EHBO in de praktijk....:'(

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

EHBO in de praktijk....:'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:27

nou wat ik vandaag weer heb meegemaakt, nou ja klasgenoten van mij. Wij stapten vanmorgen in de trein van half 10 er werd omgeroepen dat er vertraging zou zijn omdat er een spoorwegovergangstoring was dus we moesten bij elke spoorwegovergang stoppen. Nou dus een meisje uit mijn klas belt een jongen uit mijn klas op, maar die jongen blijkt in de trein van 9 uur te zitten en die is ook nog steeds niet in sittard die stond iets voor Echt stil. Nou ok, dus wij komen op een gegeven moment Echt voorbij zien we die trein daar op het station staan = een intercity stopt niet in Echt dus hm vreemd, deuren stonden op mensen op het perron. Dus dat meisje die jongen weer bellen ja we rijden jullie net voorbij, ja zegt die jongen er is net een man onwel geworden in de trein en Ralf (een jongen bij mij uit de klas) heeft hem gereanimeert. Nou wij denken, grappig verzint hij zeker, hij heeft wel vaker zo'n grapjes. Dus wij gaan naar de les een half uur later komen hun binnen met gezichten waar je niet vrolijk van wordt was het dus echt waar, wat is er nou gebeurd: 2 jongens uit mijn klas (Ralf en Willem) zaten tegenover een man (rond de 60) en die begon ineens allemaal rare bewegingen te maken, ja dacht willem misschien is hij verstandelijk gehandicapt, dus ralf vraagt aan die man: voelt u zich wel goed? Ineens draaien die ogen van de man weg, wordt hij helemaal geel. Nou niet goed dus, ineens valt hij neer, dus Ralf en Willem schrikken zich een ongeluk, die leggen hem dus op de grond neer en Ralf begint met reanimeren (hebben we toevallig vorige week bij EHBO geleerd, 3de les pas) en willem gaat door de trein op zoek naar een conducteur, komt hij een meisje uit mijn klas tegen (Daniëlle) die heeft gelukkig een EHBO diploma dus hij vraagt of ze mee wil komen dus hebben Ralf en Daniëlle samen gereanimeert, Ralf de hartmassage en Daniëlle de mond-op mondbeademing, na 21 minuten (!!!) worden ze pas afgelost door de conducteurs. Maar het mocht niet baten de man is helaas overleden, had al iets aan zijn hart want had er een litteken zitten. De ambulance had Willem ondertussen ook al gebeld, maar die kwam maar niet dus hij nog een keer bellen, blijkt dat ze die eerste melding helemaal niet verwerkt hebben Frusty maargoed toen Daniëlle dus hoorde dat die man het niet overleeft heeft trok ze helemaal wit weg, maar het ergste is nog dat de conducteurs gelijk van de trein af zijn gehaald in Sittard en professionele hulp hebben gekregen maar mijn klasgenoten dus niet. Iedereen is zich te pletter geschrokken dat zoiets zomaar ineens kan gebeuren Scheve mond

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.


Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:55

M'n broer gaat ook altijd met de trein naar Sittard. Hij had net de trein ervoor nog kunnen pakken. Maar iemand bij hem uit de klas had ook in deze trein gezeten (in die trein van die man). Was ook veels te laat ik de les. Maar hij wist niet precies wat er gebeurd was.

Lijkt me echt eng om mee te maken. Maar goed dat ze het EHBO diploma hebben OK dan!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:56

Ik zou me ook helemaal te pletter schrikken zeg, weet niet of ik wel gelijk in actie zou kunnen komen! Scheve mond Wel ontzettend balen dat het zo lang duurde voor er hulpverlening op gang kwam en helemaal achterlijk dat die klasgenoten niet eens professionele hulp kregen! Boos!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:58

Ik kan me voorstellen dat je klasgenoten het hier moeilijk mee hebben. Als ik het goed begrijp is die man in hun armen gestorven, om het zo maar te zeggen...
Belachelijk dat er voor hen geen aandacht/hulp is geweest!

* To Belg, or not to Belg *

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:03

Aller eerst OK dan! dat ze meteen EHBO verleent hebben

Vind het wel vreemd dat de conducteurs niet kwamen helpen en zij ook geen hulp hebben gekregen met het verwerken ervan.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:08

Toppie dat ze meteen gereageerd hebben!


Misschien 'ter geruststelling' voor Daniëlle. Maar ca 3% van de mensen die 'zo ver' is dat ze gereanimeerd moeten worden overleeft het. En dan zijn dat vaak mensen die A. onderkoeld zijn of B. geelektrocuteerd zijn.
Het is dus écht niet haar 'fout'.

Ik zou wel proberen of ze nog slachtofferhulp kunnen krijgen.
Als het goed is is dat via de plaatselijke EHBO vereniging te regelen.

*ik heb zelf ook EHBO, heb zoiets 'gelukkig' nog niet meegemaakt. Ook al ben je erg nuchter het heeft een be_hoor_lij_ke impact op je.

Sterkte! vooral voor de betrokkenen.

:evaw:

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:49

Ik wilde eigenlijk hetzelfde typen als Sjimmy, maar heel weinig mensen overleven de reanimatie.

Top dat ze het zo snel geprobeerd hebben!
Wsl kunnen ze via school of de EHBO-vereniging wel contact krijgen met slachtofferhulp. Dit soort dingen heeft vaak meer impact op je als je zou verwachten.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:54

Jeetje, wat goed van je klasgenootjes, het is niet niks om van de ene op de andere minuut te besluiten om iemands leven te gaan redden.
Ze hebben in ieder geval hun best gedaan en dat moet toch een schrale troost zijn voor de familie. Vreselijk naar om zo te moeten sterven...bah...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:04

Sjimmy schreef:
Misschien 'ter geruststelling' voor Daniëlle. Maar ca 3% van de mensen die 'zo ver' is dat ze gereanimeerd moeten worden overleeft het.


Ik heb laatst op mijn BHV-cursus gehoord dat het zelfs uiteindelijk maar 1% het overleefd. Dat komt omdat het hart gaat fibrileren (dat was het woord toch), trillen dus. Je kunt op dat moment wel hartmassage geven, maar het enige wat je dan doet is zorgen voor nog wat bloedstroom. Zolang het hart fibrileert, zal het nooit gaan kloppen. Die klap met die "strijkijzers" zorgt ervoor dat het hart stopt met trillen, pas dan kan hij weer aan de praat worden gebracht.

Triest overigens dat het zo lang geduurd heeft. 21 minuten lang reanimeren heeft gewoon geen zin, op een gegeven moment zijn de hersenen te erg beschadigd. Wel logisch dat ze doorgingen trouwens, zou ik ook doen, denk ik.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:16

Je moet doorgaan Tessebes.
Zolang je de bloeddruk op peil houdt mbv hartmassage zullen de hersenen ook gewoon doorbloed worden hoor. Maar als je stopt met masseren is het zo gebeurd.
Reanimatie moet ook binnen een aantal minuten gestart worden anders is het zinloos. Alleen bij onderkoeling(en ik meen electrocatie) is het zinvol om na die paar minuten nog een reanimatie in te zetten, je weefsels gebruiken bij een lagere temperatuur namelijk minder zuurstof.

Het hart breng je niet op gang met reanimatie, maar je kunt iemand er wel mee in leven houden tot de ambulance komt met een defibrilator(soms zelfs pas in het ziekenhuis). Het kan zelfs voorkomen dat je tot daar moet reanimeren...En dat is heel erg zwaar. (5 minuten is al slopend Bloos )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:58

Klopt helemaal wat je tiept Gomir.
Ze zijn op het moment bezig met het 'invoeren' van die defibrillatoren.
Die hangen nu in Amerika al in allen grote winkelcentra e.d.
Op EHBO hebben wij er ook een. En we hebben pas een demo gehad. Ze zijn er over bezig om dit ín het EHBO diploma te krijgen. Maar omdat de docenten nú pas leskrijgen daarin duurt dat nog wel even.

:evaw:

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:09

Echt heel slecht dat je klasgenoten niet zijn opgevangen! Het lijkt mij inderdaad verstandig als zijn contact opnemen met slachtofferhulp want zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Chapeau voor hun hulpvaardigheid, zie je wel dat de jeugd zo slecht nog niet is.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:30

Sjimmy schreef:
Ze zijn op het moment bezig met het 'invoeren' van die defibrillatoren.


Klopt idd. Helaas zijn die dingen zo duur, dat in bedrijven niet snel de beslissing zal worden genomen op zo'n geval aan te schaffen, hoe levensreddend ze dan ook zijn.

Iedere politiewagen had er ook eentje, maar die hebben ze weer moeten verwijderen, omdat de politie geen medische handelingen mag uitvoeren. Frusty

Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 13:43

ja waarschijnlijk is die man ook al vanaf het begin af aan dood geweest hartstilstand ofzo, maarja je gaat toch net zolang door totdat de ambulance er is. Tenminste zo hebben wij het geleerd

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bowo, Century, Colien, flooooo, Foreverkliek, Googlebot, jadeken, Kimberley_, lanouska, Paloedie, Poekkie, pretty, Saskiaa_, Sjors050, tinker_sally en 72 bezoekers