Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:48

Paardjes83 schreef:
Als je een beetje overweg kunt met Engels geschreven boeken kan ik echt Investing in your 20’s en 30’s for dummies aanraden. Ja ook als je ouder bent.
Top boek niet commercieel geschreven en inhoudelijk echt sterk (geschreven door een econoom en geen zelfbenoemde goeroe zoals zo vaak gebeurd)
Het gaat verder dan alleen beleggen in aandelen, maar investeren in de toekomst over het algemeen.


Die gaat op mijn lijstje voor later, ben nu toevallig ook een boek aan het lezen: "27 aandelen voor de 21e eeuw". Leest makkelijk weg vind ik.

Bij DEGIRO vind ik het wel jammer dat je geen 'stukjes' aandelen kan kopen.

Ik heb destijds een account aangemaakt bij eToro om te proberen, maar dat vond ik toch wat onoverzichtelijk. Voordeel vond ik wel dat je daar ook stukjes aandelen kon kopen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:18

_Kellyy schreef:
Paardjes83 schreef:
Als je een beetje overweg kunt met Engels geschreven boeken kan ik echt Investing in your 20’s en 30’s for dummies aanraden. Ja ook als je ouder bent.
Top boek niet commercieel geschreven en inhoudelijk echt sterk (geschreven door een econoom en geen zelfbenoemde goeroe zoals zo vaak gebeurd)
Het gaat verder dan alleen beleggen in aandelen, maar investeren in de toekomst over het algemeen.


Die gaat op mijn lijstje voor later, ben nu toevallig ook een boek aan het lezen: "27 aandelen voor de 21e eeuw". Leest makkelijk weg vind ik.

Bij DEGIRO vind ik het wel jammer dat je geen 'stukjes' aandelen kan kopen.

Ik heb destijds een account aangemaakt bij eToro om te proberen, maar dat vond ik toch wat onoverzichtelijk. Voordeel vond ik wel dat je daar ook stukjes aandelen kon kopen.


Ja ik heb fractioneel beleggen nu ook helemaal gevonden. Maar Trading212 favoriet omdat je daar pies kunt maken. Soort van ETF. Allemaal zelfgekozen fractionele aandelen in een mandje. Dus dan kun je met bijvoorbeeld 50 euro je zelf samengestelde mandje kopen elke maand.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:45

Alleen die spies bij Trading212 is dan met ETF's of begrijp ik het verkeerd?
Bij eToro kun je ook stukjes aandelen an sich kopen. Dus bijvoorbeeld: ik vind Adyen te duur, dan kan ik bijvoorbeeld €250,00 in Adyen stoppen in plaats van 1 aandeel Adyen te kopen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:18

_Kellyy schreef:
Alleen die spies bij Trading212 is dan met ETF's of begrijp ik het verkeerd?
Bij eToro kun je ook stukjes aandelen an sich kopen. Dus bijvoorbeeld: ik vind Adyen te duur, dan kan ik bijvoorbeeld €250,00 in Adyen stoppen in plaats van 1 aandeel Adyen te kopen.


Dat kan maar hoeft niet. Gewoon percentages van aandelen en/of ETF’s die je in een mandje stopt en je koopt dan dat mandje met alles wat er in zit. Dus dat gaat nog verder dan gewoon fractioneel beleggen

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:33

Paardjes83 schreef:
Ik zit bij DEGIRO en Trading212. De laatste is een stuk goedkoper en vaak gratis handelen.
Je kunt ook je eigen ETF’s maken dat noemen ze pies (taarten). Dat kost niks extra en fractionele aandelen kun je ook kopen. Als een aandeel 1000 euro kost kun je ook voor 50 euro deelnemen.

Ik heb een invite link via PB beschikbaar bij interesse. Dan krijg je een gratis fractioneel aandeel na identificatie en eerste storting binnen 10 dagen na registratie.

Dank voor de tip. Eigen ETF's maken klinkt leuk! Hoe bevalt Trading 212 verder? Heb hem op de reservelijst gezet. Nu eerst een account bij eToro aangemaakt, kan daar ARK ETF's kopen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:16

koeke schreef:
Paardjes83 schreef:
Ik zit bij DEGIRO en Trading212. De laatste is een stuk goedkoper en vaak gratis handelen.
Je kunt ook je eigen ETF’s maken dat noemen ze pies (taarten). Dat kost niks extra en fractionele aandelen kun je ook kopen. Als een aandeel 1000 euro kost kun je ook voor 50 euro deelnemen.

Ik heb een invite link via PB beschikbaar bij interesse. Dan krijg je een gratis fractioneel aandeel na identificatie en eerste storting binnen 10 dagen na registratie.

Dank voor de tip. Eigen ETF's maken klinkt leuk! Hoe bevalt Trading 212 verder? Heb hem op de reservelijst gezet. Nu eerst een account bij eToro aangemaakt, kan daar ARK ETF's kopen.


Bevalt heel goed. Ik heb tot en met december alleen DeGiro gehad. Omdat die snel steeg in kosten rond gaan kijken.
DEGIRO heeft sowieso geen fractioneel beleggen. Een account aangemaakt bij Trade Republic omdat je daar tot 50.000 4% krijgt op je vrij besteedbare geld en bij DEGIRO niks.
Bovendien valt dat geld wat niet belegd is onder het deposito stelsel.
Toen hoorde ik van Trading212 ben ik deze broker (sinds januari) aan het gebruiken. Deze geeft 4,2% op vrij besteedbaar geld. Daar maak ik dan weer geen gebruik van omdat deze niet onder het deposito garantiestelsel valt. Daarnaast kun je je aandelen uitlenen wat andere goedkope brokers dus automatisch doen zonder dat actief te melden of opties te geven. Je krijgt 50% van die opbrengsten en ze verzekeren je uitgeleende aandelen automatisch.

De beleggingen zijn bij alle brokers tot 20,000 euro verzekerd (Europese regeling voor beleggingen). Daarom ook mijn zoektocht naar meerdere brokers

Dus samengevat:
Oude beleggingen DEGIRO blijven staan
Nieuwe beleggingen bij Trading212
Sparen bij Trade Republic

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:06

Paardjes83 schreef:
_Kellyy schreef:
Alleen die spies bij Trading212 is dan met ETF's of begrijp ik het verkeerd?
Bij eToro kun je ook stukjes aandelen an sich kopen. Dus bijvoorbeeld: ik vind Adyen te duur, dan kan ik bijvoorbeeld €250,00 in Adyen stoppen in plaats van 1 aandeel Adyen te kopen.


Dat kan maar hoeft niet. Gewoon percentages van aandelen en/of ETF’s die je in een mandje stopt en je koopt dan dat mandje met alles wat er in zit. Dus dat gaat nog verder dan gewoon fractioneel beleggen

Ah oke, dat is op zich wel handig; later maar eens in verdiepen. Bedankt!

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:07

Rekent trading 212 ook kosten voor het storten van bedragen?
Ik beleg enkel met geld dat 'over is'. Het zijn dus vaak kleine beetjes (bijv. een paar tientjes).
Als daar steeds een euro vanaf gaat vind ik dat wel vervelend.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:03

Luxorvalkje schreef:
Rekent trading 212 ook kosten voor het storten van bedragen?
Ik beleg enkel met geld dat 'over is'. Het zijn dus vaak kleine beetjes (bijv. een paar tientjes).
Als daar steeds een euro vanaf gaat vind ik dat wel vervelend.


Nee directe overschrijvingen zijn gratis. Betalen met creditcard enzo kosten wel geld.

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:24

Even een schop.

Ik ben mij sinds een paar weken aan het verdiepen in beleggen.
Heb inmiddels een account bij de DEGIRO.
Alleen hoe het met de kosten zit duizelt mij.

Ik wil uiteindelijk gaan beleggen in AEX (evt gelijksoortige buitenlandse) om te kijken hoe het is. Dit idee is wel voor een lange termijn.

Maar wat voor en kosten komen hierbij. Zag iets van jaarlijkse kosten. Maar betaal je bijvoorbeeld ook iedere keer dat je iets inlegt. Of wat zijn typische kosten die vaak terug komen.

Iemand die hier wat over kan zeggen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:14

Je wilt dus beleggen in ETF’s. Dat kunnen indextrackers zijn dat wil zeggen dat ze de AEX of S&P500(de Amerikaanse index) volgen om maar wat te noemen.

Je betaald sowieso de beheerskosten per jaar wat dit kost ligt aan de aanbieder maar het zal ongeveer 0,2% per jaar zijn. Daarnaast betaal je kosten om deze ETF’s aan te kopen kies je voor de kernselectie dan betaal je 1 euro om te kopen en als je het weer wilt verkopen ook. Ongeacht hoeveel je koopt op verkoopt je betaald gewoon per transactie.
Daarnaast betaal je aansluitingskosten 2,50 per beurs per jaar.
Dus beleggen met een tientje heeft weinig nut.
Kies ook voor ETF waar ACC achter staat. Dan heb je geen last van dividendlekkage. Dividend investeren ze dan automatisch opnieuw dus je aandeel stijgt dan gewoon in waarde zonder extra kosten van aankoop.

Koop je losse aandelen dat betaal je die 0,2% per jaar niet. Daarentegen zijn de aan en verkoopkosten wat hoger en blijven de beurskosten gelijk.

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:34

Ja klopt ik wil beleggen in EFT.
Maar ik kreeg het advies en (begreep het ook van de man van de podcast "belegen voor beginners") om elke maand bijvoorbeeld 50 euro in te leggen. Maar als je dan iedere maand (iedere transactie) geld inlegt, moet ik iedere maand daarvoor betalen.. Of begrijp iets niet.
Dan snap ik niet waarom je iedere maand iets zou inleggen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:44

Omdat je dan het risico spreidt dat je te veel betaalt voor je aandelen. Ze dalen en stijgen en je weet van te voren nooit wanneer het beste moment van kopen is.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:54

furious schreef:
Ja klopt ik wil beleggen in EFT.
Maar ik kreeg het advies en (begreep het ook van de man van de podcast "belegen voor beginners") om elke maand bijvoorbeeld 50 euro in te leggen. Maar als je dan iedere maand (iedere transactie) geld inlegt, moet ik iedere maand daarvoor betalen.. Of begrijp iets niet.
Dan snap ik niet waarom je iedere maand iets zou inleggen.


Dat zeggen ze om schommelingen op te vangen elke maand beleggen. Dan koop je te duur goedkoop en in het midden. Gemiddeld kom je dan dus gemiddeld uit.

Je bent dus elke maand 2% kwijt omdat je dus elke keer maar 50 euro inlegt (1 euro op 50 euro) ik vind dat bagger advies maar dat is mijn mening. Rendement haal je door de kosten laag te houden. Nu moet je eerst 2% terugverdienen elke keer dat schiet niet op. De overige kosten blijven gelijk. Maar tel de beurskosten op zo’n lage inleg dan heb je weer 0,41% weggegooid. 2,50 op 600 euro. Daar komen de beheerskosten nog bij.

Je betaald dus 12 euro plus 2,50 en die 0,20% op gemiddeld zeg even op een gemiddeld saldo van 300 euro is 60 cent.
Dus 15,10 op 600 euro = 2,5% al weggegooid.

Dat kun je flink verlagen door of meer in te leggen of gewoon 1 keer per jaar. Als je 30 jaar belegd is dat ook een goede spreiding.

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:19

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Klinkt niet erg aanlokkelijk om dan iedere maand iets in te leggen.
Nu is de aex ook wat aan het zakken.
Misschien dan beter dat een beetje in de gaten te houden en daarop wat groter bedrag in 1 x. Nog weer wat stof om over na te denken.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:23

Volgens mij is elke keer een beetje inleggen ook meer voor je gemoedsrust dan dat het daadwerkelijk beter is voor je rendement op de lange termijn.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:24

Met een gespreide ETF ga je langjarig niet de mist in. De spreiding is zo goed dat het altijd wel weer recht trekt. Ik geloof dat het gemiddelde rendement in de S&P 500 bijna 10% is per jaar over de laatste 30 jaar.
De kunst is alleen om niet in de stress te schieten en paniek verkopen te doen.
Echt funest.

En als in het nieuws komt dat een aandeel het heel goed doet dan ben je royaal te laat met kopen. Dus ren niet achter het nieuws aan.

Wil je een los aandeel kopen maak dan een watchlist van bedrijven die je interesse hebben. Lees je in en kijk naar de koersen cijfers en het verleden toekomstvisie. Gevaren voor de sector of kansen. Dividend ja of nee.
Dan krijg je er steeds meer gevoel bij.

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:49

furious schreef:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Klinkt niet erg aanlokkelijk om dan iedere maand iets in te leggen.
Nu is de aex ook wat aan het zakken.
Misschien dan beter dat een beetje in de gaten te houden en daarop wat groter bedrag in 1 x. Nog weer wat stof om over na te denken.


je kan wel elke maand hetzelfde bedrag op de rekening zetten.
Zonder er meteen aandelen van te kopen.
Ik zorg altijd dat ik wat vrij geld heb zodat ik ook kan kopen wanneer de markt een keer daalt.
Zo kan je dus prima wel een vast bedrag per maand 'overmaken' zonder het direct in te leggen.

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:55

Ik lees nu ook wat over de belasting aangifte. Nu is aex dan makkelijk, omdat het nederlands is.
Maar wat als ik een ander EFT wil zoals Vanguard VWRL, deze is ingeschreven in Ierland.

Moet je dan veel uitzoeken als je je belastingaangifte invult of wordt dat al voor je ingevuld.
Iemand die hier ervaring mee heeft?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:49

Ik heb de vwrl via degiro en dat wordt bij de belastingaangifte automatisch ingevuld. En je krijgt van degiro ook gewoon een jaaroverzicht met die informatie. Dus het is echt geen moeite wat dat betreft :)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:16

Bij degiro krijg je gewoon een jaar overzicht, die kan je aanleveren.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 23:42

furious schreef:
Ik lees nu ook wat over de belasting aangifte. Nu is aex dan makkelijk, omdat het nederlands is.
Maar wat als ik een ander EFT wil zoals Vanguard VWRL, deze is ingeschreven in Ierland.

Moet je dan veel uitzoeken als je je belastingaangifte invult of wordt dat al voor je ingevuld.
Iemand die hier ervaring mee heeft?


Staat gewoon in je aangifte DeGiro geeft je gegevens door aan de Belastingdienst.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 06:44

Bij ons staat ook alles al ingevuld.

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:14

Ik zoek nu op vanguard vwrl inde Giro app, Maar dan krijg ik nog 4 hits in de app.
Iets met de afkortingen EAM, SWX, MIL, LSE. (kom er niet echt uit met google)
Edit: geeft inderdaad een land aan.

Zie ook bij een enkeling een andere valuatie, maar alsnog bij 2 euro.
Maakt dat nog uit?
Laatst bijgewerkt door furious op 23-04-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:15

Eam is de Amsterdam exchange.

De aex ,dus.