VS leveren bewijs voor schuld Bin Laden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 17:55

Gepubliceerd op 24 september 2001 10:09
De Verenigde Staten treffen voorbereidingen om bewijsmateriaal voor Osama bin Ladens betrokkenheid bij de aanslagen in de VS van 11 september vrij te geven. De bewijzen zullen de komende dagen worden gepresenteerd. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell gezegd.
Het bewijsmateriaal zou nieuwe informatie omvatten, alsmede inlichtingen die zijn gebruikt bij eerdere aanklachten tegen Bin Laden, onder meer voor de bomaanslagen op Amerikaanse ambassades in Afrika in 1998. Ook zou er nieuwe informatie over de aanslag op de USS Cole in Jemen in november vorig jaar in het document zijn opgenomen.

De VS geven het document met bewijsmateriaal vrij om militaire acties te rechtvaardigen en de internationale coalitie voor de bestrijding van terrorisme bijeen te houden. De bewijzen moeten wel sterk en overtuigend zijn voor de internationale gemeenschap - en met name de Arabische landen - en het Amerikaanse volk, die wil dat de juiste personen worden gestraft.

De aankondiging van de Amerikaanse regering kwam toen Pakistan bekendmaakte te overwegen om zijn relatie met de Taliban te verbreken, als er sterke bewijzen voor Bin Ladens betrokkenheid zijn.

Zondag zei Powell in een Amerikaans televisieprogramma dat hij er 'absoluut overtuigd' is van Bin Ladens schuld. Powell benadrukte dat Bin Laden en zijn organisatie Al Qaeda het doelwit van de vergeldingsacties is, en niet het Afghaanse volk. Ook waarschuwde Powell dat de vergeldingsacties Amerikaanse levens zullen kosten.

Powell zou het bewijsmateriaal zo snel mogelijk openbaar willen maken, om te voorkomen dat het ministerie van Defensie ook aanwijzingen in de richting van Irak toevoegt. De hardliners onder de belangrijkste Amerikaanse defensie-adviseurs zijn voorstander van een Amerikaanse aanval op Irak na een korte militaire actie in Afghanistan. Maar de meer gematigde minister van buitenlandse zaken Powell houdt dat tegen.

Bronnen: BBC, CNN, Reuters, New York Times

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 19:54

Eerst zien, dan geloven, en ook ben ik benieuwd hoe de VS alles wil gaan doen, wnat ze maken met deze tactiek meer vijanden dan vrienden, en ik ben heel erg beneiuwd van wat er van de VS gaat worden, Bush wil ook een opschorting van t wapens-exportverbod, waar ik heel huiverig voor ben!