tips aan moeders gevraagd....!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:09

Zo rond de achttien maanden, het begrip begint dan te komen.
En blijven herhalen dat het niet mag.

Bron: mijn moeder Haha!

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:16

Ik heb zelf een dochtertje van twee jaar. Haar heb ik ook van begin af aan altijd gezegd: "Nee, daar mag je niet aankomen. Dat is van mama/papa etc.....". Werkt bij haar het beste. Als ik zeg : "Nee, afblijven!!!!', dan werkt het bij haar averechts en wordt ze heel opstandig.

Maar als ik haar op een vriendelijke toon duidelijk maak dat dat van mama of papa is, is het goed en blijft ze er ook vanaf.

Je moet het ze echt wel van begin af aan duidelijk maken. Beter voorkomen dan genezen. Als ze eenmaal gewend zijn om aan bepaalde dingen te zitten, krijg je het er weer moeilijk uit.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:42

Misser schreef:
Wat ik van de week zag; een kindje aan een soort hondenriem (maar dan aan de pols), dat vond ik dan wel weer een beetje zielig... wou nog vragen of ie ook kon blaffen...


Vond ik ook altijd zo belachlijk.....maar een vriendin van me heeft 2 kids(1 in buggy en 1 hele snelle) met winkelen heeft "de snelle" dus ook zo een riemje aan >;)
Ik vond het van de zotte totdat ik hem eens meekreeg.........
binnen het uur riem aangedaan Bloos

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:04

Misser schreef:
Wat ik van de week zag; een kindje aan een soort hondenriem (maar dan aan de pols), dat vond ik dan wel weer een beetje zielig... wou nog vragen of ie ook kon blaffen...


Vind er eigenlijk weinig zieligs aan... Zo heb ik zo vaak rondgelopen Bloos! Met name op vakantie Bloos Was dol op alles wat er om me heen gebeurde, als ik niet aan de riem lag dan waren ze me om de 5 minuten kwijt Haha!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:05

Ik ben nog geen moeder, heb sinds enige jaren (8 jaar) wel enige ervaring met opvoeding van jonge kinderen. Ik denk dat jonge kinderen wel degelijk heel veel snappen. Kinderen hebben behoefte aan structuur en daarbij regels nodig in hun opvoeding. Je moet ze leren, dus vanaf jongs af aan dat bepaalde dingen niet mogen. Ik denk ook dat je niet overal een reden voor hoeft te geven, nee is nee en daarbij uit.
Ik heb zelf sinds kort de dochter van mijn zus weer bij me wonen. Dit meisje is 3,5 jaar, lief kind. Opgevoed volgens de vrije school methode, mag heel veel, heel veel waarom vragen bij mama. Ze woont nu twee weken bij ons en de waarom vragen glijden naar de achtergrond.....De rust komt terug, ze wordt weer vrolijk..... OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 04:30

Ik heb nog geen kinderen maar hoop ze later wel te krijgen.

Hoop dan ook voor een groot gedeelte Gijsenkim te kunnen volgen, vooral de eerste periode nee is nee en wat mama zegt rules Knipoog

Als ze wat ouder zijn wil ik best uitleg geven...maar heb neefjes die ook vrij makkelijk opgevoed werden en tijdens het oppassen werd al vrij snel duidelijk dat ik er dus echt niet voor in ben om de hele tijd uit te leggen waarom ik nee zeg, en waarom ze naar bed moeten, en waarom ze niet nog een snoepje mogen en waarom de televisie uit moet en waarom ze niet naar die enge film mogen kijken....zucht.

Mijn ouders hebben het toen ik wat ouder was ook gepresteert om nee is nee vol te houden....moet eerlijk zeggen dat at dus niet werkte en ik net zo lang door ging tot dat ik een echte reden had, en dan stopte ik pas *bron:mams*

Zo vroeg mogelijk duidelijk maken dat ze gewoon aan bepaalde dingen niet mogen komen...ik liep met 10 maanden al de halve kamer rond *me aan van alles vasthoudend* en dan moet je als kind wel weten dat je van het bier af moet blijven Haha!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:18

Wat belangrijk is, is dat een klein kind niet snapt dat je tegen hem of haar praat als je op grotere afstand bent. Ze zullen best schrikken als jij nee roept, maar duidelijker is het als je er vlakbij bent.

Daarnaast i het een kwestie van grenzen verkennen en hebben kinderen net als dieren een grens nodig, dat geeft ze juist zekerheid.

O, en waar ik echt niet tegen kan: andere mensen die de opvoeding van iemand bemoeien. Bemoei je er niet mee, zeg. Ik heb gisteren nog met een krijsend kind door de Ikea gesjouwd,, tja, slechte timing, hij was moe en had pijn (tandjes). Dus wij spurten naar de uitgang zegt er iemand: je moet hem gewoon neerzetten op de grond en weglopen Verward Dan leert hij het wel af. Nou sorry hoor, maar daar reageer ik niet eens op, dat vind ik echt achterlijk.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:50

wat ook belangrijk is dat papa en mama op dezelfde lijn zitten, ik merk nog wel vaak dat ik wat toegeeflijker ben dan mijn man, en daar maken de kids nu al (*3,5 en 1,5) misbruik van. Het geeft ook irritaties tussen ons. Dus goede afspraken maken wat er nu echt wel en niet mag.

Op zich maak ik niet zo'n groot probleem van het opvoeden, het zal allemaal best goed komen. Echt heel consequent ben ik ook niet. Ik heb gelukkig nooit met krijsende kinderen in de supermarkt gestaan, (ff afkloppen). Ik merk nu wel dat ik steeds beter kan communiceren met de oudste, wat dat betreft wordt het echt makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:17

Een kind van 2,5 jaar begrijpt al heel veel. Waarom dan wachten met een uitleg geven tot het kind 5 of 6 is?
Op school zijn er ook regels en er wordt ook uitgelegd waarom die regels er zijn. Ze begrijpen die regels heus wel.
En voor er vragen komen: ja, mijn kinderen gaan naar school vanaf hun 2,5e jaar.
Alleen bij hele kleintjes is het "Nee, mag niet", maar kijk goed naar je kind of het een (simpele) uitleg kan begrijpen. Dat maakt het voor iedereen makkelijker. Het is als papa of mama makkelijker om te vragen: Weet je nog waarom je niet...? En voor het kind makkelijker om te accepteren dat het iets niet mag, omdat...

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:19

Misser"]
[quote="Natalie schreef:
G&K, ik vind het tof hoe jij je dochter opvoedt... Hoop dat als ik later kids heb, dat ik je voorbeeld kan volgen. Consequent en rechtvaardig.


Wat ik van de week zag; een kindje aan een soort hondenriem (maar dan aan de pols), dat vond ik dan wel weer een beetje zielig... wou nog vragen of ie ook kon blaffen...
[/quote]

Ha haha,ook ik heb ooit mijn dochters eens zo'n bandje omgedaan omdat ik bang was om ze kwijt te raken op schiphol.
Maar de dametjes waren slim en zo liep ik dus een moment met lege bandjes aan mijn pols ........want zij hadden gewoon het klitteband losgetrokken. Haha!

inderose

Berichten: 159
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:29

ik heb een dochter van bijna 2 vanaf het begin dat ze aan spullen kwam waar ze niet aan mocht komen zij ik nee en onderbrak haar spel door haar arm te pakken zodra ze er aan wou komen.
ik heb nooit spullen voor haar weg gezet,alles gewoon laten staan.
zij reageerd er heel goed op.
en ik kan haar ook overal mee naar toe nemen zonder dat ze wat van tafel af pakt.
ik werdt niet kwaad maar ben wel consuqent nee is nee.
en ik leg wel uit waarom ze het niet mag,niet in te moeilijke woorden.
in het begin begrijpen ze het misschien nog niet,als ze wat ouder worden wel.
ik ga ook geen discussie aan,maar wil wel laten weten waarom iets niet mag.
ze heeft ook een periode gehad dat ze me uit ging dagen ze ging het als een speletje zien.
elke keer als ze iets deed wat niet mocht zette ik haar in de box reageerde niet als ze ging huilen als ze even in de box gezeten had en ze was stil dan mocht ze weer uit de box.dat wist ze snel en daarna was nee ook voor haar nee.
nou moet ik zeggen dat ze op dit gebied heel makkelijk is. OK dan!
succes.

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:59

gijsenkim schreef:
Mijn dochter heb ik heel snel geleerd dat nee is au, ook echt nee is au was..... ik heb haar daarvoor slechts eenmaal met de handjes tegen de ovenruit aangeplant........ daarna heeft ze me altijd geloofd als ik zei dat ze ergens beter niet aan kon komen.......... klakkeloos en zonder morren.

maar ik ben helemaal niet zo een lieve mamma. Nee is nee en er is geen discussie dan over mogelijk, wel discussie aangaan is wegwezen..... daar heb ik geen zin in. Ik ga niet met een 4 jarige discuseren over wat wel en niet mag, ik bepaal dat gewoon. Sanne mag best veel, ik zeg vaak ja... maar als ik nee zeg dan wil ik niet uitleggen waarom niet, dat is dan gewoon zo en accepteren moet ze dat dan. Dus heel duidelijk en heel consequent zijn........ je mag een kind ook laten merken dat er consequenties aan hangen als ze niet luisterd zoals bijvoorbeeld pijn in de handjes omdat ze toch de over moest vastpakken.........

absoluut pedagogisch niet verantwoord (tegenwoordig) maar het werkt wel.... ik heb in iedergeval nog nooit een drama gehad in de winkel, Sanne komt naar me toe met iets en als ik nee zeg dan volgt er een oooooh en dan legt ze het netjes terug onder het slaken van een dieppe zucht........


OK dan!