Waar deposito rekening?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:14

Ja, zeker. Het enige is dat je als je gebruik moet maken van het deposito garantiestelsel, je de inleg terug krijgt in Zweedse kronen en niet in euro’s.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:32

Maakt dat verder nog iets uit? Dan staan er dus kronen in de app ipv euro's? Of bedoel je dat je rekening moet houden met de wisselkoers?

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:04

Ja, dat laatste. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat de Zweedse banken failliet gaan. Het is alleen dan van toepassing. Maar goed, zeg nooit nooit. Want het icesave-debacle heb ik ook nog meegemaakt.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:34

Oké! Goed te weten.
Ik heb mijn rekening bij die Zweedse bank inmiddels geopend. 9 maanden vast. Watje als ik ben ben ik met een niet te hoog bedrag begonnen :')

Als het goed gaat en makkelijk werkt wil ik het spaargeld van mijn kinderen ook voor langere tijd gaan vastzetten.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:35

Liselot schreef:
Ik las inderdaad dat het garantiestelsel anders is, geen 100k zoals bij de meeste maar 20k (het gaat wel om de spaarrekening, niet om beleggen). In principe komen wij daar niet aan, maar vind het toch spannend. Vandaar ook hier even advies vragen en kijken wat er nog meer is. Hoop iets rond de 4% te kunnen vinden
Daar had ik overheen gelezen :o Dan zou ik me als je onder de 20K blijft geen zorgen maken. Wel even kijken of ze geen rare verborgen kosten hebben.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 00:21

Heb voor nu een rekening geopend bij een Duitse bank via raisin. 2 jaar vast tegen 3,5%
Als die freedom24 dan nog steeds goede recensies krijgt daar eens dieper induiken tegen die tijd

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:30

Iemand een Raisin linkje voor me ?
Ik heb teveel geld zomaar op een spaarrekening staan waar niets mee gebeurd.
Een ander deel beleg ik. Maar voor een goede reserve denk ik dat ik een depositieladder ga opbouwen. Eenthe met 2,6,9,12 maanden en eentje met 1,2,3 en 4 jaar.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:17

Eleeke schreef:
Iemand een Raisin linkje voor me ?
Ik heb teveel geld zomaar op een spaarrekening staan waar niets mee gebeurd.
Een ander deel beleg ik. Maar voor een goede reserve denk ik dat ik een depositieladder ga opbouwen. Eenthe met 2,6,9,12 maanden en eentje met 1,2,3 en 4 jaar.

Ik heb er al veel gekregen, en de eerste die ik kreeg gebruikt.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:05

Ik ben ook op zoek naar een deposito rekening. Wij kunnen een heel fijn bedrag vast gaan zetten en dan nog wat op de gewone spaarrekening zetten voor als er iets kapot gaat of andere risico's. Ik vind het alleen mega eng om te gaan doen. Iemand die mij kan overtuigen dat je je geld niet kwijtraakt haha!

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:51

Zoek even wat recensies op van Raisin. Dan lees je dat het écht veilig is.

En mocht je besluiten het te doen, dan wil ik je wel een linkje sturen waardoor je 50 euro tegoed krijgt :D

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:57

Vaak kun je ook een deposito rekening bij je eigen bank openen. Voelt misschien veiliger ook om het een keer te proberen.

__Martine__

Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:35

Ik kwam gisteren een deposito van Openbank tegen. Iemand daar ervaring mee?

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 21:58

moonsparkle schreef:
Vaak kun je ook een deposito rekening bij je eigen bank openen. Voelt misschien veiliger ook om het een keer te proberen.



Dit hebben we nu idd gedaan, bedankt voor de tip! Wel wat minder rente dan bij bijv Raisin, maar zekerheid is voor mij wel heel belangrijk. Driekwart van het spaargeld is er heen gegaan, ik zou echt gek worden als dat bedrag ineens weg zou zijn :')

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:07

__Martine__ schreef:
Ik kwam gisteren een deposito van Openbank tegen. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb daar een welkoms spaar deposito

__Martine__

Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:10

Rennie89 schreef:
__Martine__ schreef:
Ik kwam gisteren een deposito van Openbank tegen. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb daar een welkoms spaar deposito


Begrijp ik het goed dat daar je geld ook voor 6 maanden vast staat? En dat na die tijd de rente omlaag gaat en het een soort gewone spaarrekening is waardoor je weer bij je geld kunt?

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:45

__Martine__ schreef:
Rennie89 schreef:

Ik heb daar een welkoms spaar deposito


Begrijp ik het goed dat daar je geld ook voor 6 maanden vast staat? En dat na die tijd de rente omlaag gaat en het een soort gewone spaarrekening is waardoor je weer bij je geld kunt?

Van wat ik begreep kan je altijd geld eruit halen maar de rente staat voor 6 maanden vast en daarna veranderd deze naar de rente van die tijd. Maar kan ook zijn dat het vast staat hoor haha. Ik heb 6 maanden 3,65% rente en dit word elke maand gestort dus je krijgt rente op rente

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar deposito rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:20

Bijeen deposito staat je geld vast en kun je het er niet afhalen.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:57

Serendipity1 schreef:
Trade Republic (Duits garantiestelsel) zit op 4% en heeft een app en alle documentatie beschikbaar in het Nederlands


Die heb ik ook en.dat bevalt heel goed. 4% en uitbetaling per maand.

Zelf maak ik geen gebruik meer van deposito's omdat de rente daar lager is dan op vrije bankrekeningen. Waarom zou ik het geld dan nog voor langere tijd wegzetten?

Rendement bij Brand New Day is trouwens ook goed!
Ik heb wel een Raisin account maar vind het domweg niet prettig werken. Telkens veel vertraging in de boekingen, maar ook gedoe met kleine lettertjes.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:47

Dees, jij als deskundige: wordt Trade Republic door de belastingdienst als beleggingsrekening gezien? Want zo wordt het wel omschreven. En dan wordt je rendement anders belast dan bij een spaarrekening.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:13

Nou.. deskundige, dank maar wel iets te veel eer hoor.

Hier info over Trade Republic. Het saldo dat niet belegd wordt, wordt in NL belast als regulier spaargeld. Er zit een (vrij technische) knip tussen saldo en voor beleggingen vrijgegeven geld.

https://www.vanspaarbankveranderen.nl/s ... e-details/

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 19:56

Dees schreef:
Serendipity1 schreef:
Trade Republic (Duits garantiestelsel) zit op 4% en heeft een app en alle documentatie beschikbaar in het Nederlands


Die heb ik ook en.dat bevalt heel goed. 4% en uitbetaling per maand.

Zelf maak ik geen gebruik meer van deposito's omdat de rente daar lager is dan op vrije bankrekeningen. Waarom zou ik het geld dan nog voor langere tijd wegzetten?

Rendement bij Brand New Day is trouwens ook goed!
Ik heb wel een Raisin account maar vind het domweg niet prettig werken. Telkens veel vertraging in de boekingen, maar ook gedoe met kleine lettertjes.


Is trade republic beleggen of sparen? Want het risico van beleggen wil ik niet

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:55

Is trade republic beleggen of sparen? Want het risico van beleggen wil ik niet[/quote]

Sparen tot 100.000 onder het depositostelsel. Beleggen kun je ook maar dan moet je toch echt aandelen oid kopen. Geld storten daar wil niet zeggen dat je een belegging hebt zo werkt dat niet. Cashgeld 4% maandelijks uitbetaald.

Maar ik heb nog een betere Trading212 die geeft 4,2% betaald dagelijks uit. Tot 20.000 verzekerd. Ik heb een aanmeld link voor de liefhebber krijg je een gratis aandeel na een storting beleggen hoeft niet.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:59

Dees schreef:
Serendipity1 schreef:
Trade Republic (Duits garantiestelsel) zit op 4% en heeft een app en alle documentatie beschikbaar in het Nederlands


Die heb ik ook en.dat bevalt heel goed. 4% en uitbetaling per maand.

Zelf maak ik geen gebruik meer van deposito's omdat de rente daar lager is dan op vrije bankrekeningen. Waarom zou ik het geld dan nog voor langere tijd wegzetten?

Rendement bij Brand New Day is trouwens ook goed!
Ik heb wel een Raisin account maar vind het domweg niet prettig werken. Telkens veel vertraging in de boekingen, maar ook gedoe met kleine lettertjes.


Brand new day is beleggen geen spaarrekening. Ben echt geen fan van beheerd beleggen. Met zoveel keuze in ETF’s heb je dat helemaal niet nodig. Ik haal 15-20% per jaar gemiddeld echt geen kunst en ik neem geen risico. Ik weet tenminste waar ik in beleg ook wel prettig.