Waar let je op bij aanschaf caravan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:55

Hai! :D

Vanmiddag ga ik kijken bij (hopelijk) onze eerste caravan. Geen caravan ervaring in mijn gezin/familie maar dus wel de vraag: waar let ik op bij aanschaf? :D

Dank je wel alvast!

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:12

Het ding wat ik echt heb onthouden is, wees eerlijk tegen jezelf. Wil je graag een tafeltje om aan te zitten, maar is dat ook waar je je bed van kan maken? Denk goed na of je dat echt elke keer wilt doen. Wat er vaak gebeurd is dat mensen denken doe ik wel en het toch tegenvalt

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:13

Het eerste waar ik aan denk is de structurele integriteit van het hele ding.. is de vloer nog goed (niet rot), zijn de assen in orde etc.

sniesie

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:21

Wat leuk! Wij hebben ook sinds twee jaar een (tweedehands) caravan.
Toen heb ik veel gehad aan dit lijstje;
Vochtmeting – is er vocht in de wanden of bodem waarneembaar?
Hoe oud zijn de banden en in welke staat zijn ze?
Is er schade aan de caravan?
Is er regelmatig een onderhoudsbeurt uitgevoerd? Hierbij zijn bijvoorbeeld ook het vervangen van gasslangen en gasaansluitingen van belang.

En je kunt misschien van tevoren even googlen op wat de valkuilen/ veel gehoorde klachten zijn bij dat merk en type caravan.

Oh ja, ik vond bij het kijken ook dat sommige caravans heel erg stonken... en dat gaat er echt niet makkelijk uit. Dus misschien ook iets om mee te nemen als je daar gevoelig voor bent :D

Heel veel succes met de zoektocht!

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:27

sniesie schreef:
Wat leuk! Wij hebben ook sinds twee jaar een (tweedehands) caravan.
Toen heb ik veel gehad aan dit lijstje;
Vochtmeting – is er vocht in de wanden of bodem waarneembaar?
Hoe oud zijn de banden en in welke staat zijn ze?
Is er schade aan de caravan?
Is er regelmatig een onderhoudsbeurt uitgevoerd? Hierbij zijn bijvoorbeeld ook het vervangen van gasslangen en gasaansluitingen van belang.

En je kunt misschien van tevoren even googlen op wat de valkuilen/ veel gehoorde klachten zijn bij dat merk en type caravan.

Oh ja, ik vond bij het kijken ook dat sommige caravans heel erg stonken... en dat gaat er echt niet makkelijk uit. Dus misschien ook iets om mee te nemen als je daar gevoelig voor bent :D

Heel veel succes met de zoektocht!


Oh bah ja dat laatste. Dat hadden wij ook. Gelukkig eentje gevonden die die stank niet had.

Kijk vooral ook naar indeling inderdaad! Hoe is die, hoe voelt hij van binnen aan.

En natuurlijk is de basis goed. Geen vocht, geen rare plekken, goede leidingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:31

Denk goed na over de indeling die je wil. Vast bed of niet. En koop je hem bij een dealer of particulier, als dat laatste het geval is kijk dan ook goed naar het onderhoud.

Verder belangrijk dat je auto hem mag trekken, dat je een beetje leuk laadvermogen hebt en als ie wat groter is is een mover echt wel een must.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 18:27

Dank jullie wel :D hij zag er goed uit. Het is een lichtgewicht caravalair dus het moet allemaal goed gaan komen

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:54

Jaren gekampeerd met een hobby caravan. Ik heb ook 2 jaar caravans verhuurd. let op de gasslangen die gaan maar een bepaalde periode mee staan datums op. Met hoeveel personen ga je kamperen wil je telkens je bed /tafel ombouwen. let vooral op vocht in de caravan je dealer kan een vochtmeting uitvoeren

tienus63

Berichten: 12079
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:20

En heb je plek om de caravan ergens te stallen, mocht je die thuis niet kwijt kunnen.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 13:25

We nemen hem over van een particulier. Een oude weduwnaar die niet meer wil gaan. Het is een oud besje (de caravan) maar nog in prima staat. Hij komt bij mijn ouders op de boerderij te staan, keurig afgedekt dus dat moet goed komen!

sniesie

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Waar let je op bij aanschaf caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:43

Leuk! Veel plezier ermee