Hoe lang doe jij met je winterjas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10481
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:41

Ik heb gewoon eentje van Zara al zeker 5 jaar? Zit nu een vlek op die er niet uit gaat dus heb op vinted dezelfde jas nog een keer gekocht. Blij mee :+

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:27

Ik heb er altijd 3 in gebruik. 1 voor net, 1 waar ik ook stallen mee uitmest en 1 voor gewoon rondom het huis, bij de paarden, hond uitlaten etc.

Die voor net gaat wel een paar winters mee. Van mijn paardenjassen begeeft de rits het meestal na een jaar of 2.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:27

M'n vorige winterjas heeft het 5 jaar volgehouden, toen was de rits kapot dus nu een nieuwe.
Maar heb ook wel veel veel korter met een jas gedaan, ligt ook wel echt aan de kwaliteit van de jas.

Ski jassen vervang ik toch ook wel iedere zoveel jaar omdat ik er dan op uitgekeken ben :+ maar die kunnen prima nog een 2e leven bij een ander hebben.

pillow
Berichten: 7823
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:30

veneri schreef:
pillow schreef:

Heb je al geprobeerd im hem in te spuiten met wd40 of talkpoeder wil ook wel helpen.


Nee dat niet.kan ik even proberen. Heb eerder het idee dat het stiksel van de rits wat aan het "rafelen" is waardoor ie niet pakt/dicht gaat als ik de kleine plukjes wegknip dan gaat ie meestal wel weer.
Wanneer gebruik je dan juist wd40 en wanneer beter talkpoeder?

Ik lees hier € 50,- voor een dubbele rits. Mijn jas was nieuw in de aanbieding € 100,-.
Misschien net zo makkelijk een nieuwe kopen. Maar misschien helpt wd40 of talkpoeder....

Wanneer je wd40 gebruikt moet je kijken hoe de rits in de jas zit vanwege evt vlekken. Maar als je hem dicht doet en aan de binnenkant van dichtbij spuit zie je het niet. Bij rafeltjes en pluisjes houd ik de aansteker er even langs. Rafels weg en gelijk weer vast gesmolten.

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:36

Brainless schreef:
Tink89 schreef:
Offtopic, maar hoe vaak was jij de dekbed wel niet joh?

Joh? }:0
Gewoon elke maand.


joh = uitdrukking van verbazing.

En ik was mijn dekbed nooit. Donzen dekbed gaat eens per 2 jaar ofzo naar de stomerij. De wollen dekbedden blijven het mooist/fijnst/warmst als ze gewoon zo blijven als ik ze gekocht heb. Hoezen wel elke week in de zomer en om de week in de winter overigens.

En mijn jassen was ik dus ook nooit. Daar worden ze over het algemeen niet mooier van en de meeste van mijn jassen kán ik niet wassen, omdat ze gestoomd moeten worden of professioneel gewassen.

Maar dat doet natuurlijk wel iets voor de levensduur, als je ze zo vaak wast. Dus voor dit topic wel relevant, denk ik. Net als het verschil tussen paardenjassen/vieswordtjassen/wandeljassen enz. en de jassen die je voor nette dingen draagt.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:34

Mijn jas die ik al heel lang heb, heb ik nog nooit gewassen. Dat komt omdat het een nepsuede is, dus dat is eigenlijk niet te wassen. Maar mijn jas stinkt niet, is ook niet muf gek genoeg. Toch? Ik ga het even aan mijn man vragen _O-

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:37

Ik heb afgelopen jaar mijn jas vervangen, ik denk dat die iets van 8 jaar was. Ik kwam er achter dat hij ineens echt totaal niet meer waterdicht was. En aangezien hij verder ook best op was, een nieuwe gekocht.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:46

Mijn 'gewone' jassen gaan lang mee. Die hebben niet zo veel te lijden. Als ik ze zat ben, dan gaan ze naar de kringloop of zo. Ik denk dat ik meestal om de 2 a 3 jaar wissel, maar nu heb ik er eentje die van voor de coronatijd is, dus die moet ouder zijn. :P

Mijn meest gebruikte paardenjassen (de korte modellen) gaan niet zo lang mee. Die zijn dan niet meer goed waterdicht, de rits heeft het al een paar keer begeven en de zakken scheuren uit. De lange jassen houd ik wel mooi, maar die draag ik bijna nooit. Lijkt me altijd fijn, maar ik pak dan toch de korte jas.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:44

@Tink89
Mijn man heeft psoriasis dus daarom gaat het dekbed regelmatig in de was.
Ik heb een grote wasmachine (9kg extra grote trommel/deur) waar ons dekbed (220-240) in past, niet beide tegelijk natuurlijk, maar per stuk wel.
Gewoon eentje van de Ikea en is na 10 jaar nog steeds netjes.

edit:
Joh is een aanspreekvorm voor een goede bekende.