U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1864
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:51

_chou schreef:
Hoe duidelijk meerderjarig? Je moet je namelijk identificeren tot 25.


Als je een doos wijn laat bezorgen, moet je zelfs als 50 + er, je ID laten zien.
Beetje raar en betuttelend is het wel.

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:04

Hier niet. Wij hebben AH wel eens 6 dozen wijn gewoon in de garage laten zetten toen we niet thuis waren. Geen probleem :D
Had wel eens bij het kruidvat wat besteld waar ook wat HTK-medicijnen bij zaten. Daar stond op de doos dat de ontvanger zich ook moest legitimeren. Maar dat las ik pas toen de bezorger de straat al uit was en die had er ook echt niet om gevraagd. En dat was dus óók BS van het zuiverste water...

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:13

Dreamboy schreef:
Ik ken zat mensen die gerookt hebben als een ketter en gedronken hebben als een alcoholist en die hebben nooit wat gemankeerd en zijn heel oud geworden. Net zoals ik er genoeg gekend heb die heel gezond geleefd hebben en toch kanker o.i.d kregen. Tegenwoordig kun je niets meer eten of drinken of het schijnt slecht voor de gezondheid te zijn.


Verdiep je eens in wat een bell curve is. Als ik een grote groep pak van bijvoorbeeld 1000 mensen die wel roken en drinken en een groep van 100 mensen die het niet doen, dan zal de groep die niet rookt en drinkt gemiddeld genomen ouder worden. Natuurlijk zijn er mensen die roken en drinken en die aan de rechterkant van de bell curve zitten en die heel oud worden. Zo zitten er ook mensen die niet roken en drinken, die aan de linkerkant van de bell curve zitten en juist niet oud worden. Maar dat verandert er niks aan dat de groep die niet rookt en drinkt gemiddeld ouder wordt. En dat is nou net het verschil tussen anekdotisch bewijs van jou en op reproduceerbare feiten gebaseerde wetenschap.

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:24

rien10 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ken zat mensen die gerookt hebben als een ketter en gedronken hebben als een alcoholist en die hebben nooit wat gemankeerd en zijn heel oud geworden. Net zoals ik er genoeg gekend heb die heel gezond geleefd hebben en toch kanker o.i.d kregen. Tegenwoordig kun je niets meer eten of drinken of het schijnt slecht voor de gezondheid te zijn.

Echt. Het ontkennen van de gezondheidsrisico’s van alcohol en sigaretten is onwaarschijnlijk dom. Kortzichtig. Ontkennen van de waarheid.



Dan ben ik maar dom en kortzichtig. Ik ben ervan overtuigd dat een enkel glaasje echt geen kwaad kan. Kun jij bewijzen dat iemand die gerookt heeft en longkanker heeft, dit niet had gekregen als hij nooit gerookt had? Nee! Het heeft namelijk vooral met aanleg te maken. Alles met mate.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 23-03-24 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:30

Karl66 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ken zat mensen die gerookt hebben als een ketter en gedronken hebben als een alcoholist en die hebben nooit wat gemankeerd en zijn heel oud geworden. Net zoals ik er genoeg gekend heb die heel gezond geleefd hebben en toch kanker o.i.d kregen. Tegenwoordig kun je niets meer eten of drinken of het schijnt slecht voor de gezondheid te zijn.


Verdiep je eens in wat een bell curve is. Als ik een grote groep pak van bijvoorbeeld 1000 mensen die wel roken en drinken en een groep van 100 mensen die het niet doen, dan zal de groep die niet rookt en drinkt gemiddeld genomen ouder worden. Natuurlijk zijn er mensen die roken en drinken en die aan de rechterkant van de bell curve zitten en die heel oud worden. Zo zitten er ook mensen die niet roken en drinken, die aan de linkerkant van de bell curve zitten en juist niet oud worden. Maar dat verandert er niks aan dat de groep die niet rookt en drinkt gemiddeld ouder wordt. En dat is nou net het verschil tussen anekdotisch bewijs van jou en op reproduceerbare feiten gebaseerde wetenschap.


Nou nou, je hebt bewezen dat je er verstand van hebt hoor met je dure woorden. Maar als je de mensen die er echt verstand van hebben zou moeten geloven, dan kunnen we tegenwoordig helemaal niets meer eten of drinken. Natuurlijk zal het invloed hebben maar het heeft ook te maken met aanleg.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:45

Hier gaat alles boven een % via de staat winkel. Eerlijk is eerlijk veel makkelijker voor arme supermarkt medewerkers. Ik snap echt het probleem niet laat je puber ff thuis als je weet dat je wijn gaat halen oid. Ik ben bijna 40 en moet soms mijn ID laten zien, nah ja geen probleem voor mij heb hem toch altijd bij. Verder ben ik het eens met Dreamboy alles met mate, aanleg is heel normaal de 1 is bv ook veel gevoeliger voor addiction dan de ander.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:49

Dreamboy schreef:
Dan ben ik maar dom en kortzichtig. Ik ben ervan overtuigd dat een enkel glaasje echt geen kwaad kan. Kun jij bewijzen dat iemand die gerookt heeft en longkanker heeft, dit niet had gekregen als hij nooit gerookt had? Nee! Het heeft namelijk vooral met aanleg te maken. Alles met mate.


Dat is niet echt hoe statistiek werkt hè :+

Dit is op 1 persoon ook nooit te zeggen. Maar daarom zijn er dus hele groepen onderzocht en heeft de groep die gerookt heeft enorm veel meer kans op bv COPD en longkanker en de groep die niet gerookt heeft enorm veel minder kans.
Of die ene persoon geen longkanker krijgt ondanks dat ie 60 jaar gerookt heeft doet hierbij totaal niet ter zake. Die kans is er altijd, maar is gewoon niet zo groot.

Aanleg heeft er zeker mee te maken, sommige kankers worden veroorzaakt vanuit een gen. Maar het type longkanker door roken dan weer niet.
Idem met COPD, er is een gen waarvan je grotere kans hebt erop. Maar 80% van de COPD is gewoon veroorzaakt door persisterend roken. Dat kun je ontkennen als je graag je kop in het zand steekt, maar dan heb je alsnog die verhoogde kans. Ondanks dat de buurman 80 is geworden met veel roken en drinken.

Wintu

Berichten: 3026
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 17:53

Ik weet dat er gezondheidsrisico's zitten aan het drinken van alcohol, het is echter een risico en niet gegarandeerd dat je het er door krijgt. Ik neem dat risico. Als ik alles zou laten staan wat risico's op kanker verminderd, dan kan je bar weinig nog doen.

Ik kan er ook van genieten om na een lange dag even te gaan zitten in een ogenblik van ontspanning met een glas wijn, wat is daar mis mee Verootjoo?

Maar goed, doet allemaal niks af aan het feit, dat ik gewoon bij de weekboodschappen een fles wijn mee moet kunnen nemen, ook als mijn puber mee is.
Ik heb de winkel een mail gestuurd en eens nagevraagd wat hun regels hieromtrent nu zijn, aangezien er na 5 jaar op eens op wordt gelet. Ook zij gaven toe, dat het in mijn geval onterecht was en ik had de flessen wijn gewoon mogen afrekenen en meenemen.

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:03

Wintu schreef:
Ik weet dat er gezondheidsrisico's zitten aan het drinken van alcohol, het is echter een risico en niet gegarandeerd dat je het er door krijgt. Ik neem dat risico. Als ik alles zou laten staan wat risico's op kanker verminderd, dan kan je bar weinig nog doen.

Ik kan er ook van genieten om na een lange dag even te gaan zitten in een ogenblik van ontspanning met een glas wijn, wat is daar mis mee Verootjoo?

Maar goed, doet allemaal niks af aan het feit, dat ik gewoon bij de weekboodschappen een fles wijn mee moet kunnen nemen, ook als mijn puber mee is.
Ik heb de winkel een mail gestuurd en eens nagevraagd wat hun regels hieromtrent nu zijn, aangezien er na 5 jaar op eens op wordt gelet. Ook zij gaven toe, dat het in mijn geval onterecht was en ik had de flessen wijn gewoon mogen afrekenen en meenemen.



Helemaal mee eens.

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:08

verootjoo schreef:
Dreamboy schreef:
Dan ben ik maar dom en kortzichtig. Ik ben ervan overtuigd dat een enkel glaasje echt geen kwaad kan. Kun jij bewijzen dat iemand die gerookt heeft en longkanker heeft, dit niet had gekregen als hij nooit gerookt had? Nee! Het heeft namelijk vooral met aanleg te maken. Alles met mate.


Dat is niet echt hoe statistiek werkt hè :+

Dit is op 1 persoon ook nooit te zeggen. Maar daarom zijn er dus hele groepen onderzocht en heeft de groep die gerookt heeft enorm veel meer kans op bv COPD en longkanker en de groep die niet gerookt heeft enorm veel minder kans.
Of die ene persoon geen longkanker krijgt ondanks dat ie 60 jaar gerookt heeft doet hierbij totaal niet ter zake. Die kans is er altijd, maar is gewoon niet zo groot.

Aanleg heeft er zeker mee te maken, sommige kankers worden veroorzaakt vanuit een gen. Maar het type longkanker door roken dan weer niet.
Idem met COPD, er is een gen waarvan je grotere kans hebt erop. Maar 80% van de COPD is gewoon veroorzaakt door persisterend roken. Dat kun je ontkennen als je graag je kop in het zand steekt, maar dan heb je alsnog die verhoogde kans. Ondanks dat de buurman 80 is geworden met veel roken en drinken.


Ik steek mijn kop niet in het zand. Bij overmatig gebruik zal er ongetwijfeld verhoogd risico zijn. Maar af en toe een glaasje moet gewoon kunnen. Zoals ik eerder zei kun je tegenwoordig niets meer eten of drinken zonder het risico op een of andere kwaal. Overigens rook ik niet, nooit gedaan dus de kans dat ik 100 word is een stuk groter. Hoewel, dat wijntje in het weekend is dan weer niet goed. Dan word ik maar 90. Ik doe het er voor.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:09

Wintu:
Daar is niks mis mee, dat je de gezondheidsrisico’s neemt.
Maar er wordt in dit topic die risico’s gebagatelliseerd en dat vind ik nogal kwalijk en schadelijk. Je kan nl alleen goed voor de risico’s kiezen als je goed geïnformeerd bent :)

Dat je ontspant mét een glas wijn vind ik ook prima, maar er werd ook geschreven door iemand anders dan jij dat diegene alcohol nodig had om te ontspannen en dat diegene anders pillen daarvoor nodig had. Dat vind ik erg. Feitelijk is dat een teken van verslaving.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:15

_chou schreef:
Hoe duidelijk meerderjarig? Je moet je namelijk identificeren tot 25.


Zeker ouder dan 30. Had best wel 'oud' hoofd met rimpels :o

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:28

KarmaChansy schreef:
Hier gaat alles boven een % via de staat winkel. Eerlijk is eerlijk veel makkelijker voor arme supermarkt medewerkers. Ik snap echt het probleem niet laat je puber ff thuis als je weet dat je wijn gaat halen oid.


Maar zo gaan er wel steeds weer kleine stukjes samenleving weg. We leren pubers zo in elk geval dat ze een last zijn, beter niet mee kunnen met de boodschappen, zeker niet gaandeweg een deel van het proces overnemen, omdat er ergens alcohol in zit. En voor veel mensen zal dit niks uitmaken, die zien inderdaad het probleem niet en het maakt wellicht ook niets uit... maar voor anderen maakt het wel uit. Het is makkelijk om overal maar regels op regels te stapelen waarmee je problemen wegmoffelt... maar ik denk dat we daar wat voorzichtiger mee zouden moeten zijn en we onze samenleving ietsjes flexibeler en menselijker moeten houden.

Eilinora

Berichten: 11924
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:29

MissYvette4u schreef:
_chou schreef:
Hoe duidelijk meerderjarig? Je moet je namelijk identificeren tot 25.


Zeker ouder dan 30. Had best wel 'oud' hoofd met rimpels :o


Voel me lichtelijk beledigd met mijn 34 jaar :')

Ik voel me nog jong hoor _/-\o_

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:40

verootjoo schreef:
Wintu:
Daar is niks mis mee, dat je de gezondheidsrisico’s neemt.
Maar er wordt in dit topic die risico’s gebagatelliseerd en dat vind ik nogal kwalijk en schadelijk. Je kan nl alleen goed voor de risico’s kiezen als je goed geïnformeerd bent :)

Dat je ontspant mét een glas wijn vind ik ook prima, maar er werd ook geschreven door iemand anders dan jij dat diegene alcohol nodig had om te ontspannen en dat diegene anders pillen daarvoor nodig had. Dat vind ik erg. Feitelijk is dat een teken van verslaving.



Dat is inderdaad zorgelijk.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:48

Ik heb niet alle 10 de pagina's aan discussie gelezen. Maar er is correct gehandeld! Sorry. Nieuwe regels he. Maar vooral als klanten daarna nog moeilijker ermee gaan doen om het alsnog te willen kopen. Mag het al voor de zekerheid helemaal niet verkocht worden. :j Niet boos worden op mij, ik heb de regels niet bedacht. :')

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:01

Dreamboy schreef:
Nou nou, je hebt bewezen dat je er verstand van hebt hoor met je dure woorden. Maar als je de mensen die er echt verstand van hebben zou moeten geloven, dan kunnen we tegenwoordig helemaal niets meer eten of drinken. Natuurlijk zal het invloed hebben maar het heeft ook te maken met aanleg.


Het gaat er niet om dat ik dure woorden gebruik en het gaat er ook niet om dat als je dure woorden gebruikt dat je dan wel minder betrouwbaar zal zijn. Het gaat erom dat statistiek niet werkt zoals jij zegt dat het werkt. En dat jij vindt dat het wel zo is maakt dat nog niet de waarheid.

Ook matig alcoholgebruik brengt behoorlijke risico's met zich mee, alcohol is gewoon niet onschuldig, ook niet dat gezellige wijntje 's avonds voor het slapengaan. Is dat erg nee, als jij het risico afweegt en een leuk leven met alcohol leuker vindt dan een leven zonder alcohol en in jouw ogen minder plezier, helemaal prima. Maar hou die risico's weg te wuiven, want die verdwijnen niet automagisch omdat jij er niet in gelooft.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:22

Karl66 schreef:
Ook matig alcoholgebruik brengt behoorlijke risico's met zich mee, alcohol is gewoon niet onschuldig, ook niet dat gezellige wijntje 's avonds voor het slapengaan.


Maar het is wel micromanagement. Het is een heleboel moeite voor een heel marginaal verschil - en de verdere verscherpingen van de regels gaan al helemaal niet meer om een verdere gezondheidswinst, alleen maar om het gelijk krijgen boven wat pubers die de regels proberen te omzeilen. Het dient geen enkel redelijk doel meer en het interesseert ook niemand dat het geen redelijk doel meer dient. Het is een regel en dus kun je daar lekker op handhaven, of het nou relevant is of niet. (En als de boetes inderdaad vrij fors zijn, kan er ook altijd nog een aparte motivatie bijkomen.)

Wintu

Berichten: 3026
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 19:31

immanuela29 schreef:
Ik heb niet alle 10 de pagina's aan discussie gelezen. Maar er is correct gehandeld! Sorry. Nieuwe regels he. Maar vooral als klanten daarna nog moeilijker ermee gaan doen om het alsnog te willen kopen. Mag het al voor de zekerheid helemaal niet verkocht worden. :j Niet boos worden op mij, ik heb de regels niet bedacht. :')


Misschien kun je me wijzen waar die nieuwe regel dan staat? Dat je als ouder nooit alcohol mag aanschaffen wanneer je puberkinderen mee zijn?

Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:35

Ibbel schreef:
Over America gesproken, collega van 40 en ik (ook 40) gingen net gearriveerd in de VS eten bij TGIF. Moesten we onze ID laten zien voor we een margarita konden krijgen. 40, net binnen, verreist, dus niet op je best qua uiterlijk :+ en dan nóg je ID moeten laten zien. Ik had toevallig mijn paspoort meegenomen, zij had 'm op haar kamer laten liggen. Gelukkig mocht ik bij het vertonen van mijn paspoort verklaren dat collega net zo oud als ik was :)) :+


Ik mocht zonder id niet eens ergens eten waar ze alcohol schonken (we wilden bij een barretje wat eten na een hike en er waren geen andere restaurants in de buurt) terwijl ik gewoon een colaatje wilde.

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:17

Wintu schreef:
immanuela29 schreef:
Ik heb niet alle 10 de pagina's aan discussie gelezen. Maar er is correct gehandeld! Sorry. Nieuwe regels he. Maar vooral als klanten daarna nog moeilijker ermee gaan doen om het alsnog te willen kopen. Mag het al voor de zekerheid helemaal niet verkocht worden. :j Niet boos worden op mij, ik heb de regels niet bedacht. :')


Misschien kun je me wijzen waar die nieuwe regel dan staat? Dat je als ouder nooit alcohol mag aanschaffen wanneer je puberkinderen mee zijn?


Misschien had ze beter wel even alles kunnen lezen alvorens te reageren.

shampy

Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:03

Ga je toch gewoon naar de zelfscan en niet langs de cassiere....

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:04

Karl66 schreef:
Ook matig alcoholgebruik brengt behoorlijke risico's met zich mee, alcohol is gewoon niet onschuldig, ook niet dat gezellige wijntje 's avonds voor het slapengaan. Is dat erg nee, als jij het risico afweegt en een leuk leven met alcohol leuker vindt dan een leven zonder alcohol en in jouw ogen minder plezier, helemaal prima. Maar hou die risico's weg te wuiven, want die verdwijnen niet automagisch omdat jij er niet in gelooft.


Och en zo is er ook weer onderzoek gedaan naar de plus punten van wijn en bevat rode wijn schijnbaar ook weer elementen die goed zijn voor spijsvertering en hart gezondheid/cholestorol.

Laten we wel wezen wijn word al duizenden jaren gedronken. Er is zelfs onderzoek gedaan naar de Blue Zones en waarom leven daar zoveel langer is en wat blijkt, de italiaanse blue zone in die levenstijl word wijn juist weer aangeraden.

Daarma wil ik niet zeggen dat we geen kwade effecten en risicos aan alcohol/wijn zitten. Ik denk dat we dit allemaal wel weten.. maar “onderzoek” heeft tegenwoordig “twee kanten”. En dan hangt het er net maar vanaf welke kant je meer naar luistert.

musiqolog
Berichten: 3346
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:12

"We slaan door in dit land." "De wereld wordt gek".

Omdat één caissière dat zegt? Wie slaat hier nou door?

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:14

Is het in Frankrijk niet heel normaal dat ook kinderen wijn drinken?