Huis huren of kopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 23:16

Stel je bent als koppel tussen de 40 en 50jaar oud. Hebt altijd gehuurd.
Hebben beiden lichamelijke beperkingen waardoor je niet veel zelf kan doen.
Hebben samen een modaal en stabiel inkomen.
Zou je nu dan nog iets gaan kopen?
Met het onderhoud en verduurzaming wat erbij komt kijken in de prijsklasse waarvoor je nog kan kopen?
Of kies je dan voor vrije sector huur, met een goed energielabel, geen onderhoudskosten etc.

Blijf dit een lastige afweging vinden.
Onder de 3,5ton heb je niks meer.
Of piepklein appartement of oude woning waar veel aan moet gebeuren.
Maandlasten komen dan al snel uit op 1.500,- hypotheekrente +aflossing.

Of een ruime huurwoning zonder onderhoud en gedoe voor +/_ 950,-pm.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:21

Je moet in iig je KK zelf financieren en beseffen dat je korte looptijd hebt. In 15-20 jaar moet afgelost zijn

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:26

Tja, daar is niet zoveel over te zeggen zo. Ik zou met een financieel adviseur om de tafel gaan.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:52

Per maand zullen de woonlasten aardig vergelijkbaar zijn. Hèt grote verschil zit in de vermogensopbouw. Dat huis is op enig moment echt van jezelf, de hypotheekaflossing stopt. Voor de huurwoning zul je voor altijd moeten betalen.

Eenmaal op aow gerechtigde leeftijd kan dat het verschil zijn tussen op een houtje moeten bijten en nog financiële ruimte hebben om leuke dingen te doen.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 00:15

tita schreef:
Je moet in iig je KK zelf financieren en beseffen dat je korte looptijd hebt. In 15-20 jaar moet afgelost zijn

Ook al ben je 40 of 50. Dan kun je toch nog steeds kiezen voor een looptijd van 30 jaar?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 00:23


veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 07:35

Dilemma. Wij willen heel graag weg uit het sociale huurhuis waar wij nu (scheef) wonen.
Kopen is op dit moment niet haalbaar voor ons, en verwacht ook niet dat dat in de nabije toekomst wel zo gaat zijn.
Nu komen we in aanmerking voor een vrije sector huurhuis via een wbv.
We willen daar heel graag heen. De huur die nu gevraagd wordt ligt rond de 1000,- pm en dat is haalbaar voor ons.
Nu lees ik echter dat er tot 1 mei max met 5,5% per jaar verhoogd mag worden, en dat het daarna nog onbekend is wat de verhoging wordt. Ook zou er geen max aan de huurprijs zitten bij vrije sector.dat zou dus kunnen betekenen dat je over 3 jaar misschien wel 1500,- huur moet betalen. Die onzekerheid willen we niet en durven we niet aan.
Hoe zit dit nou precies met de huurverhoging in de vrije sector vanag 1 mei?weet iemand dat?
Komt er een maximale huur die gevraagd mag worden voor vrije sector?
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... nuari-2024

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 07:43

Als de onzekerheid over de toekomst speelt zou ik ook in overweging nemen dat wordt overwogen een koopwoning te verplaatsen van box 1 naar box 3.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 08:06


996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:12


Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:13

996981 schreef:
Als de onzekerheid over de toekomst speelt zou ik ook in overweging nemen dat wordt overwogen een koopwoning te verplaatsen van box 1 naar box 3.


Is daar al eens iets concreets over bekend, anders dan "de luchtballon"?

Ik zie het iig de komende 5 jaar nog niet gebeuren.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:20

Dees schreef:
996981 schreef:
Als de onzekerheid over de toekomst speelt zou ik ook in overweging nemen dat wordt overwogen een koopwoning te verplaatsen van box 1 naar box 3.


Is daar al eens iets concreets over bekend, anders dan "de luchtballon"?

Ik zie het iig de komende 5 jaar nog niet gebeuren.

Het lijkt me goed om het hele plaatje in ogenschouw te nemen. Ook als er nog geen concrete plannen zijn kan het goed zijn om wel alvast te anticiperen. Voor mij hoort daar een eventuele verschuiving van box 1 naar 3 bij. Voor ts misschien ook, vandaar dat ik het aanhaalde :)

Ann

Berichten: 13263
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:22

Als deze plannen doorgaan, gaan veel mensen duizenden euro's meer belasting betalen per jaar...

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:23

Huren wordt elk jaar duurder en je krijgt er steeds minder vooe terug. Wij hebben ook in de vrije sector gezeten en de verhuurder deed echt het strikt noodzakelijke qua onderhoud, nadat je een keer of 5 had geklaagt bij ze. Dan kreeg je het goedkoopste van het goedkoopste.
Wij hadden vocht op de vensterbanken, schimmel in de kit rondom de ramen, een afzuigkap die niet werkte en bij de installatie van de nieuwe beschadigden ze de fineerlaag van de kastjes die vervolgens vocht opnamen. We hadden lekkage onder ons bad waarbij tegeltjes werden weggehaald om het te fixen. Alleen hadden ze die (kleur)tegeltjes niet meer.. Dus de nieuwe werden licht roze (rest was off white) en een slagje kleiner maar zouden ze oplossen met meer voeg.... Juist.
Dus dat 'geen onderhoud' vind ik eigenlijk een dooddoener. Veel liever kies ik zelf mijn afzuigkap en tegels. En ik denk echt dat mijn afzuigkap die schuin omhoog staat met touchknoppen en led verlichting, een stuk minder kost dan hun niet bijpassende, hoofdstotende rvs model.

Kopen is vermogen opbouwen. Ja je bent veel geld kwijt aan rente maar je kunt een deel daarvan terugkrijgen via belasting, je bent over 20 jaar klaar met betalen of laat alles herfinancieren waardoor je maandlasten omlaag gaan. Je hebt alles naar jouw smaak en als je slim verkoopt kun je er een leuke cent aan overhouden.ook aanpassingen (als je die nodig hebt) kun je gewoon installeren zonder toestemming van de verhuurder.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:32

Wij zaten 10 jaar geleden in deze situatie.
Huurhuis, scheefwonen, ik 51 en mijn vrouw 43.
Grote verschil is dat we toen op dieptepunt in de woningmarkt zaten en we voor weinig konden kopen en de verbouwing van huis en tuin in het lage btw tarief vielen.
Het was toen wel heel moeilijk een hypotheek te krijgen maar wij hadden genoeg spaargeld dus dat was voor ons geen probleem.
Huis is uit 1886 en vergt best wat onderhoud en kost ons toch een paar duizend euro per jaar omdat we nog steeds stukje bij beetje van alles moeten vervangen.
Binnenkomt wordt de nieuwe voordeur geplaatst omdat de panelen van oude aan het barsten zijn.
Incl. hang- en sluitwerk, schilderen en plaatsen ben je zo weer 3000 verder...ook de ketel hebben we onlangs vervangen voor een hybride ketel wat ook rond de 3000 euro was.
We hebben er absoluut geen spijt van maar vergis je niet in de kosten.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:34

Ann schreef:
Als deze plannen doorgaan, gaan veel mensen duizenden euro's meer belasting betalen per jaar...


Tja.
En als er niets tegen de klimaatverandering gedaan wordt, kan de fundering die nu nog goed is over 10 jaar toch moeten worden vervangen.
En als de klimaatverandering niet gestopt wordt, staat half NL over 20-30 jaar onder water, met name de Randstad.

Als als als.
Het zal allemaal heus kunnen gebeuren. Maar concreet is het nu niet.
Nu is kopen de betere keuze.
Laatst bijgewerkt door Dees op 25-03-24 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 10:34

Als wij een woning zouden willen kopen dan komen we aan max hypotheek van 300.000-325.000. Wat koop je daar nog voor?iets wat veel onderhoud en veruurzaming nodig heeft.
En als je dat moet laten doen (in ons geval is dat zo) dan kost dat klauwen met geld. Dat is voor ons het voordeel van huren.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:54

veneri schreef:
Als wij een woning zouden willen kopen dan komen we aan max hypotheek van 300.000-325.000. Wat koop je daar nog voor?iets wat veel onderhoud en veruurzaming nodig heeft.
En als je dat moet laten doen (in ons geval is dat zo) dan kost dat klauwen met geld. Dat is voor ons het voordeel van huren.

In de grote steden niet misschien, maar bijvoorbeeld hier Twente krijg je daar iets moois voor.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:21

Veel is het niet maar levensloopbestendig, tot 350.000 euro in NL staan er toch 99 op Funda:
https://www.funda.nl/zoeken/koop?select ... ndig%22%5D

Dus als je echt wilt kopen, dan is het goed zoeken maar mogelijk. Wil je blijven huren, ga dan met een financieel adviseur om de tafel om het plaatje compleet te krijgen na je pensionering.

Hier blijft bv ons besteedbaar inkomen gelijk, omdat onze hypotheek weg valt. Maar blijf je huren, blijf je die kosten houden.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:33

veneri schreef:
Als wij een woning zouden willen kopen dan komen we aan max hypotheek van 300.000-325.000. Wat koop je daar nog voor?iets wat veel onderhoud en veruurzaming nodig heeft.
En als je dat moet laten doen (in ons geval is dat zo) dan kost dat klauwen met geld. Dat is voor ons het voordeel van huren.


Maar dat is juist het hele eieren eten: wil je vermogen opbouwen, maar ben je wel in staat/bereid om zelf het onderhoud van je woning te verzorgen, dan kun je kopen. Wil je niet de rompslomp van onderhoud, of kan je dit (financieel) niet, dan je gaan huren en komt dit voor de verhuurder, maar heb je over 30 jaar nog steeds niets opgebouwd.

Over het algemeen betaal je trouwens voor een huurwoning meer dan voor een koopwoning. De verhuurder moet zijn kosten aan onderhoud eruit halen en ook nog iets overhouden. Alleen wanneer een verhuurder zelf lage kosten heeft aan een woning (omdat hier bijvoorbeeld een lage hypotheek op zit), zal dit anders zijn.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Huis huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:45

Ik ben 2 jaar geleden bewust verhuisd van een vrijstaand koophuis naar een koopappartement. Juist omdat ik niet meer de rompslomp wilde hebben van allerlei zaken en investeringen die bij een koopwoning komen kijken. (Zonnepanelen, schilderen, tuinonderhoud enz. ) Ik betaal nu wel servicekosten maar heb ook geen omkijken meer naar dat soort dingen. Daarbij woon ik nu ook levensloopbestendig, wat heel fijn is. Ondanks dat ik van vrijstaand naar een appartement ging, heb ik nog geen moment spijt gehad. Nu moet ik zeggen dat de gemiddelde leeftijd ook ver boven die van mij ligt, dus lekker rustig :+

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 11:49

Rustig wonen is onze prio 1.
En dat doen we nu absoluut niet.
Helaas kunnen we niet zomaar overal gaan wonen. Vanwege werk/reistijd maar ook vanwege mantelzorg die wij verlenen, zijn wij toch wat plaats/omgevingsgebonden.
De woningen in onze prijsklasse hier in de buurt hebben allemaal energielabel E,F(ailliet) :+ of beroerder.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:56

Herkenbaar topic, wij zitten in hetzelfde schuitje. Huren nu ontzettend scheef en de huur wordt alsmaar verhoogd. Vrije sector betaal je hier (Haarlem) net zoveel huur als wat je aan hypotheek kwijt zou zijn in een andere regio. Ook zelfde leeftijd ongeveer en 4 linkerhanden dus niet erg klusserig.

Wij hebbe besloten om naar een andere regio te verhuizen en daar te kopen. De max hypotheek die wij willen is €350,00 en in Tilburg, waar mijn man oorspronkelijk vandaan komt kan je nog zat kopen voor onder dat bedrag. Ook huizen waar weinig meer aan gedaan hoeft te worden en ook energiezuinige huizen. Wij kunnen meer hypotheek krijgen, maar omdat we ook nog een beetje leuk willen leven, hebben we het op max €350,00 gezet, voor 20 jaar. We twijfelen nog aan een huis of appartement. Met een appartement betaal je servicekosten maar vaak zit daar ook een gedeelte onderhoud in. Iets wat ik onszelf ook weinig zie doen.

Nu is het niet voor iedereen mogelijk om naar een andere regio te verhuizen. Ik moest ook wennen aan het idee. Qua baan hebben we geen probleem en ook hebben we beide een sociaal netwerk in de nieuwe regio. Dat scheelt natuurlijk ook. Maar feit blijft wel dat er in sommige delen van Nederland de huizen onbetaalbaar zijn als je max €350,00 aan hypotheek wilt/kan uitgeven en in sommige regios heb je daar een riant huis voor incl gunstig energielabel.

Wij hebben voor 20 jaar gekozen omdat we nu nog de hogere lasten kunnen dragen (houden met de huidige huurprijs nu geld over aan het einde vd maand, dat geld kunnen we straks gebruiken voor de hypotheek) en aangezien we beide binnen 20 jaar met pensioen willen (als we die leeftijd halen..) hopen we dan lagere of zelfs geen hypotheekkosten meer te hebben. Ook met financieel adviseur erover gehad met wat nou als ze dat box 3 verhaal willen doen maar dat was volgens haar koffiedik kijken. Ze roepen al jaren van alles maar tot nu toe is er nog maar weinig van terecht gekomen. Niemand kan in de toekomst kijken.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:57

veneri schreef:
Rustig wonen is onze prio 1.
En dat doen we nu absoluut niet.
Helaas kunnen we niet zomaar overal gaan wonen. Vanwege werk/reistijd maar ook vanwege mantelzorg die wij verlenen, zijn wij toch wat plaats/omgevingsgebonden.
De woningen in onze prijsklasse hier in de buurt hebben allemaal energielabel E,F(ailliet) :+ of beroerder.



Ik had net mijn bericht getypt maar als je echt afhankelijk ben van je regio wordt het idd heel lastig. Over welke regio hebben we het?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:02

Ik zou een financieel adviseur e.e.a. laten berekenen. Huurprijs gaat alleen maar omhoog (inflatie), zeker in de vrije sector lijkt mij dat problemen op gaan leveren zodra je met pensioen gaat.
Je schuld van een koophuis gaat alleen maar omlaag, omdat je aflost, maar ook verhoudingsgewijs vanwege inflatie wordt je schuld minder waard. Hetzelfde geldt voor je maandbedrag, zeker als je probeert sneller af te lossen, linear, extra aflossingen doet etc. Daarbij bouw je vermogen op. Kopen is daarmee vrijwel altijd de beste optie lijkt mij.
Als een huis verder wel meteen leefbaar is zou ik met niet zo heel druk maken om een energielabel. Zo duur hoeft wat isolatie niet te zijn, er zijn ook iedere keer subsidiemaatregelingen en het kan in fases. Mijn ervaring met onderhoud in de vrije huursector is ook niet zo goed.