Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laetitia98

Berichten: 559
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 18:49

Zoals de titel al benoemd ben ik opzoek naar een echt fijne, lichtgewicht 100% waterdichte regenjas die wel ademt.

Momenteel heb ik al jaren een Haglofs regenjas. Maar ondertussen is die niet meer zo waterdicht. Wat ik fijn vind aan de jas is dat die wel net half over de bil heen hangt zonder net te lang of te kort te zijn.

Dus dan denk je goh waarom koop je niet gewoon weer zo’n zelfde maar als ik Google kom ik op een prijskaartje van 200-400 euro uit en dat gaat me net te ver :')

Ik ga in aug- sept naar Schotland en dat is ook ene nogal wisselvallig land dus een goede regenjas is geen overbodige luxe :D

Tips zijn welkom

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:58

Ik vind die van de ANWB erg prettig! Heb er winter- en zomerjassen van en blijven erg goed water en winddicht.
Daarbij zijn ze prijstechnisch ook fijner dan de gemiddelde outdoorzaak. :)

gerlindie

Berichten: 4649
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:58


Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:05

Ik vrees dat je met de eisen van én lichtgewicht, én 100% waterdicht, én ademend, toch meteen in je eerder vernoemde prijsklasse zit hoor....

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:08


komone
Berichten: 261
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:12

De Arcteryx Beta LT is precies wat je zoekt. Wel duur, maar gewoon de aanbiedingen in de gaten blijven houden. Ik had hem met 25% korting bij een campingzaak. Dan is het nog veel geld, maar ik vind het het wel waard. Ik ben nog elke dag blij met deze jas. Zeker deze winter. Donsjasje er onder bij koud weer en je hebt geen winterjas meer nodig.
Laatst bijgewerkt door komone op 19-02-24 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:16

Ik heb twee zeiljassen. Een voor bij de paarden en een voor de net. Heb de ski jas niet aangeraakt. Vest eronder is tot nu toe voldoende. Tenzij ik een lang stapritje maak, dan wordt het toch wel koud met het 'stilzitten'. :D

komone
Berichten: 261
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:18


gerlindie

Berichten: 4649
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:26

puppy1128 schreef:
Ik heb twee zeiljassen. Een voor bij de paarden en een voor de net. Heb de ski jas niet aangeraakt. Vest eronder is tot nu toe voldoende. Tenzij ik een lang stapritje maak, dan wordt het toch wel koud met het 'stilzitten'. :D


Precies dit dus

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:30

https://www.bergfreunde.nl/didriksons-h ... 124802539..
Ik heb deze….wat een topjas! Echt waterdicht, ik heb er ondertussen uren mee in de stromende regen gefietst en kwam er kurkdroog onder uit terwijl zelfs m’n regenbroek doorlekte. Ademend en weegt niks, dus voldoet helemaal aan je wensen

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:07

Pallatin schreef:
https://www.bergfreunde.nl/didriksons-h ... 124802539..
Ik heb deze….wat een topjas! Echt waterdicht, ik heb er ondertussen uren mee in de stromende regen gefietst en kwam er kurkdroog onder uit terwijl zelfs m’n regenbroek doorlekte. Ademend en weegt niks, dus voldoet helemaal aan je wensen


Is die er ook in het kort? Voor op de fiets.

Vallen ze groot of klein?

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:20

Florenc schreef:
Ik vrees dat je met de eisen van én lichtgewicht, én 100% waterdicht, én ademend, toch meteen in je eerder vernoemde prijsklasse zit hoor....


Denk ik ook. En met de showers in Schotland heb je wel echt een goede nodig := ik heb er een van north face (fuse form), jaren geleden via Zalando lounge gekocht. Die hield het goed in Schotland.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:22

komone schreef:
De Arcteryx Beta LT is precies wat je zoekt. Wel duur, maar gewoon de aanbiedingen in de gaten blijven houden. Ik had hem met 25% korting bij een campingzaak. Dan is het nog veel geld, maar ik vind het het wel waard. Ik ben nog elke dag blij met deze jas. Zeker deze winter. Donsjasje er onder bij koud weer en je hebt geen winterjas meer nodig.


Ik heb ook een jas van Arcteryx, blijft prachtig en heel eerlijk, ik draag bijna geen andere jas meer. Heerlijk warm en super goed waterdicht! Super prijzig, maar echt een goede investering voor de lange termijn.

laetitia98

Berichten: 559
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:21

Super bedankt voor alle tips *D Ik ga nog me de genoemde merken nog even op speurtocht. Gelukkig heb ik nog even dus kan ik nog even sparen :')

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:38

Pallatin schreef:
https://www.bergfreunde.nl/didriksons-h ... 124802539..
Ik heb deze….wat een topjas! Echt waterdicht, ik heb er ondertussen uren mee in de stromende regen gefietst en kwam er kurkdroog onder uit terwijl zelfs m’n regenbroek doorlekte. Ademend en weegt niks, dus voldoet helemaal aan je wensen


Ik heb ook een Didriksons, meerdere uren in de stromende regen zijn geen probleem. Het geld dubbel en dwars waard :j Voor deze had ik een Rains (ook niet goedkoop) maar die was in no time lek.

cursebreaker

Berichten: 11519
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:52

Ik ben zeer te spreken over de softshell van decathlon welke ik heb, als je kijkt wat je krijgt voor de prijs wat ie kost. Heb er ruim 4 jaar mee gedaan en hij is nog steeds top - maar gebruik ‘m nu niet meer veel, heb ‘m nog als reserve liggen wel. Heb ‘m wel ruim 4 jaar intensief gebruikt. Heeft echt behoorlijk wat uren in de regen erop zitten dankzij m’n wandelingen met de hond. Ook de ventilatie opties vind ik erg fijn bij deze jas. Maakt de beloftes waar: waterdicht, winddicht, lichtgewicht en ademend. Ik heb er toen ook voor betaald wat hij nu kost, 129.

https://www.decathlon.nl/p/regenjas-voo ... RIJS_ZWART

Ondertussen heb ik sinds het najaar afgelopen jaar een Pinewood jas en deze is ook echt heel erg top kwalitatief gezien - al heb ik deze nog niet zo goed kunnen testen zoals de quechua van decathlon, maar heeft ook zeker wel al de nodige regen gezien hier in Nederland haha. Deze zit rond de 200 euro en heb ik gekocht ivm de vele zakken/opties voor mij als hondeneigenaar. Maar pinewood heeft wel ook andere modellen nog welke beter zouden aansluiten bij je wensen.

Met reizen/rondtrekken zou ik eerder voor de decathlon jas gaan welke ik heb bv. (even in vergelijk met de 2 die ik dan zelf heb en ervaring mee heb), want die is wel echt meer lichtgewicht en makkelijker in een rugzak ofzo weggestopt mocht het nodig zijn bv. en gewoon iets minder ‘aanwezig’ dus dat is inderdaad een stuk fijner met zo’n rondtocht. :j Voor wat je krijgt qua prijs/kwaliteit verhouding vind ik die van decathlon in ieder geval echt top. Heeft me in 4 jaar niet teleurgesteld en werkt nog steeds top :j Qua lengte valt hij mij net onder de kont, dus hij is niet heel erg lang ofzo maar dat vind ik persoonlijk ook juist prettiger met flinke stukken wandelen, dan wil ik geen hele lange jas.

EDIT:
Verder zou je ook nog naar bv Revolution Race kunnen kijken. Da’s ook echt een top outdoor merk en heeft bijna altijd wel kortingen lopen. Daar zijn ook echt top softshell jassen te vinden voor onder de 200e.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 20-02-24 17:00, in het totaal 5 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:57

Ik ben enorm fan van het merk RAB, al mijn outdoor bovenkleding is inmiddels van hen. Van dikke donsjas, tot dunne donsjas, van fleece vest tot hardshel. Mijn hardshell is na 5 jaar nog altijd waterdicht. En het is een merk met mouwen die lang genoeg zijn voor mijn uitsteeksels.

Maar inderdaad, waterdicht, licht en ademend, daar hangt wel een prijskaartje aan.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:59

Ik heb er één van The North Face besteld, omdat ik de andere jassen die ik heb gepast te warm vind. Ik gebruik hem voor wandelen. Ik heb gekozen voor een parka, en dus enkel een bovenlaag. Van de winter kan ik er een fleece trui onder kopen en dan ben ik klaar voor alle weersomstandigheden.

Als je zoekt naar aanbiedingen dan valt het wel mee met de prijs. Althans, voor dagelijks gebruik heb ik gewoon een goede jas nodig die naast waterdicht ook echt ademend is. Dit is een merk wat best een tijdje mee gaat.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:13

Hier ook RAB en de duurdere varianten van Jack Wolfskin. Laten me nooit in de steek met dagelijks 25 km fietsen door de regen. En geloof me, ze zijn wel getest deze herfst en winter :')

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:18

In Schotland blijf ik altijd prima droog in m’n North Face regenjas of Barbour waxjas.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:50

Van RAB heb ik een regenbroek, kost idd wat maar ben er mega tevreden over :j

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:20

Biks2 schreef:
Pallatin schreef:
https://www.bergfreunde.nl/didriksons-h ... 124802539..
Ik heb deze….wat een topjas! Echt waterdicht, ik heb er ondertussen uren mee in de stromende regen gefietst en kwam er kurkdroog onder uit terwijl zelfs m’n regenbroek doorlekte. Ademend en weegt niks, dus voldoet helemaal aan je wensen


Is die er ook in het kort? Voor op de fiets.

Vallen ze groot of klein?

Kort in de zin van jack? Zou je even moeten kijken, ik draag m met deze lengte juist op de fiets (de jas heeft een 2-wegrits) Maat valt normaal, ik heb maar 40-42 van jassen en heb deze in 44 en die is voor mij ook echt iets te groot maar ik wilde er graag een dikke trui of vest onder kunnen doen zodat ik m ook met kouder weer aankon :j

idylle
Berichten: 5813
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:32

Ik zweer bij m'n revolution race jas. Heerlijk lichtgewicht en enorm soepel en ook echt 100% waterdicht en ademend.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Wat is nou een ECHT fijne regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:38

krakatau jassen, heerlijk maar wel ook een prijskaartje helaas

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 02:02

Ik heb deze:
https://danefae.dk/en/rainlover-raincoat-deep-forest.html

Hij is erg mooi (al zeg ik het zelf), ik zweet er totaal niet in, en tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met regen.

Ik ben er in elk geval heel blij mee en hij is ook niet zo heel duur voor de qualiteit die je krijgt.