Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 21:42

Met al het oorlog geweld in de wereld bekruipt mij wel eens de vraag:
Wat als er morgen oorlog uitbreekt bij ons ,wat zou jij dan doen?

Heb jij kelder in huis, waar moet je heen, wat neem je mee?
Noodpakket in huis en wat moet er dan inzitten.

Denken jullie er wel eens aan?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:49

Ik zou mn paarden de kelder in begeleiden, mn bed en bank naar beneden zetten. Zou gauw de hooiboer bellen om de schuur vol te zetten, de elektrische drinkbak naar beneden doen. Honden naar beneden.
We hebben niet heel veel extra voorraad maar iig 30 liter water en wat van die noodvoedselpakjes. Ook zou ik proberen aan een vuurwapen te komen.
Ik heb zoon waterfilter rietjedrink ding, en we hebben een beek op t perceel en grondwaterpomp.
Zaklampen hebben we, powerbanks en zelfs een noodaccu. Maar we kunnen bv niet maanden hier blijven zitten zonder restock.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:50

Ik ben er totaal niet op voorbereid. Woon in een appartement, dus weinig kelder om te verstoppen en heb 2 zakjes Unox soep in de la liggen :=

Zit er wel af en toe over na te denken om wat eten en drinken te verzamelen
Laatst bijgewerkt door Melisje_92 op 29-01-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:51

Niks, geen kelder. Bidden en hopen dat het meevalt. Ik ga nergens heen denk ik.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:52

Proberen nog naar het buitenland te komen, want mijn dochter zou dienstplicht hebben en echt no way dat ik haar braaf naar het leger stuur.

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 21:54

Hier ook geen kelder, geen voorraad of iets..


Ik denk idd mijn beste optie, zou gauw mogelijk maar naar het buitenland dan wel met de auto of vliegtuig...

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:55

10.000 volt op ons hek zetten :P

Ik ben me wel aan het voorbereiden qua voedsel en water voorziening, en ik denk dat we qua voorbereiding zelfvoorzienendheid wel verder zijn dan zeg 90% van de mensen.

Maar ik denk dat mijn eerste ingeving toch zou zijn, katten inladen en naar het buitenland. En dan daar een huis proberen te kopen.

Als het relatief veilig is om terug te komen, fruitbomen en voorraad ophalen. En dan weer maken dat we weg komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:01

Ik ben bang dat ik gedoemd ben. :+

Geen grote voorraad of kelder.

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:03

Mijn man is militair dus die ben ik dan kwijt denk ik :+ Veel eten in huis hebben we niet, wel veel vuurwapens en ammunitie. :+ We hebben wel kippen en fruit bomen, dus het word een gezond dieet voor ons. :') Gelukkig wel een hele voorraad luiers. :')

marleen_88

Berichten: 14055
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:04

Bellatrix schreef:
Ik ben bang dat ik gedoemd ben. :+

Geen grote voorraad of kelder.


Hier hetzelfde. En ik moet eerlijk bekennen dat ik andere dingen aan mijn hoofd heb. Ik sta er totaal niet bij stil.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:04

In de auto naar Zwitserland ofzo denk ik.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:05

Mensen die zeggen ik ga naar het buitenland, waar zouden jullie heen gaan?

Als hier oorlog uitbreekt dan zal het sowieso in de rest van Europa ook niet veilig zijn? En wil je buiten Europa gaan zal mij dat een beste uitdaging lijken.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:10

Door blijven ademen zo lang het gaat denk ik...paarden kunnen jaar voruit gelukkig qua eten. De honden wat problematischer qua voorraad voeding. En wij hebben volle vriezer en voorraad kast. Kunnen dagenlang door. Wil er niet aan denken eigenlijk maar als het gebeurd zullen we toch door moeten gaan voor zo ver en zo lang het kan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:12

marleen_88 schreef:
Bellatrix schreef:
Ik ben bang dat ik gedoemd ben. :+

Geen grote voorraad of kelder.


Hier hetzelfde. En ik moet eerlijk bekennen dat ik andere dingen aan mijn hoofd heb. Ik sta er totaal niet bij stil.

Ik ook niet. :o

Ik kan mij gewoon geen oorlog voorstellen hier in NL.

Christiene
Berichten: 7725
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:13

Heel eerlijk.. als vluchten niet kan..en het gewoon niet leefbaar is, bommen weet ik het zou ik zelf wel mijn lot bepalen.

Westhof

Berichten: 2907
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:14

Melisje_92 schreef:
Ik ben er totaal niet op voorbereid. Woon in een appartement, dus weinig kelder om te verstoppen en heb 2 zakjes Unox soep in de la liggen :=

Same :')

Ik zou denk ik met mijn kat naar mijn ouders gaan. Niet dat het daar per se veiliger is en zij hebben ook geen betere schuilplekken of zo, maar als we gaan, dan gaan we samen. Dan kan ik in elk geval probéren hen te beschermen.

Pony geen idee eigenlijk. Heel erg misschien, maar als er echt oorlog uitbreekt en ik zou niet meer veilig over straat naar hem toe kunnen, dan is het jammer dan. Staat op een afgelegen boerderij die ook niet heel snel een target zal zijn denk ik. En mijn oude, eigenwijze Haflinger is ook niet echt een geschikt paard voor de troepen :+

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:14

Sterven. :=

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:20

Ik heb voor een aantal maanden het meeste aan eten in huis. En nee, ik woon niet groot. Op de vrieskist na ligt het allemaal in mijn tiny house (21m2). Het enige dat bij mij nog echt ontbreekt is een waterfilter. Zonnepanelen en stroomopslag is ook aanwezig. Net als zaden, wat grond, en dieren die voor het vlees ingezet kunnen worden, en kippen.

De grote uitdaging worden de paarden van mijn ouders en mij samen. We hebben onvoldoende wei om hen daar lang van te onderhouden, al hebben we wel boeren om ons heen die soms hooi verkopen.

Maar de kans is groot dat ik ga kijken of ik achter het front een nuttige bijdrage kan leveren.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:24

Het gekke is dat ik voor de honden zorg dat er altijd een flinke voorraad voer en snacks is.
Dan denk ik, als er wat gebeurd en ik kan geen voer voor ze kopen, dan heb ik voorlopig genoeg.
Dat is begonnen in de coronatijd, maar met de honden heb ik dat nog steeds dat ik een voorraad wil hebben.
In dat opzicht doe ik mezelf tekort, het is misschien toch wel verstandig om op z'n minst een noodpakket te hebben.

sterregoud
Berichten: 1847
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:29

mika11 schreef:
Het gekke is dat ik voor de honden zorg dat er altijd een flinke voorraad voer en snacks is.
Dan denk ik, als er wat gebeurd en ik kan geen voer voor ze kopen, dan heb ik voorlopig genoeg.
Dat is begonnen in de coronatijd, maar met de honden heb ik dat nog steeds dat ik een voorraad wil hebben.
In dat opzicht doe ik mezelf tekort, het is misschien toch wel verstandig om op z'n minst een noodpakket te hebben.


Dat heb ik ook ! Dat ik sinds Corona voor mijn hond een fikse hoeveelheid voer heb.
Op een gegeven moment had ik 4 kilozakken pensstaafjes, en mevrouw bliefde ze ineens niet meer. ;) Dus nu heb ik nog wel veel basisvoer, maar met snacks die ik het wat rustiger aan.

mvdende

Berichten: 5701
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:31

Een oorlog komt nooit zonder "symptomen" uit het niets. Over het algemeen borrelt er altijd wel iets voordat de pleuris uitbreekt.

Zodra het begint te rommelen (zó erg was de Russische inval in Oekraïne niet voor NL..maar toch begon ik met voorzorgsmaatregelen nemen, 12kg brok ingeslagen)

Ga ik zorgen voor een aantal dingen: hondenvoer inslaan, vooral brokken ipv het verse vlees wat ie nu krijgt. Zorgen voor eventuele supplementen. Zorgen dat zowel mijn als hond z'n paspoort binnen handbereik liggen (is eigenlijk altijd al) zorgen voor voldoende contant geld.

En als echt de pleuris dreigt uit te breken: kijken waar het veiliger is.... Noord Noorwegen/Finland/Zweden, de bergen in de Alpen, Australië/Nieuw Zeeland enz. Waarschijnlijk gebieden met minder bevolking, meestal worden steden als eerste aangevallen.

Dan zorg ik voor een vlucht backpack met daarin alles om de 1e dagen volledig zelfstandig te kunnen leven. Dus tent, slaapmat, slaapzak, brander, gasblik, eten, waterfilter, voer voor hond.

En dan maar hopen dat je weg kan komen. En anders zorgen voor voldoende voedsel in de kelder.

Daar heb ik sinds de oorlog in Oekraïne een 6pack 1,5l waterflessen staan. En een brander en gasblikken/ gasflessen heb ik ook op voorraad (goedkoop in kunnen kopen, geen grote hoeveelheden hoor)

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:34

Als er echt oorlog uit breekt met de eu (alleen Nederland is binnen 30 minuten ingenomen) dan zijn er in mijn optiek 2 dingen die je kunt doen. Vluchten of door gaan met hier leven. Een oorlog kan jaren duren. Jaren in een kelder zitten gaat niet werken. Je kunt alles in je huis hebben, maar als er een bom op valt is het weg. Als je huis wordt overgenomen is het weg.

Ik hou niet van op vakantie gaan, dus naar een vreemd land vluchten is hel voor mij. Ik ga dus verder met leven zover het kan.

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:39

Op de wei gaan zitten. Nee, we hebben hier 20 dieren, rijtjeshuis, we kunnen eigenlijk nergens heen. Geen kelder, vrij dichtbij een stad, tja. Denk dat het de 19 20liter kannen vullen word en kamperen op de wei met alle honden. Matrasje achterin de auto, tent mee. Gelukkig genoeg gras voor de paarden, voor de rest niet veel over nagedacht, hoop het ''idee'' niet nodig te gaan hebben.

mvdende

Berichten: 5701
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:44

scrabbel schreef:
Als er echt oorlog uit breekt met de eu (alleen Nederland is binnen 30 minuten ingenomen) dan zijn er in mijn optiek 2 dingen die je kunt doen. Vluchten of door gaan met hier leven. Een oorlog kan jaren duren. Jaren in een kelder zitten gaat niet werken. Je kunt alles in je huis hebben, maar als er een bom op valt is het weg. Als je huis wordt overgenomen is het weg.

Ik hou niet van op vakantie gaan, dus naar een vreemd land vluchten is hel voor mij. Ik ga dus verder met leven zover het kan.


Jep, je huisje kan binnen enkele minuten volledig weg zijn....

Weet van een gezin van wie hun huisje per ongeluk door de geallieerden werd gebombardeerd in Maassluis en die binnen enkele minuten niets meer hadden! Gelukkig wist moeders de baby uit de wieg te halen, maar in de paniek werd baby mèt brandend hemeltje en al mee naar buiten genomen. Gelukkig hele gezin ongedeerd, maar hun huisje waren ze kwijt! (het doel was de olieraffinaderij in Maassluis, maar doordat er vanaf grote hoogte werd gebombardeerd, misten de bommen doel en belandden ze op de huizen in de buitenwijk van Maassluis)

Ik kies voor vluchten indien mogelijk en anders zo "normaal" verder leven.....

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:48

scrabbel schreef:
Als er echt oorlog uit breekt met de eu (alleen Nederland is binnen 30 minuten ingenomen) dan zijn er in mijn optiek 2 dingen die je kunt doen. Vluchten of door gaan met hier leven. Een oorlog kan jaren duren. Jaren in een kelder zitten gaat niet werken. Je kunt alles in je huis hebben, maar als er een bom op valt is het weg. Als je huis wordt overgenomen is het weg.

Ik hou niet van op vakantie gaan, dus naar een vreemd land vluchten is hel voor mij. Ik ga dus verder met leven zover het kan.


Dit inderdaad. Ik denk dat de positie die je in die oorlog gaat innemen een veel moeilijkere vraag is. Ga je helpen? Ga je gehoorzamen? Ga je in het verzet? Vragen die je volgens mij niet kan beantwoorden voordat je effectief in die situatie zit, maar desalniettemin interessant om over na te denken.

Héél goeie film daarover, is de Vlaamse film 'wil'. Ik denk dat die ondertussen op Netflix staat. Kort samengevat gaat het over twee jonge Belgische politie agenten, die tijdens de tweede wereldoorlog in Antwerpen hun plaats in de oorlog proberen zoeken.