Bokt brillen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:05

Miep schreef:
Nu loopt die stomme Jamai ermee, en heeft iedereen zo'n soort bril.


Dat is nu juist de grap: iedereen liep al met zo'n bril voordat Jamai bekend werd, die waren namelijk toen net erg in de mode Lachen Ik heb zelf ook zo'n soort bril en die had ik ook al voor de Jamai gekte

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:10

Pervinco schreef:
Het valt me trouwens op dat er behoorlijk wat mensen slechtere ogen dan mij hebben. De opticien zat bij mij, toen ik op mijn 'top' (dal) zat, in paniek over mijn ogen, hij meende dat het niet veel verder achteruit moest gaan of ik zou aardig hard in de richting van (deels) blind gaan... Scheve mond


Hmmmm... de laatste keer heeft de opticien bij mij hetzelfde gezegd. Ik zit nu op -15 en -12,5. Hij zei dat ik me maar vast moet voorbereiden op blind worden. Boos!
Hoe kun je je daar nu op voorbereiden? Alvast een cursus braille volgen Verward

Toch was de oogarts erg tevreden en omdat ik eerlijk gezegd meer vertrouwen heb in een oogarts dan in een opticien, houd ik me liever aan de oogarts vast.
Laat je niet gek maken door opticien!

MootjeKJarig

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:23

Siempie schreef:
De uitleg die mijn opticien heeft gegeven. Normaal hoort een oog de vorm te hebben van een voetbal, wanneer je een cillinder hebt lijkt het qua vorm meer op een rugbybal. Die cillider corrigeert dat. Wat het effect is op je ogen is volgens mij je "richtingsgevoel". Met andere woorden..jij denkt dat in de verte een paaltje staat recht tegen over je, maar in werkelijkheid staat die meer naar rechts bijvoorbeeld. Het is moeilijk de dingen op de juiste plaats ( in 3d) te plaatsen.

Ik heb een cillinder van -o,25 en 0,5. Dit is wel een mijn glazen van mijn bril verwerkt maar nooit in mijn lenzen ( die zijn er wel trouwens). Nooit echt last van gehad dat ze daar niet inzitten.


Volgens mij hebben wij dezelfde opticien, ik heb echt exact dezelfde uitleg gehad... (Van Els in Heemskerk?)

Mij is verteld dat er wel lenzen bestaan met een cylinder, maar dat dat erg vervelend zit. Je lens verschuift namelijk een beetje, elke keer als je met je ogen knippert. En ronde lens is overal even rond en dan maakt het niet uit hoe hij terecht komt, maar een min of meer ovale lens moet steeds op precies de juiste positie terugschuiven, want anders sluit het niet goed aan en dat voel je dus.

Ik heb in mijn bril wel een cylinder en in mijn lenzen niet en ik heb echt nergens last van. (Cylinder is niet zo groot.)

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:15

ik heb qua sterkte in mijn glazen -2.00 en - 1.75, de opticien wou al laten kijken of ik gene hersenbeschadiging had want hij vond dit wel heel veel + een hele uitleg hoe onverstandig ik was om nu poas voor een bril te kijken en toch nog deelnam in het verkeer, heb nog nooit een ongeluk gehad ofzo en alles ging prima alleen ik ging omdat ik moeite had om op een afstand een bordije te lezen!!!

als ik hier soms bepaalde sterktes lees dan dnek ik bij mezelf, het valt allemaal bij mijn nog mee...

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:20

Ja, dat is idd niet zo sterk hoor isabelle, ik begrijp de reactie van je opticien ook niet helemaal. Oke, het is wel sterk genoeg voor een bril, maar ik heb ong hetzelfde, en ik kan ook wel zien zonder bril, alleen in de verte is alles wazig. Maar om nou over een hersenbeschadiging te beginnen bij -2? Verward

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:32

Ik heb ook een bril, een simpel blauw montuur, heb hem bijna nooit op want ik draag altijd mijn lenzen.
Ik heb aan mijn linker oog -3 en mijn rechter oog is helemaal goed... Dus meestal draag ik 1 lens Tong uitsteken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:52

Siempie schreef:
De uitleg die mijn opticien heeft gegeven. Normaal hoort een oog de vorm te hebben van een voetbal, wanneer je een cillinder hebt lijkt het qua vorm meer op een rugbybal. Die cillider corrigeert dat. Wat het effect is op je ogen is volgens mij je "richtingsgevoel". Met andere woorden..jij denkt dat in de verte een paaltje staat recht tegen over je, maar in werkelijkheid staat die meer naar rechts bijvoorbeeld. Het is moeilijk de dingen op de juiste plaats ( in 3d) te plaatsen.

Ik heb een cillinder van -o,25 en 0,5. Dit is wel een mijn glazen van mijn bril verwerkt maar nooit in mijn lenzen ( die zijn er wel trouwens). Nooit echt last van gehad dat ze daar niet inzitten.


Klopt bij mijn harde lenzen hoefde het ook niet bij mij omdat die al uitzichzelf corrigeren omdat ze rond zijn. Later werden mijn cillinders erger en kreeg ik wel om maat gemaakte maar die zaten vreselijk en waren te klein en schoven niet goed. Ik heb nu ook een bril (niet lang meer) maar geen cillindercorrigerende glazen. Wist niet dat ze die ook hebben. Zie met lenzen gewoon veel beter kan ook omhoog/omlaag/opzij kijken zonder niet te zien en heb veel lagere sterkte nodig iets van -4 ipv -6 en -7 met bril.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:02

gouda schreef:
I Ik heb nu ook een bril (niet lang meer) maar geen cillindercorrigerende glazen. Wist niet dat ze die ook hebben. Zie met lenzen gewoon veel beter kan ook omhoog/omlaag/opzij kijken zonder niet te zien en heb veel lagere sterkte nodig iets van -4 ipv -6 en -7 met bril.

Ik vind het echt heel erg vreemd dat jij geen cilinders in je brillenglazen heb. Heb jij nooit hoofdpijn als je je bril op heb Verward. Dat je er door kan kijken zeg!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:11

Ik krijg van de week ook een lens met cilinder erin, moet nog zien of dat werkt Verward.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:35

marina"]
[quote="gouda schreef:
I Ik heb nu ook een bril (niet lang meer) maar geen cillindercorrigerende glazen. Wist niet dat ze die ook hebben. Zie met lenzen gewoon veel beter kan ook omhoog/omlaag/opzij kijken zonder niet te zien en heb veel lagere sterkte nodig iets van -4 ipv -6 en -7 met bril.

Ik vind het echt heel erg vreemd dat jij geen cilinders in je brillenglazen heb. Heb jij nooit hoofdpijn als je je bril op heb Verward. Dat je er door kan kijken zeg!
[/quote]

Nu je het zegt ja vooral met beeldschermwerk...
Ik zit in de auto ook veel te turen enzo. Ga het volgende week naar de opticien zie voor geen meter met die bril en wil weer lenzen proberen daarom.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:51

MootjeH schreef:

Mij is verteld dat er wel lenzen bestaan met een cylinder, maar dat dat erg vervelend zit. Je lens verschuift namelijk een beetje, elke keer als je met je ogen knippert. En ronde lens is overal even rond en dan maakt het niet uit hoe hij terecht komt, maar een min of meer ovale lens moet steeds op precies de juiste positie terugschuiven, want anders sluit het niet goed aan en dat voel je dus.



Ik heb een erge cilinder. Hoe of wat, heb ik geen verstand van, maar ik weet wel dat ik het in een best erge mate heb... De ene opticien zei dat het niet kon.
Dus ik naar mijn oogarts, en die zei weer dat het wel kon. Ik naar een andere opticien en die zei dat het heus wel kon!!! DUs ik ga aan de lenzen!
Het klopt inderdaad dat de lenzen bewegen, maar ik dacht dat ze dat bij alle ogen doen???

Doei, doei doei bril!!!

MootjeKJarig

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:00

kimmy"]
[quote="MootjeH schreef:

Mij is verteld dat er wel lenzen bestaan met een cylinder, maar dat dat erg vervelend zit. Je lens verschuift namelijk een beetje, elke keer als je met je ogen knippert. En ronde lens is overal even rond en dan maakt het niet uit hoe hij terecht komt, maar een min of meer ovale lens moet steeds op precies de juiste positie terugschuiven, want anders sluit het niet goed aan en dat voel je dus.



Ik heb een erge cilinder. Hoe of wat, heb ik geen verstand van, maar ik weet wel dat ik het in een best erge mate heb... De ene opticien zei dat het niet kon.
Dus ik naar mijn oogarts, en die zei weer dat het wel kon. Ik naar een andere opticien en die zei dat het heus wel kon!!! DUs ik ga aan de lenzen!
Het klopt inderdaad dat de lenzen bewegen, maar ik dacht dat ze dat bij alle ogen doen???

Doei, doei doei bril!!!
[/quote]

Het kan ook wel, mijn opticien raadde het alleen af bij een kleine cylinder omdat je daar relatief weinig last van hebt en je wel veel last hebt van het schuiven. Het voordeel weegt dan dus niet echt op tegen het nadeel.

Alle lenzen bewegen idd, maar een ronde lens zit altijd goed omdat ie geen duidelijke boven- en onderkant heeft en een lens met een cylinder erin is iets ovaal, waardoor hij een duidelijke onder- en bovenkant heeft. Je kan je voorstellen dat het helemaal niet lekker zit als dat een kwartslag draait...