Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:20

Machie schreef:
En dat is niet eens zo’n eind vanaf Heeten..


;( ;( ;(

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:51

Heeft er iemand vanavond spektakel?

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:53

Nee vanavond is het enkel in Scandinavië. De media wist het leuk te brengen dat er vanavond weer wat was te zien. :') KP was even hoog vanmiddag, maar zakte gaandeweg in als een baksteen.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:55

-O- dan stop ik met elk kwartier had aan trekken en naar de rand van mijn tuin lopen vanavond...

Heb wel mooi zicht gehad op Venus en Jupiter

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:56

ja, die zijn niet te missen :)

snorkel1986

Berichten: 3028
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:06

Machie schreef:
Kinke schreef:
Machie, ongelooflijk! Bij Olst bewolking en niks te zien :(


En dat is niet eens zo’n eind vanaf Heeten..

Buitengebied raalte ook rond 22. De honden buiten gehad en op gelet maar ook niks gezien helaas

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:11

Gisteren was er helaas niets. De kp index liep rond kwart over 10 op tot 4. Maar dat was net te weinig. De app gaf aan dat het net boven Nederland zichtbaar was, maar niet bij ons. Ik heb nog wel even buiten gestaan. Maar helaas. Dus maar wat startrails gemaakt.
De vlek op de ene foto is van iets wat verder weg voor tegenlicht zorgt. Eigenlijk best wel grappig om te zien vind ik. In de eerste foto zie je een lensflare door de maan. Dat is het nadeel van een 7mm lens. Maar toch vind ik het voor nachtfotografie een geweldige lens.

Afbeelding
Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:18

Wat een gave foto's!

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:29

Gave foto's Germie!

Ik las net dat tm 3 maart nog een hoge activiteit is en er een hele kleine kans is. En anders eind maart weer een kans dan is de activiteit ook hoog.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:46

De activiteit heeft gemiddeld genomen een cyclus van 27 dagen. Maar zo veel activiteit als maandag is iets wat amper voor komt. Daarnaast klopt de cyclus nooit helemaal en zit je ook nog met de stand van de maan, het magnetisch veld, en dergelijke. Met een sterk magnetisch veld mag de kp index hoog zijn, maar zie je het nog niet. Ook heb je niets aan een kp index die hoog is als het overdag licht is. Daarom zie je het in de zomer ook niet, het is er natuurlijk wel gewoon.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:49

germie schreef:
Gisteren was er helaas niets. De kp index liep rond kwart over 10 op tot 4. Maar dat was net te weinig. De app gaf aan dat het net boven Nederland zichtbaar was, maar niet bij ons. Ik heb nog wel even buiten gestaan. Maar helaas. Dus maar wat startrails gemaakt.
De vlek op de ene foto is van iets wat verder weg voor tegenlicht zorgt. Eigenlijk best wel grappig om te zien vind ik. In de eerste foto zie je een lensflare door de maan. Dat is het nadeel van een 7mm lens. Maar toch vind ik het voor nachtfotografie een geweldige lens.

[ [url=m/t8LEz9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pUrYac.jpg]Afbeelding[/url] ]


Toffe foto's zo!

Maar er was wel wat acitivteit hoor. Alleen super licht zefls dat het op de foto bijna niet te zien was.

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 13:03


Jessy_luna
Berichten: 294
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:44

Oh daar woon ik...

Texas02

Berichten: 4659
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:21

Ik zag de melding pas veel te laat op mijn telefoon. Maar het regende hier, dus er is vast niets te zien geweest..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37289
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:27

Oh tot hoe zuidelijk was het te zien? Gisteravond met hond uitlaten in het echt stikdonker, geen strooilicht en vrij uitzicht over het noorden dacht ik, verhip dat lijkt wel noorderlicht. .maar dat kan toch niet zo zijn :? Zo zuidelijk en nu nog

Texas02

Berichten: 4659
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:33

Ik denk tot best wel ver als ik die foto hierboven zo zie. Die is echt best sterk!

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:40

Hoe komt het dat het op foto veel beter te zien is dan met blote oog?

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:30

Omdat het een foto met lange belichting is. In Noorwegen heb ik ook wel eens een vage wolk gefotografeerd’s avonds. Was ook het noorderlicht, maar met blote oog niet of nauwelijks te zien. Alleen met een lange belichting zag je het goed

Texas02

Berichten: 4659
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:47

Het is hier alweer vrijwel helemaal bewolkt, dus ik heb voor vandaag ook weinig hoop. Op dit moment is het ook nog niet sterk genoeg helaas volgens de website..

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 08:32

Gisteren een poging gedaan bij de pier van Oterdum. Als kind daar met mijn ouders geweest en het is helemaal niet ver van mijn huis. Maar wat is het er veranderd, veel windmolens en lichtvervuiling. Nu was het noorden vrijwel lichtvervuilingvrij, maar het was en niet helder genoeg en dit keer was een kp van 3.67 niet hoog genoeg. Volgens de overzichtskaart stond ik wel op de rand van activiteit, maar niets dus. Het was helderder dan de avond er voor en als de activiteit zo was als 27 februari, dan had je het echt wel kunnen zien. Maar helaas, er was niets te zien.

Een avond eerder was er erg veel activiteit, ik heb zelfs een kp van 6 gezien en bijna de hele kaart van Nederland was grijs (minimale activiteit), maar het was veel te bewolkt.

Ik denk dat we het niet snel meer zo mooi te zien krijgen als in februari. Dat was voor Nederland echt uniek. De zonnestorm van eergisteren was echter ook uniek, maar ja, dan moet het weer nog meewerken en het tijdstip waarop het de aarde raakt. Gisteren overdag was het helder, was er een activiteit van 6, maar ja, daglicht.

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:33


Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 15:05

karuna schreef:
Oh tot hoe zuidelijk was het te zien? Gisteravond met hond uitlaten in het echt stikdonker, geen strooilicht en vrij uitzicht over het noorden dacht ik, verhip dat lijkt wel noorderlicht. .maar dat kan toch niet zo zijn :? Zo zuidelijk en nu nog


Als het al zichtbaar was op zuidelijke plekken dan was dat via de camera enkel te zien, niet met het blote oog. En dat geldt voor Nederland eigenlijk altijd, heeel af en toe zoals 3 weken terug is het dan heel even een paar min met het blote oog te zien, maar dat is dan extreem zeldzaam.

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:36

Vanavond weer een kansje volgens noorderlichtjagers.nl !!

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 20:40

Klopt ja, we hebben het er net over op Discord. Wel enkel een fotografische kans in het uiterste noorden :j

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:06

Noorderlichtjagers
* Noorderlicht mogelijk komende nachten *
UPDATE (20.50)

Een zonnestorm is vanmiddag bij de aarde aangekomen. Dit veroorzaakte een flinke schok bij de magnetometers. De komende dagen komen er wellicht nog meer schokfronten binnen, dus dan is er noorderlicht mogelijk.

Hoe groot de kans op noorderlicht is de komende nachten is helaas nog niet te zeggen. Ook niet hoe groot of zichtbaar het zal zijn. Vannacht zou er al iets kunnen komen, maar ook morgennacht of overmorgen. Houdt de social media in de gaten voor actuele info.



Gekopieerd van hun fb pagina