Realitycheck: ik ben negatief ingesteld...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Realitycheck: ik ben negatief ingesteld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 08:35

Mijn vriend maakte gister een opmerking en opende mijn ogen helemaal . Hij zei heb je ook nog iets positiefs te vertellen. Hij heeft helaas gelijk. Ik merk dat ik (het laatste jaar) nogal negatief ben.
Heb alleen maar zeurderige dingen te vertellen nooit iets leuks lijkt het Verdrietig .
Hebben jullie dat ook en/of hoe kom je daar van af?


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:12

Iedereen heeft weleens een dag (of een tijdje) dat de dingen negatief gekleurd zijn.
Over het algemeen heb ik er weinig last van, kan van elk nadeel / tegenslag wel weer iets positiefs maken.
Tsja, hoe doe je dat ?
Voor mij is het niet zo moeilijk, ik heb gewoon weinig zin om te blijven treuren, daar schiet ik (en mijn omgeving) helemaal niets mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:36

Als dat al een jaar aan de gang is, is het misschien goed om eens flink te evalueren met jezelf.
Trek je lekker een weekeinde terug van alles en iedereen. Bijvoorbeeld in een klooster waar gasten ontvangen worden. Daar is het stil en heerst rust; ruimte voor meditatie (en indien gewenst gebed, maar dat is NIET verplicht oid). Dan kun je voor jezelf eens op een rijtje zetten wat de positieve en negatieve punten in je huidige leven zijn.

Daarna is het heel belangrijk om niet alleen met de negatieve punten te gaan werken (bv te weinig tijd voor jezelf, baan bevalt niet, geldzorgen etc) maar ook met de positieve: probeer jezelf elke dag eens te bedanken voor iets moois. Dat werkt, echt waar!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:38

Het heeft wel wat met stemming te maken hoor. iK ben ook enkele jaren lang nogal negatief gestemd geweest, maar de laatste tijd gaat het beter. Het is overigens wel zo, dat het pessimisme in mij zit. Zowel in mijn genen als in mijn opvoeding. Mijn vader is zowiezo negatief over alles wat ik graag wil, en mijn moeder ook. Ben daardoor te weinig mijn gang gegaan en zit nu in een situatie qua werk, waar ik nooit terecht heb willen komen. Mijn beroepsleven is er mooi door verpest. Ik moest een degelijke kantoor baan nemen, en niets doen met dieren, want dat was onzin. Dat bracht geen geld op.
En volgens mijn moeder moest ik niets van het leven verwachten, want van alles wat zij gewild heeft, is niets terecht gekomen (sja, dat krijg je als je je hoop en zo reflecteert op anderen en het heft niet in eigen handen neemt).

ik probeer wel optimistischer te zijn hoor, maar dat is soms erg moeilijk. Het is iets wat je moet durven. Ik durf niets meer te verwachten, omdat ik dan bang ben voor nog een teleurstelling.

het mooie is, dat mensen die weten dat ik zo ben, en die zelf soms ook nogal somber kunnen zijn en negatief, boos op mij worden als ik negatief doe.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmberG, Axxy, BLEXBot, janneke584, Jolantje246, laran, lina1998, Mars, MissAnnemijn, misshester, N_B_N, Poldermenner, Speirs, Tazzey, tengeltje11, Vjestagirl, zonneglans en 64 bezoekers