Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:52

Jup en ik vind het eigenlijk wel heel fijn.. Als ik ergens rijd waar ik me niet helemaal velig voel, vind ik dat altijd heel geruststellend.

Ik dacht eigenlijk dat alle hulpdiensten wel zo'n dingetje hadden waarmee je een ruit door kan krijgen en zo op die manier een autodeur los kan krijgen?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:06

Ik heb het uit laten zetten bij de garage.
In de stad kan ik altijd nog gewoon op mijn knopje drukken als ik dat fijn zou vinden.
Een tante van mijn man heeft een keer mensen voor haar ogen zien verbranden. Ze zagen het ongeluk gebeuren maar konden de deur niet open maken. Tegen de tijd dat er hulp met een hamer was, was het al voorbij.
Deze week weer zo‘n bericht in het nieuws. Er was heel snel een brandweer in burger bij (niet in dienstauto) maar voordat er een zwaar object gevonden was, escaleerde de boel al (electrische auto).
Zo ook recent een auto die te water geraakt was.

Ik heb zelf ook een keer achterin een brandende auto gezeten (3-deurs, dus ook niet super tof) en was blij dat we snel weg konden.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:49

De bmw heeft het niet maar de Kia had het wel. En die was ouder. Ik duw inderdaad wel op het knopje als ik ze dicht wil ‘s avonds. Anders wil ik graag altijd eruit kunnen, dat lijkt me zo eng.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:11

Ik heb dat automatisch op slot uitgezet. Ik werd daar helemaal gek van. Ik ben normaal helemaal niet claustrofobisch, maar dan ineens wel.
Lane assist is ook oliebol. Onze nieuwe Mazda heeft dat ook, moet het elke keer starten weer opnieuw uitzetten. Hij gooide me laatst bijna voor de bus. Dan rij ik liever de sloot in..

Avalanche

Berichten: 15992
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:38

Volgens mij ligt dat er erg aan hoe die software geprogrammeerd is? Mijn auto heeft het ook, maar hij stuurt niet zelf, of gooit me ergens voor. Hij wijst me er wel op als ik zonder bewuste stuurbeweging (bijvoorbeeld inhalen) de rijstrook verlaat.
Volgens mij verschilt het enorm per auto.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:26

Mijn vorige auto had dit ook, soms fijn, maar soms ook irritant, zeker op wegen buiten de bebouwde kom waar je maar 60 km mag (voorheen 80), hij wil dan in het midden van de weg rijden, is fijn met (grote) tegenliggers.
Uit zichzelf (mee)remmen was dan wel soms fijn :D

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:10

Die hele electronica is best eng. Stel dat je te water raakt dan functioneert niets meer, krijg je je raam niet meer open en je gordel niet los.

Avalanche

Berichten: 15992
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:30

Nee hoor, daar is het allemaal te goed voor geïsoleerd. Verbrandingsmotoren kunnen niet met water omgaan, als de luchtinlaat vol zit met water verstikt de auto zichzelf. De elektrische systemen werken via een ander circuit en krijgen power van de accu, die dan nog gewoon werkt.

Je deur ga je niet open krijgen door de waterdruk, maar je raam is gewoon een knopje wat werkt. Je gordel is een mechanisch systeem, niet elektrisch, dus ook die krijg je gewoon af. Oudere auto's en water waren een veel gevaarlijker combinatie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 01:00

Toevallig was er laatst een gevalletje e-auto te water. Omdat deze een flinke plons gemaakt had en er dus beschadigingen waren (bestuurder dood) was dat een hele happening met een grote kraan en een paraat staande brand isolatie container.

Maar in normaal geval is dat inderdaad geisoleerd.

Avalanche

Berichten: 15992
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 02:40

Het is vooral de klap idd waardoor er kabels losraken. Maar dat gebeurt ook op de weg. Op het moment dat je een flinke klapper maakt kan het ook zijn dat je je raam niet openkrijgt.
Het is de klap die het probleem is, niet het water.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:48

Sodera schreef:
Jup en ik vind het eigenlijk wel heel fijn.. Als ik ergens rijd waar ik me niet helemaal velig voel, vind ik dat altijd heel geruststellend.

Ik dacht eigenlijk dat alle hulpdiensten wel zo'n dingetje hadden waarmee je een ruit door kan krijgen en zo op die manier een autodeur los kan krijgen?


9van de 10x zijn niet de hulpdiensten, maar burgers als eerste ter plaatse, die niet standaard zoiets bij zich dragen helaas...

Ik vind het ook een eng idee.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:52

Moet het niet zo zijn dat de deuren bij een ongeval weer ontgrendelen?
Niet open kunnen krijgen bij een ongeval kan ook juist komen omdat het ontzet is.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:59

Blijkbaar gebeurd dat dus niet, of in iedergeval niet betrouwbaar genoeg.
Tegenwoordig heb je ook steeds meer verzonken handgrepen waardoor je de deur van buiten ook niet open kan doen als hij niet op slot is.
Daar werden laatst bij Tesla ook vragen over gesteld.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:51

Hebben jullie niet zo'n noodhamer is de auto liggen? Hier iig wel, dus je kan dan altijd een ruit intikken.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:55

Ik heb ook zo'n noodhamertje inderdaad... Ik dacht dat gordels niet meer los gaan als je te water raakt? Geen idee waarom eigenlijk? Er zit ook een mesje aan mijn hamer, zodat ik de gordel los kan snijden...

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:17

iirrssjjee schreef:
Hebben jullie niet zo'n noodhamer is de auto liggen? Hier iig wel, dus je kan dan altijd een ruit intikken.


Dacht zelfs dat het verplicht was
Heb een tesla overigens. Was net over het “ik kan potentieel gescalpeerd worden” heen :')
Lane assist kan ik eenvoudig uitzetten. Maar rij wel eens de auto van m’n ouders, een id4. Bij Hilversum op de a1 zit een stuk vluchtstrook waar de lijnen het wegdek kruizen. Dan wilt de auto de lijn volgen en de strook uitrijden. Ook hartverzakking kan ik je vertellen :Y)

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:18

Hier inderdaad 2 kanten een hamer met mesje. 1 bij de bestuurder in de deur en de ander bij de bijrijder in de deur.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:50

iirrssjjee schreef:
Hebben jullie niet zo'n noodhamer is de auto liggen? Hier iig wel, dus je kan dan altijd een ruit intikken.


Ja, maar daar heb je weinig aan als je zelf nog niet de helderheid van geest hebt vlak na de impact.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:38

Ik ga ervanuit dat hulpdiensten ook wel zo'n hamer meehebben?

Ik heb overigens altijd maar haar onder mijn cap. Zoveel verandert dat volume niet met 2/3 cm meer of minder. Ik heb een staart, gooi mijn hoofd voorover en zet dan de cap op.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:47

Raineri schreef:
iirrssjjee schreef:
Hebben jullie niet zo'n noodhamer is de auto liggen? Hier iig wel, dus je kan dan altijd een ruit intikken.


Dacht zelfs dat het verplicht was
Heb een tesla overigens. Was net over het “ik kan potentieel gescalpeerd worden” heen :')
Lane assist kan ik eenvoudig uitzetten. Maar rij wel eens de auto van m’n ouders, een id4. Bij Hilversum op de a1 zit een stuk vluchtstrook waar de lijnen het wegdek kruizen. Dan wilt de auto de lijn volgen en de strook uitrijden. Ook hartverzakking kan ik je vertellen :Y)

Niet in NL, in ieder geval.

Maar eigenlijk heeft vrijwel iedereen wel iets aan boord dat werkt, al is het de krik van je auto. In geval van leven of dood heiligt het doel alle middelen.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:16

fleurtjeuh schreef:
Hier inderdaad 2 kanten een hamer met mesje. 1 bij de bestuurder in de deur en de ander bij de bijrijder in de deur.

Als het losligt in de deur heb je er alsnog niks aan. Bij een flinke klap (of koprol) vliegt alles door je auto, nog los van het feit dat je ee waarschijnlijk niet bijkan omdat je gordels blokkeren.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:01

Hilli schreef:
fleurtjeuh schreef:
Hier inderdaad 2 kanten een hamer met mesje. 1 bij de bestuurder in de deur en de ander bij de bijrijder in de deur.

Als het losligt in de deur heb je er alsnog niks aan. Bij een flinke klap (of koprol) vliegt alles door je auto, nog los van het feit dat je ee waarschijnlijk niet bijkan omdat je gordels blokkeren.

Nee hoor, ze zijn vastgemaakt aan de deur zodat je er zittend met je rug tegen de leuning bij kan :)

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:23

Sizzle schreef:
iirrssjjee schreef:
Hebben jullie niet zo'n noodhamer is de auto liggen? Hier iig wel, dus je kan dan altijd een ruit intikken.


Ja, maar daar heb je weinig aan als je zelf nog niet de helderheid van geest hebt vlak na de impact.


Dat snap ik, maar als je een omstander bent, kun je die van jezelf pakken en gebruiken om de ruit in te tikken toch?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:31

De meeste omstanders kunnen zo ver niet eens denken tijdens een stress situatie.
Die trekken hooguit hun telefoon om te filmen. Maar dat is een ander probleem.

Avalanche

Berichten: 15992
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:12

xMyrth schreef:
Ik heb ook zo'n noodhamertje inderdaad... Ik dacht dat gordels niet meer los gaan als je te water raakt? Geen idee waarom eigenlijk? Er zit ook een mesje aan mijn hamer, zodat ik de gordel los kan snijden...

Gordels gaan zeker wel los.
Het probleem is vaak dat mensen in paniek raken en ze niet los krijgen. Maar autofabrikanten zijn verplicht om de gordels zo te maken, dat ze in alle gevallen los kunnen.


Raineri schreef:
iirrssjjee schreef:
Hebben jullie niet zo'n noodhamer is de auto liggen? Hier iig wel, dus je kan dan altijd een ruit intikken.


Dacht zelfs dat het verplicht was
Heb een tesla overigens. Was net over het “ik kan potentieel gescalpeerd worden” heen :')
Lane assist kan ik eenvoudig uitzetten. Maar rij wel eens de auto van m’n ouders, een id4. Bij Hilversum op de a1 zit een stuk vluchtstrook waar de lijnen het wegdek kruizen. Dan wilt de auto de lijn volgen en de strook uitrijden. Ook hartverzakking kan ik je vertellen :Y)

Oh dat geloof ik :')

Die software heeft nog genoeg ruimte voor verbetering in veel auto's :')