Willen jullie alsjeblieft argumenten geven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:35

ShiningHorse schreef:
Weten jullie misschien welke bezwaren het geloof kan hebben ten opzichte van orgaandonatie?



Zou het niet meteen kunnen zeggen ,maar getuigen van jehova (weet alleen niet of ze die in nederland ook kennen) mogen bijvoorbeeld ook geen bloed van iemand anders krijgen, dus misschien dat er daar wel iets te vinden valt?

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:38

Ik zal gelijk eens gaan kijken, want die kennen we in Nederland ook wel ja. Lachen

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:11

Ik kan er niet echt iets over vinden.... Iemand anders nog ondersteuningen of argumenten?

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:31

Tessebes schreef:
Prima! Omdat half nederland te lax is om die antwoordkaart terug te sturen zijn zij automatisch geen donor. Ik zou het een goede zaak vinden als dat omgedraaid zou worden.


Daar ben ik het dus helemaal mee eens

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:33

volgens mij zijn er een hoop geloven die zelf de dode willen opbaren, en dat kan wat vervelend zijn als er 'gaten' in het lichaam zitten... zou je op moeten zoeken, maar ik geloof dat dat de oosterse geloven zijn, boedhisme?

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:41

Ellende schreef:
volgens mij zijn er een hoop geloven die zelf de dode willen opbaren, en dat kan wat vervelend zijn als er 'gaten' in het lichaam zitten... zou je op moeten zoeken, maar ik geloof dat dat de oosterse geloven zijn, boedhisme?


Ik denk dat daar wel iets over te vinden is op i-net. En inderdaad de Jehova's Getuigen.. Misschien zijn er mensen op Bokt die je daar iets meer over zouden kunnen vertellen?

*edit: woord vergeten

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:42

ShiningHorse schreef:
Ik kan er niet echt iets over vinden.... Iemand anders nog ondersteuningen of argumenten?


Via Google is er veel te vinden.
Met de trefwoorden geloof / orgaan / donatie kun je flink wat informatie opvragen
Veel succes !

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:10

Misja, kun je misschien uitleggen waarom je het niet wilt? Ben ik erg benieuwd naar, zeker ook omdat je er dan onmiddellijk onderschrijft dat je wel vindt dat mensen die niet-geven wel mogen ontvangen.

Ik ben tegen een selectie van ontvangers maar heb dan ook zelf meteen mijn codicil ingevuld en die heb ik ook gewoon altijd bij me. Ik ben vóór orgaandonatie, hoe moeilijk mijn man dit ook vindt. Als ik dit codicil niet invul, dan moet hij voor mij beslissen en dat is extra moeilijk omdat hij het eigenlijk niet wil.

Argument is dus dat er duidelijkheid voor de partner ontstaat op het moment dat iedereen gewoon donor is.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:36

Ik ben tegen die stelling. Dat wil zeggen, ik twijfel nog te erg om donorcodicil te zijn. Ik weet er te weinig van af, van de procedures(bv trekken ze de stekker er sneller uit etc?)dus tot ik alles van het reilen en zeilen weet heb ik me als niet donor zijnde opgegeven. Dat moest ik trouwens wel opgeven? Is het op dit moment in NL zo dat je automatisch GEEN donor bent als je het kaartje niet hebt ingevuld? Ik ben het met iedereen eens dat je na je dood toch niets meer aan de organen hebt en gun het iedereen dan ook van harte. Maar neem nou bv mijn vader, die heeft keihard nieuwe netvlies of hoornvlies nodig en stel ik kom te overlijden, dan gaat dat niet naar hem maar naar de eerst volgende op de wachtlijst, neuh...daar ben ik op dit moment nog te egosistisch voor, zeg ik heel eerlijk..Waarschijnlijk zal ik m ooit als wel donor invullen. Dus de stelling van jou ben ik het niet mee eens. Het systeem werkt niet, hoevaak word er wel niet door de computerwereld foute info doorgegeven, wat als jou kaartje met als niet donor zijnde niet goed is aangekomen??Nee ik vertrouw dat gedoe niet zo erg nog.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:38

ik ben tegen. Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn organen wil laten doen. Ik zie zo'n uitspraak als pure betutteling van de Nederlandse Politiek.

En daarnaast hoort doodgaan bij het leven dus waarom alles zo krampachtig onder controle willen houden?

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:07

Kimberley77 schreef:
Maar neem nou bv mijn vader, die heeft keihard nieuwe netvlies of hoornvlies nodig en stel ik kom te overlijden, dan gaat dat niet naar hem maar naar de eerst volgende op de wachtlijst, neuh...daar ben ik op dit moment nog te egosistisch voor, Nee ik vertrouw dat gedoe niet zo erg nog.



Ik las laatst in de krant dat wij hier in Nederland gemiddeld 4 jaar langer moeten wachten op een orgaan dan in België. Dit alleen maar vanwege onze omgekeerde regeling. Verward
Een regeling die misschien omkeerbaar blijft vanwege dit soort uitspraken.

Ik vind het echt schrikbarend dat wij over orgaandonatie uberhaupt moeten nadenken.

De enige die werkelijk recht van spreken hebben om hun organen niet te doneren zijn de mensen die met hun hand op hun (egoistische) hart kunnen zeggen nooit een orgaan van een ander aan te nemen. Noch een bloedtransfusie noch een dierbare begeleiden als ze dit nodig hebben!

Want dan pas, Kimberly, weet je zeker dat je vader ook spoedig aan de beurt is!
Laatst bijgewerkt door Nique op 06-03-04 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:08

Pellie schreef:

En daarnaast hoort doodgaan bij het leven dus waarom alles zo krampachtig onder controle willen houden?


Begrijp deze uitspraak trouwens ook niet zo goed, Pellie...
Stel dat het je kinderen aangaat!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:23

ik ben tegen die regeling:
omdat waarschijnlijk 80 % van de mensen het niet zal weten dat wanneer ze tegen donatie zijn dit moeten melden... (99 % van de bestuurders schijnt al niet te weten wat te doen/ hoe te handelen bij een voetgangersoversteekplaats/zebrapad)
daarnaast is het zo dat nog altijd ik of mijn naasten (als ik die beslissing niet meer zou kunnen nemen) beslissen over het hoe en wat en niet een wild vreemde...
men dan ook de regel moet veranderen dat wanneer een persoon/overledene een codicil bij zich draagt niet alsnog de nabestaanden om toestemming moeten worden gevraagd...
deze regel niet ingevoerd zal kunnen worden om de simpele reden dat er mensen zijn die vanuit hun overtuiging tegen kunne/zullen zijn zonder ooit een tegen verklaring te hoeven invullen..... (er zijn ook mensen die niet ge-ent willen worden tegen bij. polio zonder daar een schriftelijke verklaring voor te hoeven af te geven, waarom dan wel als je tegen donatie bent??????? )

ik ben trouwens voor donatie..heb geen codicil ( na 3 ingevuld te hebben en krijtgeraakt te zijn heb ik mijn naasten hierover op de hoogte gebracht) en heb dit niet ergens laten registreren omdat ik niet weet of ik ooit op termijn van gedachten zal veranderen...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:39

ik ben absoluut voor! Als je een ander kan redden met jou organen, waarom zou je dat niet doen. ik vind het persoonlijk wel een mooie gedachten dat ik dan toch een stukje voortleef in een ander lichaam.....

(bij deze schrijf ik dus geschiedenis....)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:12

Voor. Iemand die namelijk al lange tijd ziek is en niet meer in staat is zelf een keuze te maken, daar kunnen ze vaak geen organen van gebruiken.
En al die wachtlijsten zouden dan een stuk minder worden, en het aantal overlijdenen die overlijden omdat andere mensen hun organen mee hun graf in willen nemen, terwijl je er een ander zijn leven mee kan redden.
Stel je bent zelf nier-patient, je moet 2x per week spoelen, kan bepaalde dingen niet doen, ligt de halve week op bed/in ziekenhuis... en het kan nog wel anderhalf jaar duren voordat je kans hebt op een nier...
Dan zou je wel ineens voor zijn hoor, dat weet ik wel zeker Knipoog
Want heel veel mensen vullen nou niet het papier in, zeggen van mijn familie beslist maar bespaar je familie die moeilijke keuze op zo'n moment.

Wij hebben laatst ook die discussie moeten doen, ik was ziek dus moest een betoog houden maar ik weet van andere dat ze heel erg werden afgestrafd als je vaak "ja maar" zei. Want dat is toestemmen en vervolgens tegenspreken Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:29

Ethelate schreef:
Voor. Iemand die namelijk al lange tijd ziek is en niet meer in staat is zelf een keuze te maken, daar kunnen ze vaak geen organen van gebruiken.
En al die wachtlijsten zouden dan een stuk minder worden, en het aantal overlijdenen die overlijden omdat andere mensen hun organen mee hun graf in willen nemen, terwijl je er een ander zijn leven mee kan redden.
Stel je bent zelf nier-patient, je moet 2x per week spoelen, kan bepaalde dingen niet doen, ligt de halve week op bed/in ziekenhuis... en het kan nog wel anderhalf jaar duren voordat je kans hebt op een nier...
Dan zou je wel ineens voor zijn hoor, dat weet ik wel zeker Knipoog
Want heel veel mensen vullen nou niet het papier in, zeggen van mijn familie beslist maar bespaar je familie die moeilijke keuze op zo'n moment.

Wij hebben laatst ook die discussie moeten doen, ik was ziek dus moest een betoog houden maar ik weet van andere dat ze heel erg werden afgestrafd als je vaak "ja maar" zei. Want dat is toestemmen en vervolgens tegenspreken Knipoog


Stel niemand heeft meer zieke organen..........
Je kunt tig stellingen bedenken, echter iemand heeft een mening en dat is zijn of haar goed recht. Om dan tijdens een discussie iemand onderuit te halen met een "goedkoop" cliche.....

Immers met een nierziekte zou je ook kunnen stellen dat je je "reserve" nier zou moeten afstaan als iemand anders die nodig blijkt te hebben..
Dat van alle inwoners de benodigde gegevens geregistreerd worden en je opgeroepen kunt worden om je nier af te staan....

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:30

mobick schreef:
ik ben absoluut voor! Als je een ander kan redden met jou organen, waarom zou je dat niet doen. ik vind het persoonlijk wel een mooie gedachten dat ik dan toch een stukje voortleef in een ander lichaam.....


Hierdoor zijn juist bepaalde religieuze groepen tegen het ontvangen van donor materiaal (bloed, organen etc). Zij denken dat het lichaam niet meer van hun is en je weet niet van wie je de bv organen hebt gekregen. Volgens hun zienswijze kun je dus een deel van een bijvoorbeeld crimineel in je krijgen, hierdoor is jouw lichaam niet 'zuiver' meer.. (en voor de echte die hards zou het je ziel en psyche kunnen aantasten etc etc.)..

Ik ben voor, want veel mensen zijn te laks etc, wel zou er dan meer voorlichting moeten komen (bijvoorbeeld langs komen op middelbare scholen oid) en daar ook de mogelijkheid geven aan te geven wanneer je niet wilt, dit dus ook makkelijker maken..

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:37

Manon 2 schreef:
Misja, kun je misschien uitleggen waarom je het niet wilt? Ben ik erg benieuwd naar, zeker ook omdat je er dan onmiddellijk onderschrijft dat je wel vindt dat mensen die niet-geven wel mogen ontvangen.



Neej, ik heb geen behoefte dat hier op Bokt neer te zetten, sorry. Dat is erg persoonlijk, en ik heb er weinig zin in dat mensen daar over gaan discussiëren of tegenin gaan.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:54

Tegen
Ik bepaal zelf wat ik vind en doe en vind het erg ver gaan om bezwaar in te dienen omdat anders iemand anders gaat bepalen over wat er gebeurt.
Als ik zelf niet meer in staat zou zijn om voor mijzelf te bepalen dan doen mijn naasten dat wel en niet een vreemde.

In dit specifieke geval: Ik heb aangegeven op mijn codicil dat na mijn dood mijn naasten mogen bepalen wat ze doen.
Naar mijn naasten heb ik al aangegeven dat ik het prima vind als ze tot donatie besluiten. Ik merk het niet maar zij moeten ermee kunnen leven.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:07

Ik ben voor. Deze procedure is al in veel landen ingevoerd. Het helpt zo erg met het verkorten van de wachtlijsten! Als jij het niet wil. Kun je het toch net zo goed gewoon aangeven. En als je daar te lui voor bent... Pech. Het is gewoon beter als je het aan moet geven als je het NIET wil!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:10

ik ben tegen
en ik heb ook geen donorcodicil

wel weten mijn ouders en familie dat als ik echt dood ben of niet meer te redden ben, dat ze alles van me mogen hebben (behalve miijn pincode Tong uitsteken )
maar als toevallig de koningin int ziekenhuis ligt en toevallig een hart ofzo nodig heeft, en ik toevallig na een zwaar ongeluk het ziekenhuis in kom... dan wil ik die donorcodicil niet op mijn zak hebben

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:18

En als daar dan een kind van 6 jaar ligt? dan ook niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:28

Ik ben er tegen. Het is míjn lichaam, ik beslis zelf wel wat er mee gebeurd. Dat hoeft iemand anders niet voor mij te doen. Scheve mond

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:35

mobick schreef:
En als daar dan een kind van 6 jaar ligt? dan ook niet ?



ik bedoel ermee, als de koningin een hart nodig heeft, gaan ze misschien minder moeite doen om mij te redden Knipoog snap je??
pff voor de rest mag de koningin ook wel een van mijn organen hebben als ik dood ben hoor
mjah liever geef ik het aan een minder bedeeld iemand(nee geen alochtonen, maar gewoon mensen die het minder breed hebben , of idd een jong kind.... maar kdenk niet dat een orgaan van een volwassene in een kind van 6 kan,wel??

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 00:25

Heeeeel erg bedankt voor al jullie hulp!! Jullie helpen me echt onwijs!! Tot nu toe heb ik de volgende argumenten opgesteld:

(tekens die ik gebruik in mijn tekst:
- : argument
o : weerlegging van een tegenargument
huidige systeem : systeem dat we nu hebben m.b.t. orgaandonatie: je bent alleen donor als je 't opgeeft
dat systeem : systeem waar ik mijn betoog over houdt: je bent automatisch donor, tenzij je bezwaar aantekent)

VOOR

1. Nadelen van het huidige systeem

- sterven voor 18e jaar – organen verloren als ouders niet (kunnen) beslissen
er zijn wel mensen die wel aangeven donor te zijn en dus hun donorcodicil meedragen, maar deze niet meedragen…. – zo gaan er veel organen verloren

2. Keuze om wel of niet orgaandonor te worden

- veel mensen doen geen opgave door nalating of doordat ze de keuze (te) moeilijk vinden
- lange wachtrij doordat mensen niet genoeg nadenken over zo’n belangrijke keuze; bij het andere systeem moeten de mensen er wel over na gaan denken

3. Consequenties die dat systeem met zich meebrengt

- je verlengt/redt er een mensenleven mee; waarom niet na je dood een ander er blij mee maken
- mensen laten vaak de keus over aan nabestaanden – als jij er niet meer bent, mogen zij aangeven wat ze het liefst willen dat er met jou gebeurt;
deze keus is te moeilijk voor nabestaanden – je moet er nu zelf echt over nadenken

TEGEN

1. Eventuele bezwaren

- zelfbeschikkingsrecht: zelf willen beslissen over lichaam, automatisch verplicht organen af te staan kan niet; de regering is niet de baas over mijn lichaam
o je beslist nog steeds alles zelf, alleen moet je het nu opgeven als je geen donor wil zijn en eerst als je wel een donor wilde zijn (er wordt alleen gezegd: in principe worden je organen afgestaan, tenzij je dat niet wil – nog steeds elke beslissing bij jou);
o als iemand op jonge leeftijd overlijdt en nabestaanden weten/willen dat haar organen niet worden afgestaan voor orgaandonatie, kan hier een speciale aanvraag voor worden gedaan
o het kan het verschil maken tussen leven en dood – waarom zou het dan niet kunnen dat de organen van overleden personen, die er zelf niets meer aan hebben, beschikbaar worden gesteld aan mensen die overlijden als ze ze niet krijgen
o de regering zou met deze regeling alleen maar doen wat het beste is voor de bevolking: de mensen zo goed mogelijk helpen;
- mensen die, al dan niet om het geloof, er toch voor kiezen om bezwaar aan te tekenen, blijven met een soort schuldgevoel achter
o over het algemeen zeggen de meeste geloofsgetuigenissen dat men zijn naaste moet liefhebben en dat de interpretatie van de geloofsuiting m.b.t. orgaandonatie verder bij hemzelf ligt; daarom is het voor gelovigen toch geheel eigen keuze
o als je per se tegen bent, is het een logische keus om een formuliertje op te sturen

2. Gevaren bij dat systeem

- ongewenst donor
o wanneer (oud genoeg voor) eigen mening: afzeggen; op 18e zou bij dat systeem een formuliertje toegezonden moeten worden zodat je duidelijk aan kan geven dat je geen donor wil zijn – hierdoor komt er ook duidelijkheid met betrekking tot de vraag wanneer en waarheen bezwaar aangetekend moet worden
- als je als donor stervende bent, zouden artsen niet zo hard voor je leven vechten als voor het leven van een niet-donor, omdat ze de organen van de donor graag ter beschikking willen krijgen
o dat is onzin, want als het zo zou zijn dat artsen weinig waarde hechten aan het leven van een patiënt, waarom zouden ze dan die organen willen om het leven van een ander te kunnen redden?
- de mensen die op sterven liggen op het moment dat dat systeem wordt ingevoerd, kunnen geen bezwaar meer aantekenen als ze geen donor willen zijn
o ook in dit geval kan een speciale aanvraag worden gedaan door de nabestaanden
o de organen van een groot aantal mensen dat op dat moment op sterven ligt kunnen hoogstwaarschijnlijk toch al niet worden gebruikt (door ouderdom, besmettelijke ziekten of andere te ernstige beschadigingen)
- de mensen die organen nodig hebben, hebben toch nog maar een paar jaar te leven
o de mensen die volgens artsen een orgaantransplantatie moeten krijgen, zouden dus sterven door de oorzaak dat het orgaan dat vervangen moet worden, ernstig aangetast of versleten is
o de mensen sterven dus vaak onnodig


Alle reacties zijn welkom!! Ik ontvang alles graag, ook aanvallingen ! Alvast weer erg bedant! Lachen