Klimaatstress

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:04

Ik heb ook wel last van klimaat stress. Een van mijn overwegingen om te emigreren zou dan ook zijn dat het een plek is waar water geen probleem is (zowel als in niet-overstromings gevoelig als in niet te droog zoals midden Portugal of Spanje).

Eerlijk gezegd, zou ik het prima vinden als de mens uit zou sterven. Er wordt op van alles gejaagd want er zijn teveel wolven/reeën/konijnen/varkens/... maar de enige diersoort die er echt een paasei van maakt wordt met premies aangemoedigd om zich nog meer voort te planten.

We proberen onze bijdrage te doen door diverse bomen en struiken te planten (teller van 5500 naar 6000 dit jaar), steeds meer te voorzien in onze eigen voedselvoorziening en omdat we het steeds minder leuk vinden om weg te gaan, worden vakanties korter, dichterbij en vooral veel minder vaak.

Wellicht dat we nog een nieuw huis gaan bouwen (huidige huis opknappen is water naar de zee dragen en het is ook geen gezond huis), daarbij zeker rekening houden met wateropvang, elektra gebruik/deels off grid kunnen in geval dat Ikke het netwerk toch niet meer overeind kan houden, verwarming met hout uit ons eigen bos/zonneenerergie/warmte opslag.

Ik probeer me zoveel mogelijk te richten op wat we zelf/voor onszelf kunnen doen, en de rest zoekt het maar uit als het echt oliebol hits the fan is (nu al dus eigenlijk). Hadden ze zelf maar beter voor moeten bereiden, in ieder geval op voedsel/water gebied.

Overstromingen is weinig aan te doen, behalve ergens gaan wonen waar de kans daarop niet zo groot is. Andere natuurrampen is ook weinig aan te doen denk ik, behalve dus voorbereidingen treffen voor zover mogelijk.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:33

Prairy schreef:
en de rest zoekt het maar uit

Even voor het geval je het niet al zelf in de gaten had: dit is natuurlijk precies hoe de gemiddelde PVV-stemmer ook denkt.

Daar ga je echt de wereld mee redden :Y)

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:40

Koper schreef:
Prairy schreef:
en de rest zoekt het maar uit

Even voor het geval je het niet al zelf in de gaten had: dit is natuurlijk precies hoe de gemiddelde PVV-stemmer ook denkt.

Daar ga je echt de wereld mee redden :Y)

Een ding scheelt, de wereld redden is niet mijn plan ;)

For the record, ik las net pas dat de PVV de grootste is, dat had ik echt nooit verwacht. Ik heb er ook zeker niet op gestemd, al ben ik het met sommige punten wel eens, met de meeste echter niet. We zullen zien wat er gaat gebeuren.

En tot die tijd zorg ik voor onszelf en de natuur om ons heen. Meer kan, en wil, ik ook niet doen.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:44

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen dan, behalve dat je het zelf allemaal zo goed doet en dat het je niet kan schelen hoe het een ander vergaat?

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:47

Anderen op ideeën brengen om ook voor zichzelf te zorgen ipv zich te richten op wat 'de overheid' allemaal wel of niet doet of zou moeten doen.

Je hebt het voor een groot deel zelf in de hand. En dat kan klein beginnen, al is het maar sla kweken op je balkon en een noodpakket in huis hebben bijvoorbeeld.

Of help mee bij meerbomen.nu, als je zelf geen tuin hebt of meer kunt/wilt planten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 02:29

Ik vind het vooral sneu dat mensen zich zo gek laten maken.

TS:er ligt dit jaar 5000 km2 ijs meer dan normaal is november bij de Pool. De ijsberen zijn alleen maar meer geworden de afgelopen jaren. De temperatuur op de Pool is al zo'n 2.5 graad warmer en de zeespiegel hier in de noordzee toch nog geen mm hoger.

Probeer uit die fuik te komen, het klimaat is veel te complex en van enorm veel grotere factoren afhankelijk om te zeggen: dit gaat er nu 100% zeker gebeuren.
Ze zon, de zeestromingen, alles wat er in de aarde gebeurd zijn van enorme invloed en totaal niet door de mens beinvloed.

Geniet van het leven en de natuur, het is prachtig en overstijgt ons mensen ruim.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 02:39

Dat heet natuur, en natuur laat zich niet regelen.

Maar lang genoeg herhalen dat er een klimaat probleem is, dan gaan mensen het vanzelf geloven :=

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 02:43

Prairy schreef:
Anderen op ideeën brengen om ook voor zichzelf te zorgen ipv zich te richten op wat 'de overheid' allemaal wel of niet doet of zou moeten doen.

Aha, dus je maakt je ineens wel druk om anderen als ze moeten doen wat jij ook doet. Dank je wel voor de opheldering.

Sunnda schreef:
Ik vind het vooral sneu dat mensen zich zo gek laten maken.

Dat is het ook. Maar het werkt, dus blijven de bangmakers het doen. In de middeleeuwen was dat met geloof. En in de moderne tijd is dat met een virus, immigranten of het klimaat.

Je gaat toch bijna denken dat mensen bang gemaakt wíllen worden :=

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 03:40

Koper schreef:
Prairy schreef:
Anderen op ideeën brengen om ook voor zichzelf te zorgen ipv zich te richten op wat 'de overheid' allemaal wel of niet doet of zou moeten doen.

Aha, dus je maakt je ineens wel druk om anderen als ze moeten doen wat jij ook doet. Dank je wel voor de opheldering.


Ik zeg alleen wat ik doe en ga doen en dat mensen dat ook zouden KUNNEN doen, ik zeg nergens dat mensen MOETEN doen wat ik doe. Klein verschil.

Maar jij bedankt, voor de bevestiging dat het grootste gedeelte van de mensheid me geen moer kan schelen en dat ik doe wat ik wil, kan, en denk dat goed is voor mij en degenen waar ik wel om geef. :evaw:

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 06:17

De openingspost was toch duidelijk, mensen? Dit topic is niet bedoeld om je complottheorieën te spuien over hoe je niet gelooft in klimaatverandering. Klimaatverandering door de mens is onomstotelijk bewezen, punt.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 08:19

_lautje_ schreef:
Uiteindelijk is het klimaat de veroorzaker van eigenlijk al onze concrete problemen.
Klimaatveranderingveroorzaakt migratie. Veroorzaakt zorgproblemen.

Ik ben gewoon misselijk na deze uitslag.


Marloes_92 schreef:
Ik had zo gehoopt dat klimaat nu eindelijk een groot thema zou worden in de politiek. Maar met deze uitslag kunnen we dat wel vergeten. Ik ben al de hele avond in shock.


Precies dit allebei.
Ik ben ook nog steeds misselijk. En heel verdrietig.
En word nu wakker en het was blijkbaar geen nachtmerrie -O-

De link van Sheran durf ik niet te openen. Ik lees/kijk/luister eigenlijk zeer beperkt nieuws omdat ik alles verschrikkelijk vind :o

Maar je mag het wel in 1 zin samenvatten :+

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:44

_lautje_ schreef:
Uiteindelijk is het klimaat de veroorzaker van eigenlijk al onze problemen.

Ik ben gewoon misselijk na deze uitslag.


Nee, uiteindelijk is het overschot van mensen de veroorzaker van alle problemen. En die veroorzaken dus klimaatverandering. Men blijft de ogen daarvoor sluiten.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:48

Eretria schreef:
_lautje_ schreef:
Uiteindelijk is het klimaat de veroorzaker van eigenlijk al onze problemen.

Ik ben gewoon misselijk na deze uitslag.


Nee, uiteindelijk is het overschot van mensen de veroorzaker van alle problemen. En die veroorzaken dus klimaatverandering. Men blijft de ogen daarvoor sluiten.


Net zoals men blijft negeren dat slecht een klein percentage verantwoordelijk is voor het grootste deel van de uitstoot? Maar zeggen dat een hoop mensen dood moeten en mensen geen kinderen mogen krijgen is natuurlijk veel cooler.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:01

JudithGigi schreef:
Net zoals men blijft negeren dat slecht een klein percentage verantwoordelijk is voor het grootste deel van de uitstoot? Maar zeggen dat een hoop mensen dood moeten en mensen geen kinderen mogen krijgen is natuurlijk veel cooler.


Ik zeg niet dat mensen dood moeten. Wel dat het tijd is om de wereldbevolking uit te dunnen door een maximaal aantal kinderen regel in te voeren.

Verder zijn die elektrische auto’s ook helemaal niet goed voor het klimaat. Het stroomnetwerk is zwaar overbelast en in die batterijen zitten grondstoffen waar flinke kinderarbeid achter zit. Tevens komen die grondstoffen niet uit nl en worden dus met vliegtuigen naar autofabrieken gebracht. Daarnaast gaat de batterij van een elektrische auto slechts 8 jaar mee als je mazzel hebt. Uitzonderingen daar gelaten.

Minder vlees eten? Ja kan, dan moet je dus over op een vega dieet. En die groenten en fruit groeit het meeste niet van hier. Dus ook dat komt hierheen met een vliegtuig. Is het dan beter?.. ik weet het niet.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 24-11-23 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gefixt

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:07

Again, hoe gaat minder Afrikaanse en Aziatische kinderen (dat zijn de enige groepen die niet aan het krimpen zijn) bijdragen aan het klimaat? De rijke westerling is het probleem, en die krijgen niet genoeg kinderen om zichzelf in stand te houden, dus die winst heb je al.

Je andere argumenten (waar in dit topic, nogmaals, helemaal niet om gevraagd wordt) zijn prima te weerleggen, maar daar heb nu ik echt niet de tijd en energie voor.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 24-11-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Defecte quote verwijderd

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:11

8nnemiek schreef:
De openingspost was toch duidelijk, mensen? Dit topic is niet bedoeld om je complottheorieën te spuien over hoe je niet gelooft in klimaatverandering. Klimaatverandering door de mens is onomstotelijk bewezen, punt.

Waar het mij een beetje om gaat is dat klimaatverandering letterlijk van alle tijden is. En dat er dan mensen zijn die bij elke publicatie in wat voor medium dan ook direct roepen van: zie je wel, de wereld gaat naar de knoppen en we moeten/jij moet nú iets doen om dat te stoppen.

Ik denk dan: heb je je bron al gecheckt en wat doe je zelf, behalve roepen dat het anders moet, mijn stad onderkladden met je klimaatterroristenvrienden, kinderen op de wereld zetten en inderdaad een elektrische auto kopen want daar hoeft geen benzine in :=

Het is de schreeuwerigheid en vingertjewijzigheid van de klimaatactivisten die me zo tegenstaat. Het totaal uit elk verband trekken van gegevens en beweringen, een beetje zoals met het coronagebeuren. De hysterie van het geheel. Brrr.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:18

Koper schreef:
8nnemiek schreef:
De openingspost was toch duidelijk, mensen? Dit topic is niet bedoeld om je complottheorieën te spuien over hoe je niet gelooft in klimaatverandering. Klimaatverandering door de mens is onomstotelijk bewezen, punt.

Waar het mij een beetje om gaat is dat klimaatverandering letterlijk van alle tijden is. En dat er dan mensen zijn die bij elke publicatie in wat voor medium dan ook direct roepen van: zie je wel, de wereld gaat naar de knoppen en we moeten/jij moet nú iets doen om dat te stoppen.

Ik denk dan: heb je je bron al gecheckt en wat doe je zelf, behalve roepen dat het anders moet, mijn stad onderkladden met je klimaatterroristenvrienden, kinderen op de wereld zetten en inderdaad een elektrische auto kopen want daar hoeft geen benzine in :=

Het is de schreeuwerigheid en vingertjewijzigheid van de klimaatactivisten die me zo tegenstaat. Het totaal uit elk verband trekken van gegevens en beweringen, een beetje zoals met het coronagebeuren. De hysterie van het geheel. Brrr.


Klimaatverandering door de mens op zo'n rap tempo is niet van alle tijden. Ik beklad overigens niks, heb geen kinderen en geen elektrische auto. Mag ik nu weer een mening hebben?

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:26

Heb eind jaren '70 al ervaren dat de zon(kracht) aan het veranderen was en was mij toen al bewust van wat er speelt. Club van Rome is voor mij ook een duidelijk signaal. Hoeveel ik echt nog ga meekrijgen weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik hoog en droog wil wonen.
En die klimaatactivisten daar heb ik wel een mening over, verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:29

JudithGigi schreef:
Klimaatverandering door de mens op zo'n rap tempo is niet van alle tijden. Ik beklad overigens niks, heb geen kinderen en geen elektrische auto. Mag ik nu weer een mening hebben?

Dit past mooi bij de edit die ik wilde plaatsen, en die ik zo in deze post zal neerzetten. Het persoonlijk maken van dingen. Waarom betrek je wat ik schrijf zo op jezelf? Ik had het helemaal niet over jóú. Ik heb het over een tendens van kijk mij eens even goed bezig zijn schreeuwerigheid. En niet alleen bij klimaatactivisten trouwens.

Het lijkt wel alsof mensen die zo fanatiek doen dat meer doen voor de bevestiging dan voor het klimaat. Dat ze op de één of andere manier willen vinden dat ze op in ieder geval één vlak goed bezig zijn en daar dan helemaal in doorslaan. En vooral ook verkondigen hoe goed ze bezig zijn voor het klimaat en hoe hard dat wel niet nodig is. Want hoe hoger de nood hoe beter natuurlijk wat ze allemaal doen.

Even los van hoe het huidige klimaatprobleem is ontstaan en wat we daar eventueel aan zouden kunnen doen: waarom kun je niet gewoon zelf doen wat je goed lijkt, zoals niet met het vliegtuig reizen, zelf je eten kweken enz. zonder dat zo uitgebreid te etaleren?

Helemaal prima als mensen dit soort dingen doen.
Maar stukken minder prima als ze het zo luidruchtig doen. Voor mij is dat echt een teken van bevestiging zoeken. En dan doe je het niet alléén maar om het klimaat maar ook zeker voor een groot deel om te proberen je eigen psychologische nood te lenigen. Ik kan echt geen andere reden bedenken. Want ieder weldenkend mens weet dat je een ander niet kunt veranderen en dat je met dit soort geroeptoeter echt niet gaat bereiken dat mensen je standpunten overnemen.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:45

Koper schreef:
JudithGigi schreef:
Klimaatverandering door de mens op zo'n rap tempo is niet van alle tijden. Ik beklad overigens niks, heb geen kinderen en geen elektrische auto. Mag ik nu weer een mening hebben?

Dit past mooi bij de edit die ik wilde plaatsen, en die ik zo in deze post zal neerzetten. Het persoonlijk maken van dingen. Waarom betrek je wat ik schrijf zo op jezelf? Ik had het helemaal niet over jóú. Ik heb het over een tendens van kijk mij eens even goed bezig zijn schreeuwerigheid. En niet alleen bij klimaatactivisten trouwens.

Het lijkt wel alsof mensen die zo fanatiek doen dat meer doen voor de bevestiging dan voor het klimaat. Dat ze op de één of andere manier willen vinden dat ze op in ieder geval één vlak goed bezig zijn en daar dan helemaal in doorslaan. En vooral ook verkondigen hoe goed ze bezig zijn voor het klimaat en hoe hard dat wel niet nodig is. Want hoe hoger de nood hoe beter natuurlijk wat ze allemaal doen.

Even los van hoe het huidige klimaatprobleem is ontstaan en wat we daar eventueel aan zouden kunnen doen: waarom kun je niet gewoon zelf doen wat je goed lijkt, zoals niet met het vliegtuig reizen, zelf je eten kweken enz. zonder dat zo uitgebreid te etaleren?

Helemaal prima als mensen dit soort dingen doen.
Maar stukken minder prima als ze het zo luidruchtig doen. Voor mij is dat echt een teken van bevestiging zoeken. En dan doe je het niet alléén maar om het klimaat maar ook zeker voor een groot deel om te proberen je eigen psychologische nood te lenigen. Ik kan echt geen andere reden bedenken. Want ieder weldenkend mens weet dat je een ander niet kunt veranderen en dat je met dit soort geroeptoeter echt niet gaat bereiken dat mensen je standpunten overnemen.


Dan begrijp ik niet wat je punt is. Je komt dit verkondigen in dit topic en neem dan aan dat je het over mensen in dit topic hebt? En dan zou ik, die in dit topic zit, me niet aangesproken mogen voelen :')

Janneke2

Berichten: 22879
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:19

Eretria schreef:
Ik zeg niet dat mensen dood moeten. Wel dat het tijd is om de wereldbevolking uit te dunnen door een maximaal aantal kinderen regel in te voeren.

Dat is een westerse oplossing.

Ik weet dat China m toepaste.
Maar de combinatie van 'Westerse luxe is normaal' plus 7 miljard mensen, dat lukt niet.

Dat kun je op meerdere manieren oplossen.
Citaat:
Verder zijn die elektrische auto’s ook helemaal niet goed voor het klimaat.

Klopt.
... klimaatbeleid is wat mij betreft wel iets meer dan enkel en alleen een paar aanpassingen.
Auto's vreten bijvoorbeeld ook ruimte. Snelwegen, parkeerplaatsen, etc etc.
Die ruimte kunnen we in een klein landje veel beter gebruiken, sprak de ex-Randstedeling.
Citaat:
Minder vlees eten? Ja kan, dan moet je dus over op een vega dieet. En die groenten en fruit groeit het meeste niet van hier. Dus ook dat komt hierheen met een vliegtuig. Is het dan beter?.. ik weet het niet.

Geeft niets, daar hebben we dit topic voor.
Ik ben zo ongeveer geboren vegetariër.

En ik eet groenten van het seizoen, aangevuld met eiwitten uit allerlei noten en zaden (deels uit Nederland) bonen en linzen, en soms wat zuivel. En de laatste jaren 'zee groenten' uit Zeeland, een aantal van die planten heeft rond de 50% eiwit - dat tikt aan.
... nergens voor nodig om "groenten en fruit grootschalig te importeren", laat staan met het vliegtuig.

Ik vind frambozen erg lekker, maar in deze tijd van het jaar is het jam. Of geweckt spul.
Heerlijk.
(De techniek is er gewoon al.)
Ik ben rijk genoeg om ingevlogen frambozen uit Argentinië of wat is het te kopen, maar dat soort liflafjes zijn voor mij taboe.

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:31

Ik heb er geen stress over. Zolang China nog zorgt voor het overgrote deel van de CO2 uitstoot kun je wel stressen maar het helpt helemaal niets. Ik probeer gewoon mijn eigen aandeel te leveren en mensen bewust te maken van bepaalde dingen.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:41

Ondanks dat stressen niet helpt heb ik absoluut klimaatstress. En ik ben gefrustreerd over dat er zóveel kennis is die totaal wordt genegeerd door een hele grote groep mensen. En over dat iedereen gaat voor zijn eigen belang in plaats van breder te kijken.

Dat, allemaal :o :7

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:45

Lijsken schreef:
Ondanks dat stressen niet helpt heb ik absoluut klimaatstress. En ik ben gefrustreerd over dat er zóveel kennis is die totaal wordt genegeerd door een hele grote groep mensen. En over dat iedereen gaat voor zijn eigen belang in plaats van breder te kijken.

Dat, allemaal :o :7


En daar heb je dus alleen jezelf en je gezondheid mee, want je kunt er geen enkele invloed op uitoefenen.

Janneke2

Berichten: 22879
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:48

.. en ik heb ge-tem-d.

In de OP staat één en ander duidelijk vermeld en ik heb geen zin in off topics.

Ik begrijp het doel van het topic als 'samen stress delen' - en dan is 'je maakt je druk om niets' weinig respectvol.
Vwb 'zeur mij niet aan mijn hoofd' : klik een ander topic aan, niemand verplicht je om hier te lezen.