Scheiding, hoe verder nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:11

Anomien schreef:
Lijsken schreef:
Lieve TS, ik begeleid vaker kinderen van mensen die gaan scheiden en laat me je dit vertellen;

je bent 15 en hebt net nieuws gehoord dat een flinke impact gaat hebben op je leven. Hoe moeilijk het ook is, houd niet teveel rekening met je ouders. Je hoeft niet bang te zijn dat je een (financiële of andere) last bent voor je ouders. Want bij 99% van de scheidingen waar kinderen bij betrokken zijn willen de ouders het vooral voor hun kinderen goed regelen. Dus praat vooral met ze, met allebei. Deel je zorgen. Dit is geen last, het helpt ze juist om te weten waar je over denkt en om eventuele verkeerde aannames meteen te kunnen ontkrachten.
Ze zijn en blijven allebei je ouders en hoewel ze ongetwijfeld fouten maken omdat dit voor henzelf ook geen kattenpis is, sta jij als hun kind bovenaan in het goed regelen van alles dat gaat komen.

Vee sterkte de komende tijd, en vraag om hulp (van je ouders, of van anderen) als je dat nodig hebt.


Geen financiële last? Het hebben van paarden met 1 inkomen kan zeker wel een financiële last zijn als de andere ouder daarin niet wil meegaan.

Ik snap je opmerking wel als het slaat op de ‘normale’ dingen zoals eten, verzorging, onderdak etc. Maar paarden aan huis is vaak toch wel even andere koek.


Je begrijpt me verkeerd. Natuurlijk kosten paarden geld, en ik zeg ook niet dat alles qua paarden blijft zoals nu.
Maar de ouders van TS zullen haar nooit als een last ervaren. Het is belangrijk dat zij kan delen wat ze wil, wat haar zorgen zijn en hoe zij de toekomst ziet, zonder het gevoel dat ze een last is. Want dat is ze niet, ze is hun kind, en daar willen de ouders alles zo goed mogelijk voor regelen.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:38


Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:31

TS eerst even een dikke virtuele knuffel :knuffel:

Verder: wat kom je al wijs over als 15 jarige!

Maar: je bent ook 15. En op die leeftijd ben je echt geen last voor je ouders. Ook niet financieel gezien. Deel jouw zorgen met jouw ouders, praat met ze en ook over hoe jij je voelt. Je zult merken dat ze beiden vast en zeker het beste voor jou willen.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:24

pmarena schreef:
He jasses wat naar dat dit zo loopt. Voor jou maar ook voor je ouders. Hopelijk lost alles zich op een zo prettig mogelijke manier verder op.

Je klinkt wel heel erg wijs en verantwoordelijk +:)+

Ondanks dat je zeker je ouders ruimte moet geven, denk ik wel dat je het van ze mag vragen om even je zorgen uit te kunnen spreken over de paarden. Want je hebt wel een heel goed punt dat je daar nu vast voor wilt rondkijken als dat nodig zou zijn.

Maar je hebt natuurlijk best kans dat je ouders ook nog niet exact weten hoe / waar het leven de volgende fase in zal gaan. Kan je moeder niet blijven wonen waar jullie nu wonen? En kan je paard (paarden) niet gewoon blijven waar het nu staat? Als je moeder toch in de regio wil blijven wonen...?

Je kan natuurlijk best informeren hoe ver ze al zijn met de volgende stap van waar ze willen gaan wonen.


In hetzelfde huis blijven wonen is niet betaalbaar, daarnaast staat het huis op beide m’n ouders hun namen waardoor dat onderling voor meer ruis zorgt. Ik hoop wel dat mijn paarden gewoon kunnen blijven staan, het is een gezellig pension groepje en een verhuizing is voor de paarden ook veel stress.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:33

Diddykong schreef:
Lieve TS, eigenlijk denk jij al 7 stappen vooruit, terwijl je 15 bent en je ouders voor jou horen te zorgen en samen afspraken horen te maken hoe hun scheiding zo min mogelijk impact kan hebben op jouw leven. Probeer uit hun rol te blijven en voel je ook niet verantwoordelijk voor alles.
Dat gezegd, zijn er zowel qua omgang als financiële afspraken zoveel varianten en is het van factoren afhankelijk dat zolang je ouders geen duidelijk plan hebben, het voor jou nog heel lastig is om te zeggen dit wil ik.
Meestal blijf je bij 1 ouder wonen, en ga je een x aantal dagen naar de andere ouder. En dat ligt ook maar net aan hoeveel de andere ouder werkt/thuis is en waar hij of zij gaat wonen. Als je ouders bij elkaar in de buurt blijven wonen, zeg op max 15 km afstand, dan is het makkelijker om met beide ouders veel contact te hebben. Want je zult ook naar school moeten, met vriendinnen willen afspreken, sporten, enz enz. En vaak heb je al een heel leven op 1 plek. Elke x veel moeten reizen om naar school te gaan of naar je bijbaan is gewoon niet ideaal. Probeer je niet teveel aan te passen om het je ouders naar de zin te maken, maar sta ook vooral stil bij wat jij nodig hebt. Contact hoeft ook niet altijd te zijn dat je bij de andere ouder blijft slapen bijv. Elke week samen een leuke date doen, hapje eten en daarna wat samen doen kan net zo waardevol zijn en zegt werkelijk niets over dat je bijv minder van de andere ouder houdt. Ik snap heel goed dat jij met allerlei vragen zit, en hoe lastig het is om hier geen controle over te hebben. Het is ook slim om na te denken wat jij nodig hebt. Maar de concrete invulling van alles, is een taak van je ouders. En jouw inbreng zal afhangen van hoe zij de scheiding vorm kunnen geven. Ik denk dat je pas concrete wensen kunt aangeven als er de komende weken wat meer duidelijk wordt. Ik hoop dat het je ouders lukt om jou op de 1e plaats te zetten. Je klinkt heel verstandig, dus dat verdien jij! Sterkte de komende tijd.


Ja ik zat te denken aan vakanties/lange weekenden dan bij m’n vader te spenderen, alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik geen zin heb in “zijn meiden” waar hij dan steeds mee uit gaat. Doordeweeks is het waarschijnlijk een fijnere woon omgeving voor mij.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:34

Klinkt alsof het voor zowel jou als je moeder als je paard(en) dan het beste zou kunnen zijn als moeder inderdaad in de regio blijft. Is ze gebonden aan de regio door werk / familie....?

En dan gewoon een leuk huisje zonder paarden aan huis, want wil je dat goed doen dan is het ook duur en als je moeder zelf geen paardenmens is.... dan is het wellicht / waarschijnlijk een betere investering om een echt fijn huis te kopen. Dan een "minder" huis met wei en stallen voor een dochter die al 15 is en wellicht ook steeds meer andere dingen te doen heeft :)

Als je paard dan gewoon op de huidige stal kan blijven staan en je het bij 1 paard houdt dan scheelt dat ook weer :)

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:40

pmarena schreef:
Klinkt alsof het voor zowel jou als je moeder als je paard(en) dan het beste zou kunnen zijn als moeder inderdaad in de regio blijft. Is ze gebonden aan de regio door werk / familie....?

En dan gewoon een leuk huisje zonder paarden aan huis, want wil je dat goed doen dan is het ook duur en als je moeder zelf geen paardenmens is.... dan is het wellicht / waarschijnlijk een betere investering om een echt fijn huis te kopen. Dan een "minder" huis met wei en stallen voor een dochter die al 15 is en wellicht ook steeds meer andere dingen te doen heeft :)

Als je paard dan gewoon op de huidige stal kan blijven staan en je het bij 1 paard houdt dan scheelt dat ook weer :)


Ze werkt online dus het maakt in principe niet veel uit waar ze woont, maar ze wilt toch dichtbij blijven door haar (en mijn) contacten.

Binnenkort heb ik ook het geld opgespaard voor een scooter dus dan kan ik eventueel een iets verdere afstand ook nog halen :)

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:45

Wat vervelend dat je ouders gaan scheiden TS, je bent 15 lees ik, wat kom je inderdaad wijs over! Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid in de situatie.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:26

xPabloBokt schreef:
Anomien schreef:
Lieve TS, ik begeleid vaker kinderen van mensen die gaan scheiden en laat me je dit vertellen;

je bent 15 en hebt net nieuws gehoord dat een flinke impact gaat hebben op je leven. Hoe moeilijk het ook is, houd niet teveel rekening met je ouders. Je hoeft niet bang te zijn dat je een (financiële of andere) last bent voor je ouders. Want bij 99% van de scheidingen waar kinderen bij betrokken zijn willen de ouders het vooral voor hun kinderen goed regelen. Dus praat vooral met ze, met allebei. Deel je zorgen. Dit is geen last, het helpt ze juist om te weten waar je over denkt en om eventuele verkeerde aannames meteen te kunnen ontkrachten.
Ze zijn en blijven allebei je ouders en hoewel ze ongetwijfeld fouten maken omdat dit voor henzelf ook geen kattenpis is, sta jij als hun kind bovenaan in het goed regelen van alles dat gaat komen.

Vee sterkte de komende tijd, en vraag om hulp (van je ouders, of van anderen) als je dat nodig hebt.
[/…quote

Geen financiële last? Het hebben van paarden met 1 inkomen kan zeker wel een financiële last zijn als de andere ouder daarin niet wil meegaan.

Ik snap je opmerking wel als het slaat op de ‘normale’ dingen zoals eten, verzorging, onderdak etc. Maar paarden aan huis is vaak toch wel even andere koek.


Denk je dat deze opmerking helpend is voor een kind met ouders in scheiding? Want dat is ze in feite nog hè, een kind.

Ik ben ook kind van gescheiden ouders en zodra dat gebeurt voel je je per definitie een last, vaak alsof het jouw schuld is en alsof je maar beter naar de achtergrond kunt verdwijnen. Dat is nou de ideale voedingsbodem voor problematiek.

Ik denk dat TS heel realistisch nadenkt en dat ze er goed aan doet met haar ouders in gesprek te blijven. Open, zonder gedachtes dat ze een last zou kunnen zijn.


Nee, niet helpend als in troostend. En ja, hier ook kind van gescheiden ouders. Maar we moeten wel realistisch blijven. Ook een 15 jarige (vooral deze slimme dame) mag best weten hoe sommige dingen kunnen lopen.

Ze heeft er zorgen over. De paarden en de kosten. Iemand beweert dat ze zich er niet druk over moet maken omdat ouders dat vaak wel regelen.

Natuurlijk vind ik dat een 15 jarige hier geen zorgen over hoeft te maken. Maar laten we we realistisch blijven. Het aanhouden van 2 paarden of 1 paard, na een scheiding is wel een ding vaak. En dat kan ze bespreken met haar ouders.

Dus ts, het spijt me oprecht dat ik je zorgen niet ontnemen kan. Praat met je ouders..

Edit… ik zie nu dat lijsken het iets anders bedoeld. En dat klopt. Ouders zien hun kind niet als last. Ze zullen vast onwijs veel van haar houden en kijken naar een goede oplossing

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 21:49

Kleine update: Ik had alles graag besproken met hun beide, alleen heb ik mijn vader nu sinds eergistermiddag/ochtend niet meer gezien… Op mijn berichten reageert hij niet of heel traag dus heb de komende tijd nog allemaal vraagtekens denk ik :+

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 06:47

Achjee..... nouja je kan in ieder geval wel met moeder alvast een balletje opgooien door te vragen of zij behoorlijk zeker is dat ze hier in de regio zal blijven? Als daar een overtuigende ja op komt dan kan je paard toch gewoon op de huidige stal blijven staan (als het financieel gezien lukt om paard aan te houden...) en ben je wellicht wat gerustgesteld?

Wordt paard wel volledig verzorgd op deze stal? Dat als je ook naar je vader zou gaan om en om, het dier gewoon verzorgd wordt en lekker buiten rond kan lopen met vriendjes dus van jou ook geen beweging nodig heeft op die dagen...?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 10:59

pmarena schreef:
Achjee..... nouja je kan in ieder geval wel met moeder alvast een balletje opgooien door te vragen of zij behoorlijk zeker is dat ze hier in de regio zal blijven? Als daar een overtuigende ja op komt dan kan je paard toch gewoon op de huidige stal blijven staan (als het financieel gezien lukt om paard aan te houden...) en ben je wellicht wat gerustgesteld?

Wordt paard wel volledig verzorgd op deze stal? Dat als je ook naar je vader zou gaan om en om, het dier gewoon verzorgd wordt en lekker buiten rond kan lopen met vriendjes dus van jou ook geen beweging nodig heeft op die dagen...?


Ja dat wel, binnen/buiten zetten wordt onderling geregeld dus dat moet ik dan gewoon goed uitplannen. Mijn moeder wilt echt in de regio blijven behalve als er geen passende huizen beschikbaar zijn, maar dat zal een kleine kans zijn.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:19

Aangezien jij ouder dan 12 bent heb je zelf ook een mening en een stem in het geheel. Een mediator of rechter zal jouw belangen ook zeker meenemen in hoe de scheiding geregeld wordt. Dus als jij op dezelfde school wilt blijven, in dezelfde buurt wilt blijven wonen en je paard wilt houden, dan mag je dat zeker aangeven. In hoeverre het haalbaar is, is natuurlijk afwachten. Maar jij moet ook zeker serieus worden genomen in het hele proces.

veel succes/sterkte. Het is een moeilijke, emotionele tijd waar jullie als gezin doorheen moeten.