als eindstation zien. Onderzoek eerst andere mogelijkheden en streep die eerst af.


Zijn vader is dierenarts met een eigen bedrijf, dat zal geen belemmering vormen haha. Als hij andere ambities heeft kan hij net als anderen gewoon vervolgonderwijs volgen. Hun traject zal wel iets langer duren. Vanuit mijn expertise weegt dat wel op tegen de nadelen die hij anders nu zal krijgen t.a.v. onderwijs. Of eigenlijk de schoolplicht

Lieser
Berichten: 1543
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:51

Ik vraag me af of het hier echt om de behoefte van de kinderen gaat, of om denkbeelden van de ouder. Vooral omdat een diploma halen niet belangrijk wordt gevonden. En kimmie235 het nu al geen probleem vindt dat de kinderen langer over hun schoolcarriere gaan doen (wat heel raar is bij kinderen die voorlopen). Als je kind voor loopt (bij kimmie235 alleen qua woordenschat blijkbaar, over rekenen en andere aspecten lees ik niets) kun je als ouder ook buiten school veel doen om die behoefte te vervullen. Zat kinderdn die buitenschoolse activiteiten doen, of het nou gaat om een schaakclub, de museumjeugduniversiteit of zomerkamp voor hoogbegaafde kinderen. Dat kan dan naast school.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 31-03-24 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt