Vraag ik teveel van mijn hond?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:32

IngridM"]
[quote="Chrystal-gek schreef:
een puppy weet meestal niet waar zijn grenzen liggen, ook niet in het spelen met andere honden, hij gaat maar door, in principe tot hij er bij neervalt Knipoog .


ik realiseer me dat het om een jackie gaat en daar heb ik geen verstand van, maar bovenstaande is ZO waar ! Ik heb een boxer pup gehad en tuurlijk de HELE wereld is leuk!!! Maar inderdaad, erg korte wandelingen, dat langere komt later wel. Mijn eeste reactie is dan ook:"te lang" maar nogmaals; van jackies zal het inderdaad misschien anders zijn dan bij grotere honden....

Maar zijn enthousiasme is dus geen graadmeter... Knipoog
[/quote]

Bij een boxer moet je een stuk voorzichtiger zijn dan bij Jackie.
Dit ivm met spondylose, dat vrij vaak voorkomt bij boxers.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:38

Chrystal-gek schreef:
Er is idd een verschil tussen grote en kleine honden Miep, maar dat betekent niet dat je veel meer kan doen met kleine hondjes.

Daarbij, vergeet de terug weg niet, dus 30 plus 30 is 60 minuten.
En wat doet hij ondertussen?
Als hij echt moe is, zal hij wel gaan slapen als hij daar de kans voor heeft, maar lang niet alle puppies zijn dan moe.
Maar moe zijn en overbelasting is een verschil, moe zijn merk je direct, de gevolgen van overbelasting merk je later wel.
Een hond hoeft niet moe te zijn om overbelast te worden.

De regel van een jaar en de 5 minuten per maand kun je volgens mij toch het beste aanhouden.

Pellie, het heeft er niks mee te maken of je de hond nou meesleurt of niet, daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat hij overbelast wordt.


Natuurlijk kun je met een kleine hond op die leeftijd meer doen dan met een grote hond van dezelfde leeftijd!
Waarom moet je uitkijken met beweging van een pup?
Juist ja omdat ze in de groei zijn..
Maar nogmaals, een kleine hond is veel sneller uitgegroeid dan een grote hond.

En nogmaals je ziet echt wel aan de hond wanneer hij/zij 'overbelast' word.
Althans ik zie het dondersgoed aan mijn honden.
En een pup die geen zin heeft, die laat dat maar wat graag merken, ( en zeker een jrt Haha! )

Ik neem aan dat Yorghos dondersgoed kan zien aan haar handje of dit te veel van het goede is.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 18:42

Louis maakt na zo'n wandeling absoluut niet de indruk dat hij oververmoeid is. Er zit ook minstens een uur tussen heen en terugweg, dus hij heeft ook weer de tijd om uit te rusten. Op stal is hij vaak rustig. Als ik bijv. aan het uitmesten ben, dan gaat hij op het stro liggen toekijken. Echt slapen doet hij dan niet, maar hij rust wel.
En mensen, het gaat dus maar om 1, hooguit 2x per week. Het is dus geen dagelijkse kost!
Ik begrijp jullie argumenten, maar ik heb niet het idee dat ik Louis teveel belast. Volgende week moet ik naar de DA om mijn kat te laten enten. Ik zal dan meteen eens vragen wat hij hiervan vindt.

* To Belg, or not to Belg *

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:25

Volgens mij is toch de meerderheid het met je eens dat het geen kwaad kan?? Of zie ik dit verkeerd?

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:35

Chrystal-gek schreef:
Haha, ik zag je bericht en toen was er nog geen reactie, dus ik aan het typen en ondertussen andere dingen doe, plaats ik het bericht, zie ik ineens al een boel andere reacties.

Die zijn wel positief, die van mij dus niet zo, maar ik blijf er wel bij.
En Fairie, wat betreft jouw hondje, dat vindt ik wel teveel van het goeie.


Ik vind dat je niet teveel vraagt van je hondje. Net als Fairie zegt. Miko loopt dit nog niet mee hoor. Gewoon een uurtje smorgens met de andere honden.
Kan ze makkelijk Lachen Shiba Inu's hebben nu ook eenmaal veel beweging nodig.
Als we Keiji even laten plassen en het huis rond lopen is hij niet tevreden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:34

Larish"]
[quote="Chrystal-gek schreef:
Haha, ik zag je bericht en toen was er nog geen reactie, dus ik aan het typen en ondertussen andere dingen doe, plaats ik het bericht, zie ik ineens al een boel andere reacties.

Die zijn wel positief, die van mij dus niet zo, maar ik blijf er wel bij.
En Fairie, wat betreft jouw hondje, dat vindt ik wel teveel van het goeie.


Ik vind dat je niet teveel vraagt van je hondje. Net als Fairie zegt. Miko loopt dit nog niet mee hoor. Gewoon een uurtje smorgens met de andere honden.
Kan ze makkelijk Lachen Shiba Inu's hebben nu ook eenmaal veel beweging nodig.
Als we Keiji even laten plassen en het huis rond lopen is hij niet tevreden.
[/quote]

Tja, adviezen van Fairie neem ik niet zo klakkeloos aan als ze zelf zegt dat haar puppy (van 4 maand!!!) anderhalf uur loopt, terwijl het dus rond de 20 minuutjes hoort als je de maandregel aan houdt.
Dit is zo verkeerd als maar kan, en als ze dan tegen een ander zegt dat een puppy dat wel aan kan, dan reken ik haar dus niet mee in mijn conclusie.
Want blijkbaar doet ze het zelf ook niet goed met haar puppy.
En daar is ook iedereen met mij eens.

Een hond kan wel veel beweging nodig hebben, maar dit moet wel gedoseerd worden.
Ik neem aan dat jouw puppy tegen een jaar is?
Of zoals Miep zegt, ouder dan 8 maand?

Wat betreft grote honden/kleine honden kan ik me die 8 maand wel voorstellen voor kleinere hondjes, maar ik houd het liever ruim aan voor de zekerheid.
Daarbij moet je volgens mij ook nog eens kijken naar het soort hond opzich, niet alleen naar de grootte, dus wat voor bouw en botten ed.
Hebben Shiba InuĀ“s geen zware bouw?
Of sla ik nu de klok mis (kan hoor, heb niet zoveel verstand van dit ras)?

Vergelijk het met een paard, sommige beginnen eerder dan 3 jaar met inrijden ed, terwijl 3 jaar toch eigenlijk een stelregel is, en sommige rassen (volgens mij de Tinker en Fries ed) hebben eigenlijk nog langer nodig.
Niks mis mee om aan dingen te laten wennen, wel om volop te gebruiken.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*