Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 12:09

Hoi,

Is er hier iemand bekend met thuisonderwijs? Ik ben de aanvraag voor thuisonderwijs aan het onderzoeken. Verder moet ik veel alleen doen, en moet dit dus in combinatie met mijn werk. Ik heb begrepen dat ze wel naar de gastouder kunnen overdag, dat je daarvoor gewoon een toeslag krijgt. Wellicht zijn hier thuisonderwijzers die wat meer informatie hebben.

Lente
Berichten: 27798
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:42

Zijdelings wat ervaring met thuisonderwijs.
Ik kan daar één ding over zeggen; je kind thuisonderwijs geven maar daar niet voor beschikbaar zijn in verband met werk is eigenlijk geen doen.

Ik weet natuurlijk niet waarom je thuisonderwijs overweegt maar een kind heeft behoefte aan ontwikkeling. Ik vermoed niet dat je toestemming krijgt voor het bieden van thuisonderwijs (in Nederland is dat sowieso heel erg moeilijk) als je geen plan hebt en de tijd en ruimte om je kind te helpen ontwikkelen.

(Dit puur ook gebaseerd op aannames aan de hand van je informatie).

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 12:51

Lente schreef:
Zijdelings wat ervaring met thuisonderwijs.
Ik kan daar één ding over zeggen; je kind thuisonderwijs geven maar daar niet voor beschikbaar zijn in verband met werk is eigenlijk geen doen.

Ik weet natuurlijk niet waarom je thuisonderwijs overweegt maar een kind heeft behoefte aan ontwikkeling. Ik vermoed niet dat je toestemming krijgt voor het bieden van thuisonderwijs (in Nederland is dat sowieso heel erg moeilijk) als je geen plan hebt en de tijd en ruimte om je kind te helpen ontwikkelen.

(Dit puur ook gebaseerd op aannames aan de hand van je informatie).


Hoe zit dat dan in gezinnen waarbij ouders werken? Is er daar altijd een die niet werkt?

Wat bedoel je met het gedeelte over thuisonderwijs en dat het kind behoefte heeft aan ontwikkeling?

luuntje

Berichten: 13979
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:54

In een klas op school leten kinderen behalve de schoolvakken ook andere dingen.
Wachten op je beurt, luisteren naar elkaar, samenwerken. En nog veel meer.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 12:55

luuntje schreef:
In een klas op school leten kinderen behalve de schoolvakken ook andere dingen.
Wachten op je beurt, luisteren naar elkaar, samenwerken. En nog veel meer.

Leren ze dat alleen op school?

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:58

Kimmie235 schreef:
Leren ze dat alleen op school?


Je hebt voor samenwerken, luisteren, wachten op elkaar grotere groepen kinderen nodig. Die vind je in het algemeen op scholen. Of op sportverenigingen, maar de mensen daar zijn over het algemeen niet opgeleid voor schooltaken.
En wat ook helpt op scholen, is dat 'vreemde ogen dwingen'. Het is makkelijker niet te luisteren naar je moeder dan naar een leraar.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:04

Ibbel schreef:
Kimmie235 schreef:
Leren ze dat alleen op school?


Je hebt voor samenwerken, luisteren, wachten op elkaar grotere groepen kinderen nodig. Die vind je in het algemeen op scholen. Of op sportverenigingen, maar de mensen daar zijn over het algemeen niet opgeleid voor schooltaken.
En wat ook helpt op scholen, is dat 'vreemde ogen dwingen'. Het is makkelijker niet te luisteren naar je moeder dan naar een leraar.


Oké, vind je grote groepen kinderen alleen op sportverenigingen en scholen? Weet jij hoe thuisonderwijzers dit vormgeven? En hoe zit het met de kwaliteit van onderwijs bij grote groepen versus kleine groepen? En met betrekking tot vreemde ogen dwingen, bedoel je dat dwingen tot onderwijs effectief is om te kunnen leren?

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:04

Als eerste moet er al een vrijstelling van leerplicht zijn en dat krijg je in Nederland niet zomaar. Als die vrijstelling er niet is is er geen mogelijkheid voor thuisonderwijs.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:05

Melzazu schreef:
Als eerste moet er al een vrijstelling van leerplicht zijn en dat krijg je in Nederland niet zomaar. Als die vrijstelling er niet is is er geen mogelijkheid voor thuisonderwijs.


Ja dat klopt, ik voldoe aan die vrijstelling

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:06

Waarom wil je thuisonderwijs?
Lees dat je partner in Egypte werkt, ga jij daar met je kids ook wonen? Zijn daar ook internationale scholen misschien?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-03-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:07

Kimmie235 schreef:
Oké, vind je grote groepen kinderen alleen op sportverenigingen en scholen? Weet jij hoe thuisonderwijzers dit vormgeven? En hoe zit het met de kwaliteit van onderwijs bij grote groepen versus kleine groepen? En met betrekking tot vreemde ogen dwingen, bedoel je dat dwingen tot onderwijs effectief is om te kunnen leren?


Je kent het spreekwoord 'vreemde ogen dwingen niet'?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:11

Ik ken wel mensen die dat doen en dat gaat niet echt naast een reguliere baan, dan doe je het kind tekort.
Als je op niet-reguliere uren kunt werken (avonden, weekenden) dan is dat in een strak georganiseerde structuur wellicht mogenlijk.
Daarnaast doen die mensen dat vaak samen in een „netwerkje“ aangezien je zelf geen (als voorbeeld) Frans ksn onderrichten als je zelf niet goed genoeg Frans kan.

Wat lastig is, is dat je in feite jezelf moet splitsen in meerdere personen. Je kunt niet een moederrol doen in het onderwijs en omgekeerd, dan komt het geheid tot conflicten aangezien de natuur met een goede reden ingeprogrammeerd heeft dat kinderen zich op den duur ook tegen hun ouders afzetten.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-03-24 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:11

Ibbel schreef:
Kimmie235 schreef:
Oké, vind je grote groepen kinderen alleen op sportverenigingen en scholen? Weet jij hoe thuisonderwijzers dit vormgeven? En hoe zit het met de kwaliteit van onderwijs bij grote groepen versus kleine groepen? En met betrekking tot vreemde ogen dwingen, bedoel je dat dwingen tot onderwijs effectief is om te kunnen leren?


Je kent het spreekwoord 'vreemde ogen dwingen niet'?

Waarom denk je dat ik dat niet ken? Ik vraag me af waarom dwingen tot onderwijs nodig is? Het dwingen van personen of dieren, is dat effectief om dingen te leren? En leidt dwingen tot meer zelfvertrouwen? Of meer tot angst en leren vanuit angst? En is die angst dan helpend om te leren?

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:12

BigOne schreef:
Waarom wil je thuisonderwijs?
Lees dat je partner in Egypte werkt, ga jij daar met je kids ook wonen? Zijn daar ook internationale scholen misschien?


We hebben naast het richtingsbezwaar, ook het idee dat het beter passend is voor de kinderen, vooral mijn oudste. Daar zijn inderdaad internationale scholen.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:14

Sizzle schreef:
Ik ken wel mensen die dat doen en dat gaat niet echt naast een reguliere baan, dan doe je het kind tekort.
Als je op niet-reguliere uren kunt werken (avonden, weekenden) dan is dat in een strak georganiseerde structuur wellicht mogenlijk.
Daarnaast doen die mensen dat vaak samen in een „netwerkje“ aangezien je zelf geen (als voorbeeld) Frans ksn onderrichten als je zelf niet goed genoeg Frans kan.

Wat lastig is, is dat je in feite jezelf moet splitsen in meerdere personen. Je kunt niet een moederrol doen in het onderwijs en omgekeerd, dan komt het geheid tot conflicten aangezien de natuur met een goede reden ingeprogrammeerd heeft dat kinderen zich op den duur ook tegen hun ouders afzetten.


Ik werk maar een klein aantal uren.

En waarom zou je niet moederrol kunnen vervullen en het onderwijs kunnen vervullen? Gebeurt dat nergens? In geen een land? En welke leeftijd hebben kinderen dan wanneer ze zich afzetten tegen de ouders? Is dat al vroeg?

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:15

Als die vrijstelling er is dan ben je volgens mij volledig vrij in hoe je het vervolgens allemaal vorm geeft. Voor eventuele diploma’s van middelbaar onderwijs zijn er dan mogelijkheden om staatsexamen te doen voor zover ik weet. Veel ouders laten zich wel bijstaan door anderen die bijvoorbeeld wel leraar zijn.

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:18

Melzazu schreef:
Als die vrijstelling er is dan ben je volgens mij volledig vrij in hoe je het vervolgens allemaal vorm geeft. Voor eventuele diploma’s van middelbaar onderwijs zijn er dan mogelijkheden om staatsexamen te doen voor zover ik weet. Veel ouders laten zich wel bijstaan door anderen die bijvoorbeeld wel leraar zijn.


Oké, ik kan me inderdaad voorstellen dat er onderling veel contact is tussen thuisonderwijzers

Lente
Berichten: 27798
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:19

"Vreemde ogen dwingen" is een spreekwoord. Dat betekent niet dat je onderwijs moet afdwingen.

Ja, in vrijwel alle gevallen is één van de ouders vrij als er thuisonderwijs wordt gegeven. Of er wordt een leerkracht ingehuurd.

Aan thuisonderwijs heb je nogal een dagtaak om te zorgen dat je kind zowel sociaal als cognitief ontwikkelt. Veel projecten, uitstapjes naar de bieb, afspreken met andere thuiszitters, sport, hobby's, een plan wat er geleerd moet worden; hoe bereid je een kind voor op reïntegratie in het reguliere onderwijs, bijvoorbeeld voor het geval ze een vervolgopleiding willen gaan doen. Hoe zorg je ervoor dat je kind wel algemene kennis opdoet. Bijvoorbeeld over spreekwoorden?

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:21

Kimmie235 schreef:
Waarom denk je dat ik dat niet ken? Ik vraag me af waarom dwingen tot onderwijs nodig is? Het dwingen van personen of dieren, is dat effectief om dingen te leren? En leidt dwingen tot meer zelfvertrouwen? Of meer tot angst en leren vanuit angst? En is die angst dan helpend om te leren?


Je reactie geeft duidelijk aan dat je het spreekwoord niet kent. Je hebt het maar over dwingen en angst. Dat wordt er totaal niet mee bedoeld. Als potentiele lesgever misschien een ideetje eea eens op te zoeken?

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:24

Lente schreef:
"Vreemde ogen dwingen" is een spreekwoord. Dat betekent niet dat je onderwijs moet afdwingen.

Ja, in vrijwel alle gevallen is één van de ouders vrij als er thuisonderwijs wordt gegeven. Of er wordt een leerkracht ingehuurd.

Aan thuisonderwijs heb je nogal een dagtaak om te zorgen dat je kind zowel sociaal als cognitief ontwikkelt. Veel projecten, uitstapjes naar de bieb, afspreken met andere thuiszitters, sport, hobby's, een plan wat er geleerd moet worden; hoe bereid je een kind voor op reïntegratie in het reguliere onderwijs, bijvoorbeeld voor het geval ze een vervolgopleiding willen gaan doen. Hoe zorg je ervoor dat je kind wel algemene kennis opdoet. Bijvoorbeeld over spreekwoorden?


Blijkbaar wordt gevonden dat het dwingende karakter nodig is om onderwijs te bieden, ik vraag me af waarom? En wat bedoel je precies met het verschil tussen dwingen en afdwingen? En is dwingen tot onderwijs helpend? En waarmee dan precies?

Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?

Hoezo hoe zorg je ervoor dat een kind WEL algemene kennis op doet? Kan dat niet als je thuisonderwijs geeft? Waarom eigenlijk niet?

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:25

Kimmie235 schreef:
Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?


Nou, met een moeder die een algemeen bekend NL spreekwoord niet kent, zou je daar aan kunnen gaan twijfelen :D

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:28

Ibbel schreef:
Kimmie235 schreef:
Waarom denk je dat ik dat niet ken? Ik vraag me af waarom dwingen tot onderwijs nodig is? Het dwingen van personen of dieren, is dat effectief om dingen te leren? En leidt dwingen tot meer zelfvertrouwen? Of meer tot angst en leren vanuit angst? En is die angst dan helpend om te leren?


Je reactie geeft duidelijk aan dat je het spreekwoord niet kent. Je hebt het maar over dwingen en angst. Dat wordt er totaal niet mee bedoeld. Als potentiele lesgever misschien een ideetje eea eens op te zoeken?


Ik ken het spreekwoord prima, ik vraag me af waarom dwingen zou helpen en of niet dwingen mogelijk niet tot betere resultaten leidt? Jij denkt dat dwingen en angst geen verband houden?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:30

Ik zou zeggen kijk even op Facebook, daar zijn wel groepjes van mensen die ook wel dingen afspreken enzo.

Ik heb wel thuisonderwijs overwogen. Later ook nog gekeken bij een particuliere school zonder overheidsinmenging enzo. Maar al met al vind ik het vooral overkomen als iets voor mensen die best wel veel controle willen uitoefenen over hun kind. Die vrij negatief denken over de maatschappij en daar vervolgens ook hun kind mee belasten. En dat het toch een beetje tegen-natuurlijk is om je kind constant onder je vleugels te willen houden. Zoals Sizzle ook wel aangeeft.

Ik denk dat het juist wel goed is voor kinderen om gewoon om te leren gaan met de maatschappij zoals hij is. Met andere kinderen en volwassenen van allerlei pluimage. Gewoon te leren wat iedereen leert. En als je als ouders het daar dan niet altijd mee eens bent, dat je dan gewoon zelf wat verdieping daarin aanbrengt door ook een andere kijk op de zaken te geven.

Ik denk dat gewoon een relatief fijne school uit laten stippelen wat ze allemaal "moeten" leren en daarnaast zelf aanvullen, ook makkelijker haalbaar is dan naast werk nog zelf vanalles uit moeten zoeken en zorgen dat je kinderen wel een beetje bij blijven zeg maar.

Als je thuisonderwijs wilt geven en dan samen met andere thuisonderwijzers 1 en ander wilt regelen, is het denk ik ook wel zaak dat je wel een beetje soortgelijk denkt over dingen. Ik kreeg vooral de indruk dat thuisonderwijzers een hoog "anti-alles" gehalte hebben en dat vind ik niet per-sé een gezonde invloedssfeer om in op te groeien....

Maar ik krijg een heel klein beetje het idee dat het anti-gevoel wel goed zit :=

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:31

Ibbel schreef:
Kimmie235 schreef:
Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?


Nou, met een moeder die een algemeen bekend NL spreekwoord niet kent, zou je daar aan kunnen gaan twijfelen :D


Nogmaals, waarom neem je aan dat ik het niet ken, ondanks dat ik zeg dat ik het wel ken? Ik heb alleen vragen over de uitvoering daarvan en de effectiviteit daarvan. Het lijkt bijna alsof je denkt dat vragen stellen niet zo handig is, maar is het juist in het onderwijs niet handig voor de ontwikkeling om vragen te stellen? Of is volgens jou passief onderwijs effectiever?

Roosch

Berichten: 36666
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:32

Zal ik dan maar een poging doen het spreekwoord uit te leggen? Het heeft niets met dwang te maken. Het insinueert dat een kind sneller geneigd is zich te gedragen als er een vreemde bij is. Heeft niks met dwang te maken. Er is geen docent die met een zweep staat te meppen en er is geen kind dat trillend van angst met grote ogen toekijkt.

Daarnaast niks zinnigs te melden over thuisonderwijs. Ik denk maar zo, een leraar of lerares heeft niet voor niets een opleiding gehad. Plus ik ben van mening dat een kind doorgaans de interactie en dynamiek van school nodig heeft om goed beslagen ten ijs te komen in de grotemensenwereld.