U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:47

Wintu schreef:
Gewoon eten zonder e nummers.


Lang niet alle E nummers zijn slecht hoor, E 300 is bijvoorbeeld gewoon vitamine C. Maar er zijn ook een hoop twijfelachtige nummers. Dus soms kan het geen kwaad eens wat kritischer naar de ingrediënten te kijken. Voor wie zich erin wil verdiepen: een linkje met uitleg.

https://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 22:13

journee schreef:
Wintu schreef:
Gewoon eten zonder e nummers.


Lang niet alle E nummers zijn slecht hoor, E 300 is bijvoorbeeld gewoon vitamine C. Maar er zijn ook een hoop twijfelachtige nummers. Dus soms kan het geen kwaad eens wat kritischer naar de ingrediënten te kijken. Voor wie zich erin wil verdiepen: een linkje met uitleg.

https://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/


Ik probeer zoveel mogelijk e nummers en andere toevoegingen te vermijden. Ik eet enkel verse groente, zuivel en vlees van de lokale boer, bak mijn eigen brood. Maar goed, aan geheel onbewerkt eten ga je niet geraken. Maar ik probeer het wel zo veel mogelijk. Ik rook niet, ben actief, maar dat glaasje wijn zo af en toe .... :D

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:44

Je kan natuurlijk zonder E-nummers proberen te eten. Het probleem is dat je dan alleen water, suiker en zout overhoudt. Elke andere voedingsstof heeft een E-nummer.

Het verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde suiker is, de naam zegt het al het raffinatieproces. Het enige wat daarin gebeurt is dat de suiker gezuiverd wordt en dat er geen restjes aan vezels, mineralen of vitamines meer inzitten. Voor de rest zijn ze exact hetzelfde en doen ze dus ook hetzelfde in je lichaam. Het enige verschil is dus dat je met ongeraffineerde suiker een heel klein beetje vezels, mineralen en vitamines binnenkrijgt. Maar als je het daarvoor gebruikt, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar andere bronnen daarvoor.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 00:45

Karl66 schreef:
Je kan natuurlijk zonder E-nummers proberen te eten. Het probleem is dat je dan alleen water, suiker en zout overhoudt. Elke andere voedingsstof heeft een E-nummer.

Het verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde suiker is, de naam zegt het al het raffinatieproces. Het enige wat daarin gebeurt is dat de suiker gezuiverd wordt en dat er geen restjes aan vezels, mineralen of vitamines meer inzitten. Voor de rest zijn ze exact hetzelfde en doen ze dus ook hetzelfde in je lichaam. Het enige verschil is dus dat je met ongeraffineerde suiker een heel klein beetje vezels, mineralen en vitamines binnenkrijgt. Maar als je het daarvoor gebruikt, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar andere bronnen daarvoor.


Biologische groente, biologisch vlees, verse zuivel, allemaal geen e nummers hoor. Je kan best een heel eind komen, maar het kost wel wat moeite en helemaal e nummer vrij krijg je het nooit. Ik probeer toch wel veel zelf te maken, zoals pastasauzen en dergelijke. Tis meer een levenstijl misschien.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:08

Een biologische tomaat of banaan of courgette die gewoon aan een struik groeit en waar niks mee gebeurt zit vol e-nummers hoor.
Elke voedingstof heeft nl een e-nummer gekregen.

E-nummers zijn het probleem niet.
Zelfgemaakt is m.i. idd wel gezonder maar bovendien veel lekkerder.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 08:16

verootjoo schreef:
Een biologische tomaat of banaan of courgette die gewoon aan een struik groeit en waar niks mee gebeurt zit vol e-nummers hoor.
Elke voedingstof heeft nl een e-nummer gekregen.

E-nummers zijn het probleem niet.
Zelfgemaakt is m.i. idd wel gezonder maar bovendien veel lekkerder.

Toevoegingen dan, die bedoel ik.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:23

Het was vroeger helemaal
Niet “idyllisch”. Dat beweer ik niet. Ik beweer ook niet dat het leven vroeger per se gezonder was. Ik beweer wel dat er vroeger minder ultra bewerkt voedsel gegeten werd en dat er vroeger ook in de winter verse groenten gegeten werden. De keuze was minder dan nu, dat klopt. Maar er was vers te verkrijgen.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:28

Diepvriesgroente en diepvriesfruit is in ieder geval een stuk gezonder en smaakt beter dan al die groente in een potje. Bij mij ligt dat ook standaard in de vriezer.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:31

Bekend vooroordeel dat blikvoer/potvoer minder gezond zou zijn dan vers of diepvries (waarbij diepvries vaak ook weer als minder gezond dan vers wordt gezien). Je kunt het minder lekker vinden, da's prima, maar het is niet ongezonder. Soms zelfs gezonder, omdat bij het inblikproces voedingsstoffen sneller en met minder verliezen worden geconserveerd dan de thuiskok kan met verse groente.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:44

sterregoud schreef:
_chou schreef:
Hoe duidelijk meerderjarig? Je moet je namelijk identificeren tot 25.


Als je een doos wijn laat bezorgen, moet je zelfs als 50 + er, je ID laten zien.
Beetje raar en betuttelend is het wel.


Dan is iemand vergeten dat te vertellen aan de mannen en vrouwen die al 10+ jaar wekelijks mijn (zware) boodschappen bezorgen want die vragen er nooit heen. En de Postmensen die af-en-toe alcohol bezorgen kunnen blijkbaar zelf ook nadenken.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 09:06

rien10 schreef:
Het was vroeger helemaal
Niet “idyllisch”. Dat beweer ik niet. Ik beweer ook niet dat het leven vroeger per se gezonder was. Ik beweer wel dat er vroeger minder ultra bewerkt voedsel gegeten werd en dat er vroeger ook in de winter verse groenten gegeten werden. De keuze was minder dan nu, dat klopt. Maar er was vers te verkrijgen.

Mijn opa en oma hadden altijd een joekel van een moestuin, konden voor een jaar groenten en aardappelen en fruit in. En mijn oma weckte echt alles. Maakte zelf brandewijn en hadden kippen en een varken. Mijn opa pekelde alles, de worsten droogden in de schuur, naast de aardappels, thee van verse kruiden of gedroogd. Alleen voor droogwaren gingen ze naar de supermarkt. Bijna zelfvoorziendend, ik ben er stiekem wel jaloers op.

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:21

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Het was vroeger helemaal
Niet “idyllisch”. Dat beweer ik niet. Ik beweer ook niet dat het leven vroeger per se gezonder was. Ik beweer wel dat er vroeger minder ultra bewerkt voedsel gegeten werd en dat er vroeger ook in de winter verse groenten gegeten werden. De keuze was minder dan nu, dat klopt. Maar er was vers te verkrijgen.

Mijn opa en oma hadden altijd een joekel van een moestuin, konden voor een jaar groenten en aardappelen en fruit in. En mijn oma weckte echt alles. Maakte zelf brandewijn en hadden kippen en een varken. Mijn opa pekelde alles, de worsten droogden in de schuur, naast de aardappels, thee van verse kruiden of gedroogd. Alleen voor droogwaren gingen ze naar de supermarkt. Bijna zelfvoorziendend, ik ben er stiekem wel jaloers op.


Nou nu zou alles vol PFAS zitten dus zo jaloers hoef je er niet op te zijn hoor.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:59

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Het was vroeger helemaal
Niet “idyllisch”. Dat beweer ik niet. Ik beweer ook niet dat het leven vroeger per se gezonder was. Ik beweer wel dat er vroeger minder ultra bewerkt voedsel gegeten werd en dat er vroeger ook in de winter verse groenten gegeten werden. De keuze was minder dan nu, dat klopt. Maar er was vers te verkrijgen.

Mijn opa en oma hadden altijd een joekel van een moestuin, konden voor een jaar groenten en aardappelen en fruit in. En mijn oma weckte echt alles. Maakte zelf brandewijn en hadden kippen en een varken. Mijn opa pekelde alles, de worsten droogden in de schuur, naast de aardappels, thee van verse kruiden of gedroogd. Alleen voor droogwaren gingen ze naar de supermarkt. Bijna zelfvoorziendend, ik ben er stiekem wel jaloers op.


Wel elk jaar een ander varken zeker, die dan eind van het jaar aan de beurt was :(:)

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:11

Lichamelijke gezondheid is zeer belangrijk, maar er is ook zoiets als geestelijke en emotionele gezondheid. Daarvoor kan voor sommigen (!) een glaasje drank heel goed helpen. Overigens, er bestaat biologische wijn en biologisch bier. Een deel van de aan alcohol toegeschreven gezondheidsschade kan komen doordat er vaak chemische stoffen aan toegevoegd zijn, vooral aan wijn! Bij bier mag dat meestal niet (in Duitsland heb je het Reinheitsgebot voor bier ,daar mag niets chemisch inzitten. Voor de rest is dit topic nogal offtopic aan het raken omdat men het nu voornamelijk over het al of niet gezond zijn van allerlei niet-alcoholische voedingsmiddelen heeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:06

Als je drank nodig hebt voor emotionele gezondheid, dan zit er ergens iets niet goed en ben ik het eens met voorgangers dat er dan in principe sprake is van verslaving.
Daar hoef je geen liters voor weg te tikken, als je simpelweg niet zonder je dagelijkse glas wijn kunt om goes te functioneren, is er al sprake van verslaving.


Ik vind de situatie van TS wel bizar, vooral de oplossing, puber die naar buiten loopt en dan mag moeder wel de wijn afrekenen.

Maar op zich denk ik dat het een goed teken is, dat men bij de verkoop van alcohol wat beter na gaat denken.
Het is een flink verslavend goedje, waarvan het effect niet alleen bij de gebruiker ligt, maar ook bij diens omgeving, omdat de gebruiker anders reageert met dan zonder alcohol.

Als men het nu zou "uitvinden", zou het altijd onder de verboden harddrugs vallen en nooit meer onder voedingsmiddelen die vrij verkrijgbaar zijn in de supermarkt.
Ik ben van mening dat deze bewustwording best groter mag worden en het toch wat minder normaal gaat worden, hoe makkelijk je eraan kunt komen en hoe normaal het is om "op je gezondheid" een glaasje vergif te drinken.

Ik geef toe, ik ben niet helemaal objectief, met een stevige verslaving van dichtbij meegemaakt te hebben, maar alsnog is het bizar, wanneer je je in de effecten van alcohol verdiept hebt, dat het gewoon op elke hoek van de straat zo wat legaal te koop is.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:17

Ik ben aan een heleboel zaken die ik prettig vind verslaafd in de zin van dat ik ze niet zou willen missen.Er is al zoveel ellende dat er ook wat moet zijn om van te genieten. Mits anderen niet lijden onder datgene waar ik van wil genieten. Ik houd van een bourgondisch leven, met lekkere dingen (ook drank) maar geen vlees,vis of eieren. Die serveer ik ook niet aan anderen, van welke leeftijd dan ook. Ik zie hier wel dat er verschillende levensstijlen zijn,wat ik trouwens al wel wist.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:53

Niet willen missen is niet de definitie van verslaving.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 12:02

pmarena schreef:
Wintu schreef:

Mijn opa en oma hadden altijd een joekel van een moestuin, konden voor een jaar groenten en aardappelen en fruit in. En mijn oma weckte echt alles. Maakte zelf brandewijn en hadden kippen en een varken. Mijn opa pekelde alles, de worsten droogden in de schuur, naast de aardappels, thee van verse kruiden of gedroogd. Alleen voor droogwaren gingen ze naar de supermarkt. Bijna zelfvoorziendend, ik ben er stiekem wel jaloers op.


Wel elk jaar een ander varken zeker, die dan eind van het jaar aan de beurt was :(:)


Klopt en daar at het gezin van 11 een heel jaar van en niets werd weg gegooid. Het dier had een weitje met modderpoel en stal met stro, kreeg fatsoenlijk te eten en werd aan huis geslacht en dan was ie een stuk zwaarder dan de 100 kg die ze tegenwoordig hanteren.
Dus dat varken had het een heel stuk beter dan de dieren nu.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:43

rien10 schreef:
Niet willen missen is niet de definitie van verslaving.


FOMO? :D

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:55

Wintu schreef:
pmarena schreef:

Wel elk jaar een ander varken zeker, die dan eind van het jaar aan de beurt was :(:)


Klopt en daar at het gezin van 11 een heel jaar van en niets werd weg gegooid. Het dier had een weitje met modderpoel en stal met stro, kreeg fatsoenlijk te eten en werd aan huis geslacht en dan was ie een stuk zwaarder dan de 100 kg die ze tegenwoordig hanteren.
Dus dat varken had het een heel stuk beter dan de dieren nu.


Ja precies, zoals ik het begreep gingen de kinderen zowat vechten om de blaas om deze als voetbal te gebruiken, en de staart lekker knapperig roosteren enzo. Alleen dat gegil van dat arme beestje moet ik niet aan denken, brrrr.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:02

rien10 schreef:
Niet willen missen is niet de definitie van verslaving.

Niet kunnen missen dan? Maar als het moet kan alles, of men het ook wil, dat is wat anders.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:56

Als je aangeeft dat je mentaal niet gezond bent zonder je glaasje wijn, dan is het niet kunnen missen en dan is het een verslaving.

En dat kun je bagatelliseren, omdat je er anderen niet mee lastig valt, maar het is een verslaving en geen gezonde situatie, dat je alcohol nodig hebt om je mentaal fit te voelen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:19

Of chocola :)
of andere dingen met bijv suiker .. :+

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:47

Bij 's avonds een wijntje nodig hebben denk ik altijd aan deze :D


Afbeelding

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:58

ja zie je, tóch die kinderen.. laat ze dan ook thuis

:')