Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:13

SusanH schreef:
_San87_ schreef:
Die tank stond op een aanhanger, hoop ik :=?


Nee, hij reed echt zelf over de A1.

Echt? Wat gaaf _O_.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:20

SusanH schreef:
_San87_ schreef:
Die tank stond op een aanhanger, hoop ik :=?


Nee, hij reed echt zelf over de A1.


Een tank. Met rupsbanden? Op de snelweg?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:24

Cowboy55 schreef:
SusanH schreef:


Nee, hij reed echt zelf over de A1.


Een tank. Met rupsbanden? Op de snelweg?

Ja, asfalt naar de kloten, maar wel gaaf om te zien :=.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:34

Damn.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:36

Ik heb t niet gezien, hoor. Maar kan me voorstellen dat dat gebeurt als je met een tank over asfalt rijdt?

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:37

SusanH schreef:
Ik zag vandaag een tank rijden op de A1 en moest meteen aan dit topic denken.


Dat heb ik ook wel eens gezien bij het ASK. Geen snelweg naar 80km.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:39

_San87_ schreef:
Ik heb t niet gezien, hoor. Maar kan me voorstellen dat dat gebeurt als je met een tank over asfalt rijdt?


Normaal monteren ze aan de rupsbanden rubberen 'noppen' als ze op de weg rijden. Dan valt het wel mee. En je hebt grip.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:43

Ik vind er op het nieuws iig niks van terug. Dat er een tank over de A1 reed.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:46

_San87_ schreef:
Ik vind er op het nieuws iig niks van terug. Dat er een tank over de A1 reed.


Zelfs Dumpert heeft geen clipje.....

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:59

Ik ga naar de boerderij van mijn ouders. Daar staan mijn paarden, hebben we nog genoeg oude zooi staan voor ouderwetse akkerbouw. Zonnepanelen op de koeienstal voor warmte en voor stroom. Een waterpomp is ook al aanwezig en een schuilkelder.

We moeten wel eerst even een flink hek bouwen misschien :Y)

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:15

8nnemiek schreef:
Zo lang veeboeren afhankelijk zijn van miljarden kilo's soja en graan uit het buitenland hebben die een groot probleem zodra er oorlog uitbreekt.
Hoe sneller ze over gaan op kringlooplandbouw hoe beter voor de boer, de dieren, het milieu, en hoe langer we stand houden in een oorlog.


Nog los van het feit dat brandstof schaars kan worden. Misschien nauwelijks electra waardoor de dieren in de intensieve veehouderij al erg snel in nood komen.

Maar de boeren die ineens veel handmatig moeten gaan doen ook.

juval

Berichten: 13242
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:08

we hebben een aggregaat, dieselvoorraad, zonnepanelen. Accu nog niet, maar staat wel op de planning.

Onze koeien eten gras. Ze kunnen prima zonder soja.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:30

Ik 'hoop' dat de 1e bom dan hier in de omgeving valt en wij direct weggeblazen worden. Dan is het in 1 keer klaar. Mij lijkt de angst en de keus om je hebben en houwen achter te moeten laten echt killing. Het verdriet etc.. nee hoor laat mij maar heel egoïstisch direct gaan.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:54

juval schreef:
we hebben een aggregaat, dieselvoorraad, zonnepanelen. Accu nog niet, maar staat wel op de planning.

Onze koeien eten gras. Ze kunnen prima zonder soja.


Maar hoelang kun je met de dieselvoorraad vooruit?

Dagen? Weken? Jaren?

BabiiVeeraa
Berichten: 1005
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:56

_San87_ schreef:
Ik vind er op het nieuws iig niks van terug. Dat er een tank over de A1 reed.


Zal waarschijnlijk een Fennek zijn geweest, dat is het ‘normale’ pantservoertuig van Defensie in Nederland, kan ook gewoon de snelweg op. En daar rijden ze dan ook regelmatig, onderweg naar oefeningen etc.


Afbeelding


Buiten dat staan ‘onze’ tanks in Duitsland :+

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:05

Urielle schreef:
Proberen nog naar het buitenland te komen, want mijn dochter zou dienstplicht hebben en echt no way dat ik haar braaf naar het leger stuur.

O, dus jij zou je land liever aan Poetin uitleveren? Jij vindt onze vrijheid, onze democratie, onze gelijkheidsidealen de moeite van het verdedigen niet waard? Als de Britten en Amerikanen anno 1939-45 zo gedacht hadden, zuchtten we nu nog steeds onder het juk van de nazi's, snap je dat wel goed?

Het is appelflap onze plicht om ons land te verdedigen tegen het kwaad, net zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook zo was. Als het zover komt, meld ik me meteen aan. En ja, misschien heb ik makkelijk praten want ik ben 40 en zou pas in hoge nood worden opgeroepen. Maar één ding kan ik je wel vertellen: ik weet wie mijn vriend is en wie mijn vijand!

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:13

musiqolog schreef:
Urielle schreef:
Proberen nog naar het buitenland te komen, want mijn dochter zou dienstplicht hebben en echt no way dat ik haar braaf naar het leger stuur.

O, dus jij zou je land liever aan Poetin uitleveren? Jij vindt onze vrijheid, onze democratie, onze gelijkheidsidealen de moeite van het verdedigen niet waard? Als de Britten en Amerikanen anno 1939-45 zo gedacht hadden, zuchtten we nu nog steeds onder het juk van de nazi's, snap je dat wel goed?

Het is appelflap onze plicht om ons land te verdedigen tegen het kwaad, net zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook zo was. Als het zover komt, meld ik me meteen aan. En ja, misschien heb ik makkelijk praten want ik ben 40 en zou pas in hoge nood worden opgeroepen. Maar één ding kan ik je wel vertellen: ik weet wie mijn vriend is en wie mijn vijand!


Zo hé, gaat ie lekker?
Kunnen we elkaar even niet afmaken om iets dat op het moment nog niet eens echt dichtbij is?

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:56

Sowieso, gewone mensen die elkaar afmaken is niet echt helpend.

Persoonlijk zou ik niet gaan vechten, ik ben niet bereid een ander mens te doden vanwege een politiek conflict. Ben ook veel te oud om van nut te zijn maar hypothetisch: ik zie niet voor me hoe ik in staat zou zijn een pistool of machinegeweer op een ander te richten of hem/haar een granaat toe te werpen. Ook het bommenluik openen zou ik vast niet kunnen. Er moeten andere manieren zijn. Las net dat er weer een grote olieraffinaderij is geraakt door een drone. Dat vind ik dan acceptabeler. Maar alsnog hoop ik dat er geen zwaargewonden of doden zijn gevallen.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:01

musiqolog schreef:
Het is appelflap onze plicht om ons land te verdedigen tegen het kwaad


En hoe ga jij je land verdedigen tegen het kwaad? Door mensen te doden, neer te schieten?

juval

Berichten: 13242
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:13

fransje23 schreef:
juval schreef:
we hebben een aggregaat, dieselvoorraad, zonnepanelen. Accu nog niet, maar staat wel op de planning.

Onze koeien eten gras. Ze kunnen prima zonder soja.


Maar hoelang kun je met de dieselvoorraad vooruit?

Dagen? Weken? Jaren?


ik denk eerder dagen dan weken inderdaad. Afhankelijk waar we het voor gebruiken.


Heel dankbaar voor de geallieerden uiteraard, maar alsnog ben ik heel pacifistisch ingesteld. Ik word helemaal naar van de beelden uit Oekraïne of GAZA als je daar de kinderen vermoord ziet worden. Scholen en ziekenhuizen gebombardeerd. Burgerslachtoffers.. nee. Ik graaf me liever in en laat het over me heen komen dan dat ik actief ga meevechten.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:03

Ik denk dat de meeste mensen hier veel te optimistisch denken over hun medemens :o leuk die huisdieren, paarden, vee, moestuin, voorraden etc. Maar ga je die ook goed kunnen en willen verdedigen? Ik geloof er heilig in dat op het moment dat er ECHT de pleuris uitbreekt er vroeger of later ofwel “de vijand”, of andere rondzwervende groeperingen gaan ontstaan die je dat alles af gaan pakken, als het moet met (dodelijk) geweld.

Wat ik zou doen? Ik weet het niet. Het hangt er helemaal vanaf wanneer het gebeurd en op wat voor manier, wie, hoe snel zaken uit de hand gaan lopen… ik vertrouw erop dat ik dan wel aanvoel wat ik moet doen.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:14

BabiiVeeraa schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind er op het nieuws iig niks van terug. Dat er een tank over de A1 reed.


Zal waarschijnlijk een Fennek zijn geweest, dat is het ‘normale’ pantservoertuig van Defensie in Nederland, kan ook gewoon de snelweg op. En daar rijden ze dan ook regelmatig, onderweg naar oefeningen etc.


[ [url=m/q1OKMs.jpg]Afbeelding[/url] ]




Buiten dat staan ‘onze’ tanks in Duitsland :+


Ik kwam gister nog een hele hoop zware leger ‘dingen’ tegen. Met elk acht banden zo groot als vrachtwagen banden, over de snelweg in noord NL.

CharleyT
Berichten: 4007
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:30

musiqolog schreef:
Urielle schreef:
Proberen nog naar het buitenland te komen, want mijn dochter zou dienstplicht hebben en echt no way dat ik haar braaf naar het leger stuur.

O, dus jij zou je land liever aan Poetin uitleveren? Jij vindt onze vrijheid, onze democratie, onze gelijkheidsidealen de moeite van het verdedigen niet waard? Als de Britten en Amerikanen anno 1939-45 zo gedacht hadden, zuchtten we nu nog steeds onder het juk van de nazi's, snap je dat wel goed?

Het is appelflap onze plicht om ons land te verdedigen tegen het kwaad, net zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook zo was. Als het zover komt, meld ik me meteen aan. En ja, misschien heb ik makkelijk praten want ik ben 40 en zou pas in hoge nood worden opgeroepen. Maar één ding kan ik je wel vertellen: ik weet wie mijn vriend is en wie mijn vijand!


;) Het is gewoon aandoenlijk hoe stoer je uit de hoek komt. Verder weinig risico dat je ooit opgeroepen wordt zoals je zelf al aangeeft. Maar wel een ander de maat nemen, bijzonder.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:36

CharleyT schreef:
;) Het is gewoon aandoenlijk hoe stoer je uit de hoek komt. Verder weinig risico dat je ooit opgeroepen wordt zoals je zelf al aangeeft. Maar wel een ander de maat nemen, bijzonder.

En hoe vreemd is het een inschatting te willen maken van hoe goed/gemotiveerd de 1e lijns verdediging is tussen jouw en die groep die denkt jouw land over te mogen nemen?
De keuze om te vertrekken en alles (mogelijk voor altijd) achter te laten is een laatste nood optie, niet iets wat je voor de lol doet. Ergens anders welkom zijn is twijfelachtig, zeker op langere termijn en vanaf 0 opnieuw opbouwen is fysiek en mentaal zwaar.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:18

musiqolog schreef:
Urielle schreef:
Proberen nog naar het buitenland te komen, want mijn dochter zou dienstplicht hebben en echt no way dat ik haar braaf naar het leger stuur.

O, dus jij zou je land liever aan Poetin uitleveren? Jij vindt onze vrijheid, onze democratie, onze gelijkheidsidealen de moeite van het verdedigen niet waard? Als de Britten en Amerikanen anno 1939-45 zo gedacht hadden, zuchtten we nu nog steeds onder het juk van de nazi's, snap je dat wel goed?

Het is appelflap onze plicht om ons land te verdedigen tegen het kwaad, net zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook zo was. Als het zover komt, meld ik me meteen aan. En ja, misschien heb ik makkelijk praten want ik ben 40 en zou pas in hoge nood worden opgeroepen. Maar één ding kan ik je wel vertellen: ik weet wie mijn vriend is en wie mijn vijand!



Serieus? Dat jezelf kiest om te vechten is prima. Maar voor een ouder die moet kiezen tussen zijn land of zijn kinderen? Tja, ik denk dat je prioriteit dan toch snel bij je kinderen ligt.