Welke camera? Voor/nadelen etc etc.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:33

photodude schreef:
...Ik heb dus gekozen voor de laatste omdat hij veel goedkoper is, veel compacter en lichter is, zwart !!!



Ik heb dus een witte Canon 200 mm L Tong uitsteken
ding is idd wel kolossaal, loodzwaar, en niet te hanteren zonder goed (monopod) statief.

Mijn rugtas met fotospullen weegt inmiddels meer dan 12 kg Verdrietig

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:56

Don_Marcello, die 200mm is natuurlijk een fantastische lens en ik denk zelfs kwalitatief de beste uit het hele Canon gamma.
Alleen wel groot, zwaar en opvallend en dus voor mij niet geschikt om tijdens een cross mee te nemen.
Ook een 12 kg rugzak is me te zwaar (en ik ben geen klein ventje, zoals je weet).
Ik ga meestal op pad met zo'n 1,5 kg in een klein tasje en dan loop ik lekker relaxed de hele cross langs (of zelfs 2x als het zo uitkomt).
Als ik dan het juiste spul niet bij me heb voor een bepaalde situatie, nou dan maar geen foto.
Zoiets kun je je als beroeps natuurlijk niet veroorloven dus dan ben je gedoemd om rekening te houden met alle eventualiteiten en 12kg. spullen mee te sjouwen (niets voor mij dus).

Fasel, nog wat opmerkingen, ik heb geschreven dat je met een 300D foto's kunt maken zoals ik ze heb laten zien en dat klopt natuurlijk wel maar ze kunnen even zo makkelijk een stuk minder goed uitkomen.
Voor dit soort foto's moet je wel wat doen!!
Je moet de camera beheersen (en dit is geen point&shoot met alleen een aan/uit knop) en je moet je concentreren op het maken van foto's en alles wat daar voor nodig is.
Ik heb je profiel even bekeken en dit soort camera's is niet het spul dat je meeneemt op een wedstrijd om tussendoor even wat plaatjes te schieten en ik denk dat je het na zo'n wedstrijd ook wel kunt 'shaken' als je snapt wat ik bedoel.
Verder is een 300D natuurlijk niet de ultieme camera om sport/actie foto's te schieten.
Het kan prima, maar je moet rekening houden met een hoop mislukte foto's (onscherp).
Mij stoort dat niet, ik kijk niet naar de mislukte maar naar de gelukte foto's.
Verder schiet ik er gewoon veel (in het geval van Breda rond de 900) dus ook als 50% mislukt zijn er toch nog een hoop goede.
Verder is het heel, HEEL handig als je goed thuisbent in computers, accu's, laders, flash memory en allerlei technische zaken.
Je moet eigenlijk een behoorlijk technisch iemand zijn om dit soort camera's optimaal te kunnen benutten en om te zorgen dat alles vlekkeloos blijft werken.

Wel leuk trouwens dat je arabjes hebt. Ik ben de laatste tijd juist heel geinterreseerd in het fotograferen van arabieren. Prachtige paarden.
Als je de links naar de topics nog niet gevolgd hebt dan moet je dat nog maar eens doen, allemaal arabieren! (behalve die fries dan Lachen )

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 18:18

Photodude. Ik besef maar al te goed dat ik de camera zal moeten leren kennen en ermee om moet leren gaan. De wedstrijden is niet de hoofdreden dat ik hem wil. Ik wil de camera om veel meer redenen. Bomen, insecten, reptieltjes, landschapjes, herten, buffels en ga zo maar door. Zo ontzettend veel. Alleen, als ik zover ben dat ik een camera aanschaf wil ik er een die goed met een aantal dingen overweg kan. Zou eht zo zijn dat hij goed met bewegingen over weg kan dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Gelukkig heb ik nog even tijd en kan ik goed de voor en tegens tegen elkaar afwegen.

Ik heb je arabfoto's gezien. Doe je elke keer weer erg mooi!!!

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:40

Fasel"]
Gelukkig heb ik nog even tijd en kan ik goed de voor en tegens tegen elkaar afwegen.
[/quote]

Succes.

[quote="Fasel schreef:
Ik heb je arabfoto's gezien. Doe je elke keer weer erg mooi!!!


Dank je.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 20:34

Dank je. Maar om tot dat succes te komen hoop ik nog veel aan jullie te mogen vragen. Heb tot nu toe al veel zeer nuttige tips gekregen.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:31

Wie weet waar de EOS 300D kit op voorraad is? Ik wacht al sinds november (sta op lijst) en heb nog steeds niets. Mijn oude canon eos 500N piept en kraakt en het transport hapert.

pietg
Berichten: 34
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 01:54


Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:16

Dank je wel, ga het proberen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:02

photodude schreef:
Helaas Fasel, een compacte camera met de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen bestaat niet.
Ook is een SLR met een lens met een beetje bereik absoluut niet compact te noemen. Hij is meer sjouwbaar dan draagbaar.
Een digitale camera die jaaaren meegaat bestaat ook niet (tenminste, meestal vindt de eigenaar hem na een jaar of twee verouderd).
Al met al lijken me dit onmogelijke wensen.


Ben in bezit van een sony V1 een zeer complacte camera met 2 opties aan lenzen de wide en de tele lens. Fijne camera waar je zelf veel kan instellen maar ook voor de automatische stand kan kiezen.

Daarnaast won hij ook nog het Eisa award als beste digitale camera.

Je mag van mij altijd een Hasselblad H1 overwegen als je veel geld hebt hihi Haha!.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 14:40

Misschien als ik geen paarden had Prisca dat ik spontaan geld teveel had Haha!. Maar helaas. Veel geld zit er bij mij niet in Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:51

Als je engels een beetje up to speed is:
http://www.luminous-landscape.com/revie ... y828.shtml

Ik vond deze foto wel typerend:

http://www.luminous-landscape.com/images-14/size.jpg

Een DSLR is leuk als het fotograferen echt een hobby is. Je zeult gewoon meer spullen meer, je geeft een heel stuk meer geld uit. Die 828 kost iets van 1100 euro dacht ik maar voor dat geld heb je niet eens een derde van een DSLR combinatie die ongeveer evenveel kan als die Sony... Op zich wel iets om in gedachten te houden IMO Lachen

Als je echt serieus iets met fotografie wilt gaan doen en het echt ziet als een hobby (naast het paardrijden) die geld mag kosten dan is een DSLR erg leuk. Als je vooral erg leuke foto's wilt maken van b.v. wedstrijden waar je bent of plaatsen waar je toevallig komt dan zou ik voor een (wat betere) compact gaan. B.v. de 828 of de A1 van Olympus.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 20:58

Ik vind dat zo moeilijk Bart. Kijk aan de ene kant zijn wedstrijdfoto's leuk maar kan ik ook met mijn normale digi. Maar ik zie zo verschrikkelijk veel mooie dingen onderweg, van schroot tot de prachtigste details in natuur dat ik dat ook mooi vind. Dat trekt me eigenlijk nog veel meer dan de wedstrijden.

Moeilijk moeilijk. Nog een hobby die zo duur is mag ik er niet bij hebben Haha!. Ben al straatarm. Maar ik vind het zo'n geweldig leuk iets. Het trekt aan me. :S

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:15

Als je nu al straatarm bent, begin dan maar niet aan een dSLR.
Als je het al niet was dan wordt je het en als je het al bent dan weet ik niet waar je dan zal eindigen Lachen
Het is een bodemloze put (zo is het vast ook met die paarden).

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 21:19

ach hou op schei uit. Paarden kosten bergen geld Haha!. Maar je krijgt er wel veel weer voor terug. Onbeschrijflijke avonturen, plaatjes, gevoelens etc etc.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:23

Ik heb zelf voor mijn 300D een Canon Powershot G2 gehad en het klikte gewoon ontzettend tussen mij en die camera. Het is een camera met een lichtgevoelige lens, heel veel opties en prachtige foto's met veel contrast. Ik heb er ontzettend mooie foto's mee gemaakt. De sluitertijd en het diafragma zijn ook handmatig in te stellen en het is een ideale camera om de meest uiteenlopende foto's mee te maken. De camera is niet zwaar of lomp en er zit een LCD schermpje aan die draaibaar is. Ik heb er een aantal foto's mee genomen vanaf het paard en zelfs in galop en draf zijn die nog haarscherp te krijgen. Dat lijkt me met een dSLR moeilijker, aangezien je dan natuurlijk ook de lens goed moet ondersteunen.
Mocht je de stap naar een dSLR niet willen nemen dan neem maar van mij aan dat de Canon Powershot een erg goed alternatief is. Mocht je het willen dan kan ik je wel wat foto's sturen die ik met die camera heb gemaakt. Er zit ook een macrofunctie op die erg goed functioneert en ik denk dat je de camera tweedehands voor tussen de 300 en de 400 euro moet kunnen kopen.
De lens is niet verwisselbaar, maar hij is wel los te draaien en dan is er een andere lens op te plaatsen, heb ik begrepen. Ik heb zelf echter altijd met de normale lens gefotografeerd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 21:26

Ben altijd geinteresseerd in foto's Gera.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:27

Hmm, inderdaad! 2e hands G2 of G3 is een erg goed plan Lachen Volgensmij precies wat voor jou, Fasel.
Laatst ook wat gespeeld met zo'n camera en je kan er idd erg leuke dingen mee doen. Als je er dan na een tijdje achterkomt dat je toch tegen beperkingen aanloopt kan je alsnog over op een DSLR maar tegen die tijd weet je een stuk beter wat je leuk vindt en wat je zoekt..

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:31

Je zou die camera gewoon een keer moeten proberen, het is echt een openbaring, echt waar! Een 300D lijkt super, maar ik zou mezelf daar nog niet mee op een paard zien zitten. Bovendien vereist het wel veel kennis om er echt goede foto's mee te maken en ik neem aan dat je liever mooie en goede foto's maakt zonder er teveel bij na te denken dan wanneer je slechtere foto's maakt (dat er zo af en toe een paar mindere tussen zitten) en je er meer bij na moet denken.
Het klinkt misschien heel kort door de bocht, maar dan zou ik in jouw geval toch echt voor het eerste gaan. Vooral buitenfoto's worden echt prachtig met de G2 (of G3 of G5 Haha! ) Daar staat de camera zelfs om bekend

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 07:45

Heb hem even bekeken. Maar nee, dit is geen optie. Hij zoomt niet genoeg. Ik wil niet met de camera op het paard zitten. Daar heb ik mijn andere digi voor die prima foto's maakt. Ik wil er juist meer mee doen buiten de paarden om. Ermee op wandeling gaan en foto's maken, dieren fotograveren in het wild, etc etc.

Heb zelf overigens met de Canon powershots geen goede ervaring. Heb de powershot gehad en het ding was binnen no time stuk. En niet door vallen of zo. Het is inderdaad wel zo dat ie goed met licht kan omgaan.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:30

Hmm, volgens mij was het 4.5x optische zoom en 11x digitale zoom. Ik heb veel foto's op concerten gemaakt van ver af en zelfs met 11x zoom waren die nog super. Ik heb er dus wel goede ervaringen mee, maar dat kan altijd verschillen.. Ik had er een externe flister op (Speedlite) en dat ging geweldig

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:19

Niet om het een of ander hoor maar digitale zoom op de camera heb je helemaal geen ruk aan. (punt).

Als je digitaal wilt zoomen dan kun je de foto beter in photoshop vergroten of nog beter, gebruik s-spline of genuine fractals oid.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:05

Dat weet ik ook, dat je met digitale zoom niets opschiet..

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:17

gera schreef:
Dat weet ik ook, dat je met digitale zoom niets opschiet..

Gelukkig maar, ik dacht even dat je het ging aanprijzen als de beste uitvinding sinds gesneden brood Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:48

Ik zou de laatste zijn die dat zou doen..
Nee, ik heb de nadelen al een aantal keren ondervonden.
Vandaar dat ik nu een 400mm lens wil: wel een lekkere 'zoomfunctie' maar ook goede resultaten Clown