Advies Bankzaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Advies Bankzaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 17:16

Aan een vriend had ik wat geld te leen gegeven, en gisteren is hij dat braaf naar de bank gaan brengen. Bij het storten hebben ze er echter een 0 teveel achter gezet! Ipv 200 is er € 2000 gestort! Maar ook op mijn stortingsbewijsje staat doodleuk € 2000,00, en nu hoor ik al van verschillen de kanten dat de bank mij niets kan maken. Op het bewijsje staat namelijk een handtekening van de bankmedewerkster.

Ik kan nu wel net doen alsof dit enorm aan mijn schuldgevoel zou knagen, maar geloof me: deze centen kan ik goed gebruiken! Dus als het even kan....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:19

Volgens mij is dat inderdaad een fout van de bank.
De medewerker moet dat checken! Ze heeft zelfs haar handtekening gezet.
Volgens mij kunnen ze je idd niks maken.

Persoonlijk zou ik ermee naar de bank gaan. Maar ik kan me voorstellen dat je denk 'Eigen schuld, dikke bult".

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 17:24

In mijn hoofd heb ik dat geld zelfs al uit gegegeven! Echt, geloof me, er is niet veel meer van over. En je ziet toch echt wel het verschil tussen 4 briefjes van € 50,00 of van € 500,00! Maar zou ik in mijn recht staan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:24

Tja jij bent degene die elke ochtend in de spiegel moet kijken en vinden van jezelf dat je een prettig persoon bent....... als jij ermee kan leven moet je het houden..........

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:31

Volgens mij kan de bank het wel terugvorderen als ze er achter komen, wacht dus nog maar even met het uitgeven ervan, ik had het gemeld... Clown

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:32

Sorry maar zoiets doe je niet vind ik Idd zoals G&K al zegt je moet het zelf weten. Ik zou me absoluut vreselijk schuldig voelen Scheve mond

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:18

Ik ben ook eerlijk hoor, maar bij een bank zou ik me niet zo druk maken. Als het geld van die vriend was, natuurlijk, maar een bank?

Ik denk inderdaad dat de bank je weinig kan maken, maar aangezien je al krap zit zou ik het zeker nu niet gaan uitgeven. Zet het minimaal een half jaar opzij en als ze er dan nog niet om gekomen zijn, dan kun je het uitgeven.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:25

Bij een bank wordt het geld meestal later nog eens nagecontroleerd dus aan de balie en later in de kas. Het zou kunnen dat het daar dan nog eens uit komt en meestal wordt het dan ook gecorrigeerd.
Ik vind het wel enorm slordig.
Hoop voor je dat je het kunt houden, zou een mooie meevaller zijn!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:15

chantal1 schreef:
Bij een bank wordt het geld meestal later nog eens nagecontroleerd dus aan de balie en later in de kas. Het zou kunnen dat het daar dan nog eens uit komt en meestal wordt het dan ook gecorrigeerd.
Ik vind het wel enorm slordig.
Hoop voor je dat je het kunt houden, zou een mooie meevaller zijn!


Hey...jij werkt toch bij een bank? Is een stortingsbewijs een rechtsgeldig bewijsstuk? Volgens de bronnen (met juridische achtergrond) die ik gesproken heb namelijk wel, en zou de bank mij niets kunnen maken. Hoe dan ook: het staat nog even veilig op een spaarrekening zodat ik er voorlopig niets mee kan doen.

En ja hoor gijsenkim, ik kan best nog wel in de spiegel kijken na een actie als deze. En ik vind mezelf een heel prettig persoon. Een bank kan zoiets best wel hebben, die gaat niet failliet als ze mij een wat extra's geven, en het gaat ook heus geen banen kosten. Maar mocht mijn bank op korte termijn failliet gaan, zal ik het teruggeven, goed?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:27

Ik werk er nu niet meer (contract liep af op 31-12) maar een vriendin van mij werkt er nog steeds. Ik zou het eens aan haar kunnen navragen. Ze kunnen jou volgens mij niks maken, je in ieder geval niet beschuldigen.
Ik stuur haar wel even een mailtje.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:30

Zou geweldig zijn! Alvast bedankt!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:31

Heb haar gemaild, ze zal van de week of volgende week wel wat laten weten (ik weet niet wanneer ze vrij is deze week).

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:03

Is die vriend van je het cash naar de bank gaan brengen, of is het van zijn rekening afgeschreven?

Ik zou dat geld maar lekker aan de kant laten staan, de kans is redelijk groot dat ze het alsnog van je rekening afhalen...

Vind het knap dat jij daarmee kunt leven, ik kan het nl niet... Ik voel me al rot als ik 5 euro teveel terugkrijg...

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:07

Dus als het van een instelling als een bank komt, is het niet erg om het geld te houden Verward
Misschien ben je wel strafbaar als je het doelbewust niet meldt... Lips are sealed

Het is je eigen geld niet, punt uit, hoe goed je het ook kunt gebruiken.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:27

Ann schreef:
Dus als het van een instelling als een bank komt, is het niet erg om het geld te houden Verward
Misschien ben je wel strafbaar als je het doelbewust niet meldt... Lips are sealed

Het is je eigen geld niet, punt uit, hoe goed je het ook kunt gebruiken.


Ach, who cares... De bank zal er niet dood aan gaan, die verhogen hoogstens de rente van leningen/hypotheken en verlagen de spaarrentes om dergelijke verliezen te compenseren... Lekker je mond houden dus...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:52

Ik denk dat de bank je idd weinig kan maken, maar eerlijkheid duurt het langst...

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:27

Zou het gewoon houden denk ik, wel nog even het geld op je rekening houden, je weet maar nooit Knipoog.
En beginnen ze erover, dan heb jij dat nooit gezien, ergste wat je kan gebeuren is dat ze het terug vorderen, toch mooi meegenomen zo lijkt me Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:33

Tsja... voor mij is het dan:
Niet gestolen en toch een dief.
Maar als jij er gelukkig mee bent moet je het zeker houden, alleen in jouw plaats zou ik me er niet lekker bij voelen.

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:05

Ik heb het hier even voor je nagevraagd, manlief werkt bij een bank.
Geef het nog maar mooi niet uit, je zou er inderdaad problemen mee kunnen krijgen.
Het is een teveel aan geld waar je geen recht op hebt.

Succes met het nemen van een besluit.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:06

Heb je het toevallig op een rekening gezet waar je binnenkort rente over ontvangt Tong uitsteken Mocht je het besluiten terug te geven dan heb je de rente in ieder geval in je zak Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:09

Je zou het maar net uitgegeven hebben en ze willen het toch terug. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 01:12


Art. 321 Sr
(is wetboek van strafrecht) schreef:
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeeigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.


De vijfde categorie staat overigens gelijk aan een boete van ten hoogste 100 000 gulden (sorry mijn wetboek stamt uit 2001)

Dus je bent gewaarschuwd...

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:42

Zo, da's een moeilijke!
Een bank zou voor mij ook iets anders zijn als een winkeltje.......maar toch.....idd "niet gestolen en toch een dief".....
Toch zou ik het denk ik niet zelf melden maar even afwachten of ze er achter komen (en zo ja; doen alsof mijn neus bloed Knipoog......
Moeilijke.....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:45

Die vriendin van mij heeft terug gemaild en zij vermoed ook dat het geld weer wordt terug gehaald. Volgens haar is het stortingsbewijs ook zeer waarschijnlijk geen rechtsgeldig bewijsstuk.
Misschien toch beter als je het even meld bij de bank...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:10

Ik zou het inderdaad melden en teruggeven. Ik voel me ook schuldig als ik 5 euro teveel terugkrijg, en meld dat ook altijd.
Liever eerlijk weinig geld verdiend, dan oneerlijk een vermogen op mijn rekening.