Postduiven volgen niet de zon maar snelwegen

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

 
 
Anya
Berichten: 32759
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Postduiven volgen niet de zon maar snelwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 22:54

Dit vond ik een geweldig berichtje..Dus ik plaats het hier maar even Haha!

Postduiven volgen niet de zon maar snelwegen
05 februari 2004, 12:41:50

LONDEN (ANP) - Niet hun aangeboren magnetische kompas of de stand van de zon blijkt postduiven de weg naar huis te wijzen. De vogels volgen simpelweg de menselijke infrastructuur en vliegen boven snelwegen en spoorbanen, blijkt uit een Brits onderzoek.

De universiteit van Oxford ontdekte in een tien jaar durende studie dat duiven boven snelwegen afslagen volgen en oriëntatiepunten gebruiken om te onthouden waar ze zijn. De onderzoekers zeiden tegen de BBC dat ze ,,waren omgevallen van verbazing'' over de bevindingen.

De routes die de postduiven aflegden, werden vastgelegd met behulp van volginstrumenten en Global Positioning System-technologie. ,,Ze volgen niet voortdurend rechte lijnen en soms vliegen ze op 100 meter hoogte boven bebouwde gebieden en is het moeilijk te zien wat ze volgen'', aldus onderzoeksleider Tim Guilford.

Wanneer een duif een snelweg volgt, is het volgens hem echter onmiskenbaar. ,,We volgden een paar duiven die boven de ringweg van Oxford vlogen en zelfs afsloegen bij bepaalde verkeersknooppunten. Het leek menselijk.''


Sylvia

Berichten: 28725
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:58

Had het gehoord ja... Heb me scheef gelachen bij de mededeling dat ze netjes de juiste afslag naar huis namen... Ik wil ook een duif in mijn auto Haha!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:00

Wha ha ha, wat een grap, zouden ganzen en zo dat ook doen.
Lijkt me leuke verkeerssituaties opleveren voor die nieuwe sport, ganskijken Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:01

Straks hebben ze ook stoplichten nodig in de lucht Haha!

Haha, prachtig!

Het leven is een gebakje!

Sypheron

Berichten: 15190
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:02

Geweldig! Dat zijn nou pas gave onderzoeken! Misschien ietwat zinloos, maar hier hou ik van!

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:06

eigenlijk opmerkelijk dat juist de engelsen zo'n onderzoek hebben gedaan...
De engelse duiven worden nl gelost in oa België en Frankrijk.....of zouden die dan door de tunnel vliegen en zijn ze zo opmerkzam geworden over het feit dat die duiven een snelweg volgen?????

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Botervlieg

Berichten: 9132
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:54

Ehm... broodje aap?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Sypheron

Berichten: 15190
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:59


Sylvia

Berichten: 28725
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 06:48

Botervlieg schreef:
Ehm... broodje aap?


Geen broodje aap nee... Is aan het einde van vorige week - meen ik - in het nieuws geweest!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Botervlieg

Berichten: 9132
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:53

De berichten op zich hebben me niet overtuigd. Lachen
Wèl dat bij mij inmiddels een kwartje gevallen is:
het gaat over postduiven, niet over wilde duiven en
dat is een wezenlijk verschil.
Die (post)dieren zijn ook over de weg of per spoor naar
de losplaats vervoerd en ik vind het dan niet echt verwonderlijk
dat ze dezelfde weg terug nemen.
Hooguit curieus. Lachen
Interessant/amusant onderzoek/berichtje; dat wèl!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Carolien007
Berichten: 5398
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:57

hahaha echt geweldig Haha!

Tweede Springen volwassenen Ermelo 2011

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:09

en als die beesten de digitale snelweg volgen hebben we het over een e-meeuw zeker Mail
Waar dan uiteraard microsoft weer voordeel bij heeft om te kunnen achterhalen wie welk mailtje stuurt en welke provider het snelst is met het versturen en ontvangen, waardoor het duidelijk kan worden wie die virussen maakt en verstuurd en daardoor de schuldige van competitie vervalsing in de wedstrijdsport met postduiven veroordeelt kan worden en zouden de duivenhouders dus gelijk hun electronische constateersystemen weer kunnen verkopen omdat op voorhand al bekend is wie er wint....nl diegene die het dichts bij de snelweg woont....
of heb ik het nu mis?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Kriel

Berichten: 6418
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:12

Botervlieg schreef:
De berichten op zich hebben me niet overtuigd. Lachen
Wèl dat bij mij inmiddels een kwartje gevallen is:
het gaat over postduiven, niet over wilde duiven en
dat is een wezenlijk verschil.
Die (post)dieren zijn ook over de weg of per spoor naar
de losplaats vervoerd en ik vind het dan niet echt verwonderlijk
dat ze dezelfde weg terug nemen.
Hooguit curieus. Lachen
Interessant/amusant onderzoek/berichtje; dat wèl!


maar dan zijn we er nog niet over uit hoe die engelse duiven, gelost in Frankrijk de weg terug vinden......
Snel-water-wegen???

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:16

het is gewoon een fabeltje.....
immers worden de duiven in het zuiden gelost en moeten naar het noorden vliegen...zouden ze de zon achterna vliegen kwam er never nooit geen duif meer thuis....
Alleen Polen (die mensen die daar wonen bedoel ik) lossen in het westen...als die duiven de zon na zouden vliegen zou het wel heeeeeeeel lang duren voor ze weer thuis zijn...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

petraaken
Moderator FA

Berichten: 37984
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:04

larie. Ten eerste zitten die duiven in grote manden en die zijn afgesloten (dus donker) Mijn grootvader had postduiven en deed daar ook wedstrijden mee. Heb hem genoeg rondgereden om de jonge duiven op te leiden. Die zaten dus in een mand in een donkere kofferbak van een wagen. Hoe zouden die moeten gezien hebben welke wegen we pakten? Die beesten volgen dus wel hun instinct. Zou een mooie boel zijn als al die duiven van Barcelona de wegen zouden volgen. Duiven die op Barcelona vliegen, vliegen ofwel via de zee ofwel over de bergen.

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:10

Tijdens transport zitten die duiven inderdaad in manden, maar niet tijdens de trainingsvluchten (en ze zijn dan ook niet geblinddoekt)...op zich zullen de duiven vlak bij huis wel via herkenningspunten vliegen, maar niet de gehele vlieglijn.....want zover gaan de africhtingen niet van de duiven, die door de duivenhouder zelf gedaan worden.
en langs zee vliegen zou natuurlijk wel de oorzaak kunnen zijn dat de duiven van de melkers in het oosten van Nederland later vallen dan die van de melkers in het westen van Nederland Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sypheron

Berichten: 15190
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:16

Bovendien hebben ze zelfs in het donker nog een beter richtingsgevoel dan mensen Knipoog.

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:32

Afbeelding

Kaart van dit onderzoek:

GPS-onderzoek met duiven blijft leuke dingen opleveren. Zo heeft het onderzoeksteam van Tim Guilford van de universiteit van Oxford met vliegroutes aannemelijk gemaakt dat duiven herkenningspunten en menselijke infrastructuur gebruiken om hun laatste eindspurt van hun thuisreis te maken.

De foto boven toont een luchtfoto van het noordwesten van Oxford, waarop de routes zijn aangegeven van duiven op weg naar hun hok. Sommige lijnen volgen wel heel duidelijk de wegen. (Foto: Tim Guilford).

Mijn mening:

Ik vindt het niet opzienbarend. Dat duiven volgens vaste routes naar huis vliegen (langs herkenningspunten) is al langer bekend. Vooral de laatste kilometers, die bij hun erg bekend zijn, volgen ze natuurlijke en door de mens aangelegde bakens. Heb meermalen duiven s'nachts thuis zien komen. Zonder uitzondering komen ze uit het oosten, terwijl ze in het zuidwesten zijn gelost. Natuurlijk speeld de wind een rol maar vooral ook de goed verlichte autobanen in belgie en duitsland (Vanaf de maan schijnen er zelfs maar twee dingen waarneembaar te zijn op aarde, de chinese muur en de autobanen in belgie bij nacht). Van duivenhouders die langs de maas wonen weet ik dat die vooral met tegenwind de duiven laag over het water hun weg noordwaards zien vervolgen.




Dit is wel een leuk aansluitend artikel van Wiebren van Stralen:

Hoe zit het met postduivennavigatie?

Onderstaand treft u een bewerkte en ingekorte vertaling aan van het artikel dat in het Journal of Experimental Biology nummer 203 (blz 1103-1111) werd gepubliceerd door Jonathan T. Hagstrum. Hierin wordt de vergaande conclusie getrokken dat duiven last hebben van supersonische schokgolven die worden geproduceerd door de Concorde. Wel wordt een mooi overzicht verschaft van beschikbare literatuur over het oriëntatievermogen van postduiven.

Vogels kunnen accuraat navigeren over afstanden van honderden tot duizenden kilometers en deze eigenschap bij postduiven vormt de basis voor een wereldwijde sport. Toch is er na jarenlang wetenschappelijk onderzoek nog steeds geen sluitende theorie die het oriëntatievermogen van vogels in het algemeen en postduiven in het bijzonder verklaart. Kompaszintuigen spelen een rol in de oriëntatie in vogelvlucht, maar hoe vogels precies hun locatie bepalen om daaruit hun thuishaven en vliegroute selecteren blijft nog steeds een raadsel. Ook mysterieus zijn zeldzame ontregelingen in wedstrijdvluchten voor postduiven, waarin de meeste vogels vertraging oplopen en zelfs in grote getale achterblijven. Vele wetenschappers en vogelliefhebbers hebben zich steeds verbaasd over het verschijnsel van navigatie door vogels.

Onderzoek van Hagstrum (2000) legt verband tussen vier wedvluchten in Europa en Noordoost Amerika en infrasone (laagfrequente akoestiek) schokgolven van het supersone transportvliegtuig Concorde. Er wordt een akoestische ‘map’ voorgesteld bij vogels die bestaat uit infrasone signalen afkomstig van steile topografische elementen; de bron van deze signalen is microseismisch, voortdurend gegenereerd door botsende oceanische golven. Atmosferische processen beïnvloeden deze infrasone ‘mapsignalen’ wat een verklaring kan zijn voor de verbazingwekkende experimentele resultaten van wedstrijdvluchten voor postduiven.

Introductie

Reis- of postduiven (Columba livia) zijn eeuwenlang door mensen gebruikt als boodschappers van het luchtruim, omdat ze terugkeren naar hun thuishok wanneer ze gelost worden op afstand en voor hen vreemde locaties. Meer recent is deze eigenschap de basis geweest van een wereldwijde sport waarvoor de vogels speciaal gefokt en getraind worden.

Postduiven keren naar huis terug wanneer de zon zichtbaar is of niet, zowel bij kop als staartwind, wanneer ze erop getraind worden ook ’s nachts, maar landen bij hevige regen (Walcott, 1996). Postduiven zijn meer dan trekvogels geliefd onderwerp van studie over oriëntatie en navigatie van vogels, omdat hun terugkeer niet seizoensgebonden is. Deze opmerkelijke eigenschap van de vogels doet de vraag rijzen over welke zintuiglijke aanwijzingen ze beschikken om hun positie te bepalen ten opzichte van hun eindbestemming (kaartzintuig) en hoe ze die richting bepalen en behouden (kompaszintuig) tijdens hun vlucht. Het kompaszintuig is al fundamenteel begrepen, maar hoewel een aantal vogels in experimenten reageerden op een aantal verschillende zintuiglijke aanwijzingen, is de aard van de lange-afstands kaartzintuig nog steeds onbekend.

Kramer (1953) was één van de eersten die suggereerde dat vogels zowel kaart- als kompaszintuigen moeten bezitten om grote afstanden af te kunnen leggen (honderden tot duizenden kilometers), en hij demonstreerde dat hun gebruikelijke kompas overdag de zon is. Van reisduiven waarvan het bioritme met 6 uur (een kwart dag) wordt opgeschoven zullen vanaf de losplaats onder een hoek van 90° vertrekken naar huis (kwart cirkel) onder heldere luchten (Schmidt-Koenig, 1961). Keeton (1971) vond echter dat duiven bij wie de biologische klok was verschoven normaal oriënteerden en terugkeerden op bewolkte dagen.

Hij experimenteerde met vogels die waren uitgerust met magneten en een groep controlevogels uitgerust met koperstaafjes en concludeerde dat duiven ook een magnetisch zintuig hebben, wat gebruikt wordt als een richtingskompas. Latere experimenten laten zien dat jonge vogels die magneten dragen zich niet kunnen oriënteren in het volle zicht van de zon en dat het zonnekompas eerst gekalibreerd moet worden op het aangeboren magnetisch kompas (Wiltschko et al., 1981). Een gelijksoortig patroon van oriëntatie en kallibratie is aangetoond bij nachtelijke trekvogels, die gebruik maken van de sterren als hemels kompas. (Wiltschko and Wiltschko, 1976). Het tegenovergestelde kaartzintuig, daarentegen, is keer op keer onderzocht tegen de meeste zintuigen van de reisduif (Gould, 1982). Het gezichtsvermogen is uitgesloten omdat vogels uitgerust met matglas contactlenzen terugkeren binnen een straal van minder dan 500m van hun thuishok (Schmidt-Koenig and Schlichte, 1972). Laboratorium experimenten tonen aan dat duiven een buitengewoon laagfrequente gehoorvermogen hebben en geluiden zo laag als 0.05 Hz (Kreithen and Quine, 1979; Klinke, 1990; Schermuly and Klinke, 1990). Vogels met een beetje vluchtervaring waarvan de cochleae en lagenae verwijderd worden kunnen zich nog steeds oriënteren en terugkeren (Wallraff, 1972). Geursignalen worden als belangrijk voor het terugkeren gezien omdat vogels met verwonde geurzenuwen soms niet goed kunnen oriënteren op vreemde plaatsen (Papi, 1989). Maar vogels die werden grootgebracht in hokken met een afwijkende natuurlijke luchtstromen tonen dezelfde vertrekafwijkingen op de losplaats (Papi et al., 1971). Variaties in de richting en intensiteit van het geomagnetische veld zijn ook gesuggereerd als potentiële kaartsignalen. (e.g. Gould, 1982). Zowel de voorgestelde geur als geomagnetische kaart kunnen echter verklaren waarom duiven sommige losplaatsen verlaten in consistente richtingen afwijkend van de juiste (losplaats Bias), bijna altijd wegblijven van andere losplaatsen, of onregelmatig vertraagd worden of verloren gaan in grote aantallen gedurende wedstrijdvluchten.

Conclusies

Er is algemeen overeenstemming over het feit dat postduiven een groot scala aan aanwijzingen gebruiken om te navigeren. De vogels leren hun navigatievermogen met ervaring en tamme duiven worden opgeleerd door ze los te laten op steeds grotere afstanden en vanuit verschillende richtingen van hun hok. De relatie tussen trekroutes en topografie (Alerstam, 1996; Bruderer, 1978; Wagner, 1972) geeft een indicatie dat de routekaart van vogels een inherent aspect is van de eigenschappen van het landschap. Gezichtsvermogen/ Zicht en wellicht geur zijn nuttig voor lokale oriëntatie van duiven, maar niet voor reizen over lange afstanden. De accuratesse waarmee duiven hun hok kunnen vinden, zelfs met matglazen contactlenzen (Schmidt-Koenig and Schlichte, 1972), indiceert dat vogels waarschijnlijk een soort van driehoek vormen op kaart aanwijzingen in de verte om zichzelf te lokaliseren.

Hoewel met de wind aangevoerde geuren van verre kunnen komen is het moeilijk voor te stellen hoe vogels, vooral met staartwind, kunnen navigeren door accuraat gebruik te maken van geuren die passief getransporteerd worden door variërende winden (Wiltschko, 1996). Er is geen informatie voorhanden over welke geuren vogels zouden kunnen gebruiken over grote afstanden en er is geen bewijs dat duiven een hoog ontwikkeld reukzintuig bezitten (Able, 1996). In de gevallen waarin duiven van hun reukzintuig werden ontdaan (Papi, 1989) is het ook mogelijk dat de ingreep ook het magnetische kompas heeft aangetast, wat verband houdt met de ontdekking van magnetiet kristallen die zich op de ophtalmische tak van de trigeminale zenuw bevinden. (Walker et al., 1997). Het magnetisch zintuig van duiven verschaft een uitstekend kompas voor oriëntatie, maar het aardmagnetisch veld is een slechte kaart. Hoe vogels alleen de locale intensiteit en richting van het magnetisch veld gebruiken om hun positie te bepalen is nog niet verklaard. Aannemend dat vogels kleine gradiëntverschillen in het veld kunnen waarnemen, dan zou het nochtans onmogelijk zijn om zulke veranderingen te onderscheiden van bronnen van magnetische verstoringen, eeuwenoude veldvariaties en magnetische stormen (Wiltschko and Wiltschko, 1996).

Nogmaals, duiven vertrekken meestal in de juiste richting naar hun thuishok vanaf de losplaats en volgen vaak een bijna rechtlijnige koers op de vluchtroute die inconsistent zijn met de vogels die de gradiënten van het magnetisch veld volgen. Een magnetische kaart kan bovendien niet verklaren waarom duiven moeite hebben om over grote wateroppervlakken te vliegen (Wagner, 1972) of waarom ze kunnen oriënteren onder maar niet boven een temperatuurinversie (Wagner, 1978).

Bronnen:
Able, K.P. (1996). The debate over olfactory navigation by homing pigeons. J. Exp. Biol. 199, 121-124.
Alerstam, T. (1996). The geographical scale factor in orientation of migrating birds. J. Exp. Biol. 199, 9-19.
Bruderer, B. (1978). Effects of Alpine topography and winds on migrating birds. In Animal Migration, Navigation and Homing (ed. K. Schmidt-Koenig and W.T. Keeton), pp. 252-265. Berlin: Springer.
Gould, J.L. (1982). The map sense of pigeons. Nature 296, 205-211.
Keeton, W.T. (1971). Magnets interfere with pigeon homing. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 68, 102-106.
Klinke, R. (1990). Avian hearing mechanisms and performance from infrasound to the mid-frequency range. Acta XX Congr. Intern. Ornithol. III. Christchurch, New Zealand.
Kramer, G. (1953). Die Sonnenorientierung der Vögel. Verh. Dt. Zool. Ges. 1952, 72-84.
Kreithen, M. L. and Quine, D.B. (1979). Infrasound detection by the homing pigeon: A behavioural audiogram. J. Comp. Physiol. 129, 1-4.
Papi, F. (1989). Pigeons use olfactory cues to navigate. Ethol. Ecol. Evol. 1, 219-231.
Papi, F., Fiore, L., Fiaschi, V. and Benvenuti, N.E. (1971). The influence of olfactory nerve section on the homing capacity of carrier pigeons. Monit. Zool. Ital. 5, 265-267.
Schermuly, L. and Klinke, R. (1990). Infrasound sensitive neurones in the pigeon cochlear ganglion. J. Comp. Physiol. A. 166, 355-363.
Schmidt-Koenig, K. (1961). Die Sonne als Kompass im Heim-Orientierungssystem der Brieftauben. Z. Tierpsychol. 18, 221-244.
Schmidt-Koenig, K. and Schlichte, H.-J. (1972). Homing in pigeons with reduced vision. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 69, 2446-2447.
Wagner, G. (1972). Topography and pigeon orientation. In Animal Orientation and Navigation SP-262, pp. 259-273. Washington DC: NASA.
Walcott, C. (1996). Pigeon homing: observations, experiments and confusions. J. Exp. Biol. 199, 21-27.
Walker, M. M., Diebel, C.E., Haugh, C.V., Pankhurst, P. M., Montgomery, J.C. and Green, C. R. (1997). Structure and function of the vertebrate magnetic sense. Nature 390, 371-376.
Wallraff, H.G. (1972). Homing of pigeons after extirpation of their cochleae and lagenae. Nature 236, 223-224.
Wiltschko, W., Nohr, D. and Wiltschko, R. (1981). Pigeons with a deficient sun compass use the magnetic compass. Science 214, 343-345.
Wiltschko, W. and Wiltschko, R. (1976). Interrelation of magnetic compass and star orientation in night-migrating birds. J. Comp. Physiol. 109, 91-99.
Wiltschko, W. and Wiltschko, R. (1996). Magnetic orientation in birds. J. Exp. Biol. 199. 29-38.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:45

Nu weet ik ook wat dat brom geluid is wat ik wel eens hoor...
een duif die een auto nadoet Clown

on-topic...dan was die duif die de blauwe lijn gevlogen heeft dronken.....
en die gele en rode kwamen ergens een rotonde tegen...


als je europese duiven zou lossen op dezelfde lengte- breedte graad in amerika ( als hier bijv. Chantilly ligt) dan zullen ze net zover naar het noorden vliegen als ze nu doen.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:52

Alane schreef:
Nu weet ik ook wat dat brom geluid is wat ik wel eens hoor...
een duif die een auto nadoet Clown


Dat is jeroen die een poging doet om te slapen. Tong uitsteken

Citaat:
on-topic...dan was die duif die de blauwe lijn gevlogen heeft dronken.....
en die gele en rode kwamen ergens een rotonde tegen...


als je europese duiven zou lossen op dezelfde lengte- breedte graad in amerika ( als hier bijv. Chantilly ligt) dan zullen ze net zover naar het noorden vliegen als ze nu doen.....


Ah dus de duiven die vanuit munchen of het poolse wraclow kwamen vlogen ook eerst 400 km naar het noorden?

Duiven gerbuiken echt meerdere zintuigen om hun weg te vinden. Zon, infra rood straling, aardmagnetisme en vaste punten. En herkenning speeld daar een grote rol in, vooral bij ervaren duiven.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:01

vvtjuh"]
[quote="Alane schreef:
Nu weet ik ook wat dat brom geluid is wat ik wel eens hoor...
een duif die een auto nadoet Clown


Dat is jeroen die een poging doet om te slapen. Tong uitsteken

Citaat:
on-topic...dan was die duif die de blauwe lijn gevlogen heeft dronken.....
en die gele en rode kwamen ergens een rotonde tegen...


als je europese duiven zou lossen op dezelfde lengte- breedte graad in amerika ( als hier bijv. Chantilly ligt) dan zullen ze net zover naar het noorden vliegen als ze nu doen.....


Ah dus de duiven die vanuit munchen of het poolse wraclow kwamen vlogen ook eerst 400 km naar het noorden?

Duiven gerbuiken echt meerdere zintuigen om hun weg te vinden. Zon, infra rood straling, aardmagnetisme en vaste punten. En herkenning speeld daar een grote rol in, vooral bij ervaren duiven.
[/quote]

Niet iedereen speelt de zuid-noord duiven op de westlijn...
En er schijnt onderzoek na gedaan te zijn..netzoals ten zuiden van de evenaar...weet alleen niet meer wie of wat...

Zit me dan af te vragen wat die duiven doen als er een wegopbreking is?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:06

Alane schreef:

Niet iedereen speelt de zuid-noord duiven op de westlijn...
En er schijnt onderzoek na gedaan te zijn..netzoals ten zuiden van de evenaar...weet alleen niet meer wie of wat...

Zit me dan af te vragen wat die duiven doen als er een wegopbreking is?


Wij spelen munchen altijd als de oostlijn. Haha!

Maar goed we worden het er toch niet over eens (zoals zovaak). En dat geeft ook niet, ieder zn mening. Voor mij staat het al jaren vast dat duiven vooral de laatste 100en km vaste routes nemen.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Karin

Berichten: 61661
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:08

Alane schreef:
en als die beesten de digitale snelweg volgen hebben we het over een e-meeuw zeker Mail


Hmm... e-meeuwen? Nooit van gehoord. Van de c-meeuw daarentegen... Tong uitsteken

Anyway, ik denk dat duiven slimmer zijn dan je denkt. En de tekst van het artikel dat Vvtjuh hierboven quote, klinkt wel heel interessant. Al is het alleen al om de moeilijke woorden. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Alane

Berichten: 15689
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:15

vvtjuh"]
[quote="Alane schreef:

Niet iedereen speelt de zuid-noord duiven op de westlijn...
En er schijnt onderzoek na gedaan te zijn..netzoals ten zuiden van de evenaar...weet alleen niet meer wie of wat...

Zit me dan af te vragen wat die duiven doen als er een wegopbreking is?


Wij spelen munchen altijd als de oostlijn. Haha!

Maar goed we worden het er toch niet over eens (zoals zovaak). En dat geeft ook niet, ieder zn mening. Voor mij staat het al jaren vast dat duiven vooral de laatste 100en km vaste routes nemen.
[/quote]

En welke kant vliegen de duiven dan op als ze gelost zijn in München? Als ze dan naar het oosten vliegen duurt het heeeeeeeeeeeeel lang eer ze terug zijn...
Ik heb ook niet ontkent dat de duiven op kortere afstand via herkenningspunten etc..hun weg naar huis terug vinden.

Karin: je hebt e-mail en als een duif digitaal gaat is het een e-meeuw (= dus een grapje) Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Karin

Berichten: 61661
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:17

Ja snapte ik... Maar ik moest ff denken aan een stripje van Toon van Driel, over de c-meeuw (spreek uit: zeemeeuw). Misschien heb ik het nog ergens, zal eens zoeken. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>