[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:53

Shenavallie schreef:
Ik snap in sommige gevallen echt niet waarom het gedrag van dit soort monsters nog steeds door bepaalde klinieken goedgepraat wordt. Voer alsjeblieft in dit soort gevallen de doodstraf weer in.

Door wat voor klinieken wordt het goedgepraat? Klinieken weten heel goed wat ze in huis hebben, de wetgeving beperkt de GGZ en Justitiële GGZ heel erg om mensen binnen te kunnen houden.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:45

Shenavallie schreef:
Ik snap in sommige gevallen echt niet waarom het gedrag van dit soort monsters nog steeds door bepaalde klinieken goedgepraat wordt. Voer alsjeblieft in dit soort gevallen de doodstraf weer in.

Ik geloof niet zo dat dat gebeurt eigenlijk.

En ik vind de doodstraf niet passen in een beschaafde maatschappij.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:54

Avalanche schreef:
Shenavallie schreef:
Ik snap in sommige gevallen echt niet waarom het gedrag van dit soort monsters nog steeds door bepaalde klinieken goedgepraat wordt. Voer alsjeblieft in dit soort gevallen de doodstraf weer in.

Ik geloof niet zo dat dat gebeurt eigenlijk.

En ik vind de doodstraf niet passen in een beschaafde maatschappij.


Ik ben wel tegen. Met AI en geplante DNA materiaal is het voor mij niet 100% zekerheid te zeggen of iemand altijd schuldig is in alle zaken. Er is altijd risico dat iemand onschuldig gaat, ook al zou hij/zij het zelfs bekennen.

Los daarvan.. wil ik het eigenlijk wel.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:57

Ergens wel. Maar als ik de ellende in Amerika zie ervan, en andere landen die het toestaan, vind ik het ethisch niet verantwoord.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:59

Avalanche schreef:
Ergens wel. Maar als ik de ellende in Amerika zie ervan, en andere landen die het toestaan, vind ik het ethisch niet verantwoord.


Ik betwijfel ook of America wel zo eerlijk is in de processen. Maar dat is een andere discussie.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:20

c_alsemgeest schreef:
Shenavallie schreef:
Ik snap in sommige gevallen echt niet waarom het gedrag van dit soort monsters nog steeds door bepaalde klinieken goedgepraat wordt. Voer alsjeblieft in dit soort gevallen de doodstraf weer in.

Door wat voor klinieken wordt het goedgepraat? Klinieken weten heel goed wat ze in huis hebben, de wetgeving beperkt de GGZ en Justitiële GGZ heel erg om mensen binnen te kunnen houden.

Misschien een ongelukkige woordkeuze van mijn kant, maar zo lijkt het wel. Er wordt geroepen dat dit soort beesten "hulp nodig hebben", omdat ze 'een slechte jeugd' hebben gehad of dat ze ziek zijn en door therapie weer zullen herstellen, dat zulke figuren 'er niets aan kunnen doen' of welke redenen er ook voor gegeven worden. Maar met een Michael P. in het achterhoofd of een Benno L. - die er elders nog rustig op los gaat... - nee, dat kan ik echt niet recht breien. Die zijn niet meer te helpen en dus een gevaar voor de maatschappij. Kun je honderd keer TBS of wat ook opleggen, maar zoals bijvoorbeeld met een Michael P. kan dat evengoed nog (heel erg) fout gaan. En die Benno L. gaat er moedwillig in een ander land mee door, de viezerik. :r

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 00:02

Dat is dus de wet, niet de kliniek.
Deze blijft altijd gericht op rehabilitatie, ook al zou je als behandelaar iemand geen vrijheden willen geven. Als iemand zich een x aantal jaar aangepast gedraagt, worden vrijheden opgebouwd.
Daarom zou ik voor bepaalde figuren een levenslange straf inderdaad ook passender vinden dan tbs. Maar aan dat besluit kan een kliniek weinig veranderen, dat gebeurt voordat ze opgenomen worden.

Bij P is er inderdaad wel nalatigheid geweest, deze gedroeg zich in opname inderdaad niet aangepast.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 00:52

Shenavallie schreef:
Er wordt geroepen dat dit soort beesten "hulp nodig hebben", omdat ze 'een slechte jeugd' hebben gehad

Maar dat is de kliniek niet die dat zegt.

Wat de wet zegt, is dat de behandeling altijd gericht is op revalidatie, en naar wat ik begrijp van mensen die werkzaam zijn in die sector, is dat TBS omgezet in longcare of longstay.

Maar argumenten voor strengere straffen gaan niet op. Hoe humaner het gevangenisbeleid, hoe lager de criminaliteit over all, and hoe minder recidive.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... tistics/nl

rockwitch

Berichten: 11737
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 03:21

Anomien schreef:
Avalanche schreef:
Ergens wel. Maar als ik de ellende in Amerika zie ervan, en andere landen die het toestaan, vind ik het ethisch niet verantwoord.


Ik betwijfel ook of America wel zo eerlijk is in de processen. Maar dat is een andere discussie.


Inderdaad, die rechtszaken met juryleden die bepalen of iemand schuldig is vind ik persoonlijk erg dubieus.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:11

@ c_alsemgeest en Avalanche: Dank je wel voor jullie uitleg, want ik kan me echt niet voorstellen dat je als behandelaar een bewezen misdadiger nog een kans wilt geven om ooit nog in de maatschappij te zijn.

@ Avalanche: Ik zie in de link alleen niets terug over pedoseksuelen.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:44

Pedoseksuelen en seksueel geweld heeft sowieso vrij hoge recidive geloof ik? Punt is ook, dat klinieken vaak best heel realistisch zijn over de mensen die daar verblijven. Ze willen ze zeker niet zomaar terug hebben in de maatschappij, en doen dat alleen maar als meerdere experts ervan overtuigd zijn dat die persoon niet meer terugvalt. Juist daarom is TBS ook bedacht. Het bleek namelijk bij sommige mensen een recept voor drama om ze zo weer in de maatschappij terug te zetten.

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021 ... l-gebleven

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-recidive

Deze is interessant. Het aantal veelplegers is gedaald, maar de recidive onder hen blijft hoog. In de laatste link kun je doorklikken naar informatie over zedenmisdrijven.

Nog een laatste:
https://thecrimefiles.be/noorwegen-vs-d ... de-staten/
Noorwegen heeft het meest humane gevangenissysteem ter wereld, met de laagste recidive ter wereld. Amerika heeft niet het minst humane, maar wel een van de minst humane systemen en een heel hoog recidive.

Punt wat ik ermee wil maken is dit: hoezeer het ook tegen ons gevoel ingaat (en bij mij ook hoor, je wilt soms ook gewoon wraak)hoe beschaafder en humaner het systeem, hoe beter het werkt.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:47

Maar is zoiets te “genezen”? Ik bedoel mensen (in bijvoorbeeld Amerika) doen al jaren hun best om mensen die homoseksueel zijn te “genezen”. Dat is toch niet iets wat je kunt “oplossen”?

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:47

De attractie niet. Homoseksualiteit is ook niet te genezen, zo ben je gewoon geboren. Maar het is ook een zedendelict waarbij mensen dingen doen bij kinderen zonder toestemming, en daar kunnen ze misschien wel wat mee?

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:59

Maar ho, kinderen die wel toestemming geven is nog steeds niet goed, hoor.

Dus wat valt er nu precies te behandelen aan zulke mensen dan. Dat is toch “gewoon” hun seksuele geaardheid, wellicht/hopelijk niet eens perse hoe ze graag zelf zouden willen zijn?

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:06

Imo kun je er niets aan doen waar je op valt, maar of je ernaar handelt is een tweede.
Of je er gelukkig van wordt als je niet handelt naar die behoeften kan een motief/reden zijn in je besluit je verlangen te volgen/ernaar te handelen.
Maar imo zijn kinderen niet/onvoldoende handelsbekwaam om hun consent te geven.
Alleen al omdat hun hersenen nog onvoldoende ontwikkeld zijn om de gevolgen te overzien van hetgeen waarvoor ze hun consent geven.
Dus daar blijf je als volwassene die dat normaalgesproken wel zou moeten kunnen overzien vanaf lijkt mij.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:16

Oud client van mij was pedofiel, zelf een jeugd vol misbruik meegemaakt. Hij was bang om er naar te gaan handelen of beelden op te gaan zoeken en is toen vrijwillig aan de Androcur gedaan, omdat hij een castratie er niet doorheen kreeg.
Dat was zijn originele wens namelijk.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:24

Androcur is chemisch castreren gok ik?

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:33

Avalanche schreef:
Pedoseksuelen en seksueel geweld heeft sowieso vrij hoge recidive geloof ik? Punt is ook, dat klinieken vaak best heel realistisch zijn over de mensen die daar verblijven. Ze willen ze zeker niet zomaar terug hebben in de maatschappij, en doen dat alleen maar als meerdere experts ervan overtuigd zijn dat die persoon niet meer terugvalt. Juist daarom is TBS ook bedacht. Het bleek namelijk bij sommige mensen een recept voor drama om ze zo weer in de maatschappij terug te zetten.

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021 ... l-gebleven

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-recidive

Deze is interessant. Het aantal veelplegers is gedaald, maar de recidive onder hen blijft hoog. In de laatste link kun je doorklikken naar informatie over zedenmisdrijven.

Nog een laatste:
https://thecrimefiles.be/noorwegen-vs-d ... de-staten/
Noorwegen heeft het meest humane gevangenissysteem ter wereld, met de laagste recidive ter wereld. Amerika heeft niet het minst humane, maar wel een van de minst humane systemen en een heel hoog recidive.

Punt wat ik ermee wil maken is dit: hoezeer het ook tegen ons gevoel ingaat (en bij mij ook hoor, je wilt soms ook gewoon wraak)hoe beschaafder en humaner het systeem, hoe beter het werkt.

Dank je wel voor je uitleg en links. In Japan hebben ze - begreep ik laatst - een systeem waarbij de gevangenen niet opgesloten zitten, maar samen voorkomende klusjes doen. Wel in een gesloten gebouw, maar niet met cellen. Er wordt gezegd dat het er daar heel gemoedelijk aan toe gaat.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:41

c_alsemgeest schreef:
Oud client van mij was pedofiel, zelf een jeugd vol misbruik meegemaakt. Hij was bang om er naar te gaan handelen of beelden op te gaan zoeken en is toen vrijwillig aan de Androcur gedaan, omdat hij een castratie er niet doorheen kreeg.
Dat was zijn originele wens namelijk.

Ik stuur je even een PB.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:57

Sanet schreef:
Maar ho, kinderen die wel toestemming geven is nog steeds niet goed, hoor.

Dus wat valt er nu precies te behandelen aan zulke mensen dan. Dat is toch “gewoon” hun seksuele geaardheid, wellicht/hopelijk niet eens perse hoe ze graag zelf zouden willen zijn?

Kinderen kúnnen geen toestemming geven, omdat ze geen of onvoldoende begrip hebben waar ze toestemming voor geven. Daarom hebben we ook iets als een "age of consent". Maar ik weet niet hoe de ins en outs werken van zo'n behandeling. Wel weet ik dat de recidive vrij hoog ligt voor zedendelicten, dus ik vraag me idd ook af in hoeverre zoiets echt te behandelen is.


Shenavallie schreef:
Avalanche schreef:
Pedoseksuelen en seksueel geweld heeft sowieso vrij hoge recidive geloof ik? Punt is ook, dat klinieken vaak best heel realistisch zijn over de mensen die daar verblijven. Ze willen ze zeker niet zomaar terug hebben in de maatschappij, en doen dat alleen maar als meerdere experts ervan overtuigd zijn dat die persoon niet meer terugvalt. Juist daarom is TBS ook bedacht. Het bleek namelijk bij sommige mensen een recept voor drama om ze zo weer in de maatschappij terug te zetten.

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021 ... l-gebleven

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-recidive

Deze is interessant. Het aantal veelplegers is gedaald, maar de recidive onder hen blijft hoog. In de laatste link kun je doorklikken naar informatie over zedenmisdrijven.

Nog een laatste:
https://thecrimefiles.be/noorwegen-vs-d ... de-staten/
Noorwegen heeft het meest humane gevangenissysteem ter wereld, met de laagste recidive ter wereld. Amerika heeft niet het minst humane, maar wel een van de minst humane systemen en een heel hoog recidive.

Punt wat ik ermee wil maken is dit: hoezeer het ook tegen ons gevoel ingaat (en bij mij ook hoor, je wilt soms ook gewoon wraak)hoe beschaafder en humaner het systeem, hoe beter het werkt.

Dank je wel voor je uitleg en links. In Japan hebben ze - begreep ik laatst - een systeem waarbij de gevangenen niet opgesloten zitten, maar samen voorkomende klusjes doen. Wel in een gesloten gebouw, maar niet met cellen. Er wordt gezegd dat het er daar heel gemoedelijk aan toe gaat.

Ja, ik keek een tijdje terug een documentaire over het gevangeniswezen in Noorwegen, waarbij mensen dus ook echt een vak leren in de gevangenis, therapie krijgen en actief behandeld worden, en dus als ze klaar zijn met hun straf ook echt de tools hebben om op een goede manier mee te draaien in de maatschappij. Er waren gesprekken met die mensen, waarbij de gevangenen ook echt aangaven dat ze hun fout inzagen, en nooit meer zoiets zouden doen. Volgens mij is dat uiteindelijk ook wat je wilt. Ik vond het erg mooi om te zien.
Ik kan me voorstellen dat het systeem in Japan ook echt heel goed werkt.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:58

lor1_1984 schreef:
Androcur is chemisch castreren gok ik?

Officieel zijn "chemische castratie" middelen meestal LHRH-agonisten, androcur valt in een soortgelijke groep en werking het is cyproteronacetaat.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:09

Ik moest even googlen naar cyproteronacetaat en wat ik ervan begrepen heb onderdrukt het het testosteron etc zegmaar, dus ahw een hormoononderdrukkende medicatie voor oa mannen met prostaatkanker.
Zal vast niet volledig kloppen hoor, maar zo interpreteer ik de informatie die ik tegenkom erover.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:21

lor1_1984 schreef:
Ik moest even googlen naar cyproteronacetaat en wat ik ervan begrepen heb onderdrukt het het testosteron etc zegmaar, dus ahw een hormoononderdrukkende medicatie voor oa mannen met prostaatkanker.
Zal vast niet volledig kloppen hoor, maar zo interpreteer ik de informatie die ik tegenkom erover.


Klopt helemaal, de bijwerking is dus dat het geslachtshormoon onderdrukt wordt, en daarmee dus ook de geslachtsdrift en seksuele gevoelens wanneer de dosis hoog genoeg is.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:57

Als dat werkt en castratie geen optie is klinkt het als een goede tussenweg.
Er vanuit gaande dat het ook daadwerkelijk ingenomen wordt etc natuurlijk. :)

haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:27

Niet perse luguber, maar indrukwekkend.

Gisteravond (woensdag) op nl 3 een documentaire gezien over anorexia in Engeland.