Mening? Tot hoeverre moet je aardig blijven....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Mening? Tot hoeverre moet je aardig blijven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 17:20

Tot hoeverre moet je personen vertrouwen, en aardig blijven?
ten eerste ben ik een persoon die iedereen vertrouwt. Mensen krijgen bij mij, net als in dangerous minds, vanaf de eerste ontmoeting een 10 en het is aan hun om die te behouden.
Ten tweede sta ik altijd voor alles en iedereen klaar. Mensen weten ook, kleine dingetjes, dat ze altijd sigaretten van me kunnen krijgen, maar ook bijv. als ze iets nodig hebben, al is het bijv. een geodriehoek omdat ze t volgende uur een toets hebben, dan ga ik de hele school rond om een geodriehoek te vinden, en als dat niet lukt ga ik zelfs naar de winkel. Al vanaf de eerste klas zet ik mijzelf opzij voor anderen. Ik heb al vanaf het begin de instelling gehad 'Als anderen blij zijn, ben ik dat ook'. Maar hoe ouder ik word, hoe meer moeite ik hiermee krijg.
Nog een voorbeeldje, de jongen die ik mijn beste vriend noemde vorig jaar, was een keer straalbezopen en depressief. Ik heb hem toen snachts op de fiets thuis gebracht (terwijl ik om 10 uur thuis moest zijn). De volgende dag was het eerste wat hij iedereen vertelde hoe lief een ander meisje wel niet was, omdat ze hem had gezocht. Ik had l zoiets van ehh.. ok? Hij begon zich anders te gedragen, en van de een op de andere dag verbrak hij het contact, zonder uitleg.
Er zijn mensen die nu alleen met me omgaan vanwege dingen die ze kunnen krijgen, al is t een sigaret, geld, of een luisterend oor. Maar wanneer ik iemand nodig heb is er niemand.
Mijn beste vriend begon over dit onderwerp, omdat hij zag hoe ik was als persoon, en hij vond het niet leuk hoe mensen met mij omgingen. Maar het zit er al zolang in, dat ik op de tweede plaats sta, dat ik moeite heb om dit niet te doen.
Hij vroeg me hoeveel echte vrienden ik had, en eigenlijk was dat er maar 1.
Een wijze uitspraak van hem, die ik nog moet leren: "het is een talent om mensen jou te laten missen, en niet andersom. niet dat je naar mensen gaat als je zin hebt in mensen, maar mensen naar je toe te laten komen wanneer ze zin hebben om met je om te gaan"

Mainpoint: Tot hoeverre moet je aardig blijven, en mensen vertrouwen?

Wat denken jullie?


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:26

Ik denk dat jij inderdaad vrij ver gaat in het vertrouwen geven aan mensen. Natuurlijk moet je altijd uitgaan dat degene het beste met je voor heeft en te vertrouwen is, maar toch moet je wat op de hoede blijven. Want helaas, mensen zijn niet altijd zoals ze lijken. Daar ben ik helaas ook vaak genoeg achter gekomen.

Voor jou is het denk ik een kwestie om te leren 'nee' te zeggen. Daarin hoef je niet te overdrijven, maar mensen mogen ook weten dat jij ook je grenzen kunt hebben. Die zijn heel verschillend. Zoals ik wil best wel eens iemand bijvoorbeeld geld lenen voor een kop koffie, maar dat geld wil ik eerst terug, voor ik degene weer eens geld leen. Een ander zegt gelijk nee en geeft een ander geen kans.

Verder moet je je, denk ik, eens afvragen waarom je zoveel vertrouwen in mensen hebt en waarom je jezelf wegcijfert voor anderen. Is dit om aardig gevonden te worden? Om schuldgevoelens te voorkomen? OM erbij te willen horen?
Ik denk dat je eerst bij jezelf te raden moet gaan waarom je zo bent/ doet. Dan kun je daar aan gaan werken. Bijvoorbeeld een assertiviteitscursus, werken aan je zelfvertrouwen, andere vrienden kiezen etc

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:50

Volgens mij geldt (sowieso vanaf de dag dat je op jezelf woont) altijd de volgende stelling: "Jij moet voor jezelf zorgen, want niemand anders doet dat voor je". Klinkt vast heel dramatisch, maar ik heb het ondervonden. Andere mensen kunnen je aardig vinden, makkelijk om erbij te hebben, leuk voor een feestje, maar als jij eens wat hebt, hou je meestal maar bar weinig mensen over. Eéntje, als je mazzel hebt.

Bovendien is er niks mis met "nee" zeggen. Je hoeft je niet het leed (of gewoon ongemak) van de hele wereld aan te trekken. Voor hun geldt namelijk hetzelfde, maar dan omgekeerd: Zij moeten voor zichzelf zorgen, want niemand anders doet dat voor ze.

Ik vind ook dat je behoorlijk ver gaat in je "dienstverlenende instelling". Heb pas ergens gelezen dat mensen met die hulpvaardige eigenschap sneller last hebben van stress en burn-out. Toch iets om op te letten, denk ik....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:58

Net zolang totdat je net als ik bij de psyg zit omdat je het niet meer kan handelen........ Haha! Haha!.

Ik heb tot aan de geboorte van mn dochter altijd mn benen uit mn kont gelopen voor iedereen, iedereen moest het naar de zin hebben met mij en om mij heen.......... uiteindelijk werkt dat niet, nu kom ik veel meer voor mezelf op en als mensen mij niet aardig vinden dan moeten ze vooral verder kijken. Ik ben nu zelfs zover dat ik afding in winkels, dat ik van dingen die ik onaangenaam vind wat zeg..... ben zelfs vorig jaar na drie keer vriendelijk gevraagd te hebben of ik af mocht rekenen bij een strandtent (en het lukte maar niet) weggelopen met de medeling dat als het teveel moeite was ik dan maar niet af rekende........ moet je zeggen dat mn leven een heel stuk aangenamer is geworden........ maar dat moet je wel leren. Opkomen voor jezelf, dan pas kan je echt lekker leven Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:22

Je gaat inderdaad best ver in wat je voor anderen doet.
Heb ik ook hoor, ben veels te goed eigenlijk. Maar naar een paar keer met m'n kop tegen de muur te zijn gelopen heb ik geleerd dat het zo niet werkt.
Ik kom nu veel meer voor mezelf op, en ik moet zeggen: I love it Haha! !!
Zover als G&K ben ik (nog) niet, maar hoop ik wel te komen Haha!

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 19:28

Waarom ik het doe? Ik stel me voor hoe anderen het vinden, als zij in de kou staan. "Behandel anderen zoals jezelf behandeld wilt worden." Helaas gaat dit niet altijd op. Ik was vanmiddag tot de conclusie gekomen dat ik niets van mensen verwacht, gewoonweg omdat ik nooit wat heb gekregen. Maar hoe meer ik voor anderen doe, hoe minder ik terug krijg. Er is tot nu toe maar 1 geweest die me echt respecteert helaas..
Verder ben ik HEEL slecht in nee zeggen. Ik ben goudeerlijk, en als ik nee zeg voor mijn eigen best wil krijg ik toch al gauw een naar gevoel. Ik heb er immers ook een hekel aan als mensen nee zeggen, maar ja kunnen.

Wat betreft burn-outs/stress, ik ben gewoon zo gecompliceerd.. Ik sla de dingen niet bewust op, leef stap voor stap, ben een vreselijke optimist. Alles hoopt zich op een stapeltje, en barst ineens los. Ik heb vorig jaar alles wat ik 15 jaar lang had meegemaakt opgekropt, en dat was niet zo prettig.. ik moet nog heel veel leren

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:29

ik zou het niet zover laten komen zoals het bij jou is gebeurt.
eerder voor jezelf opkomen omdat jij ook een persoon op zich bent! ze hebben jou ook te respecteren als persoon en niet omdat jij altijd voor iedereen klaar staat.
het is moeilijk maar je moet op een gegeven moment de knop om kunnen zetten van tot hier, en niet verder. en dan goed om jezelf denken, zeggen wat je vindt! ieder mens is belangrijk en een persoon op zich, en dat moet zo blijven!

"The Greatest thing you ever learn, is to love and be loved in return"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:30


Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:30

Zoals bijna iedereen zegt, leer echt een keer NEE zeggen.
"Vrienden" gaan je dienstverlening als vanzelfsprekend zien. Doe je, of kun je door overmacht het een keer niet, dan kunnen ze dat niet begrijpen.
Ze moeten je waarderen om wie je bent en niet om wat je voor ze doet. Wat doen zij voor jou????????

Zeg gewoon vanaf nu eens wat vaker "nee", en je haalt je echte vrienden eruit.

Succes.

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:34

ikzelf ben ook heel erg zo, juist omdat ik vrienden wil maken, aangezien ik die niet/nauwelijks heb
dus kan dan moeilijk verwachten van de mensen die mij niet zo goed kennen dat ze mij zomaar opzoeken
zal zelf eerst op zoek moeten, en goed contact maken
ben wel minder zo dat ik alles voor een ander doe, juist omdat ik er van geleerd heb, dat ze daardoor niet een vriend maar een misbruiker worden
maar ja, dan blijft er niemand over, best moeilijk hoor
maar liever geen vrienden, dan moeite doen voor mensen die je eigenlijk toch niet mogen, alleen maar gebruiken
moeilijk om te leren, en veel sterkte ermee!
hoop dat t lukt samen met je vriend!

lies

Berichten: 9613
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:42

Ik herken mezelf wel een beetje in jou. Ik ben veel te goed van vertrouwen en ga ook heel ver voor iemand waarvan ik denk dat het mijn vriend is. En soms kom je dan heel bedrogen uit en dat doet pijn.
Maar tot nu toe durf ik wel te zeggen dat het niet aan mij heeft gelegen, wanneer iemand mij als een baksteen laat vallen.

Mijn beste vriendin (dacht ik) versierde mijn vriend. Terwijl ik haar al een jaar lang op sleeptouw had genomen sinds ze bij haar vriend weg ging. Ik betaalde de kroeg, reed ieder weekend 2 x 120 km in mijn mini om haar op te halen en leuke dingen te gaan doen, ik heb geluisterd naar haar ellende tot ik een ons woog. Tot.. ik zelf in een dip kwam. Toen ging ze er met mijn vriend vandoor Rolleyes Ja, dat doet pijn, maar het lag niet aan mij. Weet ik ook weer wat ik aan hen heb.

Nou ja, lang verhaal. Maar wat ik wil zeggen is, doe gewoon waar jij je prettig bij voelt, maar doe het omdat JIJ het wilt en niet om in een goed blaadje te komen bij een ander.

זכור

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:48

En t allerbelangrijkste misschien nog wel,
durf een ander om hulp te vragen, al is t om kleine dingetjes
prober dat te leren, zij doen t ook bij jou, dus is t ook doodnormaal als je een ander een keer om iets vraagt!!!!
zo leren ze jou ook beter kennen, wanneer JIJ iets nodig hebt etc
anders kennen ze jou alleen maar als persoon bij wie nooit iets aan de hand is, die nooit iets nodig heeft
en dus leren ze ook niet te zien of er met jou iets mis is of niet
plus dat t dan van 2 kanten komt, en voelen ze zich ook nodig, wat veel mensen toch ook wel fijn vinden in een vriendschap!
mensen laten iemand die t allemaal zelf wel redt makkelijker vallen dan iemand die hun al vaker nodig heeft, zelf uitnodigt omdat t gezellig is (mits t ook van de andere kant komt), om hulp durft te vragen etc...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:48

Jij heb de neiging om jezelf voor een ander weg te cijferen, alleen maar om aardig gevonden te worden. Het resultaat is dat mensen over je heenlopen. Heb precies hetzelfde gehad, liet me ook door iedereen voor hun karretje spannen als het hun uitkwam, met het gevolg dat ik er ook aan onderdoor ging. Ik hou helemaal niet van de zin: "ikke, ikke en de rest kan stikke"en zo ben ik nog steeds niet. Maar bedenk dat mensen je ineens wel zien staan als je een keertje "Nee" zegt. Dan pas hebben ze door dat zo ook met jouw rekening hebben te houden.

Als je het niet alleen kunt, is er zeer zeker hulp te krijgen. Volg eens een assertiviteitscursus, of misschien heb je die wel niet nodig. De volgende keer als iemand een geodriehoek nodig heeft of een sigaret van je komt bietsen, zeg gewoon eens "Nee". Niet "Nee, want...." Maar gewoon "Nee". En je zult er van staan te kijken hoe makkelijk het je afgaat. En hoe makkelijk mensen dat van je gaan accepteren.

Je suis Charlie.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:17

Je gaat zo te horen echt ver met aardig blijven enzo. En eigenlijk te ver. Je bedoelingen zijn goed...maar denk af en toe ook aan jezelf! Het is goed dat je altijd klaar wilt staan voor anderen etc, maar daardoor denken anderen: oooooow....we hoeven niets "trug te doen", want zij zal toch klaar blijven staan. Je mag best een keer niet doen wat hun zeggen/vragen. dan bereik je uiteindelijk echt wel mee hoor...gewoon wat Bitch-iger doen mag best Tong uitsteken Haha! ....en denk ook gerust aan jezelf hoor

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:30

Ik was vroeger net zoals jou....naief noemden mijn vrienden me.
ja gelukkig had ik wel echte die erop hamerde dat ik wat minder naief en goed van vertrouwen werd.

Bij hun niet, tegen mijn vrienden durfde ik alles te zeggen, en zij ook tegen mij.
Maar bij mensen die ik net leerde kennen was ik zo anders, dan werd ik vrij onzeker, en tsja, een peuk is makkelijk uitgedeelt, geld is zo geleent en ga zo maar door.
Vooral op school was dat heel erg.

De laatste jaren is er bij mij ook flink tegen aan getrapt, en dan leer je het wel af.
Vertrouwen in mensen neemt af, als vriendin hebben ze nog steeds een hele goed eaan me, maar dan moet ik dat wel eerst worden.
En omdat iedereen zoals hierboven gezegt voor zichzelf moet zorgen, en je alleen jezelf voor de volle 100% kan vertrouwen heb ik een paar stappen terug genomen.

Mensen kunnen mij bellen, smsen, aanspreken en naar me toe komen als ze me willen spreken, dat mag voor de gezwellie of als ze ergens mee zitten.
Maar zomaar de hele tijd door mijn hulp aanbieden begin ik niet meer aan, tenzij het 1 van mijn jarenlange vriendinnen zijn...maar die hebben mij dan ook gesteund en zijn bij me gebleven in mijn rot periodes...

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:37

Ja, wat Apollo zegt, dat vind ik nou eigenlijk ook. Als iemand je alleen maar "aardig" vindt als ze iets van je moeten hebben dan kun je niet spreken van echte, oprechte vriendschap. Jij hebt er net zo goed "recht" op dat je iets van hen vraagt.
Maar volgens mij kom jij aardig goed voor jezelf op. Knipoog

Geen onderschrift.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:58

Elles schreef:
Volgens mij geldt (sowieso vanaf de dag dat je op jezelf woont) altijd de volgende stelling: "Jij moet voor jezelf zorgen, want niemand anders doet dat voor je". Klinkt vast heel dramatisch, maar ik heb het ondervonden. Andere mensen kunnen je aardig vinden, makkelijk om erbij te hebben, leuk voor een feestje, maar als jij eens wat hebt, hou je meestal maar bar weinig mensen over. Eéntje, als je mazzel hebt.


Dan ben jij wel erg pessimistisch hoor!!
Ik heb best veel vrienden (en dan bedoel ik ECHTE vrienden.. zo van die mensen waar je lol me emaakt, maar ook bij terecht kan als er iets is of gewoon eens lekker uitzeuren op een baaldag ofzo)

Citaat:
Bovendien is er niks mis met "nee" zeggen. Je hoeft je niet het leed (of gewoon ongemak) van de hele wereld aan te trekken. Voor hun geldt namelijk hetzelfde, maar dan omgekeerd:
Zij moeten voor zichzelf zorgen, want niemand anders doet dat voor ze.


Ik vind ook dat je behoorlijk ver gaat in je "dienstverlenende instelling". Heb pas ergens gelezen dat mensen met die hulpvaardige eigenschap sneller last hebben van stress en burn-out. Toch iets om op te letten, denk ik....


Dat is wel waar, maar toch is er niets mis mee om je het leed van mensen aan te trekken.
Tuurlijk kan je niet alles oplossen, maar een vriend uit de nood helpen kan ook voor jezelf een goed gevoel geven hoor!!!
Als iemand totaal depri bij me aan komt bellen en na een tijdje zegt: 'dank je, ik voel me weer wat beter' dan ben ik ook blij, dat ik voor iemand iets heb kunnen betekenen.
Het is maar een kwestie van het juiste evenwicht te vinden tussen jezelf en de anderen...
Alleen maar aan anderen dneken wordt je niet gelukkiger van, maar omgekeerd, met alleen maar aan jezelf te dneken ook niet.
Dat je nu beseft dat ze af en toe wel eens voor jou mogen klaarstaan is al een begin!!
Verder gewoon eerlijk zijn.
Je mag best eens een baaldag hebben en je hoeft niet altijd dat masker op te hebben.
Je bent wie je bent en als je aan iedereen laat zien wie dat is (dus niet mss perfect die altijd voor iedereen klaarstaat en zelf nooit iemand nodig heeft, maar gewoon een mens die ook af en toe een slechte periode kan hebben en die ook aan zichzelf denkt soms) dan gaat het straks wel were beter..
Maar besef ook wel dat het moeilijk is om zo'n gedrag dat je al altijd vertoond hebt nu opeens af te leren!!!
Geef jezelf de tijd en dat komt wel goed!! OK dan!

"Would you know my name, if I saw you in heaven"

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:43

Kijk ook uit met het woord VRIEND. Als je iemand leert kennen, dan is die persoon in de eerste plaats altijd een "kennis". Die blijft ook heel lang een "kennis". Vriendschap is iets dat moet groeien, dat komt met vallen en opstaan bij wijze van spreken. Meningverschillen hebben, harde discussies met elkaar aangaan, geven en nemen zijn een paar voorbeelden.
Heb je dat allemaal al eens meegemaakt van één of meerdere personen, dan kun je die tot je echte vrienden gaan rekenen. Het moet natuurlijk wel van beide kanten komen.
Als je 20 kennisen hebt, en daarvan worden er 2 échte vrienden, dan mag je jezelf gelukkig prijzen.
Echte vriendschap is voor het leven. Heel veel huwelijken houden dat niet eens vol!

Zoals Noucca het ook zegt, geef het de tijd. De één heeft aan zijn jeugd een echte vriend overgehouden, de ander op latere leeftijd.

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:49

Noucca, je echte vrienden leer je pas kennen als er echt stront aan de knikker is. En voor de doorsnee mens is dat hopelijk/ of gelukkig niet het geval.
Ik heb iig de ervaring gemaakt dat vriendschap - de echte vriendschap - heel ver te zoeken is.
Ik mijn hele leven heb ik maar 1 goede vriendin over gehouden...en ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Dus ik ga met de stellig mee dat je lief moet zijn voor jezelf, omdat een ander dat niet is.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:53

Pam, het zal je misschien uiteindelijk best bevallen als je voor jezelf wat grenzen trekt in wat je voor mensen doet en voor wat je laat gebeuren. Je zou eens na kunnen denken in welk soort situaties je iets doet, maar eigenlijk een "ik vind dit helemaal niet zo leuk"- gevoel hebt en ga dan bij jezelf na of het het wel waard is om het te doen. Je mag best een keer aan jezelf denken en kijken naar: "wat levert het op voor mij", "is het de moeite", "vind ik het leuk", "moet ik die ander per se blij maken", "heb ik het nodig". Met dat soort vragen kun je jezelf misschien een beetje helpen om een keertje nee te zeggen.
Als je je grenzen voor jezelf helder hebt en vervolgens daarnaar gedraagt, dan kan het gebeuren dat andere mensen dat niet zo leuk vinden en dus ook niet zo vrolijk opvatten. Dat kan voor jou heel vervelend zijn, maar bedenk dan wat het daadwerkelijk betekent voor je. De een zal er wel respect voor hebben, een ander misschien niet.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:39

Noucca"]
[quote="Elles schreef:
Volgens mij geldt (sowieso vanaf de dag dat je op jezelf woont) altijd de volgende stelling: "Jij moet voor jezelf zorgen, want niemand anders doet dat voor je".


Dan ben jij wel erg pessimistisch hoor!!

Citaat:


Dat is absoluut niet pessimistisch... Dat is realistisch...

Je mag het bekijken hoe je wil, maar als het erop aankomt ben jij toch echt degene die voor jezelf moet zorgen want anderen gaan dat niet voor jou doen.
Als de dingen goed gaat lijkt het misschien niet zo, maar wacht maar tot er wat rotterre periodes zijn en het leven niet zo mooi loopt zoals je het zou willen, dan kom je tot de conclusie dat je het toch echt zelf moet doen in het leven hoor...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:42

Ik geef lovely helemaal gelijk!

Ik vind dat je wel ver gaat in het aardig willen zijn. Als iemand een geodriehoek nodig heeft en jij hebt er geen bij je, dan hoef jij toch niet naar de winkel om er 1 te kopen. Wie z'n probleem is het dat ie geen geo bij zich heeft? Niet de jouwe toch? Gewoon zeggen " sorry, ik kan je niet helpen, misschien moet je even iemand anders vragen of even snel naar de winkel gaan."
Ik weet dat het moeilijk is om te veranderen als je je hele leven niks anders gewend bent. De theorie heb ik alaardig onder de knie, nu de praktische uitvoering nog. Alleen ik heb het zover laten komen dat ik er eerst overspannen voor moest worden voordat ik het wilde inzien. Laat het niet zover komen!

Sprakeloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:46

En weet je wat het gekke is......... mensen gaan je veel aardiger vinden als je wat minder aardig wordt Haha! Haha!

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:41

Cassidy schreef:
Noucca, je echte vrienden leer je pas kennen als er echt stront aan de knikker is. En voor de doorsnee mens is dat hopelijk/ of gelukkig niet het geval.
Ik heb iig de ervaring gemaakt dat vriendschap - de echte vriendschap - heel ver te zoeken is.
Ik mijn hele leven heb ik maar 1 goede vriendin over gehouden...en ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Dus ik ga met de stellig mee dat je lief moet zijn voor jezelf, omdat een ander dat niet is.


Ik ben van een aantal mensen voor 500 % zeker dat ze er zijn voor mij.
Wat bedoel je met stront aan de knikker?
Iedereen heeft wel eens moeilijke tijden nietwaar?
En ik heb net een enorm moeilijk half jaar achter de rug, warabij mensen niet met me bleven omgaan voor de gezelligheid dat kan ik wel zeggen.
Ik heb sommige mensen de oren van hun kop gezeurd, maar ze zijn er nog..
En ze blijven.
Sommigen zie ik bijna nooit, maar ben ik wel zeker van dat als ik hen morgen bel met dat ik een groot probleem heb, ze hun uiterste best doen om een gaatje te zoeken dat ik kan langskomen en men hart uitstorten.
Dus ja, een ander kan wel lief zijn voor je, en ik ben meer voor het: behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.
Tuurlijk moet je daarin niet overdrijven, maar het helpt je een heel eind hoor!!

"Would you know my name, if I saw you in heaven"

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:44

Natalie"]
[quote="Noucca"][quote="Elles schreef:
Volgens mij geldt (sowieso vanaf de dag dat je op jezelf woont) altijd de volgende stelling: "Jij moet voor jezelf zorgen, want niemand anders doet dat voor je".


Dan ben jij wel erg pessimistisch hoor!!

Citaat:


Dat is absoluut niet pessimistisch... Dat is realistisch...


Je mag het bekijken hoe je wil, maar als het erop aankomt ben jij toch echt degene die voor jezelf moet zorgen want anderen gaan dat niet voor jou doen.
Als de dingen goed gaat lijkt het misschien niet zo, maar wacht maar tot er wat rotterre periodes zijn en het leven niet zo mooi loopt zoals je het zou willen, dan kom je tot de conclusie dat je het toch echt zelf moet doen in het leven hoor...
[/quote]

Ten eerste was mijn reactie op de hele quote (dus ook van: als je mazzel hebt heb je nog 1 vriend over, niet enkel op die stelling, want daar kan ik me ergens nog wel een beetjein vinden)
En ten tweede: je moet het natuurlijk zelf doen, niemand doet wat voor je, maar anderen kunnen er wel zijn om gewoon een luisterend oor en steun te geven indien nodig, en velen zijn er dan ook (hoewe er natuurlijk ook altijd mensen zijn die dan afhaken, dat heb ik ook al meegemaakt hoor!!!)

"Would you know my name, if I saw you in heaven"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amparo, Anoukjuuuhh, Elitedeux, Esmee_RS, Kayleigh__, lanouska, Milando, moeshie, Mutti, NatasjaV, Ponytante en 57 bezoekers

cron