Klimaatstress

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:24

Ik heb me aangepast aan het feit 'dat niet alles meer kan',
en probeer mij zo weinig mogelijk op te winden over de prangende vraag "Zijn we nog op tijd...??!".

En af en toe schiet ik op bokt uit mijn slof, 'dat ik een vakantie naar de Seychellen beslist leuk zou vinden'.
Het is niet dat ik het niet wil,
de kwestie is dat het niet meer kan.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:26

hoogendroog schreef:
Picopico: de dodo is bij mijn weten door de mens uitgeroeid (overbejaging). Maar dat even terzijde.


Klopt.
Nu ja: de VOC zette varkens uit. En die aten alle eieren op.

(Want het was zo handig om halverwege Indië een aantal eilanden te hebben met eetbare Nederlandse varkens.)

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:27

Ja heel mooi dat het met de aarde wel goed komt, maar ik maak me nou juist net zorgen om te rest :') (wij, dieren, planten etc) dat hele ecosysteem waar we al x jaar in leven zijn we stelselmatig aan het slopen, en dat vind ik gewoon poedersuiker.

En mensen die dat onzin vinden of niet geloven vind ik ook poedersuiker.

Einde rant, ik maak me wel zorgen dus :')

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:43

Picopico, voor de op dat moment bestaande (zoog)dieren is straling natuurlijk ook schadelijk, was een beetje gekscherend bedoeld.

Als de wereld dusdanig stuk is dat de mensheid weg is, dan spreken we sowieso ook niet meer over grote zoogdieren, die zijn dan ook zeer waarschijnlijk allemaal verdwenen.
Wellicht dat de rat dan in eerste instantie het grootste „roofdier“ is voor een bepaalde tijd. Of misschien is de wereld dan zelfs eerst weer terug naar een reptielen tijdperk.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:00

JudithGigi schreef:
Ja heel mooi dat het met de aarde wel goed komt, maar ik maak me nou juist net zorgen om te rest :') (wij, dieren, planten etc) dat hele ecosysteem waar we al x jaar in leven zijn we stelselmatig aan het slopen, en dat vind ik gewoon poedersuiker.

En mensen die dat onzin vinden of niet geloven vind ik ook poedersuiker.

Einde rant, ik maak me wel zorgen dus :')

Maar lieverd, er zullen echt wel soorten zijn die ons, de mensheid, gaan overleven. Dus zodra de mensen er eenmaal niet meer zijn begint voor al die soorten de tijd van herstel.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:02


JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:03

Koper schreef:
JudithGigi schreef:
Ja heel mooi dat het met de aarde wel goed komt, maar ik maak me nou juist net zorgen om te rest :') (wij, dieren, planten etc) dat hele ecosysteem waar we al x jaar in leven zijn we stelselmatig aan het slopen, en dat vind ik gewoon poedersuiker.

En mensen die dat onzin vinden of niet geloven vind ik ook poedersuiker.

Einde rant, ik maak me wel zorgen dus :')

Maar lieverd, er zullen echt wel soorten zijn die ons, de mensheid, gaan overleven. Dus zodra de mensen er eenmaal niet meer zijn begint voor al die soorten de tijd van herstel.


Tuurlijk, maar ik vind het in en in triest voor alles wat onder ons lijdt/gaat lijden

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:08

Het nare van klimaatverandering is dat het een kettingreactie veroorzaakt.. ijs smelt, methaan komt vrij dat duizenden of miljoenen jaren opgesloten heeft gezeten, en dat verergert het alleen maar meer, ook als wij er niet meer zijn. Overstromingen, bosbranden.
En dan krijg je met andere rampen te maken.. kerncentrales die niet meer worden onderhouden en dus wereldwijd kernrampen.. Ik denk dat er weinig dieren zijn die zich zo snel kunnen aanpassen en kunnen overleven. Vogels misschien, insecten, kleine zoogdieren.. maar ik denk dat grotere zoogdieren het echt heel moeilijk gaan krijgen.

Picopico
Berichten: 899
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:08

hoogendroog schreef:
Picopico: de dodo is bij mijn weten door de mens uitgeroeid (overbejaging). Maar dat even terzijde.

Precies. De mens is al duizenden jaren bezig diersoorten uit te roeien.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:11

Annemiek, als de mens uitsterft dan geldt dat vrijwel zeker voor alle andere grote zoogdieren inderdaad.
Maar uiteindelijk komt er miljoenen jaren later wel weer wat anders voor terug.

Ik heb laatst het boek „of ants and dinasaurs“ gelezen waar de mieren en dino‘s de wereld beheersen ipv de mens. Geeft een goed idee van onze absurditeit.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:27

JudithGigi schreef:
Ja heel mooi dat het met de aarde wel goed komt, maar ik maak me nou juist net zorgen om te rest :') (wij, dieren, planten etc) dat hele ecosysteem waar we al x jaar in leven zijn we stelselmatig aan het slopen, en dat vind ik gewoon poedersuiker.

En mensen die dat onzin vinden of niet geloven vind ik ook poedersuiker.

Einde rant, ik maak me wel zorgen dus :')

Jij maakt je dus zorgen om jezelf....

De aarde zal het aan z'n zuidpool oxideren of er wel of geen mensen op rond lopen, die bol draait z'n rondjes wel om de zon. Dat doen ie al heel lang (politiek en religieus correct) en zal dat ook nog heel lang blijven doen, met of zonder vorm van leven.

In de tussentijd vind ik het eigenlijk vorm van prima hoe gek we elkaar maken met alle onzin; het levert een fatsoenlijke boterham op voor mij dus maak je om mij geen zorgen.

Maar al dat geleuter over hoe het niet goed gaat, best, maar daar kan ik niks mee. Wat ze in verweggiestan doen (ja, ik weet waar verweggiestan is) heb ik niks aan want kan ik niks mee maar wat kunnen wij, hier, in deze mileukundige bananenrepubliek wel doen?
Zolang je daar geen nuttig antwoord op hebt, laat mij dan in alle rust m'n werk doen en kom niet af met allerlei milieu-gezwets. Verkoop die onzin ergens anders dan gaan mijn collega's en ik intussen verder met ervoor zorgen dat er een kans ontstaat dat het goed komt.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:36

Stel dat de PVV en BBB aan de macht komen, dan ga ik me wel zorgen maken over het klimaat binnen NL, maar ook richting de EU... _O_

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:39

ikke schreef:
JudithGigi schreef:
Ja heel mooi dat het met de aarde wel goed komt, maar ik maak me nou juist net zorgen om te rest :') (wij, dieren, planten etc) dat hele ecosysteem waar we al x jaar in leven zijn we stelselmatig aan het slopen, en dat vind ik gewoon poedersuiker.

En mensen die dat onzin vinden of niet geloven vind ik ook poedersuiker.

Einde rant, ik maak me wel zorgen dus :')

Jij maakt je dus zorgen om jezelf....

De aarde zal het aan z'n zuidpool oxideren of er wel of geen mensen op rond lopen, die bol draait z'n rondjes wel om de zon. Dat doen ie al heel lang (politiek en religieus correct) en zal dat ook nog heel lang blijven doen, met of zonder vorm van leven.

In de tussentijd vind ik het eigenlijk vorm van prima hoe gek we elkaar maken met alle onzin; het levert een fatsoenlijke boterham op voor mij dus maak je om mij geen zorgen.

Maar al dat geleuter over hoe het niet goed gaat, best, maar daar kan ik niks mee. Wat ze in verweggiestan doen (ja, ik weet waar verweggiestan is) heb ik niks aan want kan ik niks mee maar wat kunnen wij, hier, in deze mileukundige bananenrepubliek wel doen?
Zolang je daar geen nuttig antwoord op hebt, laat mij dan in alle rust m'n werk doen en kom niet af met allerlei milieu-gezwets. Verkoop die onzin ergens anders dan gaan mijn collega's en ik intussen verder met ervoor zorgen dat er een kans ontstaat dat het goed komt.


Mezelf? Ik heb het toch over de mensheid, dieren en planten? :? En wat doe je dan in zo'n topic als je geen zin hebt in dat 'geleuter'?

Volgensmij staat in de OP dat dit niet de plek is voor deze discussie.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:40

Earth schreef:
Stel dat de PVV en BBB aan de macht komen, dan ga ik me wel zorgen maken over het klimaat binnen NL, maar ook richting de EU... _O_

Dat kon je daarvoor ook al, ik deel nog maar eens het artikel.
https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg

Misschien had Timmermans beter in Brussel kunnen blijven, aangezien de europarlementariers het pesticidenplan (onderdeel van de Greendeal) toch nog weggestemd hebben.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:42

Sansevieria schreef:
Earth schreef:
Stel dat de PVV en BBB aan de macht komen, dan ga ik me wel zorgen maken over het klimaat binnen NL, maar ook richting de EU... _O_

Dat kon je daarvoor ook al, ik deel nog maar eens het artikel.
https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg

Misschien had Timmermans beter in Brussel kunnen blijven, aangezien de europarlementariers het pesticidenplan (onderdeel van de Greendeal) toch nog weggestemd hebben.


Ja nu ik me ineens wat ga verdiepen in de politiek schrik ik hoe het gesteld is met de chaos. Ik raak een beetje overweldigd merk ik. Ik probeer er niet teveel op te letten, want je wordt er anders maar ellendig van...

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:54

JudithGigi schreef:
ikke schreef:
Jij maakt je dus zorgen om jezelf....

De aarde zal het aan z'n zuidpool oxideren of er wel of geen mensen op rond lopen, die bol draait z'n rondjes wel om de zon. Dat doen ie al heel lang (politiek en religieus correct) en zal dat ook nog heel lang blijven doen, met of zonder vorm van leven.

In de tussentijd vind ik het eigenlijk vorm van prima hoe gek we elkaar maken met alle onzin; het levert een fatsoenlijke boterham op voor mij dus maak je om mij geen zorgen.

Maar al dat geleuter over hoe het niet goed gaat, best, maar daar kan ik niks mee. Wat ze in verweggiestan doen (ja, ik weet waar verweggiestan is) heb ik niks aan want kan ik niks mee maar wat kunnen wij, hier, in deze mileukundige bananenrepubliek wel doen?
Zolang je daar geen nuttig antwoord op hebt, laat mij dan in alle rust m'n werk doen en kom niet af met allerlei milieu-gezwets. Verkoop die onzin ergens anders dan gaan mijn collega's en ik intussen verder met ervoor zorgen dat er een kans ontstaat dat het goed komt.


Mezelf? Ik heb het toch over de mensheid, dieren en planten? :? En wat doe je dan in zo'n topic als je geen zin hebt in dat 'geleuter'?

Volgensmij staat in de OP dat dit niet de plek is voor deze discussie.

Er zijn bosjes soorten uitgestorven en er zullen bosjes soorten uitsterven. De kans dat de mens daar op enig moment bij hoort, lijkt me vrij realistisch. In hoeverre we zelf bijdragen aan die ondergng, daar heb ik mijn vraagtekens bij.


Earth schreef:
Sansevieria schreef:
Dat kon je daarvoor ook al, ik deel nog maar eens het artikel.
https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg

Misschien had Timmermans beter in Brussel kunnen blijven, aangezien de europarlementariers het pesticidenplan (onderdeel van de Greendeal) toch nog weggestemd hebben.


Ja nu ik me ineens wat ga verdiepen in de politiek schrik ik hoe het gesteld is met de chaos. Ik raak een beetje overweldigd merk ik. Ik probeer er niet teveel op te letten, want je wordt er anders maar ellendig van...

Tja, ik denk nog steeds dat juist een energiemaatschappij het juist verwoordt wat het doel moet zijn: fossiele energie vrij. Of dat binnen een generatie lukt, vraag ik me af, maar zelfs als we er twee generaties voor nodig hebben, is het nog steeds goed.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 23:00

Nou met deze exitpolls wordt mijn stress wel erger. De hoop voor het klimaat vervliegt wel een beetje. ;(

Ellekebr
Berichten: 119
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:44

Ik vind dit ook écht dramatisch. Ik snap er niks van.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 23:49

Ik ben echt heel verdrietig. Ik begrijp dit zo erg niet. Of ja, ik begrijp echt wel waarom mensen PVV willen stemmen, maar niet hoe mensen andere dingen op dit moment belangrijker vinden dan onze leefwereld.
Ongelooflijk.
We maken ons druk om zorg en asielzoekers, maar het echte kernprobleem is het klimaat. We worden elke dag ziek gemaakt door klimaatverandering en door de industrie, dat er daardoor miljarden steeds meer naar de zorg moeten vinden iedereen normaal, maar de bron aanpakken niet.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:55

Wat ik vooral niet snap is dat mensen zo bang zijn voor vluchtelingen, maar niet begrijpen dat klimaatverandering júist zorgt voor gigantische hoeveelheden vluchtelingen in de toekomst :=

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:56

Uiteindelijk is het klimaat de veroorzaker van eigenlijk al onze concrete problemen.
Klimaatveranderingveroorzaakt migratie. Veroorzaakt zorgproblemen.

Ik ben gewoon misselijk na deze uitslag.

Marloes_92
Berichten: 121
Geregistreerd: 14-09-10

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:13

Ik had zo gehoopt dat klimaat nu eindelijk een groot thema zou worden in de politiek. Maar met deze uitslag kunnen we dat wel vergeten. Ik ben al de hele avond in shock.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:16


Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:19

Sheran, die link had ik ook al een aantal keer gedeeld.
Kan ik ook niet bij, echt niet.

Zelfs vanuit Brussel hoef je dus geen rem op het gebruik van pesticiden te verwachten.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:33

Sansevieria schreef:
Sheran, die link had ik ook al een aantal keer gedeeld.
Kan ik ook niet bij, echt niet.

Zelfs vanuit Brussel hoef je dus geen rem op het gebruik van pesticiden te verwachten.


Sorry, ik dacht dat ik goed had bijgelezen, viel dan toch tegen op de telefoon!