Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:00

Ik heb maar 2 loonstrookjes.
Die van té veel, en het ingehouden loon.
Mijn contract heb ik een tijd later ná mijn te veel ontvangen loon gekregen. Dus ik moest er op dat moment wel vanuit gaan dat het loon goed zou zijn.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:02

Ik vind het wel schofterig dat ze daar niet over communiceren en het zomaar inhouden!

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:05

Ja heel zuur was dat. Nu moet ik dus gaan lenen om mijn rekeningen te kunnen betalen..
Wat baal ik hiervan joh.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:07

Niet communiceren is onbeschoft inderdaad, maar op je loonstrookjes zou je wel moeten kunnen zien wat ze gedaan hebben. Maar anders toch met ze bellen, ik vrees dat wij hier niet meer voor je kunnen doen dan je dat adviseren..... Y;(

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:09

Ja dat is punt nummer 2 haha, ik ben een weekendje weg naar Oostenrijk.
Ik heb al 2 leidinggevende geappt maar ze reageren beide niet.. dus hopelijk morgen wel!

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:00

Kun je niet de salarisadministratie bellen? Of heb je die niet bij dit bedrijf?

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:09

Yess! Ik kan zelf niet inloggen en het dus opzoeken in mijn werkomgeving.
Maar heb gelukkig via via een telefoonnummer gekregen daarvan. Ik ga er mee aan de slag. Wish me luck!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:28

Ik heb een lits-jumeaux dekbed, 220cmx240cm.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de lange kant van hoofd naar voeten gaat, maar bij mijn nieuwe dekbedhoes is het andersom? Hoe heurt het nou? :+

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:49

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik heb een lits-jumeaux dekbed, 220cmx240cm.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de lange kant van hoofd naar voeten gaat, maar bij mijn nieuwe dekbedhoes is het andersom? Hoe heurt het nou? :+

Die is idd breder dan lang

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:55

fotolijstje schreef:
Hoi! Ik heb eventjes een juridisch vraagje.
Ik ben pas begonnen met werken, en mijn uren zijn gewijzigd voordat het contract getekend was. Ik wist dus sowieso mijn loon en uurloon niet.

Ik heb waarschijnlijk dus het loon van mijn vorige uren nog gekregen. Alleen nu heb ik de helft van mijn oorspronkelijke loon gekregen.
Waarschijnlijk hebben ze dus dat geld terug geïnd, zonder pardon of wat te zeggen. Nu kom ik financieel in de knel door mijn rekeningen. Alsin dat ik letterlijk schuld ga krijgen.
Kan ik zelf nog wat doen? Ik wil prima het loon terugbetalen maar nu komt gewoon niet uit.


Even zien of ik het goed begrijp?

-Je bent ergens begonnen in een nieuwe baan.
-Je bent aangenomen voor X uren
-Je bent gaan werken in de veronderstelling dat je een contract had voor die X uren
-Je wist nog niet wat je per uur ging verdienen
-Toen je je contract tekende is het je wel/niet opgevallen dat je niet voor X uren was aangenomen maar voor Y uren?
-Je hebt de eerste twee maanden X uren gewerkt? (dat neem ik maar aan anders had je wel geweten dat je minder loon ging krijgen)
Waarom krijg je dan niet X uren uitbetaald?

Ik ben bang dat je zelf wel een steekje hebt laten vallen. Beetje jammer achteraf. Snap dat het heel vervelend is en ik hoop dat je een regeling kunt treffen met je nieuwe werkgever.
Wellicht wat meer uren maken de komende tijd?

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:29

De eerste maand meer en de tweede maand minder, maar in totaal heb je over die twee maanden je loon ontvangen waar je recht op had en daar kom je niet mee uit qua rekeningen.

Als ze beide maanden correct hadden uitbetaald had je exact hetzelfde bedrag over beide maanden ontvangen, had je dan wel uitgekomen qua rekeningen?

Heb je je loonstrookje van de eerste maand wel bekeken? Daar zou iets van gewerkt uren op moeten staan. Het is niet vreemd dat een werkgever met het volgende salaris een correctie maakt qua betaling als er eerder teveel is betaald.

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:39

Ik vind het ook niet vreemd of erg, maar ik vind de communicative niet goed gaan daarin.
Ik was daar al stagiaire trouwens, dus ik moest gewoon switchen van contract zeg maar. Mijn oude stagebegeleider bood aan om 16 uur ipv 24 te gaan werken.

Ik heb overigens geen contract getekend, ik heb alleen toegestemd met de overeenkomsten. Daarin stond mijn precieze loon niet.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:05

fotolijstje schreef:
Ik vind het ook niet vreemd of erg, maar ik vind de communicative niet goed gaan daarin.
Ik was daar al stagiaire trouwens, dus ik moest gewoon switchen van contract zeg maar. Mijn oude stagebegeleider bood aan om 16 uur ipv 24 te gaan werken.

Ik heb overigens geen contract getekend, ik heb alleen toegestemd met de overeenkomsten. Daarin stond mijn precieze loon niet.


Heb je nog steeds geen overeenkomst getekend?

Want een stageovereenkomst is wel degelijk iets anders dan een arbeidsovereenkomst. Je hebt als medewerker hele andere rechten en plichten dan een stagiaire, en het is ook belangrijk m.b.t. de ketenregeling. Ik zou hier echt nog even goed naar kijken voor jezelf.

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:07

xPabloBokt schreef:
fotolijstje schreef:
Ik vind het ook niet vreemd of erg, maar ik vind de communicative niet goed gaan daarin.
Ik was daar al stagiaire trouwens, dus ik moest gewoon switchen van contract zeg maar. Mijn oude stagebegeleider bood aan om 16 uur ipv 24 te gaan werken.

Ik heb overigens geen contract getekend, ik heb alleen toegestemd met de overeenkomsten. Daarin stond mijn precieze loon niet.


Heb je nog steeds geen overeenkomst getekend?

Want een stageovereenkomst is wel degelijk iets anders dan een arbeidsovereenkomst. Je hebt als medewerker hele andere rechten en plichten dan een stagiaire, en het is ook belangrijk m.b.t. de ketenregeling. Ik zou hier echt nog even goed naar kijken voor jezelf.

Dit idd. In mijn ervaring was dit een compleet nieuw contract + arbeidsvoorwaarden gesprek, alleen inloggegevens konden ze laten doorlopen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:25

Hoeveel kippen kunnen er in een ren van 6m²?
En dan dus niet opgepropt (dan kunnen er natuurlijk 80 in) maar gewoon om blije kippen met ruimte te hebben.

Wat is dan zeg maar de regel?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:33

2?

Nu heb je natuurlijk grote rassen en kleine rassen, dat zal ook wel uitmaken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:38

fotolijstje schreef:
Ik heb overigens geen contract getekend, ik heb alleen toegestemd met de overeenkomsten. Daarin stond mijn precieze loon niet.


Een overeenkomst zonder arbeidsloon mist teveel informatie over de arbeidsrelatie om een overeenkomst te kunnen zijn.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:11

Macs schreef:
Coco4life schreef:
IJslanders hebben zadels met lagere lepels bij de zadels, en hebben vgm vaak geen keelriem bij de hoofdstellen.
En vgm ook nog aparte dekjes.

Waarom zou een ijslander zonder 'speciaal' tuig niet bereden kunnen worden?
T is niet dat hij het dan niet doet of zo. Een IJslander weet niet dat dat dekje wel of geen ijslanderdekje is.
Elk paard is tuigloos te rijden. Op mijn fjord lag een IJslander zadel en heb ook geen keelriem.
T is maar net wat en hoe je iets aanleert. Elk tuig moet passen.



Veel maakt niet uit. Maar een zadel wel.
Meestal worden IJslanders door volwassenen gereden. De ruimte van het zitvlak van het zadel wordt ook bepaald door de lepelvorm. Als je meer lepel wil, zoals een ‘normaal’ zadel, zal de lengte van het zadel vaak ook toenemen. En dat past niet altijd op de rug van een IJslander.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:42

Palmera schreef:
Hoeveel kippen kunnen er in een ren van 6m²?
En dan dus niet opgepropt (dan kunnen er natuurlijk 80 in) maar gewoon om blije kippen met ruimte te hebben.

Wat is dan zeg maar de regel?


Oh ik las eerst hok. Dan kan je er wel meer kwijt in een hok van 3 x 2.
Maar een ren. Dit is de enige uitloop voor ze? Dan zou ik inderdaad iets van 3 kippies doen. Ze moeten wel genoeg scharrelruimte hebben.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:57

Prrrr schreef:
fotolijstje schreef:
Ik heb overigens geen contract getekend, ik heb alleen toegestemd met de overeenkomsten. Daarin stond mijn precieze loon niet.


Een overeenkomst zonder arbeidsloon mist teveel informatie over de arbeidsrelatie om een overeenkomst te kunnen zijn.


Eens. Uren, functienaam, ingangsdatum, beloning. Als dat (deels) ontbreekt is er niks.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:17

Palmera schreef:
Hoeveel kippen kunnen er in een ren van 6m²?
En dan dus niet opgepropt (dan kunnen er natuurlijk 80 in) maar gewoon om blije kippen met ruimte te hebben.

Wat is dan zeg maar de regel?


Opgepropt a kooisysteem zelfs 100 (600cm2 per kip was daar de norm, hoewel de vs wel tot 450cm2 per kip gaat. Maar dat blijkt iets productie te kosten). Scharrel zou neerkomen op 54 hennen (1111cm2 per hen). Persoonlijk houd ik als minimum 1kg/m2 aan voor kippen en konijnen, met een minimum van 1m2 per dier (dus hele kleine konijnen- en kippenrassen alsnog 1m2 per dier), waarbij je het volwassen gewicht als richtlijn neemt. Met leghennen komt dat neer op 3, met krielen meestal op 5 en met hele kleine krielen op 6. Aangezien ik kippen altijd met minimaal 3 zou houden, raad ik rassen aan van maximaal 2.0kg volwassen gewicht.

Ik heb op het moment 6 barnevelder krielhennen in een ren van 6m2, met een hok van 2m2, en dat werkt prima. Mijn moeder heeft in eenzelfde opstelling er nu 5, maar in het verleden ook wel 8 gehad. 8 was aan de ruime kant maar ging wel zonder dierwelzijnsproblemen (wel qua vervuiling extra moeten sturen). Het was toen 2 jonge hennen + haan toevoegen om de groep te verjongen en de overleden haan te vervangen en er zijn ondertussen wat oudere hennen overleden.

Idealiter natuurlijk minimaal het dubbele en groter is leuker, maar mijn ervaring is dat dit een prima richtlijn is voor een fatsoenlijk dierenwelzijn (en houd ik ook aan bij de verkoop van dieren).

(ps. Ik heb 10 kippen, 9 hennen + haan, op 60m2 gehad. Ik heb dus werkelijk vergelijk en niet alleen ervaring met een kleine ren).

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:40

Wat een mooi uitgebreid antwoord Mizora! Dank je wel :)

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:19

Ik ga bij een gemeente werken en moet daarvoor een eed afleggen. Hierin staat o.a. “Zo waarlijk helpe mij God almachtig”. Nu heb ik hier als atheïst best wel moeite mee. Is dit een verplicht dingetje of is er ook een atheistische versie? :')

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:21

Heeft iemand ervaring met wonen op een plek waar het niet lukt om te aarden, en wat deden jullie ermee? Ik woon inmiddels al ruim 4 jaar ergens en in het verleden ben ik vaak verhuisd en ik ben erg flexibel, maar op deze plek voel ik me gewoon niet thuis. Ik heb hier werk, contacten, maar niet echt vrienden, hoewel ik mijn best doe om de deur uit te gaan en actief te zijn. Het is denk ik ook de leeftijd: mensen zijn al behoorlijk gesetteld. Maar in het verleden heb ik dat wel vaker gehad, maar toen voelde ik me wel 'blij' met de woonplaats. Verhuizen betekent dat ik een prachtig bijzonder betaalbaar huisje achterlaat en iets nieuws vinden is in deze tijd ontzettend lastig. En ergens denk ik ook dat ik het hier moet kunnen 'redden'. Kennen jullie deze situatie, en wat hebben jullie gedaan? (Ik woon alleen, dus thuis ook geen contact met vriend/man oid)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 23-03-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:28

JudithGigi schreef:
Ik ga bij een gemeente werken en moet daarvoor een eed afleggen. Hierin staat o.a. “Zo waarlijk helpe mij God almachtig”. Nu heb ik hier als atheïst best wel moeite mee. Is dit een verplicht dingetje of is er ook een atheistische versie? :')

Je mag de eed afleggen of de belofte. Google daar maar op, dan zie je het verschil. Geen zorgen, komt goed.