journee schreef:Avalanche schreef:Dan hier een heel andere ervaring, want dit is erg geïdealiseerd. Ik heb een aantal jaren thuisonderwijs gehad. Toen ik 8 jaar oud was, en naar Nederland kwam, wel naar school gegaan, omdat thuisonderwijs toch niet zo goed aansloot. Qua leerstof had ik geen enkele moeite, met sociale aansluiting wel. Ik had een prima woordenschat, zelfs in het Nederlands al wel, maar dat was de woordenschat van een volwassene, niet van een kind en sloot dus ook niet aan bij de andere kinderen.
Uiteindelijk dankzij de school ook de nodige sociale vaardigheden geleerd om wel aan te kunnen sluiten, maar die achterstand inlopen heeft me wel jaren gekost. Neem daarbij mee dat ik in nog een paar dingen anders was dan andere kinderen en je kunt je voorstellen dat dat een redelijk traumatische ervaring is geweest. Gelukkig was er een goede psycholoog op school die daarmee hielp.
Ook heb ik nooit geleerd om te leren. Ik heb dat later wel ingehaald, met veel pijn en moeite, maar het was fijn geweest als dat voorkomen was. En ik denk nog steeds dat ik het kon inhalen omdat mijn ouders inzagen dat school toch best een goed idee is.
Wat vervelend dat jij dit zo hebt ervaren! Misschien ben jij ook enigste kind? En door omstandigheden misschien ook weinig contact gehad met leeftijdsgenoten? Dat blijft inderdaad wel belangrijk, sociale contacten, zeker bij heel jonge kinderen. Dat hoeft natuurlijk niet op school, maar kan ook op de sportclub of door spelen met buurtkinderen. Kinderen met broertjes en zusjes zullen waarschijnlijk ook minder problemen hebben met het aanleren van sociale vaardigheden en het vinden van aansluiting bij leeftijdsgenoten.
Die achtergrond zit wat complex in elkaar. Er zit een vrij groot leeftijdsverschil tussen mij en mijn broers, en ik denk dat mijn ouders ook daarom die keuze hebben gemaakt, plus dat ze wat overbeschermend naar mij zijn geweest. Maar goed, wat gebeurd is is gebeurd.
Sociaal-emotionele ontwikkeling is zo belangrijk. Ik heb het gevoel dat ouders die graag thuisonderwijs geven, daaraan voorbij gaan. Een kind leert zoveel op school wat niet in het curriculum staat.
Ik ben nog steeds dankbaar dat ik later wel naar school kon. De hulp die ik daar kreeg, en wat ik daar leerde heeft heel veel goed gemaakt