Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7141
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:52

Idd, denk dat weinig tot geen ouders zouden kiezen om hun kinderen voor het vaderland te laten afslachten….

Ik ook niet.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:54

Mijn kind zou zelf moeten vechten. En als het even zou duren de tweede ook.
Musiqolog mag daarin zelf een keuze maken qua moraal, maar ik laat mijn kinderen niet moorden en ook niet vermoorden voor een politiek machtsspel. Ik voel me verder ook niet verbonden met Nederland en mijn enige plicht is het zo gezond en evenwichtig grootbrengen van mijn kinderen. Daar hoort geen dienstplicht bij.

Emj_23
Berichten: 1188
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:42

Ik verbaas mij erover dat zoveel bokkers (denken/hopen) de biezen te pakken. Ik snap Musiqolog wel, zou er oorlog komen dan kan je op veel verschillende manieren je bijdrage leveren. Door ervoor te zorgen dat de primaire levensbehoeften worden vervuld, denk aan water, supermarkt, electra, woningen, eten, zorg. En als ik moet kiezen tussen een ander doden of verkracht/vermoord worden door een invallend leger… ik schiet wel hoor. En op mij zitten ze bij defensie echt niet te wachten, maar ook als je fysiek niet sterk bent kan je vast wel iets zinvols doen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:00

Ik heb een klein voorraadje in m'n kelder liggen. Ik heb een hele grote kelder, daar kan ik wel een poos blijven. Er loopt hier een grote rivier langs, dusmisschien zou een waterfilter wel handig zijn.
Maar het zou maar zo kunnen dat ik , als ex militair, opgeroepen word.

Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, Rusland is veel te druk met Oekraïne. En heel veel materiaal is naar de haaien en ook verouderd daar. Ik zie een grondoorlog in Europa nog niet zo gauw gebeuren.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:01

BabiiVeeraa schreef:
Als het doel is om de im- en export plat te leggen binnen Europa dan zullen Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen waarschijnlijk als eerste gaan. Ik woon ongeveer in het midden van die driehoek :+

Maar ook hier een militair als man en zoals eerder gezegd is de oorlog er niet van de ene op de andere dag. Mocht het zover komen heb ik waarschijnlijk voor die tijd van m’n man al de ‘opdracht’ gekregen om met kind en kat te vertrekken naar waar het op dat moment het veiligste en ook haalbaarste lijkt (Australië bijvoorbeeld zal je best veilig zitten, maar laten niet zomaar alles en iedereen binnen).
Heb dit ook al met mijn ouders besproken en zij kiezen ervoor om thuis te blijven als het zo ver komt. Wat voor mij de stap deels moeilijker maakt want weg van mijn ouders, maar aan de andere kant weet ik dan wel zeker dat zo lang het kan er goed voor mijn paarden gezorgd wordt, die staan bij mijn ouders.

Qua eten heb ik altijd wel wat aan blikgroenten staan, niet enorm veel maar genoeg voor een paar dagen, zuinig met klein kindje en mezelf misschien wel voor 2 weken. Water hebben we in huis, zelfverdediging, zaklampen, batterijen en een radio op batterij.


Ik ga ook af op het advies van een militair.
Dat word zoveel mogelijk noodzakelijke zaken mee als medicatie etcetera en wegwezen naar waar hij zegt dat ik het veiligste zit.
Mijn pony kan ik niet redden maar hoop dat mijn stalhoudster ze bewaakt.
En als het echt niet meer kan, heel heel erg schiet ik hem zelf dood.
Of athans ik wil dan een wapen, knuffel hem dood en dan krijgt hij een kogel.
Hij is bejaard, ze hebben er niks aan.
Ik ben bang dat ze die gelijk doodschieten…
Dan doe ik het zelf, uit liefde….

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:15

Marigold schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Zal waarschijnlijk een Fennek zijn geweest, dat is het ‘normale’ pantservoertuig van Defensie in Nederland, kan ook gewoon de snelweg op. En daar rijden ze dan ook regelmatig, onderweg naar oefeningen etc.


[ [url=m/q1OKMs.jpg]Afbeelding[/url] ]




Buiten dat staan ‘onze’ tanks in Duitsland :+


Ik kwam gister nog een hele hoop zware leger ‘dingen’ tegen. Met elk acht banden zo groot als vrachtwagen banden, over de snelweg in noord NL.


Boxers dan denk ik :)
Ik ging eerst uit van Fenneks omdat mijn man daar altijd mee werkt, maar begreep dat die vrij specifiek voor verkenners zijn en dus niet defensie breed worden ingezet.

nine1987

Berichten: 8339
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 06:39

Memories schreef:
Ik denk dat de meeste mensen hier veel te optimistisch denken over hun medemens :o leuk die huisdieren, paarden, vee, moestuin, voorraden etc. Maar ga je die ook goed kunnen en willen verdedigen? Ik geloof er heilig in dat op het moment dat er ECHT de pleuris uitbreekt er vroeger of later ofwel “de vijand”, of andere rondzwervende groeperingen gaan ontstaan die je dat alles af gaan pakken, als het moet met (dodelijk) geweld.

Wat ik zou doen? Ik weet het niet. Het hangt er helemaal vanaf wanneer het gebeurd en op wat voor manier, wie, hoe snel zaken uit de hand gaan lopen… ik vertrouw erop dat ik dan wel aanvoel wat ik moet doen.


Eens.. :j

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:01

Hebben jullie opa’s en oma’s nooit verhalen verteld over de oorlog?
Die van mij zijn nooit geplunderd ofzo. Mijn opa werkte met zijn paard op het veld, en mijn oma vertelde vooral over hoe eng de luchtalarmen waren en hoe ze dan de schuilkelder in moesten. Er was eten genoeg, dus plunderen was niet eens nodig.

nine1987

Berichten: 8339
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:06

8nnemiek schreef:
Hebben jullie opa’s en oma’s nooit verhalen verteld over de oorlog?
Die van mij zijn nooit geplunderd ofzo. Mijn opa werkte met zijn paard op het veld, en mijn oma vertelde vooral over hoe eng de luchtalarmen waren en hoe ze dan de schuilkelder in moesten. Er was eten genoeg, dus plunderen was niet eens nodig.



Jawel!! Mijn oma (85) heeft de oorlog nog deels bewust meegemaakt.. Er is absoluut wel geplunderd en niet zo zachtzinnig ook..

Tel daarbij op dat de mensheid (in algemene zin) tegenwoordig egoïstischer en egocentrische, maar ook agressiever is geworden.. Dus ik denk dat dit anno 2024 alleen maar erger zou zijn..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41612
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:33

8nnemiek schreef:
Hebben jullie opa’s en oma’s nooit verhalen verteld over de oorlog?
Die van mij zijn nooit geplunderd ofzo. Mijn opa werkte met zijn paard op het veld, en mijn oma vertelde vooral over hoe eng de luchtalarmen waren en hoe ze dan de schuilkelder in moesten. Er was eten genoeg, dus plunderen was niet eens nodig.

Ik denk dat dat gebiedsafhankelijk was, dan. Mijn opa's en oma's woonden in het grensgebied met Duitsland. Er was eten, maar zeker niet genoeg. Er werd ook zeker meegenomen/gevorderd/geplunderd.

Toen ik in Zeeland woonde, zelfde verhaal. Er was zeker geen eten in overvloed.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:38

Eten in overvloed? In de oorlog?
Mensen kwamen bij boerderijen langs in de hoop dat ze iets te eten konden krijgen, er waren voedselbonnen, veel voedsel werd door de vijand ingenomen. Mijn grootouders konden kwaad worden als je je bord niet leeg at, want in de oorlog... mijn overgrootvader heeft in een concentratiekamp gezeten en kwam daar niet bepaald rond en gezond uit terug. Dus nee er was geen overvloed aan eten in de oorlog

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:46

_San87_ schreef:
Ik denk dat dat gebiedsafhankelijk was, dan. Mijn opa's en oma's woonden in het grensgebied met Duitsland. Er was eten, maar zeker niet genoeg. Er werd ook zeker meegenomen/gevorderd/geplunderd.

Ik kan me voorstellen dat het per regio verschillend was inderdaad.
Hier in Limburg hebben we de hongerswinter niet meegemaakt, toen was Limburg al bevrijd.
Maar de kans dat we nu nog een hongerswinter mee zouden maken is wel een stuk kleiner.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:32

De hongerwinter speelde in het westen van Nederland. Door de spoorwegstaking werd er geen voedsel meer aangevoerd. Brandstof (kolen uit Limburg) werd ook niet meer vervoerd omdat het front na operatie Market Garden Nederland doorsneed.
In de rest van het land was natuurlijk ook schaarste maar daar gingen mensen niet dood van de honger.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:19

Ik denk dat de mentaliteit van de bevolking tegenwoordig echt vele malen erger/slechter is dan "vroeger"
De oorlog destijds was echt meer dan vreselijk, maar ik denk dat de mensheid tegenwoordig echt nog een stapje verder gaat, het is dan ieder voor zich, plunderen wat er te plunderen valt. Als ik zie hoe iedereen zich tegenwoordig gedraagt (rellen, criminaliteit, korte lontjes) dan ben ik er wel bang voor....

Mason
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:07

Oorlog is natuurlijk vrij breed, zijn veel verschillende manieren van oorlogvoeren en dan kun je niet in elke situatie het zelfde handelen. Ik zelf woon in een dicht bevolkt gebied net buiten de randstad en als iedereen op het zelfde moment beslist te vertrekken staat alles vast.

Ik heb in elk geval genoeg supplies in huis om 3 maanden met 2 personen te kunnen overleven. Daarnaast heb ik een bug out bag en een thuis kom tas in de auto.

Ik heb niet alleen voedsel en water voorzieningen maar ook, tools, lampen batterijen gas, life straws nood tentjes etc. etc Ik spaar dit echt al lang en iedereen noemt mij een wappie en een gekkie maar liever een voorbereide gek dan niks :P

Wij wanen ons zelf veel te veilig maar WSHTF is het te laat om je voor te bereiden

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:11

Al dat rellen wat je ziet, dat is gelukkig maar een kleine groep mensen met een grote bek.
Als je bv naar Oekraine kijkt, daar zie je nu juist heel veel saamhorigheid. Restaurants zijn gewoon open, net als veel andere winkels.
Tuurlijk zullen er rotte appels tussen zitten die ervan proberen te profiteren, maar ik geloof echt niet dat hele groepen mensen de huizen af gaan om leeg te roven.

fransje23

Berichten: 15360
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:40

Ik ben eerder bang dat een groot deel van de bevolking bij de pakken neer gaan zitten.
We zijn erg verwend en niet gewend te leven met weinig en met heel veel onzekerheden.
Ook zijn we enorm afhankelijk van allerhande apparatuur.

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:48

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat de mentaliteit in de Oekraïne ook veel beter is dan hier.

En al zou maar 10% hier verrot zijn. Dat zijn waarschijnlijk wel de mensen met wapens enz.

En nu verwacht ik niet dat ze hier in de uithoek als eerste zullen zijn. Maar als oorlog maar lang genoeg duurt wel.

journee
Berichten: 756
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:01

Mocht er oorlog komen verwacht ik als eerste dezelfde problemen als met de corona pandemie. Dus mensen die gaan hamsteren omdat ze bang zijn voor tekorten en daardoor ook juist tekorten veroorzaken. Bepaalde zaken voor langer dan een week in huis hebben lijkt mij wel handig. En dan waarschijnlijk beginnen bij toiletpapier. :')

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:20

Wc papier zou toch wel mijn laatste zorg zijn :))
Beetje inventief denken.. Doucheslang + sproeier op de kraan van de wasbak aansluiten, en met een washandje ernaast kom je dan een heel eind zo lang er water uit de kraan komt :Y)

journee
Berichten: 756
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:28

8nnemiek schreef:
Wc papier zou toch wel mijn laatste zorg zijn :))
Beetje inventief denken.. Doucheslang + sproeier op de kraan van de wasbak aansluiten, en met een washandje ernaast kom je dan een heel eind zo lang er water uit de kraan komt :Y)


Ben ik met je eens, ik kan wel belangrijkere dingen bedenken vandaar deze: :') Maar tijdens de corona pandemie was dat voor veel mensen toch bijkbaar prioriteit. Ondanks het advies niet te hamsteren, toch lege vakken.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:15

juval schreef:
we hebben een aggregaat, dieselvoorraad, zonnepanelen. Accu nog niet, maar staat wel op de planning.

Onze koeien eten gras. Ze kunnen prima zonder soja.


Als ik het goed heb, werken zonnepanelen niet wanneer het netwerk zou uitvallen?

tengeltje11
Berichten: 7141
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:22

Idd, ik denk als er echt oorlog uitbreekt, stromend water, stroom en internet, de eerste dingen zijn die vernield zullen worden.
Zonder stroom werken de zonnepanelen niet meer.

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:46

Met zonnepanelen heb je een accu nodig die geschikt is om tijdens blackouts te blijven werken. Er zijn redelijk wat merken die dat kunnen, maar niet allemaal.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:50

8nnemiek schreef:
Met zonnepanelen heb je een accu nodig die geschikt is om tijdens blackouts te blijven werken. Er zijn redelijk wat merken die dat kunnen, maar niet allemaal.

Je omvormer moet op eiland stand kunnen, dus alleenstaand werken, de meesten hebben dat niet en werken enkel als het stroomnet correct op spanning staat. Dus zelfs zonder accu heb je er niks aan, want ook als de zon schijnt kan je er niks aanhangen om op te laden of iets te doen (wasmachine, vriezer!, oven, etc.).