Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26446
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:47

4 vakken? Hoe dan? Inderdaad lekker aso ja.

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:03

Met ieder wiel in een vak, gok ik.


Wat betreft de bezorg busjes, ik meende dat zij een uitzondering vormen, dus even opgezocht, dit vond ik bij de ANWB

Citaat:'Vraag gesteld door op 16 februari 2021
Het komt steeds vaker voor dat ik achter een bestelbusje (met pakketjes)moet wachten omdat hij midden op de weg staat, terwijl heel vaak ook ook gewoon dichtbij een parkeervak beschikbaar is. Mag dit tegenwoordig zomaar?

Juridisch
Verkeersregels

Antwoord van Chaim
ANWB Expert
Het is u opgevallen dat u steeds vaker wordt opgehouden door stilstaande bestelbusjes. Ook ziet u met regelmaat dat er dan een gewone parkeerplek beschikbaar is. U wilt graag weten of pakketbezorgers midden op straat mogen stilstaan om de pakketten af te leveren.

Stilstaan voor laden/lossen
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg. Het is o.a. verboden om een voertuig stil te laten staan op een kruispunt, op of langs een fietsstrook of bij een oversteekplaats.

Ontheffing
Op grond van art. 87 RVV 1990 kan een ontheffing worden aangevraagd voor bepaalde verkeersregels bij de wegbeheerder. Deze ontheffing kan o.a. worden aangevraagd voor art. 23 RVV 1990. Vaak hebben post- en pakketbezorgers een dergelijke ontheffing aangevraagd.

Beperkingen ontheffing
De wegbeheerder bepaalt of een ontheffing wordt toegekend. Sommige wegbeheerders beperken de afgegeven ontheffing tot situaties waarin geen redelijk alternatief voor handen is voor de bezorger.

Conclusie
Doorgaans zult u een post- of pakketbezorger die u ophoudt moeten dulden. Veelal zal het stilstaan op de rijbaan niet zijn verboden omdat er sprake is van het onmiddellijk laden- en lossen van goederen. Daarnaast beschikken veel post- en pakketbezorgers over een ontheffing voor bepaalde verkeersregels. Als in de gegeven situatie het voertuig van de bezorger niet stil zou mogen staan op basis van de verkeersregels dan is er een aanzienlijke kans dat aan deze bezorger een ontheffing voor deze regels is afgegeven door de wegbeheerder. De wegbeheerder bepaalt de voorwaarden waaronder een ontheffing geldt en wordt afgegeven of ingetrokken. De wegbeheerder kan zodoende bepalen dat de ontheffing niet geldt als er een parkeerplaats beschikbaar is voor de bezorger. Ook kan de wegbeheerder bijvoorbeeld ingeval van misbruik, de ontheffing intrekken.

Ik raad u aan om eventuele misstanden te melden bij het postbezorgingsbedrijf en/of bij de wegbeheerder. Zij kunnen u dan verder informeren over een afgegeven ontheffing en indien noodzakelijk optreden tegen de bezorger als daartoe aanleiding bestaat.

Voor meer informatie over de verkeersregels in Nederland, verwijs ik u graag naar onze website.'

Deze link
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/5 ... r-hinderen

Maar dus niet op een fietspad, dus JPitty had inderdaad gelijk dat dit niet mocht.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:19

Precies het was een SUV die precies in het midden van de 4 parkeerplaatsen stond dus elk wiel stond in 1 parkeerplaats die als 2x2 in een vierkant aan elkaar geplakt waren. Velen moesten er zo om lachen wij ook.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:39

Ik sta 2 x per jaar ook uurtje op 4 parkeerplaatsen: Volvo V70 met flinke caravan. We laden dan de fietsen erop, wat spullen erin, thuis even plassen en de poes gedag zeggen en wegwezen. In die tijd zijn we al zeker 20 x aangesproken op ons aso parkeergedrag. Ik kan hem ook langs de stoep (met parkeerverbod) zetten, maar dan kan er niemand meer door |o

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:44

Morrie dit was iemand die niet kon parkeren die dit op een groot parkeerplaats deed van een winkelketen, die niets aan het pakken was en het was gewoon heel heel erg grappig. En zo reageerden ook diegenen die er langs liepen. Hij stond totaal niet in de weg was ook totaal geen ergenis en gewoon naar aanleiding van de parkeerergenis hierboven vond ik deze grappig om er bij te zetten.
Jouw verhaal is totaal anders. Mensen hebben vaak een goede reden om een ergenis op te wekken. En die heb jij gewoon.

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:47

@ morrie, dan heeft het nog een reden, en met fietsen er op laden, wil je waarschijnlijk ruimte aan de zijkant hebben.
En dan zijn het twee extra plaatsen, aangezien je minimaal al twee plaatsen nodig hebt.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:47

Zulke mensen wonen hier ook. Grote RangeRover maar ze kunnen er niet mee rijden. Parkeerplaatsen zijn schaars hier dus ze zet hem of in 2 vakken of aan de straat met parkeerverbod *\o/*

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:49

FrNo schreef:
@ morrie, dan heeft het nog een reden, en met fietsen er op laden, wil je waarschijnlijk ruimte aan de zijkant hebben.
En dan zijn het twee extra plaatsen, aangezien je minimaal al twee plaatsen nodig hebt.

Auto en caravan hebben 4 plekken in de lengte nodig. Links een hondenpoep strook en rechts de weg. Altijd weer feest! Dit jaar moet ik dat kunstje alleen doen want mijn man kan daar niet meer bij helpen

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:54

Oh, sorry, dat had ik dan verkeerd gedacht.

Maar dan vind ik het raar dat je aangesproken wordt, je kunt je combinatie toch niet inkorten...
En als je deze daar nu continu laat staan is het wat anders.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:47

FrNo schreef:
Oh, sorry, dat had ik dan verkeerd gedacht.

Maar dan vind ik het raar dat je aangesproken wordt, je kunt je combinatie toch niet inkorten...
En als je deze daar nu continu laat staan is het wat anders.

Ze zijn niet zo tolerant hier in deze buurt. Allemaal oudjes (zoals ik) en alles moet volgens de regels. :roll:

hagelslag
Berichten: 9083
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:17

Zo godsgruwelijk veel mensen zonder licht onderweg.
Ja het is nog niet donker.
Maar wel al schemerig....

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 20:29

Zo vervelend inderdaad Hagelslag.
Gelukkig vanmorgen vroeg ( met veel regen) wel veel verlichte auto’s.

luuntje

Berichten: 13991
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:16

Parkeerplaatsen in Amerika waren wel groot.
Hier lukte het soms niet om mijn bus te parkeren ivm kleine parkeervakken.

Lichten aan doen voor en achter is wel zo veilig voor andere weggebruikers.

Haha BMW rijder door richtingaanwijzer met kuren. Gelukkig ben je weer BMW rijder af.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:14

Goof schreef:
Marocje schreef:
Knipper voor driekwart rond doe ik dus juist wel omdat dit veel duidelijk maakt voor de ander.


Doe ik ook altijd en ik zou willen dat iedereen dat deed. Veel duidelijker en beter voor de doorstroom.
Balen Marocje, die reactie.

Dat leer je zelfs tijdens je rijlessen. Ik doe het dan altijd ook netjes. Zelfde als hand uitsteken op de fiets.

Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:24

Ik laat mijn knipper licht altijd aan tot ik naar recht kan/moet, voor naar links af.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 15:49

Vergeet ajb niet dat knipper naar links op een rotonde voor linksaf alleen in Nederland een regel is ( geen strenge regel, is vrijwillig). In het buitenland is dit niet zo.

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:53

Ik doe ook knipperlicht naar links op de rotonde als ik linksaf moet. Als ik de afslag voor rechtdoor nader zet ik hem uit en na de afslag voor rechtdoor zet ik naar rechts aan.

Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:14

Gisteren zo ontiegelijk boos geworden in de auto op de A10..

Ik kwam uit Buitenveldert, en om de A10 op te kunnen moet je 3 banen naar links,
anders ga je de A2 op richting Utrecht.

Kwam al met 100 aan rijden, is er zo'n achterlijke persoon die precies in mijn dode hoek gaat zitten
en dan nog even keihard door rijd en naast mij gaat hangen.

Zat al op de 2e baan, maar ook bijna op het punt dat er geen A10 meer was, alleen de A2.
En die gast ging op het laatste moment naar links.
Je krijgt ook echt niet de ruimte om op een snelweg te kunnen komen.

De bestuurder had makkelijk eerder naar links gekund om mij de ruimte
te geven om op de A10 te kunnen komen.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:06

Siggeslief soms denk ik dat die gasten dat Express doen. Zo flauw en onbeleefd.

Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:43

pien_2010 schreef:
Siggeslief soms denk ik dat die gasten dat Express doen. Zo flauw en onbeleefd.

Hij zat wel heel relaxed achter het stuur, eerst zo tegen je kont aan hangen van je auto,
en daarna drukte ie de auto in mijn zij.
Enige route was recht door op dat moment of naar rechts,
maar op de A2 had ik gisteren niets te zoeken.

luuntje

Berichten: 13991
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:49

Sommige bestuurders zijn tamelijk flauw.
Ik probeer tijdig ruimte te geven voor invoegers. Lukt helaas niet altijd.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:07

Siggislief schreef:
pien_2010 schreef:
Siggeslief soms denk ik dat die gasten dat Express doen. Zo flauw en onbeleefd.

Hij zat wel heel relaxed achter het stuur, eerst zo tegen je kont aan hangen van je auto,
en daarna drukte ie de auto in mijn zij.
Enige route was recht door op dat moment of naar rechts,
maar op de A2 had ik gisteren niets te zoeken.


Misselijk gedoe van die "relaxte" gast. Ik ken het
En dan zelfs gas bij geven als je zelf gas bij geeft of remmen als jij remt. Er zijn van die gevaarlijke gladiolen......

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:32

Net een “ongeval” op de a44 en file etc. Auto stond met aanhanger op de vluchtstrook maar jezus wat een roestbak was dat zeg, was gewoon helemaal verroest, oude ford was het. Die had nooit op de weg mogen rijden. Vermoed pech :+

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:58

Ik reed vandaag achter een busje met een bootje erin, zo'n rubber met solide bodem en opblaaskanten zeg maar dus een luxe rubberboot. Alleen het bootje was wat langer dan het busje. Dus ach, dan maar los achterin, deurtjes open, geen sjorbanden en niks erom. Ik ben er maar bij de eerste kans die ik had omheen gegaan. Ik heb liever geen bootjes op mijn auto.

hagelslag
Berichten: 9083
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 18:02

Domme pubermuts die de straat wou oversteken met haar fiets in een onoverzichtelijke bocht in een dorp.
Ze had haar wiel alvast op straat in het gootje geparkeerd.
3x raden wie moest remmen en toeteren en 3x raden wie dacht dat ze toen wel mocht over steken.
Ze zou daadwerkelijk oversteken tot ik haar behoorlijk streng terug wees :Y) _O-
Die doet dat nooit weer _O-
Met de vrachtauto ben je nu eenmaal best vaak ook de goot nodig