Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3304
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:53

Kimmie235 schreef:
Ben nog steeds benieuwd naar die vreemde ogen dwingen, waarom dwingen die en als je dat weet, waarom zou je dat toe willen passen op je kind? Waarom niet vanuit samenwerking. Wat kortzichtig dat je denkt dat ik het niet begrijp.


Het betreft een spreekwoord en dus figuurlijk i.p.v. letterlijk taalgebruik. Weet je wat figuurlijke taal is en hoe het van letterlijk taalgebruik afwijkt?

Zo ja dan zou je wel moeten begrijpen dat dit spreekwoord niets te maken heeft met daadwerkelijke dwang :o

Zo niet dan ben je wellicht toch niet de beste persoon om onderwijs te verzorgen.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 14:55

Achterom schreef:
Het is offtopic, dat realiseer ik me, maar ik vind het absoluut onprofessioneel om je naasten te behandelen. Zegt jullie beroepsvereniging en beroepscode daar iets over?

Ik zat net na te denken, zou het niet juist goed zijn dat te onderzoeken? Misschien is het juist wel effectiever. Ik kan best wat redenen bedenken waarom dat zo zou zijn. En je moet oefenen trouwens, dat gaat meestal niet op vreemden.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 14:59

Fly_high schreef:
Kimmie235 schreef:
Ben nog steeds benieuwd naar die vreemde ogen dwingen, waarom dwingen die en als je dat weet, waarom zou je dat toe willen passen op je kind? Waarom niet vanuit samenwerking. Wat kortzichtig dat je denkt dat ik het niet begrijp.


Het betreft een spreekwoord en dus figuurlijk i.p.v. letterlijk taalgebruik. Weet je wat figuurlijke taal is en hoe het van letterlijk taalgebruik afwijkt?

Zo ja dan zou je wel moeten begrijpen dat dit spreekwoord niets te maken heeft met daadwerkelijke dwang :o

Zo niet dan ben je wellicht toch niet de beste persoon om onderwijs te verzorgen.


Echt waar, wat was dan de toegevoegde waarde om te zeggen, vreemde ogen dwingen, als dat inhoudelijk eigenlijk alleen figuurlijk is? Dan heeft het geen effect, maar vreemde ogen dwingen, dat spreekwoord komt er vandaan dat de ervaring is dat mensen die niet bekend zijn meer indruk maken dan mensen die dat niet hebben, waardoor men geneigd is, minder weerstand te bieden. Waarom heeft men dan minder weerstand? Ja, precies, dat is het puntje waar het mij om gaat en waarom ik er juist niet achter sta.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 15:02

Terug naar het thuisonderwijs ben ik wijzer, het schijnt effectiever voor de sociaal emotionele ontwikkeling, en cognitief ook. Inmiddels ben ik betrokken bij een groep thuisonderwijzers en ga ik mijn weg weer verder vinden. Bedankt voor de goede tips van iedereen! Ik ga nu echt afsluiten

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:14

Vreemde ogen dwingen; een klein voorbeeld . Toen we op ouderavond kwamen zei de klassenleraar dat hij wel 20 van zulke kinderen in z’n klas wilde als onze dochter. Wij rolden met de ogen en barsten in lachen uit.
Thuis was ze volop aan het puberen en op school deed ze gewoon haar best. Puberen doen kids om zich los te maken van hun opvoeders maar wel thuis want daar weten ze dat ze niet de deur uitgezet worden en voelen ze zich veilig ( normaal gesproken) ik moet er niet aan denken dat ik van 9 tot 3 juf was en om 3 uur moeder van een fikse puber. Vraag me echt af hoe dat te combineren valt zonder het kind te kort te doen.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 15:18

BigOne schreef:
Vreemde ogen dwingen; een klein voorbeeld . Toen we op ouderavond kwamen zei de klassenleraar dat hij wel 20 van zulke kinderen in z’n klas wilde als onze dochter. Wij rolden met de ogen en barsten in lachen uit.
Thuis was ze volop aan het puberen en op school deed ze gewoon haar best. Puberen doen kids om zich los te maken van hun opvoeders maar wel thuis want daar weten ze dat ze niet de deur uitgezet worden en voelen ze zich veilig ( normaal gesproken) ik moet er niet aan denken dat ik van 9 tot 3 juf was en om 3 uur moeder van een fikse puber. Vraag me echt af hoe dat te combineren valt zonder het kind te kort te doen.


Oké, ik ken gezinnen uit de thuisonderwijs die deze ervaring met pubers niet zo delen. En die dus geen gebruik maken van het principe vreemde ogen dwingen, en die kinderen doen het heel goed, vooral veel vanuit de samenwerking en eigen verantwoordelijkheid. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Urona447
Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:22

Echt wat een ongelooflijk onprofessionele indruk maak je zo :(

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 15:23

Urona447 schreef:
Echt wat een ongelooflijk onprofessionele indruk maak je zo :(

Gelukkig zijn ze op mijn werk uitermate tevreden *\o/*

friezenfan2

Berichten: 2601
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:43

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 17-04-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 15:46

friezenfan2 schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd



Ja dat was het volgende plan met mijn kinderen. Ze opsluiten in de kast?

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:16

Kimmie235 schreef:
BigOne schreef:
Vreemde ogen dwingen; een klein voorbeeld . Toen we op ouderavond kwamen zei de klassenleraar dat hij wel 20 van zulke kinderen in z’n klas wilde als onze dochter. Wij rolden met de ogen en barsten in lachen uit.
Thuis was ze volop aan het puberen en op school deed ze gewoon haar best. Puberen doen kids om zich los te maken van hun opvoeders maar wel thuis want daar weten ze dat ze niet de deur uitgezet worden en voelen ze zich veilig ( normaal gesproken) ik moet er niet aan denken dat ik van 9 tot 3 juf was en om 3 uur moeder van een fikse puber. Vraag me echt af hoe dat te combineren valt zonder het kind te kort te doen.


Oké, ik ken gezinnen uit de thuisonderwijs die deze ervaring met pubers niet zo delen. En die dus geen gebruik maken van het principe vreemde ogen dwingen, en die kinderen doen het heel goed, vooral veel vanuit de samenwerking en eigen verantwoordelijkheid. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Wanneer jij je alleen focussed en in die bubbel ervaringen opdoet dan zal je dit soort reacties geven. Sterkte en veel succes met je thuisonderwijs.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:26


journee
Berichten: 754
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:58

Majabeestje schreef:
Ik kom net dit artikel tegen

https://www.nu.nl/binnenland/6308764/ki ... -gaan.html

De ombudsman wil dat er meer zicht komt op kinderen die thuisonderwijs volgen.


Wat meer zicht op thuis onderwijs is in Nederland geen overbodige luxe. In Nederland is thuisonderwijs überhaupt niet geaccepteerd, en daarom is er ook niets geregeld, dat zou beide moeten veranderen. Je hebt in Nederland leerplicht (schoolplicht) of niet (vrijstelling) maar niets er tussen in. Wat dat betreft kan Nederland een voorbeeld nemen aan België, waar thuisonderwijs wel geaccepteerd is en daardoor ook gecontroleerd wordt.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:19

Kimmie235 schreef:
Achterom schreef:
Het is offtopic, dat realiseer ik me, maar ik vind het absoluut onprofessioneel om je naasten te behandelen. Zegt jullie beroepsvereniging en beroepscode daar iets over?

Ik zat net na te denken, zou het niet juist goed zijn dat te onderzoeken? Misschien is het juist wel effectiever. Ik kan best wat redenen bedenken waarom dat zo zou zijn. En je moet oefenen trouwens, dat gaat meestal niet op vreemden.


Jij denkt dat dat niet is gebeurd en dat ze dat voor de lol zo bepaald hebben?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:25

journee schreef:
Wat dat betreft kan Nederland een voorbeeld nemen aan België, waar thuisonderwijs wel geaccepteerd is en daardoor ook gecontroleerd wordt.


Of we doen gewoon in beginsel geen thuisonderwijs, en dan hoeven we ook niet teveel tijd te besteden aan het controleren ervan.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:38

Toch grappig dat TS steeds zegt nu toch wel écht weg te gaan maar blijft reageren.

Maar aangezien TS geen zelfinzicht lijkt te tonen en in plaats daarvan in ongevraagde PB's mensen aan het vertellen is hoe ze hun werk beter kunnen doen en hoe ze kunnen groeien als persoon, kan ik niks hiervan meer serieus nemen.

Ik ben absoluut niet tegen thuisonderwijs. Maar op deze manier kan dat niet goed gaan. Thuisonderwijzer zijn vereist véél reflexief vermogen, iets wat TS keihard mist.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:38

VuurVleugels schreef:
Toch grappig dat TS steeds zegt nu toch wel écht weg te gaan maar blijft reageren.

Maar aangezien TS geen zelfinzicht lijkt te tonen en in plaats daarvan in ongevraagde PB's mensen aan het vertellen is hoe ze hun werk beter kunnen doen en hoe ze kunnen groeien als persoon, kan ik niks hiervan meer serieus nemen.

Ik ben absoluut niet tegen thuisonderwijs. Maar op deze manier kan dat niet goed gaan. Thuisonderwijzer zijn vereist véél reflexief vermogen, iets wat TS keihard mist.


Juist, en daarom is het goed dat er controle komt op thuisonderwijs. Zit dit topic met verbazing te lezen.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 01:25

Ik ook. Als TS al moeite heeft met letterlijk en figuurlijk uit elkaar houden, acht ik haar niet erg geschikt om les te geven.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 01:32

Nou ja ik snap denk ik de onderliggende vraag wel, ik vind het ook wel interessant om te kijken vanuit psychologisch oogpunt wat nou maakt dat iets soms makkelijker gaat bij vreemden dan bij bekenden. Of om te kijken naar de discursieve macht van het woord 'dwingen'. Oprecht interessante vragen die letterlijk uit het figuurlijke spreekwoord te halen zijn.

Maar daar continu op terug blijven komen, pagina na pagina na pagina, duidt op een wens om in staat te zijn diep-kritisch te kijken, niet op het vermogen daartoe. Onder de volksmond ookwel bekend als een rookgordijn.

journee
Berichten: 754
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:38

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Wat dat betreft kan Nederland een voorbeeld nemen aan België, waar thuisonderwijs wel geaccepteerd is en daardoor ook gecontroleerd wordt.


Of we doen gewoon in beginsel geen thuisonderwijs, en dan hoeven we ook niet teveel tijd te besteden aan het controleren ervan.


Ja, daar zijn alle thuiszitters die het niet redden op regulier onderwijs echt bij gebaat! En die kinderen die uit onmacht zelfmoord plegen omdat ze het niet mee uithouden op regulier onderwijs, ach, dat is natuurlijk maar wat bijkomende schade. Ja, het lijkt me heel verstandig om gewoon de andere kant op te kijken en alles lekker zo te houden als het is.... :')

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:01

journee schreef:
Ja, daar zijn alle thuiszitters die het niet redden op regulier onderwijs echt bij gebaat! En die kinderen die uit onmacht zelfmoord plegen omdat ze het niet mee uithouden op regulier onderwijs, ach, dat is natuurlijk maar wat bijkomende schade. Ja, het lijkt me heel verstandig om gewoon de andere kant op te kijken en alles lekker zo te houden als het is.... :')

Ja, dat was precies wat ik schreef en precies wat ik wil, en helemaal geen stropop.

Maar goed, voor de goede orde: ik vind dat er goed afstandsonderwijs moet komen, in flexibele methodes die daarop gericht zijn (en die iedere school kan inzetten onder eigen beheer) en daarnaast gerichte afstandsscholen, die ook door alle scholen in Nederland zijn in te schakelen om te komen tot een goede balans van schoolgang en elders leren, of geen schoolgang en elders leren (niet alleen thuis, maar ook voor kinderen in het ziekenhuis, en een deel van de kinderen die vrijstelling krijgen van de leerplicht en op dagbestedingsplekken / zorgboerderijen terecht komen maar misschien best wel vrijblijvend eens een vak willen oppakken.)

Maar in combinatie met opgeleide docenten, en vanuit een programma dat niet gekaapt kan worden door extremisten of lobby's, en niet geheel als thuisonderwijs dat helemaal naar eigen inzicht van de ouders gebeurt.

Daarnaast zou ik meer mogelijkheden willen dat onderwijs daadwerkelijk passend wordt voor meer leerlingen (en dat houdt in: aanzienlijk minder de neiging hebben om iedereen maar weg te werken en af te straffen voor wat ze niet zijn of niet kunnen, leerlingen niet steeds in de situatie brengen dat ze falen, en wat meer zelfreflectie bij het onderwijs, op bestuursniveau en bij de docenten, een beetje meer kennis over de diversiteit van leerlingen en hoe je vaak met kleine aanpassingen het leven een stuk makkelijker kunt maken voor iedereen.)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:45

In principe gaan kinderen met een vrijstelling vanwege fysieke of psychische beperkingen naar een dagbesteding (vrijstelling 5 onder a). Als het vanwege psychische factoren is dan gaat de indicatie via de jeugdwet en is afstemming tussen leerplicht en zorg/hulpverlening. Deze kinderen is vaak wel zicht op.
De kinderen die wegens richtingbezwaar een vrijstelling krijgen is geen zicht op en dát is zorgelijk. Daarom zijn daar nu ontwikkelingen in, wordt er onderzoek naar gedaan en komt daar hopelijk op korte termijn verandering in.

journee
Berichten: 754
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:27

Majabeestje schreef:
In principe gaan kinderen met een vrijstelling vanwege fysieke of psychische beperkingen naar een dagbesteding (vrijstelling 5 onder a). Als het vanwege psychische factoren is dan gaat de indicatie via de jeugdwet en is afstemming tussen leerplicht en zorg/hulpverlening. Deze kinderen is vaak wel zicht op.
De kinderen die wegens richtingbezwaar een vrijstelling krijgen is geen zicht op en dát is zorgelijk. Daarom zijn daar nu ontwikkelingen in, wordt er onderzoek naar gedaan en komt daar hopelijk op korte termijn verandering in.


Deze groep zit vaak thuis en volgen helemaal geen onderwijs, omdat afstandsonderwijs in Nederland niet algemeen geaccepteerd wordt. Alle nadruk ligt in Nederland op het 'naar school gaan' en niet op het daadwerkelijk krijgen van onderwijs. Nu is vrijstelling leerplicht (schoolplicht) in Nederland ook daadwerkelijk vrijstelling leerplicht. Ook voor kinderen die gezond zijn. Het streven zou moeten zijn:passend onderwijs voor ieder kind. En daar ontbreekt het aan in Nederland.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:49

journee schreef:
Majabeestje schreef:
In principe gaan kinderen met een vrijstelling vanwege fysieke of psychische beperkingen naar een dagbesteding (vrijstelling 5 onder a). Als het vanwege psychische factoren is dan gaat de indicatie via de jeugdwet en is afstemming tussen leerplicht en zorg/hulpverlening. Deze kinderen is vaak wel zicht op.
De kinderen die wegens richtingbezwaar een vrijstelling krijgen is geen zicht op en dát is zorgelijk. Daarom zijn daar nu ontwikkelingen in, wordt er onderzoek naar gedaan en komt daar hopelijk op korte termijn verandering in.


Deze groep zit vaak thuis en volgen helemaal geen onderwijs, omdat afstandsonderwijs in Nederland niet algemeen geaccepteerd wordt. Alle nadruk ligt in Nederland op het 'naar school gaan' en niet op het daadwerkelijk krijgen van onderwijs. Nu is vrijstelling leerplicht (schoolplicht) in Nederland ook daadwerkelijk vrijstelling leerplicht. Ook voor kinderen die gezond zijn. Het streven zou moeten zijn:passend onderwijs voor ieder kind. En daar ontbreekt het aan in Nederland.



Ja, mee eens hoor. Er is geen 'tussenvorm'. Voor heel veel kinderen schiet het daarin tekort.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:06

Majabeestje schreef:
In principe gaan kinderen met een vrijstelling vanwege fysieke of psychische beperkingen naar een dagbesteding (vrijstelling 5 onder a).


Dat is zeker niet vanzelfsprekend!

Citaat:
Als het vanwege psychische factoren is dan gaat de indicatie via de jeugdwet en is afstemming tussen leerplicht en zorg/hulpverlening.


Nou nee, die afstemming is er over het algemeen niet, in plaats van afstemming is het vaker jarenlang gesteggel over dat zorg geen onderwijs mag zijn en onderwijs geen zorg, met als gevolg dat er niet zo heel veel kan of mag. Het aanbieden van daadwerkelijk onderwijs in zorgsettings al heel vaak helemaal niet. Dat is niet goed geregeld en iedere 2, 3 jaar roepen de Kinderombudsman, Balans en nog een paar organisaties op om het te veranderen. (En iedere paar jaar kan er nog steeds niks.) Laten we niet doen alsof dat goed geregeld is.

Citaat:
De kinderen die wegens richtingbezwaar een vrijstelling krijgen is geen zicht op en dát is zorgelijk.

Dat is ook zorgelijk. Je hoeft de problemen van de andere groep niet weg te redeneren om dit een probleem te vinden.