Hulp bij angst met auto rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6175
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 18:04

In feite maakt het weinig verschil inderdaad. Maar voor het gevoel wel enorm (en niet alleen bij angstige bestuurders, zoals ik, vermoed ik).

Ik heb volgende week als een les :) meneer komt zacht en vriendelijk over dus dat is heel fijn.
Lastige is wel, in een grote, nieuwe bak met een instructeur naast me, voelt het heel snel gewoon veilig en durf ik het al snel gewoon allemaal te rijden. Zeker met een L op je dak. Hij kan ook met mijn auto mee maar ik hoop echt dat ik het daarna alleen ook durf door te pakken..

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:26

"Ikke" bedoelt dat ook als je al 30 jaar rijdt (of zoals ik, 40+ jaar) je ook nog steeds stomme dingen doet en je auto wel eens een keer laat afslaan.

Vandaag was ik met de trailer op pad en zat 30 km achter een tractor op een 2-baansweg. Met 15 auto's tussen mij en de tractor, trouwens, die hetzelfde lot hadden.
Vent voor me in bedrijfswagen heeft 2x z'n auto op de linkerbaan geschoven met het idee 13 auto's plus tractor in te kunnen halen, terwijl de eerste auto al bijna op z'n motorkap zat. Needless to say, dat dat knap stom was. En dan niet 1x dat doen, nee 2x. Oftewel, ook 'soort van' beroepschauffeurs doen stomme dingen. Of misschien juist wel :D

Anyway, tractor slaat af een dorp in, waar ik eigenlijk ook doorheen wilde, maar ik dacht, ik rijd wel even om via de rondweg. Die ligt er niet voor niets. Andere kant dorp, wie schiet er nét voor me een rotonde op? Die bloody tractor. Anyway, toen zat ik er wel direct achter en was de weg wél rustig en kon ik met trailer en al inhalen. Maar toen was ik al bijna thuis.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:09

Nyaleti schreef:
Ik heb volgende week als een les :)


Doorpakken! Doe je goed!

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:18

Nyaleti schreef:
Ikke; ik snap niet precies wat je bedoelt met je bericht op mijn quote?

Ryukapple: zoiets rij ik nu dus. Picanto uit 2007 met enorm veel km.
Trekt echt traag op. Sloom wegrijden maakt me echt niet uit, ik heb de tijd :+ maar daardoor vind ik inhalen wel super poedersuiker.
Zoiets wil ik nu niet meer, toch een 'klasse hoger' . Ik wil er niet op achteruit gaan (of in iedergeval niks op vooruit gaan) om wel een automaat te kunnen betalen.
De Kia kocht ik 4 jaar geleden, toen waren de prijzen nog leuk. Dezelfde auto zou nu voor het dubbele te koop staan joh :=

Ik wil vooral geen grote, lange auto. (Al zag ik de Citroen C4 ook voorbij komen :+ ) Geen stationwagen of hatchback. Een Toyota Aygo formaat hoeft ook weer niet perse, maar ik weet niet hoe het tussen formaat heet :+

Als je het versnellingsbak-verhaal bedoelt dan is dat enerzijds een waarschuwing dat een kapotte handbak net zo erg is als een kapotte automaat en dat revisie van beide ongeveer even duur is.

Maar ook: als de prijs laag genoeg is, zou ik juist een defecte automaat kopen en die laten reviseren. Zo'n bak reviseren is echt niet zo duur maar je moet dan wel rechtstreeks met een revisiebedrijf werken en niet via de garage.
Dan moet je wel een echte automaat nemen en niet zo'n automatisch schakelende handbak want dat ligt wat lastiger.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:09

Je zegt dat je auto langzaam is. Tot hoeveel toeren laat je je auto gaan als je optrekt?
Ik heb een tijd lang in een Alto gereden, ook zo'n klein bakkie. Als ik zoals mijn rijles adviseerde overschakelen tussen de 2000 en 2500 toeren duurde het eeuwen voor dat gebakje op gang kwam. Doortrappen naar bijna 4000 toeren en er zat opeens wel pit in. Als je dan naar de volgende versnelling gaat zit je ook alweer wat hoger in toeren, dus opnieuw wat meer pit. Kost wat meer benzine, maar rijdt wel veel fijner.

Verder denk ik dat een paar goede lessen je op weg kunnen helpen. Hopelijk heb je volgende week een goede ervaring.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:16

Wat goed dat je dit durft te benoemen voor jezelf. Dat is stap 1. I

k heb ook auto rijangst. Bekende stukken gaan prima, maar stukken met water, hoogtes en flyers vind ik heel eng. Jarenlang ging ik niet naar plekken, omdat ik dacht dat ik dat niet kon.

Bepaalde stukken doe ik nu gewoon niet meer. Ik ben ik de positie dat ik behoorlijk veel werk heb en zo nu en dan nee tegen een vraag kan zeggen. Ook laat ik me het laatste stuk naar de klant weleens ophalen.

Ik heb EMDR gedaan, 3 sessies, dat heeft me erg geholpen. Het is niet weg, maar wel beheersbaar voor mij.
Ik kijk wel altijd heel goed wat mijn te rijden route is, en beslis dan of ik dat traject aanga of niet.

Hele kleine stapjes maken helpt om je grenzen op te rekken. Sterkte! Jij kan t, net als ik!

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:58

Een automaat rijdt veel fijner dus als je dat kan betalen zeker doen. Bij mij slaat de auto ook wel eens af aan het stoplicht en ik rij weken van 1000km makkelijk voor het werk en prive. Gewoon ff sleutel terug, doordraaien en wegrijden al is het loeiend omdat je te hoog in toeren zit. Who cares? Zolang dat niet je standaard wegrij tactiek is kan een auto dat ook best hebben.
Wat Lalidan schrijft volg ik volledig, ook met mijn vele kms op de weg. Dan maar wat langer achter die vrachtwagen, die ene duwer laten passeren, achter een trekker kachelen tot ik 100% overzicht heb (en stiekem hopen dat die eerst zelf af moet slaan). Ik vertrek ook altijd ruim op tijd voor als ik weer eens verkeerd ben gereden dat ik zonder tijdstress een extra rondje kan maken.
Zo begin ik ook al een tankbeurt te plannen als mijn tank op 1/4 staat en niet als het lampje al brandt etc.

Ga zeker wat lessen pakken om handvaten te krijgen maar het echte angstige er af rijden komt mijn inziens toch door uren te maken en niet te vermijden. In het begin van mijn werk heb ik ook echt met zweethandjes en buikpijn gezeten dat ik ergens in een stad moest zijn of op van die ongedefinieerde plekken in het bos die iedereen weet zijn behalve ik etc. Maar na een paar weken is dat er gewoon al (terug) af.

Voor een andere job moest ik toen over de hele wereld in huurauto's rijden, geen keuze. Dat ging van de UK (centrum bristol maar ook die smalle wegen met stenen muurtjes) tot mensen afhalen in New Jersey tot rijden op de strip in Vegas. Opletten, voorzichtig zijn en vooral niet met ego rijden. Ik neem weinig risico's in het verkeer.

Bedenk je of een automaat essentieel is voor jou. Je kan voor dat budget ook een grotere schakelauto kopen waarin je je misschien veiliger voelt. a

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:48

Na een auto ongeluk heb ik ook angst ontwikkeld en durfde niet meer achter het stuur te gaan. Na bijna 25 jaar ben ik toch weer begonnen met lessen, bij de 1e instructeur voelde ik mij helemaal niet prettig en zo heb ik nog 3 instructeurs versleten, tot ik de juiste vond. Helaas bleef er veel spanning en toen besloten om in een automaat te gaan lessen na 3 lessen examen aangevraagd en gelijk geslaagd. Dit is nu 4 jaar geleden, ik was toen 52 jaar en ben echt verschrikkelijk blij dat ik voor de automaat ben gegaan. Ja, misschien is de aanschaf wel iets duurder maar het geeft zo allemachtig veel rust in het autorijden. Je kunt veel meer bezig zijn met het verkeer om je heen, ipv op tijd te moeten schakelen. Wb inhalen ed je bent niet verplicht om in te halen en van baan wisselen gaat ook rustiger, als je alleen maar goed om je heen moet kijken, ipv ook nog op te moeten letten op het schakelen.

Mijn 1e autootje koste € 600,- met een jaar apk keuring, dat het een oud bakkie was maakte mij niet uit. Het was altijd beter dan afhankelijk te zijn van mijn vriend of in weer en wind op de brommer op pad te moeten :(

Je kunt het gewoon een keertje proberen bij een rijschool. Gewoon uitleggen hoe het zit, dan krijg je de juiste hulp.

Prairy
Berichten: 9085
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:54

Op YouTube kun je filmpjes kijken, als je zoekt op buyers guide met het type en bouwjaar kom je vaak wel wat tegen.

Daar wordt bijv in besproken waar je op moet letten bij aankoop, wat veel voorkomende reparaties zijn en soms ook wat die kosten.

Let ook op dat de onderhoudshistorie erbij zit, en wat de laatste (grote) reparaties geweest zijn.

Mijn 'nieuwe' auto is van 2008, automaat, en rijdt heerlijk. Maar, hierbij was bijv de turbo al vervangen en olie van de versnellingsbak. Dat zijn dure geintjes.

Als je gaat proefrijden, neem daar dan ook de tijd voor en maak een lijstje van dingen waar je op moet letten (en vink ze af :+). Of, als de verkoper mee wil werken eraan, laat een aankoop keuring doen door een onafhankelijke partij, dus niet iemand die de verkoper aanraadt omdat die lekker in de buurt zit (tenzij dat een merk dealer is van dat merk).

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:38

Ik rijd graag en stap zo in elke schakelwagen, maar mijn eigen auto's zijn al vanaf 1993 automaten (op eentje na, omdat ik er zo verliefd op was). Het is gewoon veel rustiger en comfortabeler rijden.

Nyaleti

Berichten: 6175
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:51

Ik heb m'n eerste rijles gehad via de opfris-cursus. Echt een super aardige meneer, heel fijn! Niet veel bijzonders gedaan omdat het rustig was op de weg en je ook even aan de auto moet wennen.
Hij zei wel dat ik een goede chauffeur ben. Goed overzicht, goed kijken, geen gekke gewoontes er in geslopen. En dat motiveert natuurlijk ook om spannende dingen maar gewoon te doen :) al een paar keer een stuk gepakt wat ik anders vermijdt. Wel enkel op rustige momenten maar he.

Een automaat gaat hem niet worden helaas, hoe graag ik het ook zou willen. Het is gewoon te duur, heel de automarkt is op hol hoor :=
Zou misschien een automaat kunnen kopen maar dan niet een auto die ik écht leuk vind en dat is zo zonde van je geld. De autos in m'n budget zijn of oud, of al echt veel km of gewoon echt lelijk, voornamelijk Peugeot en Citroën ook.. :=

Ik heb de les gehad in een Peugeot 3008 en zo'n type auto hoef ik echt niet (en mijn bankrekening al helemaal niet :') ) maar het viel me op dat de koppeling 'korter' is ofzo. Ging veeeel makkelijker zonder pijn klachten. Ook je versnellingspook is veel korter.
In zo'n auto zit je ook veel hoger en de stoel kon ook omhoog. Hierdoor kon ik in de stortregen, alsnog veel beter de wegmarkeringen zien. Ik vermoed dat dat 's avonds ook een verschil gaat maken. Nu heb ik daar echt moeite mee.

Dus nieuwe eisen voor een nieuwe auto. Korte pook, korte koppeling? Iets wat hogere auto (dan een oude Kia Picanto) en stoel verstelbaar.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:59

Wat een goed nieuws!
Wat je dus zoekt is een kleine SUV (soms ook aangeduid met 'crossover'). In SUVs zit je standaard gewoon hoger dan normaal.
Als je daar op googelt kun je eens kijken wat er aangeboden wordt wat je een beetje bevalt qua uiterlijk en prijs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:47

Je zou ook een Mercedes A-klasse (oudere type) kunnen overwegen. Die zijn ook hoger dan de meeste auto's. Met instappen ook prettig.

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:50

Een oudere automaat is niet een groot probleem hoor. Iemand met verstand meenemen, belangrijke zaken nakijken en dan zit je best in orde. Goed onderhoud en niet al teveel kilometers is beter dan de leeftijd.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:56

Koppeling is niet per se merk/model gebonden, pak 2 exact dezelfde auto’s en ze zullen beiden net even anders zijn :o ga vooral lekker wat proefrijden, dan kun je ervaren hoe je het zelf vindt. Wat de een fijn vindt, kan voor de ander een regelrechte nachtmerrie zijn.
Super dat het zo goed ging, dat geeft je ook vast wat meer zelf vertrouwen! +:)+ **\O/**

Nyaleti

Berichten: 6175
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 19:09

Ik rij nu dit:
Afbeelding
Niet perse een lage bak maar de stoel kan dus niet omhoog en ik ben klein. Ik vermoed dat dat in vrij veel van de nieuwere auto's wel kan?

SUV is een goede tip :) ook mijn type auto (om een beetje te dromen, Toyota Hilux is m'n droomauto :') )
Even snel gekeken en zie voornamelijk Peugeot 2008 en Citroen Cactus. Maar volgens mij is er iets mis met die Cactus want zag die eerder al als eerste van de 'grote auto's' voorbij komen wb prijs.

Mercedes ga ik kijken!
Oudere automaat durf ik toch niet zo goed.. betaalbaar zit je op 2010-2012 gok ik. Particulier durf ik sowieso niet aan dus we gaan in iedergeval via een garage.

Ja onhandig wel Eretria -O-
Misschien is dat ook iets van de nieuwere autos? Als ik het me goed herinner dacht ik hetzelfde toen ik wisselde van m'n hele oude Opel Corsa naar mijn nieuwe Kia.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:45

https://assautostoelen.nl/
Je zou deze club eens kunnen bellen of ze iets voor je kunnen betekenen.
Je stoel verbouwen is allicht goedkoper dan een nieuwe auto en mocht je 'm verkopen, laat je het er desnoods uit halen.

Oudere automaat zou ik dus juist doen of nog beter, met een kapotte automaat: https://www.autrans.nl/ zeker in jouw geval, ze zitten bij je om de hoek.....

Nyaleti

Berichten: 6175
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 21:33

Die van de stoelen is een goede tip! Ga ik morgen eens naar kijken.
De Kia wordt volgende week gekeurd en denk dat het het niet waard is om hem nog op te lappen. Dus een nieuwe auto is sowieso het plan (of even fietsen of nog een paar maanden door met de Kia afhankelijk van..)

Waarom zou je een oudere automaat 'juist' wel doen?
En even uitgaande van de prijs die je eerder noemde om het te reviseren a 3k , ben je niks goedkoper uit denk ik.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:43

Nyaleti schreef:
Die van de stoelen is een goede tip! Ga ik morgen eens naar kijken.
De Kia wordt volgende week gekeurd en denk dat het het niet waard is om hem nog op te lappen. Dus een nieuwe auto is sowieso het plan (of even fietsen of nog een paar maanden door met de Kia afhankelijk van..)

Waarom zou je een oudere automaat 'juist' wel doen?
En even uitgaande van de prijs die je eerder noemde om het te reviseren a 3k , ben je niks goedkoper uit denk ik.

Dat ligt dus aan de prijs. Daarom schreef ik eerder al: als de prijs ernaar is.
Maar ook omdat juist de klassieke automaat vrij simpel te reviseren is. Dus niet onder de indruk zijn van een slechte automaat maar wel zorgen dat je de prijzen kent en kunt beoordelen dat het de moeite waard is (of niet).

Sirius_

Berichten: 10952
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:52

Ik heb dit topic al een tijdje gestipt om te reageren. Wat goed dat je les hebt gehad!

Hier in 2019 een duizelingaanval gehad in de auto in een tunnel en als gevolg daarvan een paniek aanval. En daarna stelselmatig paniek aanvallen in de auto. Ik heb goeie periodes gehad en mindere periodes. Soms kon ik maanden niet rijden en dan wordt je wereld klein!
Eind vorig jaar heb ik les genomen bij een angst instructeur. We begonnen in de les auto, daarna samen in mijn auto en daarna ging ik alleen in mijn auto en hij er achteraan. De conclusie was eigenlijk dat ik regelmatig draaierig ben maar dat ik desondanks veilig rijd en meer vertrouwen in mijzelf moest hebben. Ik heb daarna een periode elke dag een stuk snelweg mee gepakt. Al ging ik maar de hond uitlaten, twee plaatsen verderop. Belangrijkste was: geen strakke planning en zie maar hoe het gaat. Elke dag/week een stukje verder. Inmiddels rijd ik weer zelfstandig naar mijn paard (voor mij het belangrijkste) maar ook incidenteel naar onbekende plekken. Overigens reed ik in een Fiat panda, maar heb ik twee jaar geleden de overstap gemaakt naar een Ford Focus Station wagen. Voor mij heeft een zwaardere auto wel degelijk geholpen, maar dat komt omdat de panda zo licht was dat ik elke trilling voelde en hierdoor een gevoel van draaierigheid kreeg.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:42

Wat is je budget TS? Een kennis van me heeft laatst een Kia Sorento gekocht uit 2012 voor 7500 met iets over de 2 ton op de teller. Dat soort auto zal al wel te groot zijn maar allicht is er in de qashqai nog wat te halen? Fijne overzichtelijke wagen vind ik dat.
Ik rij ook regelmatig in een Dacia Duster. Ondanks het imago heeft die wagen me toch verrast met pit en overzicht. Ook op de snelweg gaat die lekker mee.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:03

Nyaleti schreef:
Dankje Pablo :)

Zie inderdaad dat "de oude automaten" niet goed zijn. Dat zijn misschien die verbouwde die Celebi noemt? Maarja, vanaf wanneer vallen ze nu onder oud..

Door lichamelijke klachten neig ik sowieso al langer naar automaat :) ik weet niet hoe de toekomst gaat natuurlijk maar zoals nu lijkt, blijven deze klachten. Het zal een hele hoop schelen met na het werk (moe) naar huis rijden. Geen stress om de koppel want dat is soms heel pittig.

Maar ik heb enkel in een nieuwe automaat gereden, was een huurauto. Geen idee hoe een automaat in mijn prijsklasse rijdt.. Eens even navragen of iemand in mn omgeving toevallig zoiets heeft.


Ik heb een automaat, omdat ik door mijn klachten niet meer kan schakelen en koppelen. Mijn auto is 21, 2003, jaar oud en 0 problemen met de automaat hoor. Ford focus. Wel andere kosten bij zo'n oude auto, maar niet elke oude automaat is slecht. Mijne had weinig km gereden maar hij is nu al jaren van mij en garage is elk jaar nog heel tevreden en hij kan nog jaren mee.

Zij hebben ook geen slechte ervaringen met oudere automaten. Misschien bepaalde merken of modellen, maar zeker niet in het algemeen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-04-24 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:09

Ik heb een automaat (Volvo S80) uit 2005, ook nooit problemen mee :). Vriendin van me een Nissan Micra automaat van 30 jaar, helemaal prima nog.

Nyaleti

Berichten: 6175
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 11:39

Heftig Sirius! Ik snap wel dat een duizelig aanval kan leiden tot veel stress achter het stuur. Wat knap dat je hebt doorgepakt en nu weer rijdt!

Schuur, die Kia is wel huge ja :+ dan durf ik niet meer door smalle straatje te rijden of te parkeren haha, nieuw probleem. Wat is het imago van een Dacia Duster?

Ik neem aan dat jullie die oude auto's niet recent hebben gekocht?
Zoals mijn Kia nu rijdt, rijdt ie wel prima maar je zal hem niet op deze manier aankopen voor een groot bedrag.
Het is gewoon zo jammer hoe duur de autos zijn geworden, echt bizar.
Ik heb m'n Kia in 2020 voor 1750 gekocht en via een kenteken check is ie nu nog 1100 waard (Dat is niet echt accuraat, weet ik maar je snapt m'n punt)..

Moet gewoon een fijne garage vinden waar ik verschillende auto's kan uitproberen maar nog niks gevonden helaas.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:44

Ik kocht de mijne toen die 15 of 16 jaar oud was. Dus ook al ouder en nog steeds een automaat. Ik heb veel meer problemen met schakelbakken van die leeftijd en budget gehoord en meegemaakt dan de automaten, ook mijn garage heeft goede ervaringen met die oude automaten. Je moet ze alleen niet kopen met heel veel km op de teller, maar dat zou ik met schakelauto ook niet doen. Liever minder km maar ouder dan jonger met meer.