Wie kent er Antillianen voor een kort onderzoekje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Wie kent er Antillianen voor een kort onderzoekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 15:25

Het is misschien niet echt een vraag voor op bokt, maar ik moet voor Interculturele Communicatie een onderzoek doen onder Antillianen met betrekking tot de beeldvorming in de media. Omdat het me tot nu toe nog niet echt is gelukt om in contact te komen met Antillianen, wil ik het even via andere wegen proberen, dus ook via bokt

Ik moet nagaan of de volgende stelling van toepassing is:

"Het beeld dat media van de Antilliaanse bevolkingsgroep schetsen/schetsten, is volgens Antilliaanse bronnen een vertekend beeld"

Nou heb ik een heel multiculturele vriendengroep, maar er zitten geen Antillianen in. Misschien wel toevallig in jullie vriendengroep?

De enige vraag die dus beantwoord moet worden, kort of lang (liefste het laatste natuurlijk en ook goed onderbouwd), is wat Antillianen vinden van het beeld dat de media van hen schetst. Op wat voor punten klopt de berichtgeving en beeldvorming niet?

Ik zou het geweldig vinden als ik wat reacties zou krijgen. Veel gegevens heb ik niet nodig, een voornaam volstaat op zich al, dus het is ook nog redelijk anoniem

Mailtjes met antwoorden op mijn vraag kunnen gestuurd worden naar:
thesimplelife@wanadoo.nl

Alvast heel erg bedankt!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:16

ik ken 1 antiliaan en dat is zo'n "stoer" typje: "hai check mij cool zijn met mn sigaret, joint enz." Tong uitsteken

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:16

Lautjuh123 schreef:
ik ken 1 antiliaan en dat is zo'n "stoer" typje: "hai check mij cool zijn met mn sigaret, joint enz." Tong uitsteken


Ken jij serieus waar maar 1 Antiliaan? Jeetje... dat is niet veel. Maar voor iedereen geldt, met welke culturele achtergrond dan ook, iedereen is verschillend. Je kan dus naar mijn mening geen opsomming van kenmerken geven om er vervolgens een etiketje met de etnische afkomst op te plakken.

(maar zal even aan mijn vader vragen of hij antwoord wilt geven op de stelling, hij is Antilliaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:42

[[/quote]

Ken jij serieus waar maar 1 Antiliaan? Jeetje... dat is niet veel. [/quote]

Nou ik ken helemaal geen antillianen.....Is dat zo bijzonder dan, dat er mensen zijn die geen of weinig antillianen kennen?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 19:31

Ikeje"]
Maar voor iedereen geldt, met welke culturele achtergrond dan ook, iedereen is verschillend. Je kan dus naar mijn mening geen opsomming van kenmerken geven om er vervolgens een etiketje met de etnische afkomst op te plakken.
[/quote]

Vandaar dat ik me afvraag hoe beeldvorming over 'de Antilliaan' kan gaan, terwijl er ook niet iets bestaat als 'de Nederlander'

[quote="Ikeje schreef:
(maar zal even aan mijn vader vragen of hij antwoord wilt geven op de stelling, hij is Antilliaan)


Als je dat zou willen vragen, geweldig!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:33

ken er mischien wel meer maar van hem weet ik zeker dat ie antiliaans is!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:50

Ik heb je vraag gemaild naar twee Antiliaanse vrienden van me. Daarbij heb ik je mailadres gezet met de vraag of ze dit willen beantwoorden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 11:28

Super bedankt! Ik heb nog niets binnen mogen krijgen, maar ik hoop dat dat nog gebeurt
Zijn er nog meer mensen die me kunnen en willen helpen? Please?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:02

gera schreef:
Vandaar dat ik me afvraag hoe beeldvorming over 'de Antilliaan' kan gaan, terwijl er ook niet iets bestaat als 'de Nederlander'


Beeldvorming hou je toch wel.

Een vriendin van mij zit voor een paar maanden in Amerika en de mensen daar dachten dat Nederlanders de hele dag op klompen lopen en jointjes roken. Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:10

Als je een tijd in Den Helder woont vormt dat beeld zich vanzelf en dat beeld is alles behalve positief, en ja ik heb een Antilliaan in mijn vriendenkring, maar die is momenteel niet in het bezit van internet, maar ik zal het hem vragen op het moment dat ik hem spreek.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 12:20

Jura schreef:
Beeldvorming hou je toch wel.

Een vriendin van mij zit voor een paar maanden in Amerika en de mensen daar dachten dat Nederlanders de hele dag op klompen lopen en jointjes roken. Haha!


Tja, er wordt wel veel in vooroordelen en stereotypen gedacht.. Ik moet er niet aan denken de hele dag op klompen te lopen. Maar ieder land heeft wel een 'sterotype', terwijl die vaak erg traditioneel zijn of heel erg verouderd of overdreven. Duitsers met lederhosen, grote bierpul, braadworst en een kuil gravend op het strand.. Fransen met stokbrood onder de arm, baret op... Ziekelijk eigenlijk.

Maar als je in die landen bent geweest dan weet je pas echt dat de stereotypen echt niet kloppen. Ik ben nog nooit op de Antillen geweest en met mij waarschijnlijk veel andere Nederlanders. Dat maakt het moeilijker. Maar het kan me in ieder geval niet voorstellen dat je heel generaliserend kan zeggen dat alle Antillianen crimineel zijn ofzo. Dat is wel ontzettend kort door de bocht. Bovendien denk ik niet dat de Antillen een bolwerk van criminaliteit zijn.

Maar ja, wat denken Antillianen zelf van deze beeldvorming?

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:13

Ik ben een halve Tong uitsteken . Geldt dat ook?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 14:16

Ik doe gewoon net alsof ik niet weet dat je 'een halve' bent Lachen

Nee, even serieus.. Je moet je toch wel wat aangevallen en aangesproken voelen door alle berichtgeving in de media, dus ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je geen goede bron zou kunnen zijn voor mij. Dus als je een goed antwoord kan verzinnen op mijn vraag, heel graag!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 13:47

Even een schopje voor eigen bestwil... ik heb namelijk nog geen mailtje van wie dan ook binnen mogen krijgen en ik ben toch best wel desperate dus.. wie helpt me?
Please..

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:51

Mijn schoonbroer is Antiliaans. Zal hem straks eens aan zijn jas trekken! Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 00:09

Graag! Dank je!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:13

Maar wat is dan precies de berichtgeving in de media?wat houdt die in? Er zullen antillianen zijn die alleen de negatieve berichten lezen, wat in hun straatje, binnen hun mening past. Maar er zullen er ook zijn die ook de andere kant zien. Ik denk dat je het beste eerst kunt definieren hoe de media antillianen nou precies weergeeft, anders kom je niet verder.
(heb net tentamen communicatiewetenschappen gehad, Tong uitsteken vandaar)

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:32

Laatst was er een campagne 'Antilliaanse jongeren mogen er zijn'. Deze campagne met de begeleidende tekst: "Wij, Antilliaanse jongeren, balen ervan dat onze prestaties overschaduwd worden door ontoelaatbaar gedrag van een klein deel van onze landgenoten". Deze advertenties waren een reactie van Elias, directeur van Mees Pierson op CuraƧao, op de negatieve berichtgeving over Antillianen in de Nederlandse media en met deze paginagrote advertenties wilde Elias laten zien dat niet alle Antillianen crimineel zijn of school maar links laten liggen.

Het is duidelijk dat deze campagne niet uit het niks is ontstaan, maar uit ergernis over de berichtgeving in de Nederlandse media. Wanneer er iets over Antillianen te vinden is in de media is dat vrijwel altijd negatief. Antillianen leren minder, Antillianen gooien met de pet naar school, Antilliaanse hangjongeren op de straathoek, het machisme van de mannelijke Antilliaan, nafluiten op straat, agressie als gevolg van het machisme etc. Door deze gekleurde berichtgeving lijkt het alsof Antillianen niets anders doen dan rondhangen, vernielen en intimideren, terwijl dat vast niet het geval is. Vandaar dat ik graag een reactie van Antillianen zou willen hebben op deze gekleurde en negatieve berichtgeving..

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 21:47

Wie kan me nog helpen? Please??!

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:04

Ik ken heel veel antilianen... Maargoed, daarvoor woon ik in Rotterdam he.. Ik zal morgen even voor je vragen gera... Lachen

drachtenboy

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:10

ik zal mij buurman even vraagen als die wil Haha!:D:D:D maar hij is nu niet thuis vraag het morgen dan even

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:18

Allebei heel erg bedankt als je dat voor me wilt doen!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:19

Soraya schreef:
Ik ken heel veel antilianen... Maargoed, daarvoor woon ik in Rotterdam he.. Ik zal morgen even voor je vragen gera... Lachen


Je mag me hun mailadres ook geven zodat ik ze zelf benader, maar als jij het wilt doen is het natuurlijk ook perfect. De tijd begint alleen een beetje te dringen voor deze opdracht, maar ja, dat is mijn probleem Scheve mond Bloos!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:36

wanneer moet je het hebben? Ik moet donderdag een presentatie geven, maar daarna wil ik wel voor je brainstormen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:43

Zou je het dan vrijdag of in het weekend kunnen sturen? Zou super zijn!! Maandag moet de opdracht namelijk (na herhaald uitstel Knipoog Bloos! ) echt af zijn