Willen jullie alsjeblieft argumenten geven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:58

Citaat:
- als je als donor stervende bent, zouden artsen niet zo hard voor je leven vechten als voor het leven van een niet-donor, omdat ze de organen van de donor graag ter beschikking willen krijgen
o dat is onzin, want als het zo zou zijn dat artsen weinig waarde hechten aan het leven van een patiënt, waarom zouden ze dan die organen willen om het leven van een ander te kunnen redden?
Die wederlegging is hartstikke tegenstrijdig: immers als iemand niet meer te redden is en geen donor, zou het een finacieel voordeel zijn om door te gaan...is diezelfde persoon donor verdient de arts meer: immers patient stabiliseren en organen verzendklaar maken...
en daarbij is het volgens mij het laatste wat een arts te weten komt is of de patient wel of geen donor is (ik heb het tenminste niet voor mijn hoofd staan)
Wat wel vreemd is dat je aan moet geven als je ergens tegen bent.....zou deuren kunnen openen voor andere handel....
postorderbedrijf stuurt je artikelen omdat ze 6 weken daarvoor een brief hadden verstuurd waarin stond dat aan moest geven dat je niets wenste te kopen.... is net zo krom....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 02:06

Pellie schreef:
En daarnaast hoort doodgaan bij het leven dus waarom alles zo krampachtig onder controle willen houden?


Sorry, maar dat vind ik echt een egoïstische gedachte. Ook nog niet eens trouwens, want als jezelf in de situatie komt dat je een donor (hart, of nier of weet ik wat) nodig hebt, zul je dat echt wel graag willen. Lijkt me sterk dat je dan zegt: Neuh, bedankt hoor, ik ga liever dood.
Heel vreemd.

En ik vind het eigenlijk wel goed om te zeggen, niet geven is ook niet krijgen. Klaar. Misschien ben ik dan heel hard, maar aan iemand anders geven kan je niet, maar als je het zelf nodig hebt dan kan moet iemand anders dat maar wel voor jou doen.

Ik ben dus duidelijk voor! Mijn vader is verschillende keren geopereerd aan zijn hart, heeft dan wel geen tranplantatie gehad, maar stel dat hij dat had moeten hebben. Dan kun je toch niet zeggen, nou ja, doe maar niet hoor, want anders willen we het leven zo kwampachtig onder comtrole houden.
Je moet juist blij zijn dat je je dierbaren langer bij je kunt houden! Weet je hoe erg het is om een van je ouders op jonge leeftijd te verliezen, of je kind overleven, ook zoiets. Vreselijk!
Nou kan er natuurlijk niet áltijd iets aan gedaan worden, maar als het op transplantatie aangaat vind ik dit dus best een goede regeling. Iedereen geven, wil je niet, moet je er maar bezwaar tegen maken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 02:17

niet geven = niet krijgen slaat natuurlijk ook nergens op...zou je ook moeten zeggen: niet gezond leven = beperkte gezondheidszorg....

Heel veel mensen vinden het moeilijk om over HUN dood te moeten nadenken, en ik denk dat je voor die mensen net zoveel respect moet hebben als voor die mensen die er wel over na kunnen/durven denken.
Op zich vind ik het ook een eng idee (zou ik echt niet meer te helpen zijn.....zouden ze me laten sterven omdat een belangrijk persoon mijn nier nodig heeft...)Ik kan er overheen stappen, mijn moeder bijvoorbeeld kon dat niet..en puur uit angst (nachten wakker liggen hierover, maar ook andersom qua het eventueel ontvangen van organen) wilde zij dus geen organen donoren,

Victor007
Berichten: 67
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 02:44

Ik stem voor donorverplichting mits mensen dood zijn. Want als mensen nog een kans op leven hebben (bijvoorbeeld als ze in coma liggen) dan moeten ze die kans zeker krijgen. Maar indien ze dood zijn dan hebben ze 2 opties:
1: crematie (dan worden die organen verbrand)
2: Begraven worden (dan vergaan de organen vanzelf)

In beide gevallen heeft de overledene er zelf al niets meer aan en hij/zij kan er een leven mee redden, misschien.

Zelf heb ik een donorcodicil en heb als uitzondering het hart erop gezet.
Daar heb ik zo mijn eigen redenen voor.

Ik vind dus eigenlijk dat die DC verplicht moet worden en dat mensen er wel 1 of 2 dingen op mogen zetten die niet gebruikt mogen worden!!
Als mensen die dingen niet als uitzondering noteren dan gaan ze stilzwijgend accoord dat alle organen mogen worden gebruikt. Zo zullen er in de toekomst meer organen komen en is er minder vleesafval (klinkt een beetje cru misschien, maar dat is de waarheid.) Hiermee bedoel ik te zeggen dat als je verbrand wordt dan is het as afval en als je wordt begraven dan wordt je na een x aantal jaren opgegraven en zijn je restanten ook afval. (Als dat geen argument is! Knipoog .

De dingen die je als uitzondering noteerd, zijn gewoon de persoonlijke redenen en gezien iedereen een andere reden zal hebben (en dus ook andere organen) zullen er meer donoren komen.

Veel succes OK dan!

Victor007
Berichten: 67
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 03:11

Er werd nog even iets gezegd over de geloofsovertuiging.
Ik ben zelf met het christelijke geloof opgevoed en heb altijd geleerd om anderen te helpen en te delen. Dus volgens mij kan dit een goed tegenargument zijn als mensen beweren dat ze het uit geloofsovertuiging niet mogen doen!

Andere mensen kunnen zeggen: Ik ben ben dit lijf geboren en ik wil het in oorspronkelijk staat ook laten begraven.

Prima, dat vind ik een ieder goed recht, alleen je kan je lichaam niet meenemen en je organen vergaan. Dus het tegenargument voor deze stelling is dat het toch niet zijn/haar oorspronkelijke staat behoud.

Ik denk (persoonlijk) dat een lichaam een soort vervoelmiddel is.
Je krijgt je lichaam in bruikleen. In feite gaat het erom wie je persoonlijk bent en niet hoe je eruitziet. Wat echt belangrijk is, is hoe je je lichaam gebruikt en verzorgt. Maar het meest belangrijke is toch wel hoe je je gedraagt in het leven naar anderen toe. Vanuit mijn geloofsovertuiging denk ik tenslotte dat we allemaal een keer op de dag des oordeels aankomen. En daar is een lichaam al helemaal niet meer van belang!!

Het enige argument waar je echt niets tegenin kan brengen is:
Ik wil mijn lichaam intact laten voor de wetenschap. Wie weet wordt je lichaam over 100 jaar opgegraven en dan kunnen mensen precies zien hoe wij waren. Gezien wij ook kunnen kijken hoe de mummies eruit zagen. Dat is een goed argument en daar kan je dan alleen maar op antwoorden dat mensen dat dan specifiek moeten aangeven omdat er geen miljoenen lichamen nodig zijn om voor later te bewaren.

Nogmaals succes!!

Victor007
Berichten: 67
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 03:19


Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:14

ShiningHorse schreef:
Aangezien ik voor school een betoog moet houden die meetelt voor m'n eindexamen[/i]


Dit gaat even puur om het voeren van en voorbereiden op een betoog en niet om het onderwerp op zich. Dit is geen op- of aanmerking, alleen maar een kleine vingerwijzing waar je misschien wel wat aan kan hebben.

Hou er rekening mee dat voor een echt goed betoog je niet perse alle tegenargumenten moet ombuigen in voorargumenten.
Het gaat erom dat je betoog zo sterk is dat je de weegschaal naar jouw kant laat doorslaan door de voorargumenten sterker te maken dan de tegenargumenten. Afzwakken van een tegenargument kan dan een sterker punt (en geloofwaardiger) zijn dan krampachtig te proberen van de tegens voors te maken.

Ieder persoon heeft zijn eigen mening en je moet ook niet proberen om iemand te overtuigen dat jouw mening beter is, maar hem/haar te laten nadenken over waarom je jouw mening hebt en hem/haar dan zelf de conclusies te laten trekken en de beslissing te nemen en eventueel te herzien. Niemand kan voor een ander een mening hebben, dit kun je alleen voor jezelf.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:32

Tegen:
1. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen lijf en moet er dus ook zelf over kunnen beslissen.
2. Ik heb het idee dat de medische stand zich blindstaart op orgaandonatie en dus niet hard genoeg zoekt naar andere oplossingen.
3. Ik denk dat je bij orgaandonatie de kwaliteit van leven boven de kwantiteit van leven moet stellen. Aangezien orgaandonatie ook betekend dat je de rest van je leven aan zware medicijnen vastzit, met bijbehorende bijwerkingen.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:42

Alane schreef:
niet geven = niet krijgen slaat natuurlijk ook nergens op...zou je ook moeten zeggen: niet gezond leven = beperkte gezondheidszorg....



Inderdaad..!!
Ik ben zelf heel bewust géén donor, misschien word ik dat ooit nog, maar nu kán ik dat gewoon niet. Daarentegen ben ik wel bloeddonor..dat zou dus inhouden dat ik alleen bloed zou mogen ontvangen zou het nodig zijn:
Bloed geven = bloed ontvangen

Stel iemand wil alleen zijn hoornvlies afstaan, en degene heeft een hart nodig? Krijgt ie dat dan niet omdat ie zijn eigen hart ook nooit heeft willen afstaan??
Lekker systeem zou dat worden...

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:38

Sammm schreef:
Ik ben er tegen. Het is míjn lichaam, ik beslis zelf wel wat er mee gebeurd. Dat hoeft iemand anders niet voor mij te doen. Scheve mond


ja, je beslist zelf of je het wel of niet wilt..
als je het niet wilt, dan stuur je toch ff zo´n kaartje naar watdanook ?( ik weet niet hoe dat werkt Tong uitsteken)

ik denk ook dat veel mensen niet goed nadenken bij de keuze om donor te worden of niet, en als ze niet weten wat ze willen het dan maar niet doen .. dan hoeven ze er ook niet verder over a te dnken .. lekker makkelijk

en al die mensen die er zo extreem tegen zijn, die nemen toch wel even de moeite om zo´n kaartje in te vullen .. anders staan ze misschien toch niet zo erg achter het niet donor zijn ?

ik ben zelf voor, ik ben dan toch dood... en kan met donor zijn levens voor andere mensen redden ..
waarom niet?
*omdat je dan niet er niet meer compleet uitziet? je lig dan toch onder de grond in een graf.. of je bent gecremeerd..
* omdat je dan niet meer het gevoel hebt dat je niet meer compleet bent? compleet ben je dan toch al niet meer.. je ademt niet..
* omdat je niet wilt dat mensen je dan zo zien tijdens de opbaring? dan laat je toch gewoon niks uit je gezicht verwijderen, over de rest zitten toch kleren ?

mensen die tegen zijn, geef eens een goede reden Tong uitsteken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:07

lovemidnight"]
[quote="Sammm schreef:
Ik ben er tegen. Het is míjn lichaam, ik beslis zelf wel wat er mee gebeurd. Dat hoeft iemand anders niet voor mij te doen. Scheve mond


ja, je beslist zelf of je het wel of niet wilt..
als je het niet wilt, dan stuur je toch ff zo´n kaartje naar watdanook ?( ik weet niet hoe dat werkt Tong uitsteken)

ik denk ook dat veel mensen niet goed nadenken bij de keuze om donor te worden of niet, en als ze niet weten wat ze willen het dan maar niet doen .. dan hoeven ze er ook niet verder over a te dnken .. lekker makkelijk

en al die mensen die er zo extreem tegen zijn, die nemen toch wel even de moeite om zo´n kaartje in te vullen .. anders staan ze misschien toch niet zo erg achter het niet donor zijn ?

ik ben zelf voor, ik ben dan toch dood... en kan met donor zijn levens voor andere mensen redden ..
waarom niet?
*omdat je dan niet er niet meer compleet uitziet? je lig dan toch onder de grond in een graf.. of je bent gecremeerd..
* omdat je dan niet meer het gevoel hebt dat je niet meer compleet bent? compleet ben je dan toch al niet meer.. je ademt niet..
* omdat je niet wilt dat mensen je dan zo zien tijdens de opbaring? dan laat je toch gewoon niks uit je gezicht verwijderen, over de rest zitten toch kleren ?

mensen die tegen zijn, geef eens een goede reden Tong uitsteken
[/quote]

tegen de regeling dat je aan moet geven dat je geen donor wilt zijn....of tegen het donor zijn?
Ik vind het absurd dat men aan moet geven dat men ergens tegen is...

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:47

Alane schreef:
niet geven = niet krijgen



Met deze stelling ben ik het helemaal eens! Schijnheilig

Want laten we eerlijk zijn..je bent natuurlijk wel een rasegoïst als je wel aanneemt maar niet geeft! Mijn nekharen staan echt overeind als ik sommige stukjes lees van mensen die niet willen doneren.

Lijkt mij echt verschrikkelijk als een van deze mensen wel een orgaan van mij zouden ontvangen... Cool Dus de vraag van Alane misschien een leuke poll-vraag voor een nieuwe topic?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:02

Johan"]
[quote="Alane schreef:
niet geven = niet krijgen



Met deze stelling ben ik het helemaal eens! Schijnheilig

Want laten we eerlijk zijn..je bent natuurlijk wel een rasegoïst als je wel aanneemt maar niet geeft! Mijn nekharen staan echt overeind als ik sommige stukjes lees van mensen die niet willen doneren.

Lijkt mij echt verschrikkelijk als een van deze mensen wel een orgaan van mij zouden ontvangen... Cool Dus de vraag van Alane misschien een leuke poll-vraag voor een nieuwe topic?
[/quote]

moet je wel goed quoten als je iets quote....

ik ben het met die stelling dus niet eens.....niet geven = niet krijgen is dus een absurde stelling..die je niet waar kunt maken...
was geloof ik een voorbeeld van met bloed donatie...ik geef geen bloed zou dus betekenen dat ik geen bloed zou mogen ontvangen....
Je kunt er een poll van maken..echter wat de uitslag ook zal zijn...is een krom iets...
En ik ben wel donor....

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:11

Heb niks in je tekst gewijzigd en heb je ook geen woorden in de mond gelegd naar ik meen....
Vind het persoonlijk wel een goede stelling...al is jouw eigen mening anders.
Bloeddonatie is dan weer een ander verhaal waar een ieder ook weer zijn of haar eigen mening over (kan) hebben/heeft. Echter is orgaandonatie maar een éénmalig iets dus nu even niet vergelijkbaar met de stelling in de toppic.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:14

Ik ben voor! Maar dan moet het wel goed geregeld worden! Dat mensen hier niet zelf aan moeten denken! Dus in de vorm van.. Je kind word geboren en besluiten voor het kind, mocht deze vroegtijdig overlijden, mag de organen dan als donor gebruikt worden...

Daarnaast denk ik dat als iemand 18 word deze automatisch van de staat dan een brief moet krijgen waarin zij de gelegenheid krijgen om aan te tekenen dat zij geen donor willen zijn....

Daarnaast denk ik ook dat naaste de gelegenheid moeten krijgen om bezwaar aan te tekenen...

Het argument van geloofdovertuiging zou dan ook niet meer van toepassing zijn. Iedereen krijgt zelf de gelegenheid aan te geven dat ze geen donor willen zijn!

Veel mensen sterven nu doordat ze geen donor kunnen krijgen. Terwijl ze deze van mensen zouden kunnen krijgen, die zelf te lui zijn om hun codicil in te vullen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:22

Johan schreef:
Heb niks in je tekst gewijzigd en heb je ook geen woorden in de mond gelegd naar ik meen....
Vind het persoonlijk wel een goede stelling...al is jouw eigen mening anders.
Bloeddonatie is dan weer een ander verhaal waar een ieder ook weer zijn of haar eigen mening over (kan) hebben/heeft. Echter is orgaandonatie maar een éénmalig iets dus nu even niet vergelijkbaar met de stelling in de toppic.


MIS, je kan je (reserve) nier donoren....
Zeg ook niet dat je wat veranderd hebt...zeg alleen dat je niet een stukje moet quoten. En je hebt gezegd dat dat dat mijn stelling was...

Daarbij ben ik WEL voor orgaan donatie...echter tegen niet geven=niet krijgen (neem toch aan dat je geen stempel voor je hoofd krjgt) en daarbij..op dat moment dat je een orgaan nodig hebt...krijg je zoveel medicatie dat ik me afvraag of je organen dan nog geschikt zullen zijn voor donatie....dus gaat die stelling niet op...

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:31

Deze medicatie is naar verloop van tijd wel weer uit je lichaam verdwenen hoor!

En een stempel op je voorhoofd lijkt me zwaar overdreven maar een codicil registratie lijkt me echter geen probleem. Dus op het moment dat jij op de i.c. ligt omdat jij bijvoorbeeld heel snel een orgaan nodig hebt kunnen ze op deze manier gewoon even checken of jij uberhaupt in aanmerking komt doordat je zelf een codicil hebt. waarom niet???

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:47

Johan schreef:
Deze medicatie is naar verloop van tijd wel weer uit je lichaam verdwenen hoor!

En een stempel op je voorhoofd lijkt me zwaar overdreven maar een codicil registratie lijkt me echter geen probleem. Dus op het moment dat jij op de i.c. ligt omdat jij bijvoorbeeld heel snel een orgaan nodig hebt kunnen ze op deze manier gewoon even checken of jij uberhaupt in aanmerking komt doordat je zelf een codicil hebt. waarom niet???


omdat dat discriminatie is....
kijk even snel..
ik heb geen donorcodicil (meer, raak die dingen telkens kwijt) mijn gehele familie incl. kids weten dat ik donor ben.

ik ben tegen niet geven=niet krijgen.....
en tegen het feit dat men dus bezwaar moet aantekenen omdat men iets NIET wil....

Verder zou dan de eed die een arts aflegd veranderd moeten worden..immers mag hij geen onderscheid maken tussen zijn patienten..en zal hij dus alles wat in zijn macht ligt moeten doen...codicil of niet...willen geven of niet...is niet belangrijkste.....immers kan op een codicil va tig jaar oud wel staan van niet...maar heeft die persoon kenbaar gemaakt aan familie van wel.....oh jee flater dokter zou je dan krijgen toch?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:50

Mensen die tegen de regeling zijn, omdat ze zelf over hun lichaam willen beschikken, snap ik absoluut niet. Als je zo graag je organen niet wilt afstaan voor donatie, dan stuur je toch even die antwoordkaart terug. Het is niet zo dat je er helemaal niets meer over te zeggen hebt, je moet alleen even wat moeite doen; kruisje zetten, handtekening plaatsen, in de brievenbus gooien, het is zo simpel!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:15

Tsja niks geven= niks krijgen? Ik heb ingevuld dat m'n ouders mogen beslissen, mag ik dan wat krijgen of niet? (als je niks invult is het volgens mij ook zo dat je ouders mogen beslissen.) Misschien gaan er op deze manier wel organen verloren, maar ik durf de beslissing niet te nemen om ze af te staan. Vind het idee hoe het gaat een beetje eng, je leeft eigenlijk nog een soort van, je ademt gewoon etc. alleen je hersens zijn dood. Verder vraag ik me ook af of je niet sneller doodverklaard word en hoe ze zo helemaal zeker weten dat je dood bent.
Ik kan niet echt een mening geven hoe ik tegenover de stelling sta, denk eerder negatief, alles moet tegenwordig voor de burgers geregeld worden, lijkt wel of we niks meer zelf kunnen (beslissen), vind het erg betuttelend.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 00:00

Hier is mijn voorlopige betoog. Ik weet het, het is echt heel lang, dus ik snap het als jullie geen zin hebben om het helemaal te gaan lezen, maar als jullie nog reacties of op- of aanmerkingen hebben, dan heel graag!! In ieder geval bedankt voor alles, jullie horen nog hoe het zal gaan (ik heb 'm namelijk vrijdag) en m'n uiteindelijke cijfer zal ik ook nog doorgeven! Thank you so much!!!

Inleiding
Enige tijd geleden werd gediscussieerd over het wel of niet invoeren van een systeem waarbij iedereen automatisch orgaandonor is, tenzij iemand bezwaar aantekent. Het volgende stond op zaterdag 31 januari in een persbericht van het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau):

Gepubliceerd op zaterdag 31 januari 2004

WOERDEN (ANP) - Iedere Nederlander wordt vanzelf orgaandonor, tenzij men uitdrukkelijk vastlegt dit niet te willen. Dat wil het Nationaal Instituut Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), dat voorlichting geeft over onder meer orgaandonatie. Volgens Bert Elbertse van het NIGZ lijkt het voorstel van zijn instituut veel op de praktijk in België en Spanje, dat ook wel wordt aangeduid als het ,,geen- bezwaarsysteem''. In 1998 kregen alle Nederlanders een formulier toegestuurd, waarin zij konden aangeven of ze donor wilden zijn. Een meerderheid heeft het formulier nooit teruggestuurd. Van de mensen die dat wel deden, zeiden 2,5 miljoen dat ze donor wilden zijn. Een enquete heeft uitgewezen dat een meerderheid van de bevolking toch bereid zou zijn organen af te staan. Voor NIGZ reden om te pleiten voor een ander systeem.

20 % van de Nederlandse bevolking heeft aangegeven orgaandonor te willen zijn. Van 67 % van de bevolking is niet bekend of zij wel of geen orgaandonor willen zijn. Volgens mij zijn er veel meer mensen die wel orgaandonor zouden willen gaan, maar dit (nog) niet opgegeven hebben. Het wel verkrijgen van deze donoren kan in de praktijk worden gebracht met behulp van een systeem dat al in een aantal landen succesvol wordt gebruikt, namelijk een systeem waarbij iedereen automatisch donor is, behalve degenen die bezwaar aanteken.
Mijn stelling is dan ook:

Automatische donatie van organen tenzij iemand bezwaar aantekent moet worden ingevoerd in Nederland.

Ik zal eerst kort ingaan op het begrip orgaandonatie. In 1963 transplanteerde een Amerikaanse chirurg voor het eerst een lever van een mens naar een ander mens. Vier jaar later werd door een Zuid-Afrikaanse chirurg voor het eerst een hart getransplanteerd. Tegenwoordig kunnen het hart, de longen, de nieren, de lever en de alvleesklier worden getransplanteerd.
Om geschikt te blijven voor transplantatie hebben organen constant zuurstofrijk bloed nodig. Daarom wordt een overleden donor – die dus hersendood is verklaard – kunstmatig beademd, opdat het bloed blijft circuleren. Orgaandonatie is dus vaak alleen mogelijk als iemand is overleden in een ziekenhuis.
Bij bron 1 is te zien welke organen in aanmerking komen voor transplantatie bij welke leeftijd. Bij een donor stelt de arts vast welke organen geschikt zijn voor transplantatie.

vanaf jaar t/m jaar
nieren 0 75
lever 1mnd 70
hart 0 65
longen 0 60
alvleesklier 5 65
hartkleppen 1 65

Ook is het zo, dat een menselijk lichaam een nieuw orgaan niet zomaar accepteert. Na een transplantatie treedt in het lichaam een hevige afweerreactie op om het lichaamsvreemde materiaal af te stoten. In het begin van de transplantatiechirurgie betekende zo’n afweerreactie vaak het einde van het getransplanteerde orgaan en daarmee ook de dood van de patiënt.
Om dit afweersysteem te onderdrukken worden antistoffen ingezet. Pas begin jaren ’80 kon het medicijn cyclosporine worden gebruikt, dat de afweerreacties onderdrukt. Nu hebben de mensen die een orgaan getransplanteerd krijgen een kans van 70 tot 90 procent om een aantal jaar met het nieuwe orgaan te leven. Veel orgaanontvangers kunnen ook weer aan het werk, maar iedere orgaanontvanger moet regelmatig medicijnen innemen en controles ondergaan. Het nadeel van cyclosporine is dat het nieren en lever beschadigt.

Elk jaar sterven honderden mensen door een tekort aan orgaandonoren. Dat lijkt mij al reden genoeg om donor te zijn als je geen hele sterke reden voor jezelf hebt dat het voor jou belangrijker is dat je je organen mee je graf inneemt of verbrandt dan dat je het leven van iemand anders mee verlengt of zelfs redt. De wachttijden voor een orgaan zijn opgelopen tot 4 tot 5 jaar.

Nadelen van het huidige systeem
Met het huidige systeem gaan erg veel organen verloren, doordat een grote groep mensen in principe wel orgaandonor wil zijn, maar niet voldoende aandacht besteedt aan het nadenken over de kwestie en het invullen van een donorcodicil.
Er zijn ook veel mensen die de keuze aan hun nabestaanden overlaten: omdat de nabestaanden degenen zijn die na het overlijden van de persoon nog door moeten leven, laten ze de keuze wat betreft het wel of niet doneren van organen over aan de nabestaanden. Deze keuze is naar mijn mening echter te zwaar om op zo’n moment – wanneer de persoon hersendood is verklaard – te maken. Bovendien vind ik het niet meer dan logisch als men zelf over de keuze nadenkt: het is jouw lichaam, dus jij beslist wat je ermee wil doen. Als nabestaanden de keuze moeten maken, moeten ze bedenken wat jij zou hebben gewild en worden ze vaak met veel twijfel achtergelaten.
Hier komt nog bij dat artsen lang niet altijd om een codicil vragen of vragen of de betreffende persoon donor wil zijn. Hoewel een persoon dus misschien best donor wil zijn, gaan zijn/haar organen op deze manier toch verloren.
Ook gaan de organen van de mensen die voor hun 18e jaar overlijden vaak verloren. Ook voor deze personen moet de keuze vaak worden gemaakt door de nabestaanden, wat in dit geval meestal de ouders zijn. Als deze niet kunnen beslissen wat hun kind had gewild, of twijfelen, wordt meestal gekozen om geen organen te doneren. Op deze manier gaan veel gezonde, goed bruikbare organen verloren.
Wanneer het alternatieve systeem zou worden ingevoerd, zou men automatisch donor zijn, en zou hiermee aanzet worden gegeven tot het bespreken en nadenken over de vraag of je hier eventueel bezwaar tegen wil aantekenen. Op die manier zou het onderwerp volgens mij in het gezin veel sneller besproken worden en zou men er ook vrijwel zeker goed over na gaan denken. Ik denk dat dat een goede zaak is, omdat het een belangrijk onderwerp is.

Keuze om wel of niet orgaandonor te worden
Er zijn ook mensen die het moeilijk vinden om over hun overlijden na te denken. Doordat de keuze van het wel of niet doneren van organen hun ook zwaar valt, laten mensen het vaak na om op te geven of ze wel of niet orgaandonor willen zijn. Toch vind ik dat het een goede zaak is om hier wel over na te denken, omdat ze met hun keuze iemand anders er erg mee kunnen helpen.
Doordat mensen dus niet (kunnen) nadenken over hun keuze, bestaat er een lange wachtrij voor organen die beschikbaar worden gesteld voor transplantatie. Naar mijn mening mogen mensen best aangezet worden tot het nadenken over een zo’n belangrijke keuze. En als mensen echt blijven twijfelen of de nadelen blijven zwaarder wegen dan de voordelen, kunnen zij een formulier opsturen waarmee ze aangeven dat ze geen orgaandonor willen zijn. Als het aan mij ligt, moeten er in het alternatieve systeem op 18-jarige leeftijd formulieren opgestuurd worden, waarmee aangegeven kan worden of iemand geen orgaandonor wil zijn, door het formulier in te vullen en terug te sturen. Op deze manier zou er in ieder geval geen verwarring ontstaan rondom het aantekenen van een bezwaar.

Consequenties die het alternatieve systeem met zich meebrengt
Na het overlijden heeft iemand in principe niks meer aan zijn stoffelijk overschot. Volgens mij zou hij ook niks meer aan zijn organen hebben, deze zouden dan onder de grond worden begraven of worden gecremeerd.
In plaats hiervan kan met deze organen ook een ander zeer worden geholpen, waarbij zijn leven wordt verlengd of zelfs gered. Waarom zou je dan niet na je dood een ander blij maken met jouw organen, waar je na jouw overlijden niks meer mee kan?




Eventuele bezwaren
Veel mensen hebben als bezwaar dat ze zelf willen beslissen over hun lichaam. Zij zeggen dat de regering niet de baas is over hun lichaam en dat zij hen zeker niet automatisch kan verplichten organen af te staan.
Dit vind ik echter een beetje overdreven/krom: de regering zorgt er met deze regeling namelijk alleen maar voor dat de organen van een persoon, na zijn overlijden kunnen worden getransplanteerd naar iemand die sterk behoefte heeft aan of zelfs afhankelijk is van die transplantatie. De regering zou met deze regeling dus alleen maar doen wat het beste is voor de bevolking.
Aangezien de transplantatie van deze organen namelijk het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood, is het van groot belang dat mensen daar goed bij stil staan. En zoals ik al eerder mijn mening naar voren heb geschoven: waarom zou je je organen, waar je na je overlijden niks meer aan hebt, niet doneren aan iemand die er enorm mee geholpen zou zijn?
Bovendien beslis je nog steeds alles zelf, het enige verschil is dat je het in het alternatieve systeem aan zou moeten geven als je geen donor wil zijn en je het nu moet aangeven als je wel donor wil zijn. En omdat het van levensbelang is dat organen beschikbaar worden gesteld, is het naar mijn mening een goede zaak, als de bevolking in principe zijn organen afstaat aan zijn medemens, tenzij hij om de een of andere reden zijn organen echt niet af wil staan. En in dat laatste geval kan hij eenvoudigweg bezwaar aantekenen door het formulier in te vullen en terug te sturen.
Hierbij wil ik wel zeggen, dat als een persoon op een leeftijd overlijdt dat deze (nog) geen bezwaar heeft kunnen aantekenen, kunnen nabestaanden een speciale aanvraag doen. Als deze in dit geval besluiten dat haar organen niet worden afgestaan voor orgaandonatie, is dat hun goed recht.

Mensen die, al dan niet om het geloof, er voor zouden kiezen om bezwaar aan te tekenen, zouden met een soort schuldgevoel achterblijven. De meeste geloofsuitingen gaan echter uit van het principe dat men zijn naaste moet helpen en dat de interpretatie van de geloofsuiting met betrekking tot orgaandonatie verder bij hemzelf ligt.
Alleen Jehova getuigen zijn sowieso tegen bloedtransplantatie, maar om die reden is het voor hen een vrij eenvoudige keuze om bezwaar aan te tekenen.
Volgens de Joodse traditie zou de ziel eronder lijden als het aardse component van de mens na het overlijden wordt onteerd. Ook zou het volgens de christenen niet goed zijn in het oogpunt van de wederopstanding van Jezus Christus en de verwachte opstanding uit de dood van de mensen als de organen uit het lichaam zouden worden gehaald.
Uit de Bijbel blijkt echter dat mensen met gehavende lichamen ook in de hemel worden opgenomen, dit blijkt uit de verhalen over martelaren die op gruwelijke wijze zouden zijn gedood, en nog wel degelijk in de hemel werden opgenomen. Ook zouden bijbelse personen op Egyptische wijze zijn gebalsemd, waarbij de organen uit het lichaam werden verwijderd en de holtes werden opgevuld met in harsen gedrenkte doeken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Jacob en zijn zoon Jozef, ook zij zijn door de Heer nog evengoed in de hemel aanvaard. Bovendien zou elk lichaam, wanneer het in de grond zou worden begraven, na verloop van tijd totaal vergaan.
Verder zijn gelovige mensen vaak voor orgaandonatie, omdat wanneer het leven van een ongelovig of niet zo sterk gelovig iemand dankzij een orgaandonatie verlengd kan worden, er meer tijd is om diegene te kunnen bekeren. Over het algemeen zeggen zij: “Zo lang er leven is, is er hoop.”

Gevaren bij het alternatieve systeem
Veel mensen zijn bang dat ze ongewenst als donor geregistreerd zullen staan, bijvoorbeeld omdat ze nog geen bezwaar hebben aangetekend of omdat hun bezwaar niet goed door zou komen. Het lijkt mij daarom een goed idee als iedereen met z’n 18e jaar een formulier toegezonden zou krijgen zodat iedereen het duidelijk aan kan geven als hij/zij geen donor wil zijn. Op die manier zou er ook gelijk duidelijkheid zijn rondom de vraag wanneer en waarheen bezwaar moet worden aangetekend.
Voor degenen die voor hun 18e sterven en waarvan de nabestaanden niet willen dat hij/zij donor is, kan door hen zoals eerder genoemd een speciale aanvraag worden gedaan waarmee ze aan kan geven welke organen de persoon wel en niet zal doneren.

Ook zijn mensen bang dat als ze komen te overlijden en orgaandonor zijn, de artsen niet zo hard voor hun leven zouden vechten als voor het leven van een niet-donor, omdat ze de organen van de donor graag ter beschikking willen krijgen. Met het systeem in ziekenhuizen in Nederland kan dat nooit gebeuren. De groep die een orgaan nodig heeft en de groep die een orgaan beschikbaar stelt, zijn namelijk nooit direct met elkaar verbonden en mogen bij geen van beide zaken ook maar enkel belang erbij hebben. Ook zal pas tot orgaantransplantatie worden overgegaan als het echt zeker is dat iemand dood is, dat gaat op de volgende manier:
Om tot orgaantransplantatie over te gaan, moet iemand hersendood zijn verklaard. Hersendood betekent dat er sprake is van een volledig en onherstelbaar verlies van alle functies van de grote en kleine hersenen. Voor het vaststellen van de hersendood geldt een zogenaamd‘Hersendoodprotocol’ waarin het Elektro-encefalogram en de apneutest, een ademhalingstest, zijn opgenomen. Het EEG, de film van de hersenactiviteit, moet vlak blijven. Als een EEG of de apneutest niet goed uitvoerbaar zijn, wordt een angiogram gemaakt: er wordt dan een röntgenfoto gemaakt van de bloedvaten om zeker te weten of daar geen activiteit meer plaats vindt. Als dit uitgevoerd is, is het zeker dat de persoon niet meer terug kan keren naar het leven.
Om dit alles te verduidelijken zal ik de onderstreepte stukken tekst uit bron 2 en 4 er uit lichten:

Universitair docent dr. Cleiren legt uit: “In de donatieprocedure is ingebouwd dat de behandelend arts of het ziekenhuis geen enkel direct eigenbelang heeft bij de donatie. De uitname gebeurt door andere, speciale uitname-artsten. Ook de hele procedure is strikt gescheiden van de verdere gang van zaken in het ziekenhuis.”

Hoogleraar medische ethiek prof. Dr. Dupuis vertelt hierover: “Ten eerste is degene die een orgaan voor zijn patiënt wil, nooit degene die de dood vaststelt. Het zijn twee verschillende teams. Met andere woorden: de patiënt komt uit het ene ziekenhuis en de organen voor de ontvanger gaan naar een ander ziekenhuis, dat is nooit in een hand.
Het is ook een strikte afspraak, die in de procedures is vastgelegd, dat de transplanteurs nooit de doodsoorzaak vaststellen. Dat is de eerste goede zekerheid.
De tweede zekerheid is dat het via diagnostiek van de hersenen heel goed mogelijk is om met, zeg maar, de grootst mogelijke zekerheid vast te stellen dat iemands hersenen blijvend beschadigd zijn – op zo’n manier dat geen terugkeer naar het leven mogelijk is. En de procedure vereist dat die diagnose na zes uur nog een keer wordt gesteld.”

De mensen die in zo’n conditie zijn dat ze niet aan kunnen geven of ze wel of niet orgaandonor willen zijn – bijvoorbeeld doordat ze te ziek zijn – kunnen in het alternatieve systeem geen bezwaar aantekenen als ze geen donor willen zijn. Ook in zulke gevallen kan een speciale aanvraag worden gedaan door de nabestaanden, alhoewel het bij deze personen vaak zo is dat de organen niet kunnen worden gebruikt voor orgaandonatie – door ouderdom, besmettelijke ziekten of andere ernstige beschadigingen aan de organen.

(een slot met de herhaling van mijn mening volgt nog)

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:17

Veel argumenten zijn al genoemd, zoals mensen min of meer dwingen er eens bewust over na te denken. Maar wat ik nog niet voorbij zag komen is misschien een heel praktische reden. Namelijk geld!

Door gebrek aan donoren worden er jaarlijks kapitalen uitgegeven aan lapmiddelen om mensen toch maar lang genoeg in leven te houden tot er eindelijk een donororgaan beschikbaar komt of kunstmatige middelen om een donororgaan te vervangen.
Dat geld zou veel beter gebruikt kunnen worden voor bijv. onderzoek naar het voorkomen van afstoten van donor organen of andere dingen. De ziektekosten zijn toch al hoog zat, dus wat besparingen zouden welkom zijn.

En aangezien de gemiddelde nederlander (zo leert ervaring) erg gevoelig is voor argumenten die zijn portemonnee raken, lijkt me dit toch iets om rekening mee te houden Lachen

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:22

Ellende schreef:
Ik vind het hypocriet... wel aannemen, maar niet afstaan. Maar goed, dat is mijn mening, ik hoef er geen vrienden mee te maken, en ik denk niet dat het ooit beleid gaat worden.


Hier sluit ik me helemaal bij aan..
En wat mij betreft mag als er 2 mensen op een lijst staan voor een transplantatie, de gene met codicil als eerst geholpen worden.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:38

Kan iemand me nog helpen met tips/reacties/opmerkingen/aanmerkingen/argumenten of nog iets anders? Alles is welkom!!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 21:40

niemand nog iets?