Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:52

Geldt dat niet alleen voor zakelijker verkopers en niet voor partikulieren ?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:03

Dat ligt wel iets genuanceerder. Bij marktplaats heb je als verkoper een heel stappenplan waaraan je pakket moet voldoen voor de kopersbescherming.

Je bent inprincipe gewoon verantwoordelijk voor dat het pakket bij de koper aan komt. Je bent als verkoper ook altijd degene die een onderzoek bij de postnl moet laten instellen. De koper kan dat niet. Als het pakket vervolgens kwijt is dan krijg je ook als verkoper een bedrag van postnl of dhl betaald. Vaak is dit een kiloprijs maar als je het verzekerd verstuurd dan die waarde.

Je kunt niet zomaar je handen er af trekken en zeggen jammer joh!
Marktplaats zal ook eerst het onderzoek afwachten voor zij iets gaan doen.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:13

Klopt niet, ik heb nu een pakket dat kwijt is (ik ben koper) en ik moest een onderzoek laten instellen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:15

Normaal gesproken kan je dat als koper niet hoor.

Dat zegt elke vervoerder. Heb het ook meerdere keren meegemaakt zowel dhl als postnl en altijd krijg je te horen. De verkoper moet een onderzoek in stellen. De koper kan dat niet.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:17

Nee meestal is dat niet nee.
De verkoper moet dat onderzoek instellen en als die niks meer van zich laat horen kun je niets meer.
Met winkels vaak geen probleem maar bij particulieren soms wel.

elinedeau95

Berichten: 1195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:33

Pffff ik heb nu verschillende kopers die reageren met vraagprijs, ik zeg wat ik er voor wil en dan nooit meer reageren. Sommige zeggen nog dat ze het willen maar dan reageren ze niet meer. Ook niet als je er nog naar vraagt

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:51

Even van een rechtswebsite geplukt:
Citaat:
-Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken.
-Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
-Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
-Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.
-Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.


Voortaan dus in alle advertentie opnemen 'verzending op risiko koper'. !!

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:27

Dat zet ik er inderdaad altijd in :j

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:51

Spenk schreef:
Normaal gesproken kan je dat als koper niet hoor.

Dat zegt elke vervoerder. Heb het ook meerdere keren meegemaakt zowel dhl als postnl en altijd krijg je te horen. De verkoper moet een onderzoek in stellen. De koper kan dat niet.

Betaald via betaalverzoek van marktplaats moet je als koper het onderzoek laten instellen omdat jij de dienst hebt afgenomen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:59

Ik heb dat meermaals gehad via marktplaats betaalverzoek. Alle keren moest het via de verkoper.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:03

Ik heb het deze week anders ervaren. ;)

Tamara

Berichten: 10445
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:56

Ook frustrerend, ik kwam gisteren meerdere namaakproducten tegen. Gemeld bij Marktplaats, maar gelijk automatische respons dat er niets mee gedaan wordt. Nog een keer extra bezwaar gemaakt met extra bewijs, maar wederom afgewezen. Contact gehad met verkoopster, die lachte me uit want wist dondersgoed dat ze fout zit maar beweerde dat ze het eerlijk vertelt aan kopers maar anders het niet op mp kan zetten. En ondertussen kan zij dus leuk binnenlopen op iets wat duidelijk van Ali komt. :n

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 07:31

Tamara schreef:
Ook frustrerend, ik kwam gisteren meerdere namaakproducten tegen. Gemeld bij Marktplaats, maar gelijk automatische respons dat er niets mee gedaan wordt. Nog een keer extra bezwaar gemaakt met extra bewijs, maar wederom afgewezen. Contact gehad met verkoopster, die lachte me uit want wist dondersgoed dat ze fout zit maar beweerde dat ze het eerlijk vertelt aan kopers maar anders het niet op mp kan zetten. En ondertussen kan zij dus leuk binnenlopen op iets wat duidelijk van Ali komt. :n

Ik denk dat ik weet over welk artikel het gaat.
Had haar ook een bericht gestuurd als ze wist dat ze namaak verkocht. En ja dat wist ze en ik mocht een aannemelijk bod doen :+
Heb maar gezegd dat als ik die rommel wou het dan wel zelf voor 17/18 euro kon kopen bij Ali en niet bij haar voor 40 euro
Maar er zullen genoeg zijn die erin trappen.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:17

Ik heb een auto te koop. Iemand stuurde gisteren een bericht of we er even over konden bellen. Vanochtend gebeld (al was hij 25 minuten later met bellen dan afgesproken). Hij wil de auto voor een redelijk bod, maar het is voor een collega en die zou dan vandaag gaan appen hoe laat hij morgen kan komen.

Tegelijkertijd heb ik iemand op de app die m morgen wil komen kopen om 11 uur voor 250 euro minder. Het is veel geld, maar ik heb er nog geen vertrouwen in dat die eerste gast gaat komen opdagen...

Wat zouden jullie doen?

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:19

Zeggen dat er meer animo is en dat je niet reserveert.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:51

Tegen de tweede zeggen dat je een afspraak hebt en dat even wilt afwachten.

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:27

Ik heb afgelopen woensdag iets verkocht maar ik heb de betaling nog niet op mijn rekening ontvangen.
Hoe kun je terug zien als het per ongeluk met kopersbescherming is verkocht?

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:11

Alja schreef:
Ik heb afgelopen woensdag iets verkocht maar ik heb de betaling nog niet op mijn rekening ontvangen.
Hoe kun je terug zien als het per ongeluk met kopersbescherming is verkocht?

Afbeelding
Staat er bij. Overigens kon ik het niet uitschakelen en op goed vertrouwen maar laten staan, is wel gebruikt door de koper maar wel netjes gelijk bevestigd toen het is aangekomen gelukkig.

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:25

Afbeelding
Staat er niet bij, had het ook niet verwacht omdat ik het eigenlijk nooit doe maar heb het geld nog niet en dat is dus wel vreemd

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:22

Als het al vanaf woensdag verkocht is dan zou je idd wel mogen verwachten dat het geld er al zou zijn of je moet wel een heel trage bank getroffen hebben.
Zou het kunnen dat de koper niet genoeg geld op de rekening had staan en dat het dus gestorneerd is ??

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:26

DubbelFun schreef:
Als het al vanaf woensdag verkocht is dan zou je idd wel mogen verwachten dat het geld er al zou zijn of je moet wel een heel trage bank getroffen hebben.
Zou het kunnen dat de koper niet genoeg geld op de rekening had staan en dat het dus gestorneerd is ??

Dat kan volgensmij niet je moet met ideal betalen en dat lukt alleen wanneer je geld op de rekening hebt.

Tamara

Berichten: 10445
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:25

Alja schreef:
Tamara schreef:
Ook frustrerend, ik kwam gisteren meerdere namaakproducten tegen. Gemeld bij Marktplaats, maar gelijk automatische respons dat er niets mee gedaan wordt. Nog een keer extra bezwaar gemaakt met extra bewijs, maar wederom afgewezen. Contact gehad met verkoopster, die lachte me uit want wist dondersgoed dat ze fout zit maar beweerde dat ze het eerlijk vertelt aan kopers maar anders het niet op mp kan zetten. En ondertussen kan zij dus leuk binnenlopen op iets wat duidelijk van Ali komt. :n

Ik denk dat ik weet over welk artikel het gaat.
Had haar ook een bericht gestuurd als ze wist dat ze namaak verkocht. En ja dat wist ze en ik mocht een aannemelijk bod doen :+
Heb maar gezegd dat als ik die rommel wou het dan wel zelf voor 17/18 euro kon kopen bij Ali en niet bij haar voor 40 euro
Maar er zullen genoeg zijn die erin trappen.


Dan hebben we het idd over dezelfde. Vind het wel frustrerend dat er zo'n automatische respons bij marktplaats achter zit. Wellicht helpt het als jij ze ook nog even rapporteert <<)

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:57

Stille meelezer hier, ik handel maar weinig op marktplaats, maar vind het leuk om hier mee te lezen :+ ..

Ik heb nu zelf een robotstofzuiger te koop staan en hier, via een berichtje, een bod op gehad van "de verzamelaar".
Als ik zijn profiel open zie ik dat hij/zij 8 jaar actief is op markplaats, maar lijk ik geen reviews/sterren te kunnen zien... kijk ik nu verkeerd? En wel of niet vertrouwen?

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:24

Iemand enig idee hoe het zit met een retour zending via vinted?
Ik had een kapot artikel ontvangen.
Verkoper ging akkoord voor retourzending. Helaas wel weer op mijn kosten terug gezonden. Binnen het gestelde termijn van vinted terug gestuurd. Maar verkoper lijkt het maar niet op te halen bij het pakketpunt. Gaat het dan weer terug naar mij, komt het geld dan ook niet bij mij terug? Ik kan er niks op vinden bij vinted, iemand enig ervaring?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:40

Als jij het verstuurd hebt (en daar is bewijs van), dan zou dat volgens mij voldoende moeten zijn om je geld terug te krijgen.