Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:23

Heb je niets aan de bronvermeldingen in het boek, achteraan? Alles is getoetst aan de werkelijke beschikbare informatie en feiten, misschien vind je daar weer een aanknopingspunt. Iets wat voor het boek niet relevant was, maar voor jou dan weer wel. En misschien kan je hen ook contacteren voor meer informatie.

Ik denk, ben niet zeker, dat jouw pépé hetzelfde transport gehad kan hebben vanuit Esterlitz naar Gross-Strehlitz maar pin me er niet op vast.

Het doet me goed dat je er veel aan hebt, en dat het helpt om een goed beeld te schetsen van de omstandigheden. Zeker voor de periode die ze, zonder het te weten, eigenlijk "samen" hebben doorgebracht.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:33

Varekaj schreef:
Heb je niets aan de bronvermeldingen in het boek, achteraan? Alles is getoetst aan de werkelijke beschikbare informatie en feiten, misschien vind je daar weer een aanknopingspunt. Iets wat voor het boek niet relevant was, maar voor jou dan weer wel. En misschien kan je hen ook contacteren voor meer informatie.

Ik denk, ben niet zeker, dat jouw pépé hetzelfde transport gehad kan hebben vanuit Esterlitz naar Gross-Strehlitz maar pin me er niet op vast.

Het doet me goed dat je er veel aan hebt, en dat het helpt om een goed beeld te schetsen van de omstandigheden. Zeker voor de periode die ze, zonder het te weten, eigenlijk "samen" hebben doorgebracht.


Da datum van het transport is hetzelfde, dus ik denk idd ook dat het om hetzelfde transport gaat!
Ik lees de bronvermeldingen tussendoor, als er naar verwezen wordt, en wanneer het boek uit is sowieso nogmaals, het kunnen idd aanknopingspunten zijn voor mij.

Het schept idd een duidelijk beeld van hun leven daar, of ze elkaar nou wel of niet gekend hebben. Beiden hadden een NN-nummer, dus zaten sowieso aan dezelfde kamp van het kamp.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:37

Je zou dan zeker eens de co-auteur moeten contacteren. Die gaat wel weten wat er die periode allemaal gebeurd is rondom Antwerpen qua NN-razzia's en dergelijke, omdat dat ook samenloopt met het boek, maar dan op de achtergrond.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:42

Varekaj schreef:
Je zou dan zeker eens de co-auteur moeten contacteren. Die gaat wel weten wat er die periode allemaal gebeurd is rondom Antwerpen qua NN-razzia's en dergelijke, omdat dat ook samenloopt met het boek, maar dan op de achtergrond.


Goeie tip, dankjewel!

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:38

Mooi dat je weer update, boeiend om te volgen :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 21:25

ruitje schreef:
Mooi dat je weer update, boeiend om te volgen :)


Ik doe het graag, zo hou ik zelf ook een overzicht :j

Ik heb vanochtend een soort van gedenkplaat in hout, met foto, besteld. Er is geen graf, en ik wil toch iets om mijn overgrootvader op een mooie manier te kunnen herdenken.

Ik kwam op het idee via het Belgian War Dead Register. Daar kan je een gedenkplaatje aanvragen, om bij het graf van een gesneuvelde soldaat te bevestigen --> '40 - '45 Pro Patria.
Dat komt dan mee op de gedenkplaat die ik heb laten ontwerpen.

Die zal ik in mijn tuin plaatsen. Ik ben nu op zoek naar iets van struik, plant, boom. Iets dat niet te veel groene vingers vraagt, waar daar ben ik echt heel slecht in... Misschien kan ik beter iets zoals een fontein of een beeld oid uitzoeken, dat lijkt me veiliger.

Het Belgian War Dead Register heeft trouwens ook info en foto's van mijn overgrootvader gevraagd, zodat zij voor hem een zo volledig mogelijke fiche kunnen aanmaken.

Heel intensief allemaal. Maar zeker wel de moeite waard!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 15:51

Afbeelding

Zonet deze documentaire gezien. Ik moest meermaals heel hard huilen.

Ik begrijp het niet. Met de beste wil van de wereld, hoe meer ik probeer te leren, hoe groter het onbegrip en verdriet. Woorden schieten te kort. Waanzin.

The inhumanity of man against man is beyond belief.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:07

Ik snap het ook nog steeds niet. Ik lees momenteel weer veel over WOII, met name over de (groeps-) psychologie in het derde rijk.
Het ergste is dat het 'nie wieder' nog in geen tijden werkelijkheid zal worden. Misschien wel nooit..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:39

Ik heb er een tijd ook erg veel boeken over gelezen en moest toen in Berlijn zijn voor werk. Weekendje eraan geplakt. Er speelde privé toen iets heel droevig. We hebben alles bezocht. Gevangenis, City Tour, concentratiekamp. En toen gingen we onder de metro de oude schuilkelders in. En daar plots ging het niet meer. Ik ben met begeleiding naar buiten gebracht en ik heb toen echt uren zitten huilen. Om al die info en om wat er privé was. Zo ontzettend heftig.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:07

Ik schop het topic even omhoog.
Heb telkens meegelezen en ben erg benieuwd of je al wat verder bent. :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 08:56

Ik ben terug van weg geweest!

Er is heel veel gebeurd in mijn leven de laatste 2 maanden, waardoor ik de tijd en fut niet had om met alles tegelijk bezig te zijn. Mijn vadertje heeft een héél zwaar ongeluk gehad met zijn motor, hij is nog steeds herstellende. Ik ben mijn babykatje verloren, ik heb een nieuw poezenvriendinnetje in huis ondertussen, en dan de gewone standaard rompslomp van "het leven" ook nog.

Ik ben wel blijven lezen over de oorlog, en heb ondertussen nog een aantal docu's en films gezien rond dit thema.

Maar het gaafste is wel dat ik hier nu een heel krat met foto's heb staan, met info, papieren en foto's van mijn overgrootvader. Ook een aantal medailles!

De zoektocht kan dus weer verder gaan. Binnenkort bezoeken we enkele archieven.

Alvast een sneakpeak... Het is veel inscan-werk :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:22

Oef, sterkte met je vader, dat is niet mis wat hem is overkomen!

En triest van je kittentje, fijn dat er nu weer een nieuw vriendje/vriendinnetje voor je is!

Wat geweldig dat je nu zoveel info over je overgrootvader hebt gekregen, dat maakt weer dat je je daarop ook weer kan focussen!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 23:06

Ik heb een suuuper gave update...

Ik kreeg zonet mail - eind oktober start mijn opleiding als gids voor het Fort van Breendonk... Mijn obsessie zal alleen maar erger worden op deze manier!


Mijn papa herstelt grandioos, gelukkig. Die man heeft echt 9 levens, niet normaal.
En mijn poezenkindje is niet meer alleen - we hebben ondertussen haar zusje ook geadopteerd :+

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:06

Wat een mooi verhaal zeg! Ik heb net met spanning je topic zitten lezen en wauw wat leg jij een stuk (eigen) geschiedenis bloot!

En wat leuk die update van je opleiding! Heel veel plezier ermee!!

Hoe is het met je zoektocht?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 15:10

Ladybird schreef:
Wat een mooi verhaal zeg! Ik heb net met spanning je topic zitten lezen en wauw wat leg jij een stuk (eigen) geschiedenis bloot!

En wat leuk die update van je opleiding! Heel veel plezier ermee!!

Hoe is het met je zoektocht?


Ik kijk echt suuuper hard uit naar de opleiding *\o/*
De zoektocht ligt een beetje stil, omdat ik vooral de foto's en de documenten aan het uitspitten ben. Daarbij kom ik natuurlijk ook nog wel één en ander te weten, wat weer andere mogelijkheden schept om verder te zoeken :j Maar ik probeer alles eerst netjes te sorteren ed. Op een aantal van de foto's en brieven staan datums en locaties, dus dat is fijn.

Ik hoop dat ik als gids ook iets meer toegang kan krijgen tot bepaalde archieven, en/of handige contacten kan leggen.

Op die manier geraak ik vast nog wel verder :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:42

Of je kan als gids iemand anders helpen die met dezelfde vragen worstelt

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 21:39

Varekaj schreef:
Of je kan als gids iemand anders helpen die met dezelfde vragen worstelt


Met plezier :j

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:21

Dank dat je ons meeneemt in jouw onderzoek! Hoe ver ben je inmiddels?

Mijn zoon van 18 is ook heel erg geïnteresseerd in WO II dus ik kijk/lees veel met hem hier over.
The last days heb ik niet zonder tranen kunnen kijken |(

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 10:46

Koekie73 schreef:
Dank dat je ons meeneemt in jouw onderzoek! Hoe ver ben je inmiddels?

Mijn zoon van 18 is ook heel erg geïnteresseerd in WO II dus ik kijk/lees veel met hem hier over.
The last days heb ik niet zonder tranen kunnen kijken |(


Ik kan het begin van zijn verhaal nog steeds niet vinden.. Ik hoop dat ik als gids zijnde meer archieven en instanties kan ontdekken, plekken waar ik nu nog niet van gehoord heb, en dat ik dan heel zijn route kan vinden.

Ik ben een huilebalk, ik kan echt geen enkele heavy film zonder huilen kijken.
Laatst had ik The pianist nog eens opgezet. Halverwege is mijn vriend beginnen meekijken (uitzonderlijk, want hij vind het onderwerp oorlog maar niks), en die vond hem zo goed dat we hem opnieuw opgezet hebben. Daarna Schindlers list voor het eerst gezien - huilhuil hoor!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 16:19

Ik heb nog een update! *\o/*

Ik heb ondertussen nog 1 document opgesnord ivm de deportaties.
Ik drop hem hier even neer, voor wie dat interessant vind:
Afbeelding

Ik heb via dat contact een emailadres gekregen waar ik een digitale reproductie heb aangevraagd, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen.

En héél spannend - ik ben ondertussen aan mijn opleiding begonnen (gids te Fort van Breendonk), waar ik een historicus heb leren kennen. Ik heb hem gisteren een mailtje gestuurd met de vraag of we kunnen afspreken in het Fort (daar is ook een giga archief waar ik in mag graven) en of hij me zou willen helpen met mijn zoektocht. Vandaag antwoord: hij wilt me helpen! *\o/* Ik mag dus mijn map en al mijn documenten meenemen, en dan gaan we die samen uitspitten. Ik had laten weten dat ik hier en daar ook vastliep op vertalingen en afkortingen, dus hopelijk kan hij me daar ook mee helpen :j Super spannend, ik kijk er ontzettend naar uit!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:46

Wat ontzettend gaaf ts!
Hopelijk kan hij je weer een stuk verder helpen.

maj0

Berichten: 6591
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:11

Wat fijn! Echt gaaf dat je zoveel nog te weten komt

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 12:05

maj0 schreef:
Wat fijn! Echt gaaf dat je zoveel nog te weten komt


Ik zou alleen zoooo ontzettend graag het verhaal achter de data en lijsten willen weten... Maarja, dat is, bijna 80 jaar later, zo goed als onmogelijk vrees ik...

Het ergste is: er waren dagboeken! 8)7
Die zijn door mijn overgrootvader op het spoor gegooid tijdens een transport, door een kier in de wagon. Die zijn gevonden in Polen, en opgestuurd naar mijn overgrootmoeder. We hadden ze dus. Ik heb ze zelf nooit gelezen, want mijn tante heeft ze als kind mee naar school genomen, en daar zijn ze gestolen _-:(

Het enige wat mijn mama nog weet te hebben gelezen, is dat mijn overgrootvader het altijd over de enorme kou had. Hij had het altijd koud...

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:24

En ik weet niet of je hier al aan gedacht hebt, maar in Jeruzalem, in Yad Vashem is ook heeeeeeel veel verzameld. Misschien kun je daar ook nog eens contact zoeken.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:30

Oh wat zonde van de dagboeken... Zouden ze ergens nog te achterhalen zijn? Die zijn toch niet door iemand vernietigd denk ik. (en waarom zou je die dingen stelen...)