Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:44

JorineV schreef:
Dank voor jullie antwoord! Blijft de vraag waarom het steeds 's ochtends wel lukt en later op de dag niet :o?

Omdat de ochtendspits veel geconcentreerder is qua tijden. De mensen reizen 's morgens allemaal tegelijk, maar 's avonds wisselt het nog iets qua tijden.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:27

verootjoo schreef:
JorineV schreef:
Dank voor jullie antwoord! Blijft de vraag waarom het steeds 's ochtends wel lukt en later op de dag niet :o?


Dat is toch logisch? Dan is het personeel op.
De ochtendspits is vaak drukker dus dan zetten ze daar het beschikbare personeel in, en is er dus later op de dag minder personeel beschikbaar.

Lijkt mij dat het zo werkt.

Dit vind ik een leuke theorie, maar zo gaat het gelukkig niet. Het personeel werkt 24/7, dus sommige beginnen zo vroeg al 04:00 uur, andere mensen beginnen pas om 18:00 met hun dienst, sommige zelfs pas om 00:00.
Voor de ochtendspits is het redelijk makkelijk om genoeg en het juiste materieel klaar te zetten. Dit bereiden ze in de nacht namelijk voor op de opstelplaatsen. Ze maken een overzicht van alle stellen die zijn binnen gekomen in de avond, en puzzelen daarmee de opstart voor de volgende ochtend bij mekaar. Er zijn in de nacht een aantal machinisten bezig om alle stellen bij mekaar te plaatsen, te koppelen en klaar te zetten voor de rijdende machinisten die ze in de ochtend van de opstelplaatsen ophalen. De treinen rijden vanaf dit moment al op volle sterkte, omdat de ochtendspits niet veel later begint. Na de ochtendspits worden een aantal treinen gehalveerd en gaan die stellen terug naar het opstelterrein.
Voor het begin van de avondspits worden er bij sommige treinen weer stellen bijgeplaatst, maar dit gaat om meerdere redenen soms moeilijker dan midden in de nacht:
1. Er zijn stellen defect gegaan tijdens de ochtenddienst > materieeltekort
2. Het is druk op het baanvak > trein mist zijn vertrektijd en kan daardoor niet meer op tijd combineren > trein wordt opgeheven en stel blijft achter op het opstelterrein
3. Afschaling van de dienstregeling > Kortere en minder treinen ivm personeelstekort
4. De avondspits is zoals Vjestagirl al schrijft veel meer uitgesmeerd. Het begint al rond 15:30 en eindigt rond 19:00, terwijl de piek in de ochtend tussen 07:30 en 08:30 ligt. Hierdoor kunnen de treinen in de avondspits ook minder lang zijn.
5. Wisselstoringen in de opstelterreinen. 43% van alle treinen starten in omgeving Den Haag. Het is echter in de afgelopen maand al een paar keer gebeurd dat vlak voor of vlak na de spits een wissel in storing gaat. Hierdoor wordt het opstelterrein onbereikbaar en zitten wij met een ENORM probleem dat (omdat Den Haag regio zo'n hotspot is) effect heeft op bijna het hele land.

Bron: Ik ben knoop coördinator Den Haag en ben het contactpunt voor 2 opstelterreinen in de omgeving, dus puzzelen met treinstellen is zegmaar mijn ding :)

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:29

Thanks topsylover voor de uitgebreide uitleg!

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:34

... als ik vragen mag: zit het ene opstelterrein pal naast de Vliet in Leidschendam,
en het andere tussen HS en en CS?

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 09:36

In Leidschendam zit een servicebedrijf, bij de grote Binckhorst ook.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:18

Ik vind het nog steeds zo leuk om alle spoorpeepz hier tegen te komen :D

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 11:23

Ik ook. En het is echt familie geworden of zo :D

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:50

Janneke2 schreef:
... als ik vragen mag: zit het ene opstelterrein pal naast de Vliet in Leidschendam,
en het andere tussen HS en en CS?

Ja klopt! In Leidschendam zit een onderhoudsbedrijf voor (voornamelijk) sprintermaterieel en vanuit daar starten dus ook veel sprintertreinen.
Tussen Voorburg en CS zitten de Grote (technisch centrum) en Kleine Binckhorst (schoonmaak) met een groot opstelterrein.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:00

Dank je wel! *\o/*

... ik had een soort aanval van nostalgie. :')

Het trof me dat 43% van de treinen in Haag begint -
en ik had spontaan flashbacks uit de 1960'er jaren
"Zou ze dat terrein bedoelen, en dat...?"

zonnebloem18

Berichten: 24863
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:12

Mijn collega's en ik zullen per 1 oktober ook officieel onderdeel worden van de NS familie. Heel benieuwd naar hoe dingen dan zullen gaan.

Foaly

Berichten: 4951
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:43

*schop*

Ik moet zaterdag naar Heerenveen, ik kom daar rond lunchtijd aan en ga gelijk door naar een activiteit. Weet iemand of er op Heerenveen iets van een broodje oid te halen is? Anders moet ik vanaf Den Haag wat meenemen, is ook geen probleem maar dat weet ik liever voordat met een knorrende maag ergens sta zonder dat er iets te koop is :+

Edit: Heerenveen zelf ingaan kan niet echt, ik word vanaf het station opgehaald en ga dus echt bijna gelijk door.

DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:02

Op het station een AH to go :j weet niet hoe groot die is maar ik gok dat er wel iets van brood of crossaintjes te vinden is

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:02

Foaly schreef:
*schop*

Ik moet zaterdag naar Heerenveen, ik kom daar rond lunchtijd aan en ga gelijk door naar een activiteit. Weet iemand of er op Heerenveen iets van een broodje oid te halen is? Anders moet ik vanaf Den Haag wat meenemen, is ook geen probleem maar dat weet ik liever voordat met een knorrende maag ergens sta zonder dat er iets te koop is :+

Edit: Heerenveen zelf ingaan kan niet echt, ik word vanaf het station opgehaald en ga dus echt bijna gelijk door.


Er zit een AH to go op station Heerenveen, en een Domino's

https://www.ns.nl/stationsinformatie/#/
Via deze link kun je voor ieder station in Nederland opzoeken wat voor faciliteiten het heeft

Foaly

Berichten: 4951
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:53

Top, bedankt!

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:49

Iemand ervaring met geld terug krijgen ivm uitcheck in de bus gemist...?

Ik heb braaf de site ingevuld - en nu komt het.

"Reist u per NS? Dan hoeft u niets te doen."
Leuk. Ik reis vrij vaak per NS - maar de gemiste uitcheck was die ene busrit.

Moet ik dan bij de volgende busrit het geld zelf ophalen...?

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:56

Met welke maatschappij heb je gereist? Normaal gesproken kan je op de site van die vervoerder geld terug vragen. Kan wel een dag duren voor je de reis terug kan zien.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:58

Dank je wel.
Ik kan de reis terugzien, en heb de verdere stappen doorlopen.

Ik vraag me af of het vanzelf teruggestort wordt als ik de trein instap, terwijl het om een busreis ging.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:09

Als je alle stappen doorlopen hebt, wordt het als het goed is op je rekening gestort. Heb je een persoonlijke ov chipkaart of niet?

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 14:02

Wanneer het om een busrit gaat, moet je de bestelling ophalen.
Maar wanneer je met NS reist, kan het ook zijn (maar dat zouden de NS'ers moeten weten) dat wanneer je incheckt via de poortjes dit automatisch bijgeschreven wordt.

Foaly

Berichten: 4951
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:29

Dit is meer een retorische vraag maar waarom zit station Sloterdijk zo raar in elkaar? :+

friendly
Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:41

Foaly schreef:
Dit is meer een retorische vraag maar waarom zit station Sloterdijk zo raar in elkaar? :+

Om de grootste verwarring te zaaien }:)

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:42

Foaly schreef:
Dit is meer een retorische vraag maar waarom zit station Sloterdijk zo raar in elkaar? :+

Er is -ontdek ik net- een heel uitgebreide wikipediapagina over dat station. Mocht je toch antwoord op je vraag willen :))

Foaly

Berichten: 4951
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:45

Mn trein is ook een kwartier te laat dus ik heb de tijd :+

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:14

Foaly schreef:
Dit is meer een retorische vraag maar waarom zit station Sloterdijk zo raar in elkaar? :+

... het is het eerste station met twee verdiepingen.

(En ik ben Rotterdams genoeg om in Amsterdam te verdwalen... "Dit is niet logisch".)

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:32

Ik vind het ook maar ingewikkeld daar, ondanks dat het me tot nu toe steeds is gelukt om mijn overstap op de juiste manier te maken. Het helpt niet dat ik daar alleen met een grote, zware tas kom en dus niet te veel extra wil lopen.