Betekenis dit gedicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Betekenis dit gedicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 11:04

Sorry ik kon zo snel niet het gedichtentopic vinden, maar zouden jullie mij kunnen helpen door jullie idee achter dit gedicht te vertellen (nodig voor presentatie woensdag)

DANK JE WEL!! Lachen

Little Johnny's Final Letter
Mother,
I won't be home this evening, so
don't worry; don't hurry to report me missing.
Don't drain the canals to find me,
I've decided to stay alive, don't
search the woods, I'm not hiding,
simply gone to get myself classified.
Don't leave my shreddies out,
I've done with security.
Don't circulate my photograph to society
I've disguised myself as a man
and I am giving priority to obscurity.
It suits me fine;
I've taken off my short trousers
and put on long ones, and
now am going out into the city, so
don't worry; don't hurry to report me missing.
I've rented a room without curtains
and sit behind the windows growing cold,
heard your plea on the radio this morning,
you sounded sad and strangely old...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:56

Ken het gedicht niet, maar het lijkt te gaan over een jongen die vindt dat hij man is geworden, maar daar kennelijk niet helemaal zeker van is: 'disguise'= vermommen. "I've taken off my short trousers and put on long ones" Vroeger droegen kleine jongens korte broeken, en alleen volwassen mannen lange."

Hij wil kennelijk onder de vleugels van zijn moeder vandaan. Dat raam zonder gordijnen zou de 'vrije' blik op de wereld kunnen symboliseren en 'growing cold' het weg zijn uit het warme nest. (hij blijft trouwens wel achter dat raam zitten.... merkwaardig!)
de emotionele afstand tot zijn bezorgde moeder wordt groter.

Kan het best mis hebben, maar dat lees ik erin.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:59

In Little Johnny's Final Letter to his Mother the boy confesses to his mother that he has left the city to get himself 'classified', to make a decision about his future. Patten presents the theme of a boy's alienation from home because of the fact that he is a juvenile delinquent. This poem is sad and moving, but it also reflects the optimism and self-reliance of young people in the years of increasing wealth and freedom. It is evident in Little Johnny's poems that it is domestic disharmony rather than the world outside that emerges as the most powerful destroyer of childhood.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:03

MargaV schreef:
In Little Johnny's Final Letter to his Mother the boy confesses to his mother that he has left the city to get himself 'classified', to make a decision about his future. Patten presents the theme of a boy's alienation from home because of the fact that he is a juvenile delinquent. This poem is sad and moving, but it also reflects the optimism and self-reliance of young people in the years of increasing wealth and freedom. It is evident in Little Johnny's poems that it is domestic disharmony rather than the world outside that emerges as the most powerful destroyer of childhood.

dit heb ik dus ge-copy-paste van een website.

Ik zie er ook in wat Rosieposie ziet. Het gaat over volwassen worden, denk ik. Maar gedichten verklaren was niet bepaald mijn sterkste kant.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 17:42

IIG dank je dank je. Ik moet er een presentatie over houden, en in een toneelstuk tonen, hoe wij het gedicht zien. We mochten geen andere meer kiezen, want toen wisten we niet hoe moeilijk dit wel niet was.
Daarom vraag ik om jullie visies Lachen