Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:35

foxy80 schreef:
Ik heb net 'De vrouwen van het kamp' van Heather Morris achter de kiezen over Engelse dames en Australische verpleegster in een interneringskamp van de Japanners. Onze focus ligt vaak op Europa tijdens WO2 maar wat er in Azië is gebeurd is minsten even schokkend.

Daisy, veel succes met je reis!


Ja zeker. Ik heb daar ook wat boeken over gelezen: schokkend.
(mijn vader heeft als kind met zijn familie in het 'jappenkamp' gezeten).

Goede reis Daisy!

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:04

Goede reis gewenst, hopelijk hebben jullie een goede vlucht gehad.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:57

Niet zolang geleden verscheen de roman Terug naar Insulinde van Elle van Rijn, deze indrukwekkende historische roman speelt zich ook af in NI tijdens de bezetting.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:29

Het hoge nest was apart. “Het mankeert ons aan een goed adres.” Beetje bevooroordeeld, ik ken de schrijver. Maar ook een apart boek.

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 06:37

Groetjes vanuit Wrocław!
Vandaag.. gaan we naar Gross-Rosen.

Kleine indruk van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49241
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:55

Mooie foto’s!

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 07:27

Zo, ik ben terug thuis! Later deze week sorteer ik de foto's en post ik ze hier :)

Froukje_J

Berichten: 2200
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:57

Heb je een mooie reis gehad?
Ben je veel te weten gekomen?

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 08:16

Ik heb een heel mooie reis gehad!
Qua nieuwe info heb ik niet heel veel geleerd, de gids die ik daar had was zeer onder de indruk van de feiten en documenten die ik de afgelopen 3 jaar al bij elkaar had gekregen. Ze weten daar helaas niet met 100% zekerheid in welk commando Karel zat, maar we zijn wel 99% zeker dat dat de steengroeve zal zijn geweest, zoals zowat élke gevangene daar.

Er is daar heel veel zo goed als met de grond gelijk gemaakt.
Het was na de oorlog een hele tijd onduidelijk of die streek bij Polen of bij Duitsland zou gaan horen, dus werd er ook niet te veel aandacht aan geschonken. Een groot deel van Polen was natuurlijk verwoest, en na 1945 werd het hout waar de barakken mee gebouwd waren (dat van goede kwaliteit was) gebruikt om in de buurt dingen opnieuw mee op te bouwen.

Er staat nog 1 barak volledig ingericht. En, heel bijzonder voor ons natuurlijk: barak 9 had de volledige onderverdieping nog. Een aantal van de barakken is met een onderverdieping gebouwd omdat het daar in terras-vorm gebouwd is, en de onderverdieping van barak 9 staat er dus nog volledig intact en ingericht. En laat dat nu net Karel zijn barak zijn geweest.. Heel bijzonder!
Ik heb in één van de vele getuigenissen gelezen hoe één van de gevangenen in die barak met een lijn een "klok" heeft proberen maken, door middel van de zon te volgen en dat af te tekenen op een bed. Dat heb ik dus met mijn eigen ogen mogen zien!

Afbeelding

Of Karel boven of onder zat ondergebracht, weten we niet. Het ging er in die tijd al heel hectisch aan toe, meer en meer kampen werden ontruimd en gedeporteerd (in Gross-Rosen werden in allerijl een aantal barakken opgetrokken om Auschwitz-gevangenen onder te brengen), dus dat zal helaas altijd een beetje vaag blijven. Als ik hier 20 jaar eerder aan was begonnen, had ik misschien nog een getuige kunnen vinden, maar die zijn er vandaag de dag niet meer..

Verder is de douchebarak er nog, de keukenbarak, de galg, de klok, de appèlplaats. Eén van de crematoria heeft de oorlog overleefd, er staat ook een herdenkingsmonument waarin de assen verzameld zijn die men nog heeft aangetroffen. Er staat ook nog een wachttoren.

De steengroeve werd nog jarenlang na de oorlog gebruikt. Die is nu dus een stukje groter dan toen. Zoals ik al zei: het land moest opnieuw opgebouwd worden. Nu gebruiken ze een andere steengroeve een stukje verderop, dat zag je gewoon vanuit het (museum)kamp.

Heel eng indrukwekkend allemaal!
Ik heb niet echt nieuwe feiten kunnen boven halen, maar heb eindelijk wel de laatste eer kunnen bewijzen. Ik heb op dezelfde grond rondgelopen. Ik heb mijn klaproos kunnen plaatsen, een kaarsje kunnen branden. Ik hoop dat als er een hemel bestaat, Karel ons gezien heeft. Dat hij weet dat we hem herdenken :)

En ik heb in Wroclaw ook mijn herdenkings-tattoo laten zetten. De poppy, dé herdenkings-oorlogsbloem (wat een woord), met een prikkeldraad-stengel. Ik hoop dat hij mensen aanzet tot de vraag "wat betekent die tattoo", zo kan ik Karel zijn verhaal blijven vertellen.
Afbeelding

Ik heb emailadressen uitgewisseld met de gids, dat was echt een heel lief meisje. Heel geboeid door Karel zijn verhaal. Ze was nog ietsje jonger dan ik, de puppy onder de gidsen; dat heb ik bij ons in Breendonk ook. Heel gaaf om te zien dat "de jeugd" zich blijft inzitten om de verhalen van de oorlog te blijven vertellen, we merken beide dat "de oude garde" dit heel erg waardeert. Ik heb er een nieuwe vriendin bij haha!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:24

Wat "mooi" dat je hebt kunnen zien waar Karel zat en zo dus een stukje van zijn leven daar hebt kunnen zien.
En of je nu precies weet of hij boven of onder zat zou voor mij geen punt meer zijn.
Ook begrijpelijk dat na de oorlog bruikbare materialen zijn hergebruikt, het besef van we moeten bewaren wat er is gebeurd was er op dat moment niet.

En mooi je tattoo

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:29

TS, ik heb alleen je OP gelezen, dus weet niet of het al benoemd is. Ik heb informatie gekregen van iemand van het Rode Kruis, die toegang heeft tot de oorlogsarchieven. Zo kreeg ik zelfs informatie waar in de Tweede Wereldoorlog wijlen een oom van mijn vader is gestorven en begraven (land en naam begraafplaats).

Oorlogsnazorg
Het Nederlandse Rode Kruis
Verenigingskantoor, kamer B203
Leeghwaterplein 27, 2521 CV Den Haag
Postbus 28120, 2502 KC Den Haag
https://www.rodekruis.nl
Oorlogsarchief@redcross.nl

Aanvulling: Ik zie in de posts nu boven de mijne dat je al iets hebt gevonden en bezocht. Dat is mooi! Wellicht kan mijn informatie dan andere geïnteresseerden nog helpen.

Froukje_J

Berichten: 2200
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:46

Prachtige tatoeage!
En jammer dat je niet meer te weten bent gekomen maar wel heel mooi dat je dit hebt kunnen doen!
En ook fijn dat er nog jeugd is die de verhalen levend houden! Heel belangrijk als je het mij vraagt

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:16

Mooi dat je het nu gezien hebt. Over de tattoo: ik dacht altijd dat de poppy vooral voor WOI symbool stond? Maakt verder niet uit maar vroeg me af of het inmiddels een meer algemeen symbool is geworden.

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 14:01

Origineel werd de poppy idd voor WOI gebruikt, maar ondertussen is het de bloem die algemeen voor herdenkingen/oorlogen/slagvelden gebruikt wordt :)

Afbeelding

Marije112

Berichten: 3397
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:13

Ik heb toentertijd je topic wel gezien, maar eigenlijk niet verder gelezen, tot nu. Wat fijn dat jij en je oom een bezoek konden brengen aan deze bijzondere plek. Wat ben je ook ontzettend veel te weten gekomen over je Pépé en wat er met hem gebeurd is. Ik geef je een applause voor je doorzettingsvermogen, heel goed gedaan!

Ik heb nog 1 vraag, is er toen nog iets voortgekomen uit de dagboeken die een leerkracht van je tante afgenomen heeft?

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 17:55

Marije112 schreef:
Ik heb toentertijd je topic wel gezien, maar eigenlijk niet verder gelezen, tot nu. Wat fijn dat jij en je oom een bezoek konden brengen aan deze bijzondere plek. Wat ben je ook ontzettend veel te weten gekomen over je Pépé en wat er met hem gebeurd is. Ik geef je een applause voor je doorzettingsvermogen, heel goed gedaan!

Ik heb nog 1 vraag, is er toen nog iets voortgekomen uit de dagboeken die een leerkracht van je tante afgenomen heeft?


Nee, helaas helemaal niets.. Ik heb via die school een aantal oproepen gelanceerd, maar nooit respons op gehad. Heel erg zonde.. We weten nu denk ik alles wat we te weten kunnen komen, tenzij de dagboeken ooit nog opduiken..

Ik ben denk ik wel klaar om alles te gaan samen vatten. Dat zal ook wel even duren, maar volgens mij is het verhaal zo compleet als ik het kan krijgen. Het was een heel bijzondere ervaring!

Marije112

Berichten: 3397
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:06

LWDaisy schreef:
Marije112 schreef:
Ik heb toentertijd je topic wel gezien, maar eigenlijk niet verder gelezen, tot nu. Wat fijn dat jij en je oom een bezoek konden brengen aan deze bijzondere plek. Wat ben je ook ontzettend veel te weten gekomen over je Pépé en wat er met hem gebeurd is. Ik geef je een applause voor je doorzettingsvermogen, heel goed gedaan!

Ik heb nog 1 vraag, is er toen nog iets voortgekomen uit de dagboeken die een leerkracht van je tante afgenomen heeft?


Nee, helaas helemaal niets.. Ik heb via die school een aantal oproepen gelanceerd, maar nooit respons op gehad. Heel erg zonde.. We weten nu denk ik alles wat we te weten kunnen komen, tenzij de dagboeken ooit nog opduiken..

Ik ben denk ik wel klaar om alles te gaan samen vatten. Dat zal ook wel even duren, maar volgens mij is het verhaal zo compleet als ik het kan krijgen. Het was een heel bijzondere ervaring!


Wat zonde dat ze nooit meer boven water zijn gekomen! Maar wie weet, wellicht komt het ooit weer terug in jullie bezit!

Succes met de samenvatting, dat zal ook een hoop werk zijn!

Overigens lees ik ook graag ooggetuigenschriften van de WOII :j . Ik ben er nu al weer een tijdje uit vanwege andere boeken + woon ik nu in een land waar het onder mijn generatie bijna niet leeft. De Jodengrappen en WOII grappen gaan hier regelmatig over de tong.

Ik heb wel veel leestips in het topic gezien, als ik weer bij ben met mijn boeken ga ik zeker eens kijken tussen alle tips gegeven!

haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:02

Een vraagje over de dagboeken, misschien een oproep doen via hart van Nederland ofzo?

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:04

LWDaisy schreef:
Het was een heel bijzondere ervaring!


Wow, dat geloof ik. Ook om alles hier mee te mogen lezen trouwens!

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:32

Wat fijn dat je er een leuk contact aan over gaat houden!

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 12:06

haffiefreak schreef:
Een vraagje over de dagboeken, misschien een oproep doen via hart van Nederland ofzo?


Ik zit in België :D
Ik heb wel al gedacht de radio eens te contacteren..

Goof, ik vind de interesse hier reuze fijn! :D

Siers83

Berichten: 7354
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:33

Mooie reis heb je gemaakt
Jammer dat er niks nieuws uit gekomen is maar je hebt nu wel een beter beeld bij alles

Ik ben afgelopen week in Sachsenhausen geweest. Zeer indrukwekkend