Wat is geluk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:07

Biepmiep schreef:
Geluk is ook beseffen dat je geluk hebt....


Idd zo wou ik het ook omschrijven. tot mijn 18e geluk gehad maar helaas niet ervaren. Wou dat ik weer zo was als toen en ik weer geluk kan krijgen in mijn leven en dit keer ook ervaren. Moelijk omschreven voor anderen maar vat hem zelf wel.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:37

Gelukkig zijn is voor mij dat je lekker in je vel zit en van het leven geniet (en daar horen vrienden natuurlijk ook bij Lachen )

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:41

Geluk?

Iets wat ik niet heb in ieder geval..

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:57

Geluk:

Afbeelding

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:19

Geluk zit hem {voor mij} in de kleine dingetjes,
als ik naar me paard ga en hij hinnikt naar me dan ben ik gelukkig,
als het mooi weer is en ik rij met hem buiten.
Iedereen is wel eens gelukkig geweest, en mssn zonder dat te beseffen maar je moet gewoon goed zoeken naar het geluk!

vindt die van Jac ook goed!!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:10

Geluk hebben is als je net naast een hondendrol stapt ipv erin Haha!
Sorry ben melig.

Geluk hebben, of gelukkig zijn zijn voor mij 2 hele andere dingen.
Gelukkig zijn is het gevoel of je de hele wereld aankan.
Ik kan gelukkig genieten van hele kleine dingen.
Je moet de mooie dingen eruit halen, en van de mindere leren Lachen

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:12

liefde en vriendschap is geluk, thuiskomen in een warmnestje elke dag opnieuw.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:31

MiZzLoVe schreef:
Geluk hebben is als je net naast een hondendrol stapt ipv erin Haha!


Over dat soort geluk heeft Herman Finkers ooit een liedje geschreven. Zal het eens opzoeken op internet en anders tik ik het wel over uit een van zijn boekjes. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:37

"Iedereen ontdekt, vroeg of minder vroeg in zijn leven, dat het volmaakte geluk onbereikbaar is, maar weinigen staan stil bij het omgekeerde: dat hetzelfde geldt voor het volmaakte ongeluk. De krachten die zich tegen deze beide uitersten verzetten zijn van dezelfde aard: ze komen voort uit onze menselijke staat, die niets dat oneindig is verdraagt."

Primo Levi - is dit een mens

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:58

Karin"]
[quote="MiZzLoVe schreef:
Geluk hebben is als je net naast een hondendrol stapt ipv erin Haha!


Over dat soort geluk heeft Herman Finkers ooit een liedje geschreven. Zal het eens opzoeken op internet en anders tik ik het wel over uit een van zijn boekjes. Haha!
[/quote]

Haha dat wil ik dan wel lezen, ben benieuwd Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:05

geluk = geen lijden, geen verlangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:11

maar als je nergens meer naar verlangt, waarom zou je dan nog je bed uitkomen?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:24

SuperPepeijn schreef:
geluk = geen lijden, geen verlangen.


Verlangen kan ook geluk zijn, kan erg prettig zijn.

Ik omschrijf geluk zo´n beetje als alles zo´n beetje your way gaat dus zoals je het graag zou willen.
Helaas besef je pas dat je geluk had of gelukkig was als het voorbij is.

Hierdoor leer je wel bewuster te leven. Ik merk nu dat ik dubbel van mooie momenten geniet omdat ik weet dat het zo weer voorbij kan zijn en ik er nu van moet genieten, me bewust zijn van het geluk van het moment. Dat kunnen ook kleine dingetjes zijn.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:27

Zie mijn onderschrift Haha!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:31

Ik denk dat het te maken heeft met "innerlijke rust" tevreden zijn met wie je bent, wat je hebt (bereikt), want dan pas kun je genieten van die kleine dingen, zoals in de ochtendmist op je paard door het bos rijden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:17

Mist, jij omschrijft het ook mooi met die innerlijke rust .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:18

Zep schreef:
maar als je nergens meer naar verlangt, waarom zou je dan nog je bed uitkomen?
verlangen staat in de weg van geluk, omdat je hunkert naar iets wat je niet hebt. dat wekt onvrede op, misschien niet direct maar wel op den duur.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:23

Maar zou je je geluk ook verder kunnen uitdiepen?
Ik bedoel als je vind dat je gelukkig bent, maar je zou het nog leuk vinden als je nog een bepaald iets wil bereiken. Diep je dan je geluk nog verder uit, of vind je dat dat je minder gelukkig bent/wordt?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:23

Karen Armstrong:

Citaat:
Soms werd deze zoektocht geassocieerd met bet heimwee naar bet paradijs. Vrijwel iedere cultuur kent een mythe over een gouden eeuw aan bet begin der tijden, waarin mensen en goden op ongecompliceerde wijze samen leefden en bet goddelijke niet werd ervaren als een verre, explosievekracht maar als een dagelijks levensfeit.
De mensheid beschikte daarin over hogere machten: er was geen dood, geen ziekte, geen onenigheid. De mensen hunkerden ernaar terug te keren naar die oorspronkelijke toestand van gelukzaligheid en harmonie en meenden dat bet leven zo had kunnen zijn, als er geen oerzonde was geweest.

Tegenwoordig geloven wij misschien niet meer in een aards paradijs of een tuin van Eden, maar bet verlangen naar iets dat anders is dan bet onvolmaakte heden, blijft bestaan. Er bestaat een ingeboren overtuiging dat bet leven zo niet bedoeld is: wij verlangen naar wat had kunnen zijn, betreuren de voorbijgaande aard van bet aardse bestaan en voelen ons gekrenkt door de dood. Wij worden geplaagd door bet gevoel dat er volmaaktere relaties mogelijk zijn en stellen ons een wereld voor van harmonie en heelheid, waarin wij ons volkomen 1 kunnen voelen met onze omgeving, in plaats van ertegen te moeten strijden. Dit verlangen naar een ontoegankelijk paradijs dat onherroepelijk verloren blijft, klinkt tegenwoordig door in populaire liederen, in romans en in de utopische fantasieen van filosofen, politici en adverteerders. Psychoanalytici brengen dit verlangen in verband met de scheidingspijn die we hebben ervaren bij de geboorte, toen we met geweld voorgoed uit de buik van ooze moeder werden verstoten. Tegenwoordig trachten veel mensen die paradijselijke harmonie terug te vinden in kunst, drugs of seks...

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:44

Ik vind dat Cody een prachtige uitspraak heeft opgeschreven!! Geluk en gelukkig zijn zijn totaal verschillende dingen. Kleine alledaagse dingen kunnen mij gelukkig maken, maar buiten de doorgaanse werkelijke dingen voel ik me ook gelukkig door sommige dromen. Terwijl ik half dromend uit mijn slaap ontwaak, krijg ik sommige dingen mee die ik in mijn droom beleefd heb. Soms word ik daar ook heel even gelukkig van, terwijl ik die aan het eind van de dag weer vergeten ben! En op het moment ben ik erg gelukkig met mijn leven

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:13

SuperPepeijn schreef:
Karen Armstrong:

Citaat:
Soms werd deze zoektocht geassocieerd met bet heimwee naar bet paradijs. Vrijwel iedere cultuur kent een mythe over een gouden eeuw aan bet begin der tijden, waarin mensen en goden op ongecompliceerde wijze samen leefden en bet goddelijke niet werd ervaren als een verre, explosievekracht maar als een dagelijks levensfeit.
De mensheid beschikte daarin over hogere machten: er was geen dood, geen ziekte, geen onenigheid. De mensen hunkerden ernaar terug te keren naar die oorspronkelijke toestand van gelukzaligheid en harmonie en meenden dat bet leven zo had kunnen zijn, als er geen oerzonde was geweest.

Tegenwoordig geloven wij misschien niet meer in een aards paradijs of een tuin van Eden, maar bet verlangen naar iets dat anders is dan bet onvolmaakte heden, blijft bestaan. Er bestaat een ingeboren overtuiging dat bet leven zo niet bedoeld is: wij verlangen naar wat had kunnen zijn, betreuren de voorbijgaande aard van bet aardse bestaan en voelen ons gekrenkt door de dood. Wij worden geplaagd door bet gevoel dat er volmaaktere relaties mogelijk zijn en stellen ons een wereld voor van harmonie en heelheid, waarin wij ons volkomen 1 kunnen voelen met onze omgeving, in plaats van ertegen te moeten strijden. Dit verlangen naar een ontoegankelijk paradijs dat onherroepelijk verloren blijft, klinkt tegenwoordig door in populaire liederen, in romans en in de utopische fantasieen van filosofen, politici en adverteerders. Psychoanalytici brengen dit verlangen in verband met de scheidingspijn die we hebben ervaren bij de geboorte, toen we met geweld voorgoed uit de buik van ooze moeder werden verstoten. Tegenwoordig trachten veel mensen die paradijselijke harmonie terug te vinden in kunst, drugs of seks...

een abbo'tje op de b's Klinkt wel aannemelijk, maar 't paradijs zou ik toch veranderen naar welvaart. En welvaart is niet zomaar rijk zijn, want rijk zijn kun je op verschillende manieren zijn.

Ik voelde mij vanmiddag tevreden, even geknuffeld met het paardje die lief stil stond tot 't baasje weer klaar was met 't gekke gedoe met op de achtergrond een mooi liedje.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:33

in de tijd waar dit stukje over gaat, was er niet zoveel (materiele) welvaart, dees Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:52

ik doelde meer op geestelijke welvaart Lachen