andere auto: jeep/diessel tips ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mist

Berichten: 9479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

andere auto: jeep/diessel tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 21:22

Hoi,

Ik ben op zoek naar een andere auto. Ik heb nu een (jeep...je) Daihatsu Feroza (benzine) en ik wil een diesel ! Hebben jullie tips qua auto's ? in de trant van: koop geen xxx ivm moeilijk te verkrijgen onderdelen.
Waar hebben jullie geode ervaringen mee ?
De aankomende jeep moet natuurlijk een trialer kunnen trekken, ik heb (nog) geen E, en ben (ook) op zoek naar een 1.5paards trailer.
alle info is welkom !


ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:33

Je E-rijbewijs halen, een grote dikke Land Rover kopen en je kunt de hele wereld aan *LOL*
Weet je wel zeker dat je een Diesel wilt? Een dikke V8 op gas is goedkoper dan een klein Dieseltje. Voorbeeld: Mijn Disco V8 rijdt 1:5, LPG kost 37 eurocent. Een Disco met Diesel loopt 1:8, Diesel kost 78 eurocent. Mag jij uitrekenen wie het goedkoopste rijdt. Wegenbelasting maakt niet uit, bij grijs kenteken is er geen verschil.
Onderdelen van Land Rover van voor 1951 beginnen wat schaars te worden, hoe wel op de Engelse beurzen nog wel het nodige te vinden is. Alles van na '51 wordt nog gewoon, nieuw, gemaakt. Alle, originele, werkplaatshandboeken en onderdelenboeken zijn gewoon te koop. Een goede basisset gereedschap is voldoende om alle reguliere onderhoud zelf te kunnen doen. Zojuist nog even een nieuwe hoofdremcylinder in de Disco gezet, die was lek, na 14 jaar *LOL* uurtje werk, morgen nog even ontluchten en rijden maar!
Oh ja, mijn onderschrift slaat natuurlijk ook ergens op...........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mist

Berichten: 9479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 20:28

Diesel of gas maakt mij niet uit ! alleen zijn auto's op gas in belgie (want daar woon ik!) bijna niet te vinden! veel tankstations hebben hier zelfs geen lpg. E ga ik wel halen hoor, moet alleen even de tijd vinden ! Wegenbelasting is hier sowieso een lachertje vergeleken met Ned. Ik betaal voor die Daihatsu euro 250...per JAAR. Hier schijnt het pas duur te worden als je boven de 2liter motoren hebt. Hoe zit het trouwens met het onderhoud van een gastank ? zijn daar veel kosten aan verbonden ?

Heb jij trouwens enig idee wat ik voor die Daihatsu kan vragen ?
Daihatsu Feroza 1.6, 1992, bullbars, open dak (alleen soft top niet meer aanwezig) geen gebreken, doet het altijd, ik heb totaal geen idee namelijk. Is misschien luceratiever om hem in Ned. te verkopen ? schijnt dat die kleine jeepjes daar erg gewild zijn (hier trouwens ook- maar toen ik hem kocht lag de prijs in Ned. al 2x zo hoog als hier...volgens de autotrader)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:26

Wat dacht je van een Mitsubishi pajero, long body, want dan kan je mooi op grijs kenteken rijden. Wij hebben ook een pajero, en bevalt super. het is een diesel.

Mist

Berichten: 9479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 21:43

Hoeveel gebruikt ie ? 1 op de ? en hoe zwaar is ie ?

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:49

Wij hebben een Opel Frontera uit 1998, mag je met je B rijbewijs een 1,5paards trekken. Grijs kenteken op Diesel... Motor is 2.5 en rijdt ongeveer 1 op 9 denk ik... Maar goedkope wegenbelasting 22 euro per maand...

Hij kan ook een twee-paards trailer trekken maar dan moet je je E-rijbewijs hebben..

Ik vind het een erg fijne auto... Onze vorige was uit 1992 en die was al ok....

Succes!!!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:21

Sorry, ik heb even over het hoofd gezien dat je in Belgie woont *LOL*
Je moet voor jezelf gewoon uitmaken wat de kosten zijn:
Wegenbelasting, informeren bij de belastingdienst.
Verzekering, opvragen bij je agent/maatschappij.
Brandstof
Aan een LPG installatie heb je weinig onderhoud. Er kan natuurlijk wel eens iets stuk gaan, maar dat komt zelden voor.
Onderhoudskosten maken niet zo heel veel uit, als je het moet laten doen kost het gewoon geld, type auto speelt maar beperkt een rol.
Je auto verkopen in nederland heft wat adders onder het gras, de auto moet een kentekenkeuring krijgen, BPM afdracht en papieren erbij. Keuring en papieren kost gauw 250 euro, BPM afdracht is een percentage van de toenmalige nieuwprijs van de auto. Als je de nederlandse RDW in Veendam belt dan kunnen ze je dat haarfijn vertellen. Het is echter kostenverhogend en ik betwijfel of het dan nog interessant is om de wagen in NL te verkopen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:36

Wij hebben een Nissan Petrol en het vervelende van de achterdeuren is dat ze naar beneden en omhoog klappen. Als je er wat in moet leggen moet je over de deur heen. Vooral die zadels.... als ze compleet zijn, zijn ze zwaar en dan moet je helemaal over de klep heen! Je kunt dus beter een auto hebben waar de deuren van achteren naar links en rechts slaan! Verder heb ik er ook bar weinig verstand van Knipoog

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:39

ik heb een Fiat Multipla, met grijs kenteken (weet niet of ze dat kennen in België), 1.9 diesel en die mag 1400 kilo trekken.

Het ziet er niet uit, maar zonder trailer rijd ik wel mooi 1 op 18 en zie dat maar eens te halen met een jeep! Haha!

Mist

Berichten: 9479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 18:59

smurf schreef:
ik heb een Fiat Multipla, met grijs kenteken (weet niet of ze dat kennen in België), 1.9 diesel en die mag 1400 kilo trekken.

Het ziet er niet uit, maar zonder trailer rijd ik wel mooi 1 op 18 en zie dat maar eens te halen met een jeep! Haha!


Ik heb dan alleen een probleem als ik de mest op het land weg wil brengen Haha! 4x4 is wel handig !

Ikke: ik dacht dat dat verhaal van BPM bij auto's van ouder dan 10 jaar niet meer op ging ? bij import export, ik dacht dat je dan alleen een RDW keuring moest regelen ?

wegenbelasting en verzekering (qua kosten) maak ik me niet zo druk om, dat zal wel meevallen, dat soort dingen vinden ze hier in Belgie duur, maar die kennen de nederlandse tarieven niet (dan slaan ze achterover van schrik !)
Ik heb de handelaar gebeld waar ik deze gekocht heb, die heeft mij destijds goed behandeld (er was een gebrek aan de auto, verwarming deed het niet, maar ik kocht hem hartje zomer, dus kwam daar pas 5 maanden later achter- hij heeft dit toen op zijn kosten gerepareerd)
zodra hij een diesel-jeep binnen krijgt (of gas- maar die kans acht ik klein) dan ben ik de eerste die hij gaat bellen.

ervaringen met de diverse merken zijn nog steeds welkom ! Dat van die openslaande deuren is idd een goede tip, vooral omdat mijn auto zeg maar "echt gebruikt" wordt, 9van de 10 keer ligt er vlas, zakken bix etc. in en ik vind uitladen zonder elke keer je hersens (of wat er van over is) aan de deur te stoten, wel fijn Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:37

Ik heb ook een Daihatsu Feroza en wil over 1 a 2 jaartjes ook een andere jeep. Ik ben me nu ook een beetje aan het orïenteren en het wordt waarschijnlijk de Landrover Freelander of Kia Sorento. Met een Sorento mag je volgens mij een 2-paardstrailer trekken, hoe dat met de Freelander zit, daar moet ik nog even achteraan. Voor mij is het ook belangrijk dat het een comfortabele auto (ik rij vrij veel lange afstanden) is die met gemak een 2-paards trailer kan trekken. Mijn ouders hebben een Nissan Patrol om de trailer te trekken en om de mest weg te brengen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:46

met een Freelander kan je met gemak een 2-paards trailer trekken.
De mensen van wie ik vroeger de jachtpaarden reed hebben nu een Freelander en die rijden er alle jachten mee af!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:47

O, kijk aan, dat is goed nieuws!
Maar volgens mij is de Sorento ruimer. Ik vind het moeilijk kiezen tussen die 2!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:52

ik heb een pajero , bevalt super !!
rijdt swinters 1 op 8 en zomers 1 op 9 ongeveer
alleen heb ik een nogal 'sportieve' rijsteil, dus kan best zijn dat jij m op 10 kan rijden Haha!
mag 2800 trekken geloof ik...of iets meer dat weet ik zo niet psies

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:35

Even een wat meer algemene tip: Kijk of je de achterklep open kunt doen als er een trailer achter gekoppeld zit. Vaak lig je nl. te kloten met je neuswiel wat in de weg zit etc. (oa bij de freelander) Bepaalde jaargang niksan petrol is niet goed, weet alleen niet welke, veel motorproblemen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:44

Toyota Landcruiser!
We hebben er een van 1989 en een van 2003.
Die van 1989 hebben we helemaal gerenoveert en is een 2 persoons (grijskenteken) en je gooit er dus zo een fiets achterin, en al meerdere mensen mee kunnen redden, die zich vastgereden hadden in de blub.
De nieuwe is echt een super wagen, met caravan of trailer er achter, je merkt er niks van. En een erg mooie wagen om te zien vind ik!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:52

Heb ook een Pajero, 2,5 liter turbo diesel, en hij rijdt als een paard (wilde trein zeggen, maar die rijden in Nederland niet zo Haha!)
Dat wat Annegti hierboven zegt dat de deur niet helemaal geopend kan worden als de trailer erachter hangt heb ik ook.
Maar als ik het neuswiel gewoon omlaag zet (als alles stil staat ofcourse) heb ik nergens last van!
Hij weegt 1660 kg en mag heel veel trekken... weet het zo niet uit mijn hoofd...
Mijn Pajero heeft al bijna 300.000 km gereden en er is werkelijk niets mis mee!! Echt een toppertje

Nog even iets

Mist schreef:
Wegenbelasting is hier sowieso een lachertje vergeleken met Ned. Ik betaal voor die Daihatsu euro 250...per JAAR.



Vind het nogal duur hoor!! Ik betaal voor mijn 1660 kg wegende gevaarte ook "maar" 248 Euro per jaar. Dan vind ik dat 250 Euro voor jouw lichte jeep niet echt goedkoop Verward

*EDIT* Ging iets niet helemaal goed met mijn "quote" gedeelte (ja tot 2x toe

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 09:00

Een afrader (helaas, want hij rijdt echt super, is relatief goedkoop in onderhoud en rijdt zaaaaalig) is de Toyota RAV-4. Wij hebben er zelf eentje, maar het grote nadeel is de achterdeur. Deze scharniert dus echt als een deur, en niet als een klep, waardoor de deur niet open kan als je trailer aangekoppeld is! Nou ja, een heel klein stukje lukt wel, maar niet voldoende om grote lading te lossen of laden.

Onze volgende auto wordt een Kia Sorento. Deze is echt perfect om een trailer mee te trekken en heeft gelukkig een klep achter. Alleen heb ik vernomen dat de onderdelen op dit moment zeer slecht te leveren zijn (evenals de auto als je die nieuw bestelt).

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Buxy, chanelle14, kaatje89, Mutti, Sure_lee, Thrive, wietsipietsi, wiifke en 160 bezoekers