Op vakantie naar Schotland..?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Op vakantie naar Schotland..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 16:20

Ik wil van de zomer met een vriendin op vakantie gaan.
Het moet niet al te duur zijn... en niet te heet (ik houd er niet zo van om hele dagen aan het strand te liggen).

Schotland lijkt mij wel leuk (en ik wil de Highlandpony's nou ook wel een keer in het echt bewonderen Haha!).
Wie kan mij meer vertellen over Schotland als vakantieland..? Wat is een leuke plaats om naartoe te gaan.. en wat is er allemaal te beleven..?

Ben benieuwd Lachen


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:30

Edinburgh is erg gaaf! Vooral met het festival eind augustus, veel straattoneel en cabaret e.d. Wel lastig om daar dan onderdak te regelen, maar als je op tijd een camping of hostel regelt, moet dat wel lukken (wij hebben destijds bij kennissen overnacht). Het kasteel midden in Edinburgh is ook waanzinnig mooi: gewoon een enorme rots in het stadspark en daar bovenop staat dan een eeuwenoud kasteel. Cool

En wat ook erg mooi is, is Stirling met het kasteel en het William Wallace-monument (je weet wel, van Braveheart). Van daaruit ben ik ooit met de mountainbike langs wat meren gefietst. Het was toen eind januari, maar prachtig weer! Ik heb eigenlijk nooit echt regen gehad in de UK, ben er al heel wat keren geweest maar alleen de dag dat ik naar Stonehenge ging, kwam de regen met bakken uit de lucht. In Schotland heb ik maar een enkel druppeltje voorbij zien komen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:41

Het kasteel van Stirling vanuit de lucht: http://www.toku.de/stirling.jpg

En een informatieve site: http://www.undiscoveredscotland.co.uk/stirling/dumyat/

Even met Google Picture Search zoeken op 'Edinburgh Castle' levert ook leuke plaatjes op, evenals 'Trossachs'. Dat is dat merengebied vlak bij Stirling. Stirling ligt trouwens grofweg ten noordwesten van Edinburgh, richting Loch Lomond. Verder naar het noorden (de Highlands in) ben ik jammer genoeg nog nooit geweest, maar het staat wel op mijn verlanglijstje.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 17:04

Bedankt voor de info Karin!

Ik zal die site vanavond wat uitgebreider bestuderen Lachen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:12

Als je nu al weet in welke weken je op vakantie wilt, kun je alvast goedkoop boeken bij EasyJet. Die vliegen op Edinburgh en Glasgow. Anders kun je altijd nog met de boot naar Newcastle, maar dan ben je meer tijd kwijt. Of willen jullie sowieso met de auto gaan? Schotland heeft ook een uitgebreid spoorwegnet, ik vond het wel leuk om daar een beetje relaxed door het landschap te tuffen (was met een vriendin op interrail, zo'n beetje de hele UK gezien).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:22

Mijn vader is schots en we gaan regelamtig naar schtland toe.
Het is een heel mooi land, en je kunt er heel mooi paardrijden in de natuur.
Ik ben ook helemaal in het noordelijkste punt in schotland geweest is heel mooi daar.
Je kunt met easy jet vliegne, als je vroeg boekt dan betaal je weinig.
Ik zou er zeker heen gaan, het is de moeite waard,
En ga dan naar edinburgh.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:46

Naar Schotland doe je met de boot! Auto mee en karren maar.
Vanuit Rotterdam naar Hull, uit ervaring weet ik dat dit een hele goede overtocht is, of vanuit IJmuiden naar Newcastle, scheelt in Engeland een stuk rijden.
Voor landschappen ga ja naar de westkant van Schotland. Ook voor botanische tuinen, met sub-tropische planten gewoon buiten, moet je in die hoek zijn. Fort William en omgeving is de moeite waard, ook omdat je er allerlei kanten opkunt.
Let op: Diesel is er duur, benzine is er goedkoper dan hier. LPG is de helft van benzine, maar je moet zorgen dat je een goede lijst hebt, even zoeken op I-net.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:00

Karin schreef:
Schotland heeft ook een uitgebreid spoorwegnet, ik vond het wel leuk om daar een beetje relaxed door het landschap te tuffen (was met een vriendin op interrail, zo'n beetje de hele UK gezien).


Samen met een vriendin wil ik dit ook gaan doen a.s zomer. Mag ik je daarover wat vraagjes stellen? Als: Waar heb je geslapen, hoe ben je aan die adressen gekomen?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:10

We hebben voornamelijk in hostels (jeugdherbergen) geslapen. Ik heb die vriendin leren kennen in Australië toen we daar allebei aan het rondreizen waren, dus we waren al bekend met het fenomeen 'hostel' (zij denkt er nu zelfs al een tijdje over om een hostel te gaan beheren met haar vriend, maar dat terzijde Haha!) en hebben een jaar later ons Australië-avontuur in drie weken overgedaan in de UK. Haha!

Aan adressen van hostels in de UK zijn we gekomen via internet en via een boekje dat je bij Stayokay (de Nederlandse variant van Hostelling International) kunt aanschaffen, en via de Lonely Planet. We hebben ook allebei een HI-card, waarmee je korting krijgt in hostels van HI. In Wales hebben we in een Bed&Breakfast geslapen bij een oud vrouwtje thuis dat een kamer verhuurde. Verder sliepen we bij mensen die we in Australië hadden leren kennen, en bij een oud-huisgenootje van mij dat naar Londen was verhuisd. Kennissen over de hele wereld hebben is erg handig. Haha!

Weet niet of Tindra ook iets aan deze info heeft, anders is het wel heel off topic en dan kunnen we beter verder praten via PB.

BTW een echte aanrader en ook goed te bereiken vanuit Schotland is het Engelse Lake District. Wij zijn bij Lake Windermere geweest, ik vond het daar echt super. Prachtige omgeving, er wordt veel aan buitensporten gedaan (wandelen, klimmen, watersport) en je kunt er vast ook leuk paardrijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:25

Ik weet niet hoe je wil reizen, maar ik heb nog een aanrader. Via haggis backpackers in Edinburgh en Londen kun je rondreizen door Schotland maken. Overnachtingen in hostels, en overdag met de bus door Schotland met een internationale groep. Ik ben nu een aantal keer met hun mee geweest, en het was echt fantastisch. www.radicaltravel.com

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:27

Ik krijg nu in vette letters te zien dat dit een heel oud topic is, maar mijn reactie voegt IMO echt iets nieuws toe, vandaar dat ik zo vrij ben om het omhoog te halen. Knipoog

Vorig weekend was ik in Edinburgh en daar kwam ik onderstaand foldertje tegen. Misschien heeft iemand die binnenkort naar Schotland wil er iets aan, vandaar dat ik het in dit topic zet.

Ik heb in Australië en Nieuw-Zeeland ook hele stukken op deze manier gereisd en dat is me toen goed bevallen. Veel leuke mensen ontmoet uit de hele wereld èn veel gezien onderweg! Lachen

Afbeelding

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 08:26

Nog een tip, het noordelijkste punt van schotland is ook heel mooi om heen te gaan.
Wij hebbeb namelijk de voruge keer dat er waren helemaal een rondje gemaakt. Vanaf Edinburgh, helemaal naar boven toe = noorden, en toen langs de westkust weer naar benenden.
Was heel mooi. Kweet niet of je met een auto gaat, maar dan zou je dat misschien heelk mooi vinden.
Hele mooie landschappen, heerlijke rust, dat zijn dus plekken waar je met de auto uren kan rijden zonder iemand tegen te komen...Geweldig

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 08:59


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 10:17

je kan ook met de trein gaan... Lachen Rotterdam - BRussel, in Brussel neem je de Eurostar naar London... en vanaf London een trein naar Scotland....

Das een hele mooie reis voor als je de tijd hebt, en niet al te duur... Haha!

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:51

Hier meldt zich nog een Schotland-fan. Nog een geweldige plek om te bezoeken is het gebied rond Applecross, iets boven Skye op het vasteland. Je wordt uitvoerig gewaarschuwd voor diverse gevaren (road not suitable for learning drivers etc.), maar je wordt beloond met de meest schitterende landschappen en uitzichten. Echt een aanrader! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie