tips aan moeders gevraagd....!!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

tips aan moeders gevraagd....!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 11:31

Ik heb een vraagje aan de moeders onder de bokkers.
Vanaf welke leeftijd kun je je kindje duidelijk maken dat hij bijvoorbeeld ergens niet aan mag komen?


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:38

Ik ben geen moeder, maar zal toch even reageren op je bericht.

Ik vind dat je vanaf de eerste keer dat hij of zij ergens aan zit wat je liever niet hebt je consuquent moet zijn.
Maakt dan verder niet uit hoe oud ze zijn vind ik.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:17

In de preoperationele fase volgens piaget, dat is tussen 4-6. Dan is het in ieder geval zeker dat ze het echt begrijpen dat het niet mag. Daarvoor zou ik het niet weten.

22 Januari verwachten we ons kleintje

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:36

ik ben dus wel moeder maar je kan het inderdaad beter leren vanaf het moment dat ze er de eerste keer proberen aan te zitten, ga niet als een halve gek te keer want je weet wat niet mag is mooi natuurlijk, ik doe het altijd als volgt, dat is vies voor kindjes, alleen mama mag daar aankomen, moet zeggen, lukt wel!!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:43

Ik ben ook moeder. Vanaf het moment dat ze ergens aan wilden komen, waarvan ik vond dat ze dat niet mochten, zei ik consequent "Nee, mag niet". Uitleggen waarom deed ik vanaf het moment dat het voor mijn kinderen te begrijpen was.
Wanneer dat is, is voor elk kind verschillend.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:54

Gelijk mee beginenn zodra ze lopen etc, als je gaat wachten tot een bepaalde leeftijd ben je denk ik al te laat, gelijk meegeven want het is ook per kind verschillend, maar vooral zodra ze zichzelf raad weten met handjes en voetjes!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:15

Ik heb 7 jaar op een KDV gewerkt, dus ik mag wel meepraten he! Haha!

Ik ga met de rest mee. Zodra je kindje iets doet wat niet mag van jou (tijdens het kruipen, staan of weet ik wat) meteen 'nee, mag niet'.
Dan krijgen ze vanaf het begin af aan mee, dat mama het er niet mee eens is.

Hoe ga je ze anders dingen afleren waarvan ze vroeger nooit te horen kregen 'nee, mag niet'
En geloof me..............ze hebben je heus wel in de gaten die kleine mensjes.

Ik ben ervan overtuigd dat ze vanaf een paar maanden dondersgoed weten hoe ze mama en papa moeten bespelen!

Op zoek naar de zon!!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:30

Marreke schreef:
Ik ben ook moeder. Vanaf het moment dat ze ergens aan wilden komen, waarvan ik vond dat ze dat niet mochten, zei ik consequent "Nee, mag niet". Uitleggen waarom deed ik vanaf het moment dat het voor mijn kinderen te begrijpen was.
Wanneer dat is, is voor elk kind verschillend.


Ook al ben ik -gelukkig- kindloos, ik ben het met bovenstaande helemaal eens.

Vergelijk het eens met een fornuis, of met schoonmaakmiddelen... Ga je daar ook niets van zeggen, tot op het moment dat ze naar jouw idee oud genoeg zijn om het te begrijpen? Tegen die tijd is het al goed misgegaan denk ik... Baby's, nou ja, peuters, begrijpen woorden als nee en niet mogen echt wel...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:59

Mijn jongste dochter is nu 19 mnd en die begrijpt dondersgoed dat ze aan sommige dingen niet mag komen, of ze het dan ook echt niet doet is een tweede, ze is nogal eigenwijs. Maar ik denk dat ze vanaf 1 jaar best al veel kunnen begrijpen. succes!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:05

Direct duidelijk zijn. Probeer van tevoren te bedenken wat wel en niet mag en waarom. Anders verbied je soms dingen die geen probleem hoeven zijn e.o. Bovendien is het heel fijn als je zo min mogelijk hoeft te verbieden, het maakt dan ook meer indruk. Beveilig verder alles wat kan, als je even niet oplet kan er van alles gebeuren.

Ik heb de kinderen toch al tamelijk jong uitgelegd dat bepaalde dingen gevaarlijk waren en op alle 'gevaarlijke' schoonmaakartikelen een doodskop getekend (en uitgelged wat dat betekende). Natuurlijk bewaarde ik alles in een kast met kinderveilige sluiting.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:07

Mijn dochter heb ik heel snel geleerd dat nee is au, ook echt nee is au was..... ik heb haar daarvoor slechts eenmaal met de handjes tegen de ovenruit aangeplant........ daarna heeft ze me altijd geloofd als ik zei dat ze ergens beter niet aan kon komen.......... klakkeloos en zonder morren.

maar ik ben helemaal niet zo een lieve mamma. Nee is nee en er is geen discussie dan over mogelijk, wel discussie aangaan is wegwezen..... daar heb ik geen zin in. Ik ga niet met een 4 jarige discuseren over wat wel en niet mag, ik bepaal dat gewoon. Sanne mag best veel, ik zeg vaak ja... maar als ik nee zeg dan wil ik niet uitleggen waarom niet, dat is dan gewoon zo en accepteren moet ze dat dan. Dus heel duidelijk en heel consequent zijn........ je mag een kind ook laten merken dat er consequenties aan hangen als ze niet luisterd zoals bijvoorbeeld pijn in de handjes omdat ze toch de over moest vastpakken.........

absoluut pedagogisch niet verantwoord (tegenwoordig) maar het werkt wel.... ik heb in iedergeval nog nooit een drama gehad in de winkel, Sanne komt naar me toe met iets en als ik nee zeg dan volgt er een oooooh en dan legt ze het netjes terug onder het slaken van een dieppe zucht........

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:13

Volgens mij is het wel zo dat dat ze de eerste ? maanden nog niet kunnen onthouden, dus dan heeft het weinig nut! Boos worden heeft dan ook geen zin.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:23

pcies......... het heeft ook pas zin op het moment dat ze zich zelfstandig door het huis kunnen gaan bewegen....... Haha! das in de regel met een maand of 9

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:27

De eerste maanden zal een kind niet bijster veel doen, zodra er echt beweging in gaat komen begrijpen ze echt wel dat nee nee is.

G&K, ben blij dat ik jouw dochter niet ben... Dan zou het nog slecht met me aflopen Bloos!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:28

Hoezo percencino? Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:31

gijsenkim schreef:
maar ik ben helemaal niet zo een lieve mamma. Nee is nee en er is geen discussie dan over mogelijk, wel discussie aangaan is wegwezen..... daar heb ik geen zin in. Ik ga niet met een 4 jarige discuseren over wat wel en niet mag, ik bepaal dat gewoon. Sanne mag best veel, ik zeg vaak ja... maar als ik nee zeg dan wil ik niet uitleggen waarom niet, dat is dan gewoon zo en accepteren moet ze dat dan.


Even een vraagje hierover...
Als Sanne nu ouder wordt, ben je dan nog van plan om geen uitleg te geven waarom iets niet mag of word je hier dan soepeler in?
Vraag het gewoon even omdat ik nu er wel kan inkomen dat nee, nee is zonder dat je er een verklaring voor geeft. Maar ik er mijn bedenkingen bij heb als je dat blijft doen. Ik kreeg vroeger toen ik jong was nl. ook nooit een uitleg waarom er nee gezegd werd (ik spreek nu over toen ik tussen 12-18 was, ervoor ook wel, maar daar gaat het even niet om) en ik het daar erg moeilijk mee had... ik vond het nl. moeilijk te begrijpen waarom die nee er was, ik had geen problemen met nee, maar als er mij uitgelegd was waarom denk ik dat het veel gemakkelijker te begrijpen en te accepteren was geweest.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:33

Oei... G&K... jij bent indd niet zo'n lieve moeder... Haha!

Mijn moeder zei altijd gewoon ''Nee, mag niet'' o.i.d. en dat werkte toch goed... Volgens haar.. En ja, consequent zijn lijkt me ook heel belangrijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:37

Natalie schreef:
Even een vraagje hierover...
Als Sanne nu ouder wordt, ben je dan nog van plan om geen uitleg te geven waarom iets niet mag of word je hier dan soepeler in?
Vraag het gewoon even omdat ik nu er wel kan inkomen dat nee, nee is zonder dat je er een verklaring voor geeft. Maar ik er mijn bedenkingen bij heb als je dat blijft doen. Ik kreeg vroeger toen ik jong was nl. ook nooit een uitleg waarom er nee gezegd werd (ik spreek nu over toen ik tussen 12-18 was, ervoor ook wel, maar daar gaat het even niet om) en ik het daar erg moeilijk mee had... ik vond het nl. moeilijk te begrijpen waarom die nee er was, ik had geen problemen met nee, maar als er mij uitgelegd was waarom denk ik dat het veel gemakkelijker te begrijpen en te accepteren was geweest.



Ik denk dat de mate van uitleg samenhangt met de ontwikkeling van je kind. Sanne is nu 5 en wordt in augustus 6.... Ik denk wel dat het zo zal zijn dat ik naarmate ze ouder wordt idd meer dingen uit ga leggen. Ik geloof er nl niet in dat je kinderen vanaf een jaar of 10 dingen moet verbieden die je ook niet duidelijk uit kan leggen...... ik denk dat ik dan idd meer een discussie aan zal gaan met haar....... alleen blijft het wel zo dat ik uiteindelijk bepaal, en als ze met goede argumenten komt dat ik misschien wel toegeef..... maar ik wil haar nu zoveel mogelijk leren dat "nee" "nee" is en niet "misschien wel als ik maar hard genoeg zeur" want dat is namelijk geen basis van waaruit je verder kan werken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:44

gijsenkim schreef:
Hoezo percencino? Haha!


Pervinco Lachen

Ik ben altijd heel vrij geweest, eigenlijk iets te vrij. Maar ik was wel altijd zo dat als mam nee zei, ik naar pap toeging, die mompelde nl altijd iets in de geest van ja... En als ie dan toch nee zei, dan deed ik het toch, waarna ik tegen mam zei dat het van pap mocht en vice versa Bloos!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:45

gijsenkim schreef:
alleen blijft het wel zo dat ik uiteindelijk bepaal, en als ze met goede argumenten komt dat ik misschien wel toegeef....


Ik hoop voor jou dat je die basis dan heel erg duidelijk legt, want in de puberteit wordt het toch een klein beetje moeilijker...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:48

Pervinco"]
[quote="gijsenkim schreef:
Hoezo percencino? Haha!


Pervinco Lachen

[/quote]


Sorrie Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:49

Pervinco"]
[quote="gijsenkim schreef:
alleen blijft het wel zo dat ik uiteindelijk bepaal, en als ze met goede argumenten komt dat ik misschien wel toegeef....


Ik hoop voor jou dat je die basis dan heel erg duidelijk legt, want in de puberteit wordt het toch een klein beetje moeilijker...
[/quote]

daarom wil ik die basis er nu goed inhebben, zodat ik later een beetje toegeeflijker kan zijn.........

Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:21

Ik begin nu met Johan ook al wat wel en niet mag....hij is nu 9 maanden en kruipt sinds deze week (gebeurt met de rust Haha! ) maar als hij nu ergens aanzit wat niet mag dan kijkt hij me al aan.......(ik heb dus echt het idee dat hij dat al wel doorheeft.......hij pakt het alsnog wel hoor Clown maar ik blijf hem erbij weghalen en zeggen dat het niet mag....hopelijk werpt het straks zijn vruchten af Knipoog

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:41

G&K, ik vind het tof hoe jij je dochter opvoedt... Hoop dat als ik later kids heb, dat ik je voorbeeld kan volgen. Consequent en rechtvaardig.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:58

Natalie schreef:
G&K, ik vind het tof hoe jij je dochter opvoedt... Hoop dat als ik later kids heb, dat ik je voorbeeld kan volgen. Consequent en rechtvaardig.


Ben ik het mee eens! Ik heb er bijvoorbeeld zo'n hekel aan als je loopt te winkelen, kind pakt iets, moeder zegt nee, kind begint te janken en stopt niet voor mama ja zegt...
Wat ik van de week zag; een kindje aan een soort hondenriem (maar dan aan de pols), dat vond ik dan wel weer een beetje zielig... wou nog vragen of ie ook kon blaffen...