Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:56

Word altijd voor gewaarschuwd, wat de fabriek aangeeft dat die kan rijden haalt geen enkele scooter volgens mij.
Ik heb de IVA S4 en kan er net 40km mee rijden, fabriek zegt.. even uit mijn hoofd 80km. Dat haalt die dus ook echt nooit. Misschien berg afwaarts met een stabiele lage snelheid van 20kmh oid, geen wind en perfecte omstandigheden hahaha.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:58

Wat de fabriek aangeeft haalt hij eigenlijk nooit.
Ik heb in mijn hoofd dat ik over een tijdje een AGM Goccia gev1200 ga kopen. Is een soort Tomos maar dan elektrisch. Is ook een handzaam ding, niet zo zwaar als een scooter.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:33

Ik heb 3 weken een Iva igo S5 gehad maar baalde ook echt van die actieradius. Alleen naar mijn werk is al 23 km heen en weer. Dan nog naar stal een km of 10 en dan moest ik plannen of ik nog ergens heen kon. Ik rijdt 200 km in de week en moest scooter iedere dag opladen.

Ik vond het helemaal niks, mss leuk voor korte afstanden maar niet voor ver. Het rijden zelf vond ik wel fijn.

Nu heb ik weer een benzin3 scooter en dat rijdt voor mij een stuk rustiger in gedachten omdat je altijd wel thuis komt en weg kan.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132134
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:51

Waarschijnlijk rijd je dan constant in de hoogste stand? Dat gaat behoorlijk ten koste van de actieradius.
Als de fabriek opgeeft dat je actieradius ca. 60 km. is, dan is dat in de eco-stand (cq. snorstand, ca. 25 km/uur). Als je in de hoogste stand rijdt dan haal je maar net iets meer dan de helft, ik zou denken maximaal 40 km. en dan houdt het echt op.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:30

Faelynn schreef:
Word altijd voor gewaarschuwd, wat de fabriek aangeeft dat die kan rijden haalt geen enkele scooter volgens mij.
Ik heb de IVA S4 en kan er net 40km mee rijden, fabriek zegt.. even uit mijn hoofd 80km. Dat haalt die dus ook echt nooit. Misschien berg afwaarts met een stabiele lage snelheid van 20kmh oid, geen wind en perfecte omstandigheden hahaha.

Deze had ik eerst besteld, werd bij mij ook beloofd 45km red ie makkelijk. Nou blij dat ik dat dus niet heb gedaan haha had ik t zelfde probleem gehad.

Oscar schreef:
Waarschijnlijk rijd je dan constant in de hoogste stand? Dat gaat behoorlijk ten koste van de actieradius.
Als de fabriek opgeeft dat je actieradius ca. 60 km. is, dan is dat in de eco-stand (cq. snorstand, ca. 25 km/uur). Als je in de hoogste stand rijdt dan haal je maar net iets meer dan de helft, ik zou denken maximaal 40 km. en dan houdt het echt op.

Ik heb maar 1 stand en dat is gewoon gas en max snelheid 50km/uur.

Vind 35/40 of 60/70km op een accu best een groot verschil

Afbeelding


Ik mag vanmiddag een 2e accu ophalen zodat ik accu 1 echt helemaal kan leegrijden en dan kijken hoeveel km ik echt red.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132134
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:00

Dat is inderdaad een groot verschil, maar wel ongeveer het verschil tussen vol gas en half gas. Hebben ze dat bij aankoop niet uitgelegd dat de actieradius samenhangt met de rijsnelheid?

Bijv. op deze site ( https://www.brianbikes.nl/product/kille ... ardo-grey/ ) leggen ze het wel netjes uit:

Citaat:
Killerbee Electrico de voordelige volledig elektrische scooter.
2000 Watt Bosch motor
Accu LG 72V 20AH (actieradius c.a. 45 kilometer volgas en tot wel 70 km bij lagere snelheden)
Laadtijd 4 tot 6 uur
Laadcycli 900 keer
Snelheid 45 kilometer per uur


Als je de snorstand (dus max 25 km/uur) aan houdt, dan kom je meer in de buurt. De bromstand verbruikt veel meer. Ook al zit er geen eco-stand op, dan nog kun je wel half gas rijden om de accu wat te sparen.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:30

Kans is groot dat de lader niet goed is, ik heb vandaag 51km op 1 accu gereden en hij is nog niet uitgevallen.
Heb de 2e accu erbij voor als hij uit valt en dan km berekenen en kijken hoelang hij er over doet met opladen.
Nieuwe accu deed er 3.5 uur over, waren 2 streepjes af dus duidelijk langer dan met me oude oplader.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:55

Nu 54km op 1 accu gereden, hij ging aan t eind nier harder dan 30km/uur dus heb m toen gewisseld. 4.5 uur laden en weer vol.
Vrijdag nog een keer testen en dan zaterdag naar de dealer voor wat we gaan doen.
Heb nu 2e leenaccu en leenlader dus die moeten terug.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:22

Iemand een tip voor een goed beenkleed? En is het lekker voor lange afstanden? En handmoffen? Iemand ervaring met deze 2?

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:38

Net de hele draad doorgelezen bedankt iedereen voor de praktijkervaring uit eerste hand.

Wij zijn voor locale kms een e-scooter aan het overwegen. Eerst naar ICE scooters gekeken maar een Euro5 met alle verplichte spul is stevig aan de prijs en niet veel verschil met een e-scooter meer. Een 125cc Vespa is echt niet leuk meer :roll: en lichtgewicht is ook verleden tijd!
Kortom naar een e ding aan het kijken.
Het luxe´probleem´ is eigenlijk de keuze tussen 49cc equivalent of 125cc vanwege fikse hellingen hier.

Oscar schreef:
Waarschijnlijk rijd je dan constant in de hoogste stand? Dat gaat behoorlijk ten koste van de actieradius.
Als de fabriek opgeeft dat je actieradius ca. 60 km. is, dan is dat in de eco-stand (cq. snorstand, ca. 25 km/uur). Als je in de hoogste stand rijdt dan haal je maar net iets meer dan de helft, ik zou denken maximaal 40 km. en dan houdt het echt op.


... en met vol vermogen tegen een stevige helling op maakt er máximaal de helft van.
Twee batterijen dus een must.

Verder vinden wij het als motorrijders niet echt prettig om met 40-45 op de weg(max.60)/provinciale weg(max.80) naar een buurdorp te zitten.
Een wereld prettiger als je moeiteloos 60-70 kan en een top van 85-90 hebt. Ook heb je met de twee bijbehorende forse batterijen een pittige actieradius bij halfgas, wat sneller is dan vol bij een 49cc.

Helm op is een non-onderwerp en waar die te laten ook niet écht een punt, want met regen gaan we niet op de scooter. Maar... topkoffer is wel handig ja.

Volgende week weer naar wat verkooppunten. Ondertussen; bedankt voor de ervaringen.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:55

Jeetje, een 125cc equivalent Made in Spain (Madrid) retro model in de aanbieding. Je moet echt een tweede keer kijken om de schijfrem en LED verlichting op merken. Voor de rest is het een goed gelukte 1965 Vespa:


Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:45

Nope, wordt géén e-scooter. Teveel haken en ogen, te weinig actieradius, te korte levensduur.

Heb een 1982 Vespa P200E (DN) gekocht. Wel 12 volt, wel electonische ontsteking, geen electrische starter, geen accu, geen oliepomp dus gewoon mengsmering in de tank: Contact aan, trappen en rijden. Réngdengedengedengdéng!

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:13

Middag!
Hier even een vraag, gewoon puur ervaringstechnisch.

Wij hebben mei 2021 een elektrische scooter gekocht (zie eerdere berichten), in eerste instantie tevreden. Februari 2022 veel gezeik gehad met scooterwinkel met scooter, maar uiteindelijk na contact met het scootermerk zelf, een nieuwe accu gekregen (in mei 2022) gezien onze accu nog maar oplaadde tot 30%.

Nu, februari 2024, onderweg met scooter, 'plop', en scooter doet niks meer. Is ofwel de kabel (deze was warm, en de pinnetjes in de kabel waren zwart ipv goud) of de accu(hoogspanning komt toch ergens vandaan) volgens ons onderhoudsmannetje. deze haalt de scooter deze week op, maar toch zit ik met het volgende:

Als het inderdaad de accu is: Ik vertrouw deze scooter niet meer. Elke keer wat met die accu, en ik ben zeker niet van plan om weer een nieuwe accu te kopen à 1000. Daarnaast, nu was een plop, maar het is toch een accu; wie zegt dat dat ding niet in de fik had kunnen vliegen?

Hoofdvragen:
Is het verbruik van accu's echt zo kort? Ik bedoel, wegens lagere onderhoudskosten en rijkosten voor een elektrische scooter gekozen, maar als ik elk 2-3 jaar een nieuwe accu kan kopen à 1000,-, de scooter tov de elektrische versie al 1000,- scheelt, en de verzekering ook nog eens duurder is..

Hebben jullie problemen met accu's? Of ligt dit aan het merk scooter (nipponia)? Of heb ik gewoon dubbel pech gehad met de accu's tot nu toe?

Ik zit echt te overwegen als de accu kapot is, gewoon een nieuwe te kopen, en dan ook nog eens een gewone benzine scooter.. ben dit gezeik wel ff zat en heb voorheen nooit problemen gehad met mijn benzine Sym Fiddle..

Sure_lee

Berichten: 10417
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 15:58

Oeh, dat klinkt niet goed. Vaak is de accu zelf niet het probleem maar de aansluitingen. Heeft vaak te maken met het los maken terwijl er standaard spanning op staat. Tenminste ik denk dat dit bij jou ook zo is. Ze kunnen dan het beste de charger outlet cable vervangen en dan een schakelaar monteren. Voordat je dan je accu loskoppelt, zet je die schakelaar om. En als je hem weer aangekoppelt hebt nog een keer.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:02

Schakelaar zit er al standaard op, altijd omzetten als je hem loskoppelt, vervolgens als je hem weer aankoppelt, aanzetten. Dus dat zou het niet kunnen zijn..

Ik had de accu opgeladen, aangesloten, schakelaar omgezet, ik rij nog geen 500m en plof (scooter valt uit).

Edit: scootermannetje zei ook, als het de kabels zijn, hoop ik dat je accu niet naar zijn gootje is want het kan dan ook 'terugschieten'

Ik weet hier overigens 0.0 vanaf, behalve dat een scooter moet worden onderhouden volgens het boekje, en hoe ik eventueel een bandje moet wisselen _O- verder dan dat gaat mijn kennis niet.

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:30

Ik heb mijn elektrische scooter, Iva e-go s4 bijna 2 jaar, nog nooit problemen mee gehad. accuduur is wel minder geworden, vooral de kracht is er uit zodra de accu leger word merk ik, maar dat was ergens natuurlijk te verwachten. Mijn telefoonaccu is na een aantal jaar ook niet zo goed meer als toen ik hem kocht, dus over het algemeen ben ik nog erg tevreden. Laad hem gewoon iets vaker op, voor woon/werkverkeer kan ik er nog steeds dagelijks mee uit de voeten.
Gelukkig herken ik je ervaring dus niet Celiien

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:04

Celiien schreef:
Is ofwel de kabel (deze was warm, en de pinnetjes in de kabel waren zwart ipv goud)



Een warme kabel komt vrijwel altijd door een te hoge/grote stroom; teveel ampéres. Dit wordt bevestigd door de verkleurde contactpennen. Dat ligt óf aan de lader óf aan de accu. Meestal is het de accu en in dit geval, ook al was het niet de accu, is deze nu toch met teveel apéres geladen.

De beperkte levensduur van de accu is waarom ik van het idee afgestapt ben.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:30

kline update: hij wordt morgen opgehaald door scootermannetje om hem te checken.

Ondertussen zijn wij al benzinescooters aan het checken. Als het de kabel is en gerepareerd wordt, gaan we hem inruilen, als het de accu is mag hij hem houden. Ben er wel klaar mee.

Wat jij zegt HC zei mijn scootermannetje ook al, maar hij wilde het zelf wel even zien (wat logisch is).

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:27

Laatste update:
Blijkbaar is het zo dat de scooters van Nipponia 'anders' moeten worden opgeladen.
Waar iedereen is geleerd, eerst stekker in object, dan in het stopcontact, moet het bij nipponia andersom.

Ze kunnen de accu maken, maar ik en scootermannetje hebben echt zoiets van huh. In ieder geval, hij wordt gemaakt, en daarna inruilen tegen ofwel een benzine, ofwel een elektrische scooter. Dit vertrouw ik namelijk niet en vraag me af of dit de enige reden is. Want als de accu door verkeerd opladen een piek/hoogspanning laat zien, zou ik verwachten dat bij het aankoppelen van de scooter dit al gelijk niet goed gaat, niet als ik al 5 minuten onderweg ben..

Zoolgangster

Berichten: 9678
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:15

Huertecilla schreef:
Celiien schreef:
Is ofwel de kabel (deze was warm, en de pinnetjes in de kabel waren zwart ipv goud)



Een warme kabel komt vrijwel altijd door een te hoge/grote stroom; teveel ampéres. Dit wordt bevestigd door de verkleurde contactpennen. Dat ligt óf aan de lader óf aan de accu. Meestal is het de accu en in dit geval, ook al was het niet de accu, is deze nu toch met teveel apéres geladen.

De beperkte levensduur van de accu is waarom ik van het idee afgestapt ben.


Mijn man overwoog ook een e-scooter te kopen, maar zelfs degene die die dingen verkoopt, raadde het hem af, om dezelfde reden die je noemt. Verder geen Spaanse hellingen hier, maar wel veel fietstunnels en bruggen met lange hellingen. Dus hij blijft voorlopig ook fossiel doorrijden.

BeFunny

Berichten: 10644
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 16:52

Ik heb alleen ervaring met e bikes die ook met een accu werken.

Mijn vorige e bike daar heb ik 7 jaar met een accu gedaan en is nu mijn stations fiets met nog steeds die accu. Nooit problemen met accu of motor gehad.

Nu weer een fiets die we bijna een jaar hebben en doet het ook super.

Wel staat mijn fiets veel binnen eigenlijk alleen buiten als ik er mee weg ben en als hem dan ergens moet parkeren maar thuis weer binnen.

Ook zijn beide fietsen goede merken Batavus en Sparta en ook de motor is dus goed namelijk van Bosch. Ik denk dat daar wel een verschil in kan zitten. En dat zal ook bij de scooters wel zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132134
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 16:59

Er zit zeker een verschil in.
Maar wat Huertecilla ook aangeeft: in heuvel/bergachtig gebied zou ik er ook niet aan beginnen. Wij rijden alleen maar recreatief en ook nog in de zomer en dan komt het allemaal niet zo heel nauw. We gebruiken die dingen omdat het fijn is om even weg te zijn en het is leuk om de omgeving te verkennen. Zodra we zien dat de accu een bepaald level aangeeft, dan is het tijd om terug te rijden. We gaan ook weleens naar de De Moezel en langs de rivier is het vlak. Niks aan de hand. Maar als je een keer omhoog wilt, dan lukt dat op zich prima (je kunt zo boven komen, terwijl je dat niet lukt met een electrische fiets), maar het vreet wel batterij. In landen als Spanje kun je er niet ze heel veel mee en dan zou ik ook voor een benzine-versie kiezen.

BeFunny

Berichten: 10644
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:06

Hoezo lukt dat niet met een electrische fiets? Het voordeel is dat je zelfs kunt fietsen zonder accu. Tegenwoordig zijn ze zo gemaakt dat dat niet zwaarder voelt als met een gewone fiets zelfs met een middenmotor niet meer, mijn vorige fiets
Had daardoor een voorwiel motor waarmee ik ook gewoon kon fietsen en nu een middenmotor en dat kan ook probleemloos. Het voordeel is dus dat je altijd verder kunt. Het nadeel is dat dat soort fietsen wel een prijskaartje hebben gekregen maar dan heb je dus wel echt wat.

En bergop is sowieso lastiger natuurlijk. Maar ook wij fietsen wel eens bergop o.a in Scandinavië gedaan en Schotland.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132134
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er nog meer een elektrische scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:14

De hellingen van de Moezel zijn op sommige plaatsen zo steil dat je niet boven komt, ook niet met ondersteuning.