U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:42

En als volwassene krijg je vervolgens je flesje wijn niet mee Ibbel, omdat je kind bij je is :+
Ik snap niet waarom die nuance van een gezin dat weekboodschappen doet versus een groepje tieners waarvan 1 18+ is zo ingewikkeld is.

Nu heb je de verkeerde groep te pakken en die pubers staan idd gewoon om de hoek te wachten tot hun maatje weer naar buiten komt en drinken alsnog alcohol.

Verbied het dan gewoon helemaal (wat dan vervolgens waarschijnlijk weer tot illegaal stoken gaat leiden en epidemieën met methanol vergiftigingen...).

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:48

Of verbied het niet en laat het gewoon gaan :D
scheelt een hoop gezeik voor winkelmedewerkers ook, want die staan met boze mensen. Niet de wetgevers.. :+ Die zitten vanachter een bureautje te wachten tot het weekend is.. :P

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:53

En je hebt ook ouders die zeggen: ik zie liever dat mijn kind van 15 of 16 thuis kennis maakt met alcohol, dan illegaal ergens in een zuipkeet, waar hij/zij naar alle waarschijnlijkheid (veel) te ver zal gaan en stomdronken met de fiets (of brommer) op weg naar huis een sloot inrijdt en verzuipt.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:05

Ibbel schreef:
En je hebt ook ouders die zeggen: ik zie liever dat mijn kind van 15 of 16 thuis kennis maakt met alcohol, dan illegaal ergens in een zuipkeet, waar hij/zij naar alle waarschijnlijkheid (veel) te ver zal gaan en stomdronken met de fiets (of brommer) op weg naar huis een sloot inrijdt en verzuipt.

Mee eens. Thuis kun je leren er mee om te gaan. Als er thuis nooit iets mag dan wordt het aantrekkelijk om buitenshuis de zog. "verboden vrucht" te gaan gebruiken en dat is dan mogelijk in slecht gezelschap.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:08

Je krijgt het nooit waterdicht.

Er zijn genoeg 14 jarige die thuis al aardig meezuipen. En 17 jarige die nooit een druppel hebben aangeraakt. Het valt of staat in wat voor sociaalnetwerk je zit. Gaan de kratjes bier er snel doorheen of wordt er savonds een paar glaasjes rood genoot doorheen. Ouders hebben een voorbeeld funktie en dienen kinderen te informeren. Als dat niet gebeurt dan is de hulp in de vorm van regels zeker handig. Maar moet je er ook weer niet in doorslaan. Iemand die echt wil drinken, gaat drinken. Verbod of niet.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:12

Ik snap het probleem ook niet. Vroeger heb ik heel wat alcohol voor mijn ouders gekocht als ik boodschappen deed. Was toen heel normaal. Is de verleiding om zelf te gaan drinken daardoor groter? Ik denk het niet. Bij mij in ieder geval niet. Ik lust tegenwoordig best een wijntje in het weekend maar ben daar eigenlijl pas mee begonnen toen ik al ver in de 20 was. Als iemand wil drinken dan vind deze altijd wel een manier om aan drank te komen. Daar gaat dat betuttelen echt niet bij helpen. Sterker nog, ik denk dat het averechts werkt. Mijn ouders hebben mij nooit verboden om te drinken of te roken. Ik rook nog steeds niet en drink met mate. Hoe meer je verbied, hoe aantrekkelijker het wordt.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:31

Tink89 schreef:
Het is voor de winkel heel logisch om het zo te doen. Bewijs namelijk maar eens bij een controle of mysteryshopper dat die drank níet voor die jongere bedoeld was. Better safe than sorry wat mij betreft.

Samen naar buiten, moeder alleen weer naar binnen, wijn kopen, moeder geeft wijn aan zoon.
Hopla, ik heb zojuist het belachelijke systeem om zeep geholpen.
Wat een kul zeg.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:07

rien10 schreef:
Tink89 schreef:
Het is voor de winkel heel logisch om het zo te doen. Bewijs namelijk maar eens bij een controle of mysteryshopper dat die drank níet voor die jongere bedoeld was. Better safe than sorry wat mij betreft.

Samen naar buiten, moeder alleen weer naar binnen, wijn kopen, moeder geeft wijn aan zoon.
Hopla, ik heb zojuist het belachelijke systeem om zeep geholpen.
Wat een kul zeg.


Dat trucje werkt niet in dezelfde winkel/shop tenzij zeer groot en onoverzichtelijk. Ze weten dat die minderjarige erbij is dus mogen niets meer. Die trucjes worden door mysteryshoppers ook al uitgevoerd.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:10

dierenfan schreef:
rien10 schreef:
Samen naar buiten, moeder alleen weer naar binnen, wijn kopen, moeder geeft wijn aan zoon.
Hopla, ik heb zojuist het belachelijke systeem om zeep geholpen.
Wat een kul zeg.


Dat trucje werkt niet in dezelfde winkel/shop tenzij zeer groot en onoverzichtelijk. Ze weten dat die minderjarige erbij is dus mogen niets meer. Die trucjes worden door mysteryshoppers ook al uitgevoerd.

Als je zoon aan het begin van het laatste gangpad al de winkel uit stuurt, is de kans nihil dat ze het in de gaten hebben. Bij de servicebalie is het vaak te druk om dat soort dingen in de gaten te houden en de kans is klein dat de cassiére door heeft wie er samen binnen zijn gekomen

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:13

En dat is toch bizar?
Wat als je met je zoon komt en je word verteld nee kan niet. Prima, dan gaan we naar buiten en je woont 5 minuten verderop. Loopt naar huis en weer terug, zeggen ze dan nog steeds nee? Mag je dan naar een andere supermarkt gaan terwijl je kind thuis zit? Het is toch echt een aanfluiting van een regel.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:18

dierenfan schreef:
Dat trucje werkt niet in dezelfde winkel/shop tenzij zeer groot en onoverzichtelijk. Ze weten dat die minderjarige erbij is dus mogen niets meer. Die trucjes worden door mysteryshoppers ook al uitgevoerd.

Dan gaan ze gruwelijk over de schreef. Zowel de mystery shoppers als de supermarktmedewerkers als die in zo'n geval alcohol weigeren te verkopen. De helft van hun klanten hebben nl kinderen thuis zitten. Die mogen dan dus gewoon nooit alcohol kopen. Of dat kind nu thuis zit, of in de auto, het is ergens waar de supermarkt én de wet geen invloed heeft.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:34

Ibbel schreef:
dierenfan schreef:
Dat trucje werkt niet in dezelfde winkel/shop tenzij zeer groot en onoverzichtelijk. Ze weten dat die minderjarige erbij is dus mogen niets meer. Die trucjes worden door mysteryshoppers ook al uitgevoerd.

Dan gaan ze gruwelijk over de schreef. Zowel de mystery shoppers als de supermarktmedewerkers als die in zo'n geval alcohol weigeren te verkopen. De helft van hun klanten hebben nl kinderen thuis zitten. Die mogen dan dus gewoon nooit alcohol kopen. Of dat kind nu thuis zit, of in de auto, het is ergens waar de supermarkt én de wet geen invloed heeft.



Ik wilde net zeggen, wat als klasgenootje van kind achter de kassa zit.
Die weet dus dat er een puber in huis woont, mag je dan als ouder als nog geen alcohol kopen?

De minderjarige is letterlijk niet aanwezig, waarom bemoeit de winkel zich dan met het koopgedrag van de ouder?

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:54

Volgens mij slaan er nu een aantal van jullie door in de regel...

Op het moment dat er bekend of redelijk vermoeden is dat de ouder (of meerderjarige) de drank voor het kind haalt mag het niet.
En minderjarige naar buiten gebeurt niet in een even naar buiten lopen en weer naar binnen, velen kondigen dat gewoon aan. "Nou dan gaat ie nu naar buiten en dan koop ik het."

Voorbeelden? Meerdere!
Moeder die voor haar 16 jarige zoon shots ging halen, hem mee nam de gall&gall in, voor mijn neus zei dat hij wel mocht uitzoeken wat hij lekker vond, en vervolgens raar vond dat ze het niet mee kreeg want "ja het is voor hem, maar hij staat toch buiten de winkel?"

Er was een festival in de buurt dus 2 meiden en hun vader rekenden bij 2 verschillende zelfscan kassa's af, de meiden hadden een kar vol bier. ik vroeg de meiden hun ID en eentje begon al met "ja maar ik ga het niet drinken!" Ja dan kom je op het "redelijk vermoeden" gedeelte- ze had de festival merch aan en regenlaarzen voor in de modder.
Vader zou het dan wel even voor ze betalen, maar op dat moment weet ik al best dat het voor die ene meid bedoelt is en gaat het niet mee.

Bij 2 flesjes wijn bij de wekelijkse boodschappen is er voor mij iig geen reden om te vermoeden dat het voor het kind bedoelt is, tenzij ik iets moet horen waardoor ik anders ga geloven. (Gesprekje in de rij "nou, heb je een lekker wijntje gevonden? Zet maar bij mijn boodschappen neer." zoiets.)

En ja, dan gaan ze naar een andere winkel en laten ze haar buiten staan, maar mijn verantwoordelijkheid over hoe ze anders aan hun drank gaan komen eindigt buiten de deur van de supermarkt. Wij zijn er alleen verantwoordelijk over dat ze het niet bij ons krijgen.


Edit: die was langer dan verwacht, oeps

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:58

Maar het aardige is, dat het niet bij wet verboden is dat ouders hun kinderen alcohol geven. Dus als moeder voor haar kind mét het kind alcohol koopt, dan is er geen wet die verbiedt dat die drank thuis wordt genuttigd.
Moeder is meerderjarig en koopt het spul voor haar kind. En geen wet die dat verbiedt. Al is het kind 2 jaar.

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:05

Er is wel degelijk een doorgeefverbod, en op dat punt is de supermarktmedewerker verantwoordelijk voor het voorkomen van dat doorgeven door de verkoop te weigeren.

En nee thuis geldt dat niet, doe wat je wilt, maar in het openbaar geldt dat wel, en daar moet de medewerker zich aan houden. Als het bekend is of er is vermoeden bij de medewerker dat de drank doorgegeven gaat worden aan een minderjarige moet de verkoop geweigerd worden.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:08

Maar daar gaat die wet dus nat op. Een ouder mag z'n kind alcohol geven, anders zit je aan de ouderlijke macht te peuteren. Een ouder vriendje mag géén alcohol geven aan een jonger vriendje. En voor dat laatste is deze onzin bedacht (want dat oudere vriendje is niet gek en gaat wel in z'n eentje naar binnen)

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:17

..wat? Dat doorgeefverbod geldt ook voor ouders hoor, wordt bij de nix18 trainingen specifiek op gehamerd.
Thuis mogen ze zoveel drank aan hun kinderen geven als ze willen, maar in het openbaar hebben ze zich aan de wetten te houden, en daarbij mogen medewerkers dus verkoop weigeren als bekend is dat de drank voor een minderjarige is. Moeten de verkoop weigeren.

Op het moment dat bekend is dat iemand, wie dan ook, drank voor een minder jarige koopt mag. het. niet.

Als dat niet bekend is wordt de verkoop ook niet geweigerd. Maar een kind die zijn eigen drank uit zoekt en de ouder die betaald, waarbij de cassière bewust is dat het voor het kind bedoelt is? Dat mag niet.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:22

Een rechter zal er gehakt van maken als een ouder een rechtszaak zou aanspannen. Iets met ouderlijk gezag. Je kunt niet zomaar met een wet het ouderlijk gezag beperken. Het is gruwelijk moeilijk een ouder úit die macht te zetten.
Ben eigenlijk nu wel benieuwd of hier al jurisprudentie over is.

De macht van de verkoper (en van deze wet) eindigt bij de winkeldeur.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-03-24 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3106
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 21:23

Polarize schreef:
..wat? Dat doorgeefverbod geldt ook voor ouders hoor, wordt bij de nix18 trainingen specifiek op gehamerd.
Thuis mogen ze zoveel drank aan hun kinderen geven als ze willen, maar in het openbaar hebben ze zich aan de wetten te houden, en daarbij mogen medewerkers dus verkoop weigeren als bekend is dat de drank voor een minderjarige is. Moeten de verkoop weigeren.

Op het moment dat bekend is dat iemand, wie dan ook, drank voor een minder jarige koopt mag. het. niet.

Als dat niet bekend is wordt de verkoop ook niet geweigerd. Maar een kind die zijn eigen drank uit zoekt en de ouder die betaald, waarbij de cassière bewust is dat het voor het kind bedoelt is? Dat mag niet.


Als een ouder met kind in de winkel komt om een fles jenever voor zichzelf te halen en het wordt geweigerd en de ouder en kind vertrekken. Als vader dan 10 minuten later dan weer terug komt in zijn eentje om de fles jenever te kopen, dan moet dat gewoon verstrekt worden. Kind is immers niet in de zaak en de verantwoording houdt bij de uitgang van de winkel op. En weer zegt het niets over dat een ouder het voor kind koopt of graag zelf geniet van een borreltje in het weekend.

Wintu

Berichten: 3106
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 21:28

Ibbel schreef:
Maar daar gaat die wet dus nat op. Een ouder mag z'n kind alcohol geven, anders zit je aan de ouderlijke macht te peuteren. Een ouder vriendje mag géén alcohol geven aan een jonger vriendje. En voor dat laatste is deze onzin bedacht (want dat oudere vriendje is niet gek en gaat wel in z'n eentje naar binnen)

Ouders mogen trouwens geen alcohol schenken aan andere kinderen, maar als jij je kind van 17 een biertje wilt laten drinken, dan mag dat.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:31

Ibbel schreef:
Maar het aardige is, dat het niet bij wet verboden is dat ouders hun kinderen alcohol geven. Dus als moeder voor haar kind mét het kind alcohol koopt, dan is er geen wet die verbiedt dat die drank thuis wordt genuttigd.
Moeder is meerderjarig en koopt het spul voor haar kind. En geen wet die dat verbiedt. Al is het kind 2 jaar.

Ik kreeg het dus al met 0 jaar. In die tijd had de overheid wel wat beters te doen dan zich met het priveleven in gezinnen te bemoeien.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:32

Wintu schreef:
Ouders mogen trouwens geen alcohol schenken aan andere kinderen, maar als jij je kind van 17 een biertje wilt laten drinken, dan mag dat.

Uiteraard gaat ouderlijke macht alleen over je eigen koters, niet die van anderen.

Dammie

Berichten: 3324
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:34

Ibbel schreef:
Een rechter zal er gehakt van maken als een ouder een rechtszaak zou aanspannen. Iets met ouderlijk gezag. Je kunt niet zomaar met een wet het ouderlijk gezag beperken. Het is gruwelijk moeilijk een ouder úit die macht te zetten.
Ben eigenlijk nu wel benieuwd of hier al jurisprudentie over is.

De macht van de verkoper (en van deze wet) eindigt bij de winkeldeur.

Mag je je minderjarige dan ook een joint of cocaïne geven?

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:38

Dammie schreef:
Mag je je minderjarige dan ook een joint of cocaïne geven?


Cocaine is ook voor volwassenen illegaal, dus nee, dat mag je als ouder niet gebruiken en ook niet aan je kind geven. Echter moet je van goede huize komen als handhaver om bij iemand z'n huis binnen te komen, daar krijg je geen toestemming voor als het enige vermoeden is: deze ouders gebruiken cocaine en geven dat ook hun kinderen.

Wiet is tegenwoordig legaal, en dat mag je dan dus wel, in je eigen huis, aan je eigen kinderen geven. Trouwens, die roken dan sowieso al mee, met pa en ma, als die een beetje doorblowen :))

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:40

Wintu schreef:
Ibbel schreef:
Maar daar gaat die wet dus nat op. Een ouder mag z'n kind alcohol geven, anders zit je aan de ouderlijke macht te peuteren. Een ouder vriendje mag géén alcohol geven aan een jonger vriendje. En voor dat laatste is deze onzin bedacht (want dat oudere vriendje is niet gek en gaat wel in z'n eentje naar binnen)

Ouders mogen trouwens geen alcohol schenken aan andere kinderen, maar als jij je kind van 17 een biertje wilt laten drinken, dan mag dat.

Toen ik 17 was woonde ik al op kamers omdat ik in een andere stad studeerde. En daar werd in de kroeg gewoon alcohol geschonken aan iedereen. Wel geef ik toe dat daar door de studenten te veel werd gedronken, waarschijnlijk mede door de plotselinge vrijheid zonder ouderlijk gezag.