Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 12:55

Winged schreef:
Oh wat zonde van de dagboeken... Zouden ze ergens nog te achterhalen zijn? Die zijn toch niet door iemand vernietigd denk ik. (en waarom zou je die dingen stelen...)


Ik heb een paar maanden geleden op FB eens een balletje opgegooid op FB, een oproep ivm de dagboeken. Vaak gedeeld, maar helaas geen reactie op gehad..
Wie steelt zoiets, idd.. Ik mag maar hopen dat diegene ze niet vernietigd heeft - ik ga er van uit dat ze gestolen zijn door iemand die interesse heeft in WOII (volgens mijn familie zijn ze door mijn tante haar leerkracht gejat), maar als die persoon ondertussen zelf overleden is, in wiens handen zijn ze dan terecht gekomen.. Als dat iemand is die geen interesse heeft in het onderwerp, vrees ik voor het behoud van de dagboeken (het waren er 3, geloof ik)..

Germie dankje voor de tip, ik heb hen net een mailtje gestuurd!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:05

Ik hoop dat ze je ook nog wat verder kunnen helpen. Ik ben vorig jaar er geweest en hoewel het dus meer een 'gewoon' museum is en geen concentratiekampmuseum is het zeker heel indrukwekkend. Ook daar zie je dus veel documenten. Van dagboekjes tot verbrande papieren tot foto's.

Hier een paar foto's die ik daar gemaakt heb. En ik denk dat ook daar nog een archief is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:10

Heb je oorlogsherinneringen op Facebook als eens gecontact?

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 21:23

Daks schreef:
Heb je oorlogsherinneringen op Facebook als eens gecontact?


Ohnee, die ken ik niet, ik ga meteen kijken!

@Germie oh wauw, wat indrukwekkend! Kan je een toelichting geven bij de laatste foto?

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 21:50

Hmm na het doorbladeren van mijn map, kom ik tot de conclusie dat ik amper info heb over Essen. Eigenlijk géén info.

Google geraadpleegd - ik vind niks -O-

Iemand daar enige kennis of bruikbare linkjes over?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:53

LWDaisy schreef:
Daks schreef:
Heb je oorlogsherinneringen op Facebook als eens gecontact?


Ohnee, die ken ik niet, ik ga meteen kijken!

@Germie oh wauw, wat indrukwekkend! Kan je een toelichting geven bij de laatste foto?

Dat waren de aantallen weggevoerd naar voor zover ik mij herinner.

En wat zoek je over Essen? Dat is immers een stad in Duitsland. Misschien kan ik je daar ook weer mee verder helpen. Ik heb wat vrienden daar wonen.

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 22:18

germie schreef:
LWDaisy schreef:
Ohnee, die ken ik niet, ik ga meteen kijken!

@Germie oh wauw, wat indrukwekkend! Kan je een toelichting geven bij de laatste foto?

Dat waren de aantallen weggevoerd naar voor zover ik mij herinner.

En wat zoek je over Essen? Dat is immers een stad in Duitsland. Misschien kan ik je daar ook weer mee verder helpen. Ik heb wat vrienden daar wonen.


Mijn overgrootvader is in sept. 43 gearresteerd te Antwerpen en zal daar, vermoeden we, enige tijd in de gevangenis hebben doorgebracht.
Hij is op onbekende datum van daar naar Essen vervoerd, ik weet niet hoe lang hij in Essen verbleven heeft. Maar hij moet dus, denk ik, wel in een gevangenis gezeten hebben daar, ik geloof niet dat er een concentratiekamp was in Essen. Maar daar vind ik dus amper info over, helaas.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:34

Weet je zeker dat het Essen is? Want er waren in die regio wel wat plekken waar men heengebracht werd, maar Essen wordt voor zover ik kan vinden niet genoemd. Wel andere plaatsen in het Ruhrgebied.
Je zult denk ik in het Duits moeten zoeken. Meschede had ook een deportatie gevangenis o.i.d.

Misschien kom je hier weer verder:
http://www.rheinische-geschichte.lvr.de ... 8.93331660

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:40

Ok, er was dus wel een gevangenis, maar de naam kan ik nog niet vinden;
Zwischen 1941–1944 folgten weitere Konvois in andere Lager oder Gefängnisse wie Mauthausen, Vught, Essen, Esterwegen, Buchenwald,… Insgesamt wurden zwei von drei Breendonk-Gefangenen deportiert; nur einer von zwei Breendonk-Gefangenen überlebte den Krieg. Die Mehrzahl starb also fern der Heimat.

https://www.gedenkstaettenforum.de/nc/g ... henrechte/

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 01:20

Ik gooi eens een jokerkaart bij een vriend van mij op die in Dortmund woont. Das een soort van dichtbij essen / dusseldorf


Ik bedenk mij net, er is ook een essen in Oldenburg.( te vinden als je bij Google maps essen Oldenburger intypt).

Aangezien hij ook in esterwegen geweest is, ligt essen Oldenburg opzich ook voor de hand...



Afbeelding


Voor zover mijn hersens werken, meerdere stadsdelen van essen met verschillende werk kampen.
Links in de kopjes is te vinden wat in welk stadsdeel was.

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 08:30

Ik ben nog niet goed wakker, dus ik moet straks opnieuw, maar dan goéd kijken, maar ik vond net dit:

Afbeelding

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:55

Dan kun je misschien weer wat vinden via Mülheim en Brunshofstraat.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:02

En dan vind je dit weer, en dat zou zeker met jouw verhaal kunnen kloppen:
https://www.tracesofwar.nl/sights/13325 ... Clheim.htm

De overgrote meerderheid van de gevangenen op de luchthaven waren jonge buitenlanders uit Nederland, Frankrijk en België. Maar er werden in het kamp ook Duitsers, Polen, Joegoslaven en Oekraïeners gevangen gehouden. Het merendeel van de buitenlanders was onvrijwillig gerecruteerd voor de Arbeitseinsatz in Duitsland en had zich om uiteenlopende redenen huiswaarts begeven, terug naar familie en gezin. Volgens de nazi's hadden zij hun ‘arbeidscontract’ verbroken en konden zij om die reden door de Gestapo worden vervolgd.

En dan kan ik in het Duits verder dit nog vinden, ik denk echt dat je hier eens verder in moet graven:
https://www.muelheim-ruhr.de/cms/das_ar ... heim_.html

Die Deutschen wurden gegenüber den ausländischen Häftlingen etwas besser behandelt, sie bekamen nahrhafteres Essen und wurden nach ihrer Haftzeit meist vom Lager aus entlassen, mit der Auflage, sich unverzüglich wieder zur Arbeitsaufnahme zu melden. Die Ausländer wurden dagegen als Gefangene auf einer oft monatelangen Odyssee durch verschiedene Polizeigefängnisse zu ihren alten Arbeitsstellen zurückgeschafft. In der Anfangszeit erhielten deutsche AEL-Häftlinge am Tag ihrer Entlassung noch den niedrigen Tariflohn für ungelernte Arbeiter ohne jede Zuschläge ausgezahlt, wovon die Haftkosten abgezogen wurden.

Er staan op die website ook foto's.

Het artikel eindigt met dit:
Kontakt
Dr. Stefan Pätzold
Jens Roepstorff

Stand: 17.05.2021

Het is dus ook nog eens vrij recent. Ik zou daar ook zeker eens contact mee opzoeken.
Mogelijk moet het in het Duits, maar dat lijkt me geen probleem. De contactpersonen werken bij het stadsarchief.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:50


LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 10:28

Daks schreef:
https://arolsen-archives.org/en/search-explore/


In dit online archief staan wel een aantal Karel de Meyers. Alleen op telefoon lukt het mij niet goed te zoeken


Helaas niet "mijn" Karel, ik heb hem daar wel al aangemeld onder hun project van Every name counts :j
Just my luck natuurlijk - "Karel De Meyer" is nogal een veel voorkomende naam in die periode. De tweede naam, Lodewijk, ook. Gelukkig staan er wel geboortedatums bij :j

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:11

He jammer. Ik zoek ook nog stilletjes verder

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 10:46

Nog eens een update!

Ik ben ondertussen bij de historicus geweest, en heb daar nog een aantal tips gekregen om verder te zoeken.
Ook had ik vanochtend nog een mailtje, een antwoord op een mailtje dat ik een hele tijd geleden gestuurd had. Ze gaan op zoek nu of zij misschien, hopelijk, de as van mijn overgrootvader hebben. Spannend dus!

Ondertussen heb ik ook contact gehad met Yad Vashem, dankjewel voor die tip hier!
Zij hebben mij ook nog één en ander kunnen opsturen van documenten!

Heel gek eigenlijk - ofwel hebben zij een andere Karel De Meyer (wat kan!)... Ofwel heeft de mijne in de kampen iemand leren kennen, en nog een kindje gemaakt... Dat wist ik pas de dag voordat ik naar de historicus ging, dus die piste moet ik nog héél erg onderzoeken, maar het kan wel, volgens de historicus. Het kan ook dat het om een andere Karel De Meyer gaat, het was geen heel unieke naam destijds.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:18

Oh, dus het kan zijn dat er ergens nog familie rondloopt?

Toch heel interessant hoever je met je zoektocht komt

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:28

LWDaisy schreef:
Nog eens een update!

Ik ben ondertussen bij de historicus geweest, en heb daar nog een aantal tips gekregen om verder te zoeken.
Ook had ik vanochtend nog een mailtje, een antwoord op een mailtje dat ik een hele tijd geleden gestuurd had. Ze gaan op zoek nu of zij misschien, hopelijk, de as van mijn overgrootvader hebben. Spannend dus!

Ondertussen heb ik ook contact gehad met Yad Vashem, dankjewel voor die tip hier!
Zij hebben mij ook nog één en ander kunnen opsturen van documenten!


Ik hoop dat je dan wat aan de documenten hebt. Enne, mocht je ooit de kans krijgen, ga ook eens naar Israel, het is een heel bijzonder land. Ik vond Yad Vashem echt indrukwekkend.

En het zou heel bijzonder zijn als er nog as is. Dat geeft vast rust.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:29

Je hebt ook Essen bij Antwerpen natuurlijk, dus ik denk dat je best eerst uitpluist welk Essen het juist is wat je nodig hebt.

Wij zijn ook verder aan het spitten in onze geschiedenis :j Wat bij ons nu voor mysterie zorgt is een over(over?)grootvader die in Duitsland als "de zwarte man van Neuss" moet gekend zijn. Hij had bij de Amerikanen een duikerpak gepikt, ging voeding pikken en dat uitdelen aan joden en gevangenen als ik het goed begreep. In en rond Neuss dus. Daar zijn we nu aan het proberen om documentatie over te vinden.

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 13:54

hagelslag schreef:
Oh, dus het kan zijn dat er ergens nog familie rondloopt?

Toch heel interessant hoever je met je zoektocht komt


Ik weet alleen niet goed of ik dit aan de rest van de familie kan vertellen zonder tegen schenen aan te schoppen.. Mijn mama is de enige die het weet. We moeten eerst uitzoeken of het echt zo is. Zoja, zie ik wel wat ik doe, dan bespreek ik met mijn mama of we dit delen met de rest van de familie. We willen niemand pijn doen, mocht het zo zijn.

Varekaj we gaan er wel vanuit dat het het Duitse Essen is, daar was een gevangenis/werkkamp. Maar evengoed was het idd Essen BE. Ik heb van de historicus nog enkele zoektips gekregen die in die richting zouden moeten kunnen helpen.
Het spitten gaat soms wel moeizaam he! Maar geeft wel voldoening als je iets vind :j

Germie we hebben wel al wat op de planning staan qua reizen omtrent dit onderwerp, ik zou Israël daar zeker willen bijvoegen hoor! Het zou idd rust geven, te weten dat er toch ergens een rustplaats is...

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:03


Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:25

@Germie: omdat dat zou betekenen dat, terwijl de familie hier smachtend zit te wachten tot de terugkomst van (groot)opa - die vervolgens nooit terugkomt - hij zijn familie niet als “prioriteit” zag want andere liefde vond?
Als ik het goed begrijp is hij nl opgepakt en nooit meer thuis gekomen?

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 16:02

Optiwolk schreef:
@Germie: omdat dat zou betekenen dat, terwijl de familie hier smachtend zit te wachten tot de terugkomst van (groot)opa - die vervolgens nooit terugkomt - hij zijn familie niet als “prioriteit” zag want andere liefde vond?
Als ik het goed begrijp is hij nl opgepakt en nooit meer thuis gekomen?


Klopt, hij is overleden in een vernietigingskamp in Polen. Hij zou dus, als hij idd nog een kind verwekt heeft, een scheve schaats hebben gereden.

Het hele onderwerp/de zoektocht ligt nogal gevoelig in de familie. Ik ben het neutrale Zwitserland en ben vriendjes met iedereen, maar de familie is in 2 kampen verdeeld. De ene helft vind het reuze interessant, de andere helft wilt er niks mee te maken hebben of snapt mijn interesse niet. Ik praat er met hen ook totaal niet over, dat onderwerp opdringen heeft geen zin en zou voor nog meer verdeeldheid zorgen :)

@Germie bedankt voor de linkjes, ik bekijk ze na het werk!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 16:11

Ah ok, dus sommigen vinden dat je het moet laten rusten. Maar ik snap jou ook hoor. Het is best interessant om het zo vanaf de zijlijn te volgen.